Dator känner inte igen tv!? Snälla hjälp!

Permalänk

Dator känner inte igen tv!? Snälla hjälp!

Min syster har köpt en ny dator, och vill koppla in den i sin tv för att kolla på film. Problemet är att datorn inte verkar känna igen Tv:n. Vi har provat att byta HDMI-sladd, och att koppla i den i min TV. Inget funkar. Jag har dragit slutsatsen att datorn inte känner igen tv-apparater eller secondary monitors över huvud taget. Finns det något lätt fix?

Specs:
fjärde generationens i5
integrerad grafik (tror det är typ hd graphics 4200 eller nåt)
Windows 8

Helt ny!

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att ominstallera grafikdrivrutinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör win + p?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidicorei8:

Min syster har köpt en ny dator, och vill koppla in den i sin tv för att kolla på film. Problemet är att datorn inte verkar känna igen Tv:n. Vi har provat att byta HDMI-sladd, och att koppla i den i min TV. Inget funkar. Jag har dragit slutsatsen att datorn inte känner igen tv-apparater eller secondary monitors över huvud taget. Finns det något lätt fix?

Specs:
fjärde generationens i5
integrerad grafik (tror det är typ hd graphics 4200 eller nåt)
Windows 8

Helt ny!

Bärbar eller stationär?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Bärbar eller stationär?

Bärbar

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Vad händer om du kör win + p?

Jo jag har provat det, men så fort den saken stängs ner så återgår den till "Endast datorskärm"

Permalänk
Hedersmedlem

Prova Win+P som tidigare tipsats om. Brukar även finnas en Fn-kombination man kan trycka. På min dator är det Fn+F7. Ett tredje alternativ är att högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning. Där bör man se TV'n som en skärm om den är inkopplad. Sedan kan man välja om man vill duplicera bilden till TV'n osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Prova Win+P som tidigare tipsats om. Brukar även finnas en Fn-kombination man kan trycka. På min dator är det Fn+F7. Ett tredje alternativ är att högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning. Där bör man se TV'n som en skärm om den är inkopplad. Sedan kan man välja om man vill duplicera bilden till TV'n osv.

Jo, har provat det men det visas bara en skärm där. Som om inte tvn ens är ikopplad

Permalänk
Hedersmedlem

Så datorn funkar inte med någon TV med HDMI? I så fall tror jag att den är trasig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

in på upplösning igen, där det står: "flera bildskärmar", är den inställd på "visa endast skrivbordet på skärm 1" eller något sånt dumt? den ska stå på "utvidga dessa skärmar"

annars kan du testa gå in på nvidias kontrollpanel och kika där inne kanske (om du ens har nvidia)

För att jag ska kunna koppla in en extern skärm i min gamla bärbara så måste jag aktivera det i BIOS:et, så gå in där och kolla med