Permalänk

Problem med datorn *Efter åska*

Hejhej!

Nu är det så att min dator+router gick sönder för 2-3 dagar sedan efter ett sjukt åskväder.

När jag startar datorn så går fläktar igång överallt och allt verkar prima, inga pip ingenting, MEN jag får ingen bild på skärmarna eller någon kontakt alls i usb-enheterna? Lånade kompisens nätagg och det var tyvärr inte felet.

Så jag bestämde mig för att beställa ett nytt moderkort, men jag är inte speciellt datorkunnig. Vad tror ni kan vara felet med min 4 år gamla burk? Tror ni bara moderkort eller kan det troligtvis finnas ännu fler fel?

Tack i förhand och ha en trevligt fortsatt natt!

Permalänk
Inaktiv

Skulle kunna va modekortet, men även nätagget.. Testa med nya modekortet och hjälper inte de borde du kolla om du kan få låna en polares nätagg o testa med Lycka till !

Permalänk
Skrivet av anon175067:

Skulle kunna va modekortet, men även nätagget.. Testa med nya modekortet och hjälper inte de borde du kolla om du kan få låna en polares nätagg o testa med Lycka till !

Skrivet av Thunderclaw:

Lånade kompisens nätagg och det var tyvärr inte felet.

Har redan testat o byta nätagg men det var tyvärr inte felet! :/

Permalänk

Det var inte skärmen som small då?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Det var inte skärmen som small då?

Nope! Båda lyser och startar upp som vanligt, väntar på att få någon connection med datorn vilket den tyvärr inte verkar få. :/

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur ditt grafikkort och använd dig av den integrerade grafiken. Tror inte att det är grafikkortet, men det är ett mycket enkelt sätt att garantera att så verkligen är fallet.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen är det väl moderkortet om åskan slog ut routern är det stor risk att det blivit överspänning på nätverkskabeln som letts in i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

I de flesta fallen så dör moderkortet vid åska följt av nätagget eller helt och hållet alla komponenter.
Har ingen statistik på detta men av erfarenhet både från Sweclockers och släktingar/vänner som råkat ut för det så verkar det som det är så så ett nytt moderkort är nog på sin plats men du kan ju alltid prova den integrerade grafiken först som föregående talare sa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kolla/lukta på komponenterna så borde du kunna märka om något är brännt. Har själv sett ett moderkort som fått in åska genom nätverkssladden en gång, då hade det blivit ett hål i nätverkscontrollerkretsen!

Permalänk
Skrivet av Sandsu:

Testa att koppla ur ditt grafikkort och använd dig av den integrerade grafiken. Tror inte att det är grafikkortet, men det är ett mycket enkelt sätt att garantera att så verkligen är fallet.

Nu får jag ingen bild alls, men jag kommer alltså kunna få grafik från vad då? Om moderkortet är paj? Och hur går jag tillväga? Bara att koppla ur o starta?

Skrivet av s0sdaf:

Kolla/lukta på komponenterna så borde du kunna märka om något är brännt. Har själv sett ett moderkort som fått in åska genom nätverkssladden en gång, då hade det blivit ett hål i nätverkscontrollerkretsen!

Allt verkar HELT okej, inget ser skadat ut och allt luktar som det ska! Konstigt...