Permalänk
Medlem

21:9 och motion sickness

Tja
Jag lider av "motion sickness" (sjösjuka) när jag spelar BF4 och andra FPS spel och därför kan jag inte ha allt för hög FOV (tror jag ligger på 85 i BF4)

Tänk mig en 21:9-skärm men hur blir det med min sjösjuka när jag spelar BF4 i den upplösningen? Jag antar jag får sänka FOV:en men då försvinner ju poängen med 21:9-skärm.

Någon som kan bekräfta?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men har du provat ingefära tabletter mot sjösjukan? fungerar suveränt för min polare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Lite offtopic men har du provat ingefära tabletter mot sjösjukan? fungerar suveränt för min polare.

Nej det har jag dock inte, men ska ju inte behöva äta medicin bara för ens hjärna inte uppfattar tid och rum i FPS spel

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Lite offtopic men har du provat ingefära tabletter mot sjösjukan? fungerar suveränt för min polare.

Alla kanske inte har lust att äta tabletter varje gång man ska spela?

Fördelen med 21:9 är ju just att man kan dra upp foven utan att uppleva bilden som utdragen. Så kan ju bero på vad det är som gör att du känner dig illamående. Om det är på grund av att bilden blir utsträckt eller om det har med att du får för stort synfält att göra. Om det är på grund av utsträckning så borde du kunna använda en 21:9 skärm. Men det är ju lite svårt att veta vad som gör en illamående.

Det kan ju även vara andra faktorer som spelar in så som fps, tearing, stutering, avstånd till skärmen osv.
Får jag fråga vad du använder för skärm just nu samt vad du ligger på för fps?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Får jag fråga vad du använder för skärm just nu samt vad du ligger på för fps?

Vanlig 23" 1080p och ligger på runt 100fps i BF4, ingen tearing eller nått, jag vet det är FOV:en som påverkar min åksjuka.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nej det har jag dock inte, men ska ju inte behöva äta medicin bara för ens hjärna inte uppfattar tid och rum i FPS spel

Skrivet av upl8447:

Alla kanske inte har lust att äta tabletter varje gång man ska spela?

Fördelen med 21:9 är ju just att man kan dra upp foven utan att uppleva bilden som utdragen. Så kan ju bero på vad det är som gör att du känner dig illamående. Om det är på grund av att bilden blir utsträckt eller om det har med att du får för stort synfält att göra. Om det är på grund av utsträckning så borde du kunna använda en 21:9 skärm. Men det är ju lite svårt att veta vad som gör en illamående.

Det kan ju även vara andra faktorer som spelar in så som fps, tearing, stutering, avstånd till skärmen osv.
Får jag fråga vad du använder för skärm just nu samt vad du ligger på för fps?

Det var därför jag skrev: lite offtopic, var bara ett tips om att det funkar riktigt bra för vissa med ingefära tabletter som inte är medicin utan naturligt och hjälper mot sjösjuka, enda sättet min polare kan spela fps spel överhuvudtaget.

Permalänk

Har inte själv upplevt åksjuka i BF4, däremot Bioshock Infinite där jag var tvungen att höja FoV manuellt utanför spelet för att de skulle bli spelbart.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Tja
Jag lider av "motion sickness" (sjösjuka) när jag spelar BF4 och andra FPS spel och därför kan jag inte ha allt för hög FOV (tror jag ligger på 85 i BF4)

Tänk mig en 21:9-skärm men hur blir det med min sjösjuka när jag spelar BF4 i den upplösningen? Jag antar jag får sänka FOV:en men då försvinner ju poängen med 21:9-skärm.

Någon som kan bekräfta?

Annars brukar det vara tvärt om, att för låg FoV ger upphov till besvär.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Tja
Jag lider av "motion sickness" (sjösjuka) när jag spelar BF4 och andra FPS spel och därför kan jag inte ha allt för hög FOV (tror jag ligger på 85 i BF4)

Tänk mig en 21:9-skärm men hur blir det med min sjösjuka när jag spelar BF4 i den upplösningen? Jag antar jag får sänka FOV:en men då försvinner ju poängen med 21:9-skärm.

Någon som kan bekräfta?

så om man köper en 21:9 skärm så borde man öka foven så inte bilden känns så utdragen? vad är då vitsen med just den skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Annars brukar det vara tvärt om, att för låg FoV ger upphov till besvär.

Kanske blandar ihop det sorry - men jag vet iaf min åksjuka beror på FoV:en och så har det varit sen jag första gången spelade Quake. Undrar bara hur det blir med 21:9 skärm

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så om man köper en 21:9 skärm så borde man öka foven så inte bilden känns så utdragen? vad är då vitsen med just den skärmen?

ja högre FoV = bredare "synfält" i spelen, har du då en skärm som är 21:9 och är bra mycket bredare än en vanlig 16:9 så behöver du ju dra upp FoV för att det ska kännas bra

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

ja högre FoV = bredare "synfält" i spelen, har du då en skärm som är 21:9 och är bra mycket bredare än en vanlig 16:9 så behöver du ju dra upp FoV för att det ska kännas bra

precis, vad är då vitsen med en sån skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

precis, vad är då vitsen med en sån skärm?

Ja du får mer skärmyta i ditt synfält och du får mer inlevelse i spelen, ungefär som att köra eyefinity eller liknande fast i en mindre skala på bara en skärm om du förstår hur jag menar.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

precis, vad är då vitsen med en sån skärm?

Vitsen är att du ser mer. Högre fov = bredare synfält.
På en bredare skärm kan du köra med högre fov utan att det ser "utdraget" ut, jämfört med en 16:9.

Visa signatur

///M4