Permalänk
Medlem

30" 16:10 eller 34" 21:9 för spel?

Beställde nyligen en ny dator som borde komma idag eller imorn.
Till detta vill jag ha en ny skärm, då jag för tillfället sitter med en 22", vilket känns onödigt lite (speciellt när man vant sig att spela Xbox på 89" projektorduk..).
Så, nu håller jag på och letar efter nått nytt roligt.
Jag var först inne på en Dell U3014, 30" 16:10, men har läst att ganska många haft stora problem med den (ghosting, mycket IPS glow, etc).
Så jag hittade istället LG 34UM95-P, vilken är en 34" 21:9, som fått mycket bra beröm.
Jag spelar inte jättemycket FPS, blir väl lite Battlefield och nya Unreal Tournament när det kommer, annars är det typ Skyrim, WoW, Thief, Watch Dogs, Starcraft 2, Diablo 3, Spelunky (!), etc. Även Star Citizen när det kommer.
Men jag vill ha en skärm som ändå funkar till snabbare FPS också.

Priset ligger på ungefär 10.000:- för båda, så det är ingen prisskillnad att tala om, frågan är bara vilken som man får mest "wow-upplevelse" med i spel?

LG 34UM95-P

Dell U3014

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
99:e percentilen

Asus ROG Swift PG278Q hade jag köpt med den budgeten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Mest WOW får du definitivt av 34'' 21:9, men jag skulle rekommendera AOC's U3477PQU istället, och göra något kul eller samla till ett nytt grafikkort för pengarna du sparar.

Permalänk
Medlem

Jag bytte min primära HP zr30w mot en LG 34UM95, kör 30-tummarn som sekundär skärm nu.
Är mycket nöjd och kommer inte byta tillbaks.
Det enda negativa är att alla spel inte har stöd för 21:9.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krux:

Jag bytte min primära HP zr30w mot en LG 34UM95, kör 30-tummarn som sekundär skärm nu.
Är mycket nöjd och kommer inte byta tillbaks.
Det enda negativa är att alla spel inte har stöd för 21:9.

Problem att över huvud taget starta de spel som inte stöder skärmupplösningen eller du får bara inte välja rätt upplösning?
Jag är på väg till 21:9 också. Kan ju spela med svarta lister i de spel som inte har bra stöd för 21:9, men det blir ju lite svårare att lösa om spelet inte startar alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Problem att över huvud taget starta de spel som inte stöder skärmupplösningen eller du får bara inte välja rätt upplösning?
Jag är på väg till 21:9 också. Kan ju spela med svarta lister i de spel som inte har bra stöd för 21:9, men det blir ju lite svårare att lösa om spelet inte startar alls.

De går att starta, kommer bara bli en svart kant som sagt.
Alternativet som jag ser det är att köra i windowed.

Permalänk
Medlem

Av de två varianterna jag var inne på är det iallafall en klar fördel i omröstningen för 21:9.
Är väl egentligen den jag är mest sugen på så det är ju bra
Då står det mellan 27" spelskärm och 21:9 "upplevelseskärm" då

Är det någon som har LG´n som testat FPS-spel? Nu spelar jag ju inte det så jättemycket (visserligen främst pga dålig dator så det lär ju ändras) så jag tror inte jag behöver ha 120/144Hz, men samtidigt vill jag inte köpa en skärm för 10 lakan och störa mig på det när jag kör FPS/snabba bilspel.
Ingen i närheten av Norrköping som sitter med 21:9 som kan dema?

Ska fundera på vilket det blir, 30" 16:10 är nog borträknat iallafall, ska avvakta och se om Dell kommer med någon skärm med samma specs som LG, de verkar ha bättre support och pixel policy, och deras 30" hade ju spel-läge som tydligen höjde prestandan rejält så ett sådan läge vore ju helt klart intressant.

Fortsätt gärna diskutera för och nackdelar, nu mellan 27" spelskärm och 34" 21:9, då det är dom två alternativen jag (numera) velar mellan

Skrivet av GeekySole9354:

Mest WOW får du definitivt av 34'' 21:9, men jag skulle rekommendera AOC's U3477PQU istället, och göra något kul eller samla till ett nytt grafikkort för pengarna du sparar.

Den verkade helt klart intressant, alltid skönt med att kunna spara pengar
Är det samma panel som i LG´s? Skönt med justerbar fotstöd också. Hur är annars AOC´s pixel policy och support?

