Permalänk
Medlem

Extern vattenkylning

Hej, försöker komma på ett bra sätt att flytta ut mestadels av min vattenkylning från mitt chassi.
Jag har inte så mycket erfarenhet så skulle vilja få lite hjälp.

Vad jag har tänkt är något liknande: http://i.gyazo.com/3c35348c32e2b8691c9816b94435ae1e.png
monterad på en träram och sedan monteras upp på väggen bakom datorn.
En sak jag är orolig för är att en pump inte ska räcka till när de blir så mycket slang som det kommer bli nu, behöver jag köpa en till pump?

Generella tips och förslag är välkomna.

Följande komponenter ska användas:

Pump, Alphacool VPP655 / D5 single edition
Vätska, EK-Ekoolant CLEAR
Slang, Masterkleer PVC19/13mm, Klar, 3,3m
Block, EK-Supremacy - Acetal
EK-D5 X-TOP CSQ - Acetal
EK-CSQ 13/19mm, Svart
Alphacool NexXxoS UT60 360mm Triple Radiator
NZXT Grid 10-portars fläkthub
Reservoar EK-RES X3 250

De ska kyla en i7 4770k och ett r9 290 (vill köra crossfire innom en snar framtid).

Har inte valt några fläktar, någon som kan rekommendera? Ska vara så tysta som möjligt då det är viktigt

Permalänk

Beror ju på hur långt från datorn radiatorerna är tänkta att sitta, men en d5a ska nog räcka bra om det inte är väldigt långt.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte så långt, datorn står nästan intill väggen redan

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera att radiatorerna kommer efter blocken istället.. DVS att du vänder på loopen. Pumpar är bättre att ha där vätskan kylts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Skulle rekommendera att radiatorerna kommer efter blocken istället.. DVS att du vänder på loopen. Pumpar är bättre att ha där vätskan kylts.

Är ingen skillnad på ordningen då det är högst ~1c variation i loopen. Viktigaste är att pumpen alltid är under/efter res så pumpen alltid kommer vara fylld.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

En D5 räcker till även om du kör massor med slang, jag kör över 6m slang till min externa 1080 rad på en D5a.

Ska du köra en 360 rad? Det är i underkant till cpu+gpu. Och verkligen klent om du skall köra två gpus.

Kanske lika bra att gå all in och köpa en rejäl extern rad ist, typ

Permalänk
Medlem

Min passiva kylare har en area på 1,2 M2.
Är placerad intill husets ventilation och har då viss hjälp med kylningen.
Kyler enbart CPU (AMD 6100) och tror inte att den klarar mer utan att den kompletteras med fläkt.
Har slang på ca 1 - 2 meter men tror inte att det gör så mycket bara pumpen orkar.

Mitt problem brukar vara att vattnet dunstar någonstans så man får fylla på ibland eller också blir cpu:n överhettad.

Permalänk
Skrivet av abki:

Min passiva kylare har en area på 1,2 M2.
Är placerad intill husets ventilation och har då viss hjälp med kylningen.
Kyler enbart CPU (AMD 6100) och tror inte att den klarar mer utan att den kompletteras med fläkt.
Har slang på ca 1 - 2 meter men tror inte att det gör så mycket bara pumpen orkar.

Mitt problem brukar vara att vattnet dunstar någonstans så man får fylla på ibland eller också blir cpu:n överhettad.

I ett slutet system ska inte vatten försvinna, lite kan dunsta men det är väldigt lite.

När vatten försvinner så är det nästan alltid pga. att det är luft kvar i radiatorn.