Nu verkar även Philips ha kommit med en egen skärm PHILIPS BDM3470UP, så alternativ börjar dyka upp.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits som du. Står och väger mellan Asus PG278Q och LG 34UM95/någon av dess konkurrerande varianter.

Jag gillar ju egentligen det här med att kunna glömma allt vad tearing och vsync heter, men när jag föreställer mig sitta där med TN-betraktningsvinklar istället för framför en av dessa ultrabreda monstrositeter så vette tusan om det verkligen väger över. Jag spelar ju faktiskt inte med någon nämnvärd tävlingslystnad.

Samtidigt känns det konstigt att i dagsläget köpa en sprillans ny skärm utan endera form av adaptiv synk. Jag menar glöm 120+ Hz; bara stabil rendering upp till 60 skulle göra beslutet betydligt lättare för min del.

Permalänk
Skrivet av Nidhogg:

Den verkade helt klart intressant, alltid skönt med att kunna spara pengar
Är det samma panel som i LG´s? Skönt med justerbar fotstöd också. Hur är annars AOC´s pixel policy och support?

Ganska säker på att det är samma, däremot inte 100%. Aoc's support är väl lite halvbra har jag hört, pixelgarantin tror jag ska vara samma som BenQ's.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell U3011 som jag är mycket nöjd med. Färgerna är riktigt bra och den är underbara att spela på. Jag är också sugen på en LG 34UM95. Frågan är dock hur känslan kommer vara eftersom att den är så pass mycket lägre än min skärm?

Sedan undrar jag om det är bättre att vänta tills de flesta spelutvecklare stödjer 21:9 formatet.

Så vad tycker ni hade ni köpt LG 34UM95 och haft Dell U3011 som sekundär skärm?

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag är också sugen på 21:9 34" så jag har spetsat in mig på AOC's U3477PQU.

Men det har väl dykt upp ett litet hinder för min del.
Har två st HD7850 i CF. Vad jag förstått så är det väl lite problem med CF när det kommer till lite mer exotiska upplösningar. 1080p fungerar bra för mig i dagsläget, men ojämna renderingstider verkar kunna vara problem i 1440p fortfarande... Så jag är väl lite tveksam till om det verkligen är så lägligt med en 21:9 för min del ändå.
Klart man kan byta grafikkort också men då börjar det bli dyrt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill

ASUS ROG SWIFT, bäsat köpet jag gjort på 5 år , G-SYNC är så sjukt stört nice.

TN märker man knappt att det är på den tbh.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

TN märker man knappt att det är på den tbh.

Du tycker inte att betraktningsvinklarna är nåt att snacka om, alltså? Jag tycker mig höra väldigt blandade intryck från olika personer på just den punkten. Jag har suttit med antingen MVA eller IPS sedan 2006 så man blir ju lite skeptisk.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Scab:

Du tycker inte att betraktningsvinklarna är nåt att snacka om, alltså? Jag tycker mig höra väldigt blandade intryck från olika personer på just den punkten. Jag har suttit med antingen MVA eller IPS sedan 2006 så man blir ju lite skeptisk.

Sitter på jobbet dagligen med Eizo IPS för 25k + så jag vet skillnaden och inget jag tänker på.

Men ja det är mycket bättre en vanlig TN kan jag säga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

varför inte vänta tills Seiki har släppt sin nya datorskärm på 40 tum med upplösningen 3840x2160?

Den måste ju ge mycket större upplevelse än LG 34UM95. kolla in jämförelsen -> http://www.displaywars.com/34-inch-235x1-vs-40-inch-16x9

40 tummaren är ju mycket bredare och högre, det verkar vara den ultimata datorskärmen.

Källa: http://www.pcper.com/news/Displays/Seiki-Announces-28-32-and-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

varför inte vänta tills Seiki har släppt sin nya datorskärm på 40 tum med upplösningen 3840x2160?

Den måste ju ge mycket större upplevelse än LG 34UM95. kolla in jämförelsen -> http://www.displaywars.com/34-inch-235x1-vs-40-inch-16x9

40 tummaren är ju mycket bredare och högre, det verkar vara den ultimata datorskärmen.

Källa: http://www.pcper.com/news/Displays/Seiki-Announces-28-32-and-...

Men vill man verkligen sitta med en 40" skärm på skrivbordet? Inte jag iaf.
Köpte en 29" 21:9 skärm och är extremt nöjd, tror dock att jag borde ha väntat och köpt 34" istället för att få lite extra höjd!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Men vill man verkligen sitta med en 40" skärm på skrivbordet? Inte jag iaf.
Köpte en 29" 21:9 skärm och är extremt nöjd, tror dock att jag borde ha väntat och köpt 34" istället för att få lite extra höjd!

40 skärmen har samma ppi som 34 skärmen och har mycket mer höjd samt bredd, snacka om inlevelse för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

40 skärmen har samma ppi som 34 skärmen och har mycket mer höjd samt bredd, snacka om inlevelse för spel.

Jo visst, men imo blir 40" för stort att ha på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

varför inte vänta tills Seiki har släppt sin nya datorskärm på 40 tum med upplösningen 3840x2160?

Ball skärm men det känns som en 20 000-kr-produkt, om inte mer. Vi får väl se. Spontant gillar jag att de här 21:9-lösningarna inte är fullt så tungdrivna som en fullskalig 4K-skärm, men det landar förstås i hur mycket dollars man är villig att skjuta till i grafikkortbudgeten.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag har en LG 34UM95 som jag är så oerhört nöjd med, kan inte gå tillbaka till 16:* igen. 21:9 är så bra mycket bättre. Jag har haft tre 22"-are, tre 24"-are och en 27" men 34" är perfekt enligt mig.

Kom gärna förbi Västerås om du vill prova.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Jag har en LG 34UM95 som jag är så oerhört nöjd med, kan inte gå tillbaka till 16:* igen. 21:9 är så bra mycket bättre. Jag har haft tre 22"-are, tre 24"-are och en 27" men 34" är perfekt enligt mig.

Kom gärna förbi Västerås om du vill prova.

http://i62.tinypic.com/vwxs74.jpg

Säg inte det. Seiki ska somsagt släppa en 40 tums datorskärm (3840x2160) 60 hz och Displayport 1.3

Snacka om inlevelse när man spelar, kolla jämfört med 21:9 34 tum --->

http://www.displaywars.com/34-inch-235x1-vs-40-inch-16x9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Säg inte det. Seiki ska somsagt släppa en 40 tums datorskärm (3840x2160) 60 hz och Displayport 1.3

Snacka om inlevelse när man spelar, kolla jämfört med 21:9 34 tum --->

http://www.displaywars.com/34-inch-235x1-vs-40-inch-16x9

Större bild, men inte bredare bild.
Det är det ökade synfältet på bredden som ger mer inlevelse, inte storleken.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Större bild, men inte bredare bild.
Det är det ökade synfältet på bredden som ger mer inlevelse, inte storleken.

De flesta spel kan man ju ändra foven på om man nu vill det. Jag anser dock att större bild ger mer inlevelse.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ny skärm idag hade jag utan tvekan valt en med 21:9 format. Kommer fortfarande ihåg hur mycket "wow" det var att gå från 4:3 till 16:9.
Håller delvis med dig landahl om att storleken också påverkar, hade 117" projektor duk och att se sport och film på den var otroligt mycket "wow" men för något jag ska använda till att spela på så går 21:9 före för mig iallafall.
Iofs tar man nu steget upp från 22" så blir det wow hur som helst. hehe

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

De flesta spel kan man ju ändra foven på om man nu vill det. Jag anser dock att större bild ger mer inlevelse.

Att ändra foven ger inte alls samma resultat som att ha bredare skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

varför inte vänta tills Seiki har släppt sin nya datorskärm på 40 tum med upplösningen 3840x2160?

Den måste ju ge mycket större upplevelse än LG 34UM95. kolla in jämförelsen -> http://www.displaywars.com/34-inch-235x1-vs-40-inch-16x9

40 tummaren är ju mycket bredare och högre, det verkar vara den ultimata datorskärmen.

Källa: http://www.pcper.com/news/Displays/Seiki-Announces-28-32-and-...

Fast det har ju inte bara med storleken att göra, 21:9 verkar vara en intressant ratio för spel, och med 34" så får man samma höjd som 27" som uppenbarligen väldigt många är nöjda med. Annars kan jag lika gärna släpa ut datorn i vardagsrummet och sätta mig en meter ifrån min 89" projektorduk om det bara är storleken jag var ute efter
40" 16:9 blir alldeles för stort för mitt skrivbord

Skrivet av Svaniis:

Jag har en LG 34UM95 som jag är så oerhört nöjd med, kan inte gå tillbaka till 16:* igen. 21:9 är så bra mycket bättre. Jag har haft tre 22"-are, tre 24"-are och en 27" men 34" är perfekt enligt mig.

Kom gärna förbi Västerås om du vill prova.

Vore trevligt, men tyvärr är jag inte i närheten av Västerås speciellt ofta

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Har dykt upp lite ny info om Dell´s 34" 21:9 som de presenterade för ett tag sedan men som aldrig släppts, från Alienware som presenterar sin nya speldator:

Citat:

Wraparound Immersion, 34" Curved Display
Taking full advantage of the power on tap with the Alienware Area-51, Dell is the first to unveil a 34" curved monitor, groundbreaking for its optimal union of innovative design and brilliant resolution. The Dell UltraSharp 34" Monitor (U3415W) is the perfect display for both gamers and the developers who create their games. The Dell UltraSharp 34" Monitor features an ultra-wide 21:9 screen with the cinematic clarity and sharpness of WQHD 3440x1440 resolution so players will see everything being thrown their way and developers have the ultimate canvas for enhanced productivity and creativity. The curved display and wide field of view work together to give gamers a competitive edge, requiring less eye movement when compared to a flat panel display and enabling players to take advantage of their peripheral vision when the competition heats up. The U3415W monitor offers all of the features that users demand, including a fully adjustable stand, HDMI 2.0, MHL, DisplayPort and Mini DisplayPort connectivity, dual integrated 9 watt speakers, 60Hz performance and, when it's set up in multi-monitor configuration, a virtually borderless cockpit view across multiple screens thanks to its ultra-thin bezels.

Kurvad 34" 21:9 alltså, mumma...
Men hur funkar det med böjd skärm om man sysslar med typ Photoshop etc? Raka linjer blir ju vridna, men det kanske funkar bra ändå?
Nu arbetar jag inte med det utan sysslar bara lite på hobby-nivå, men tänkte att man kan fråga om någon vet iallafall

http://www.slashgear.com/dells-34-inch-curved-display-wants-to-surround-you-29343435/

December verkar vara tänkt release-datum för Dell-skärmen.. Blir nog stor strumpa i år

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg:

Har dykt upp lite ny info om Dell´s 34" 21:9 som de presenterade för ett tag sedan men som aldrig släppts, från Alienware som presenterar sin nya speldator:

Kurvad 34" 21:9 alltså, mumma...
Men hur funkar det med böjd skärm om man sysslar med typ Photoshop etc? Raka linjer blir ju vridna, men det kanske funkar bra ändå?
Nu arbetar jag inte med det utan sysslar bara lite på hobby-nivå, men tänkte att man kan fråga om någon vet iallafall

http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2014/08/U3415W-82...

http://www.slashgear.com/dells-34-inch-curved-display-wants-to-surround-you-29343435/

December verkar vara tänkt release-datum för Dell-skärmen.. Blir nog stor strumpa i år

Jag tror att böjda skärmar och tv apparater är framtiden. 21:9 tror jag också är framtiden för alla tv apparater och datorskärmar.

Den ultimata datorskärmen måste ju ändå vara 40 tum 21:9. Den är lika hög som en 30 tummare (16:10) men mycket bredare, gör den sedan böjd och du har den ultimata spelskärmen. Någon som håller med? Kolla jämförelsen ---> http://www.displaywars.com/40-inch-21x9-vs-30-inch-16x10

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag tror att böjda skärmar och tv apparater är framtiden. 21:9 tror jag också är framtiden för alla tv apparater och datorskärmar.

Den ultimata datorskärmen måste ju ändå vara 40 tum 21:9. Den är lika hög som en 30 tummare (16:10) men mycket bredare, gör den sedan böjd och du har den ultimata spelskärmen. Någon som håller med? Kolla jämförelsen ---> http://www.displaywars.com/40-inch-21x9-vs-30-inch-16x10

Personligen tror jag 40" är för stort för att ha framför sig på skrivbordet, blir liksom för mycket för ögat.

Permalänk

Måste invänta lite tester ifrån alla dessa skärmar. Böjd verkar intressant, men är det verkligen nödvändigt?
Blir tokig, tur att man inte ska köpa för ens närmre jul.