Permalänk
Medlem

Oculus Rift DK2 moms + tullavgift?

Hej, nu är det så att jag förbeställt en Oculus Rift DK2! Jag betalade $350 + $55, sen står det "Tax: $101.25". Så min fråga är om jag kommer behöva betala moms för den i Sverige också? Kanske bara jag som är trög och inte förstår detta men jag skulle uppskatta hjälp!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Om tullen får tag i den får du betala moms för den, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Hej, nu är det så att jag förbeställt en Oculus Rift DK2! Jag betalade $350 + $55, sen står det "Tax: $101.25". Så min fråga är om jag kommer behöva betala moms för den i Sverige också? Kanske bara jag som är trög och inte förstår detta men jag skulle uppskatta hjälp!

Ungefär 30% av priset du gett för prylen med frakten inräknad i det priset får du ge i moms och tullavgift när du tar in det i sverige från utanför EU.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Var har du beställt från?

I USA så betalar man normalt bara TAX ifall man handlar inom samma delstat.

Med tanke på att den TAX som räknats ut är ungefär 25% så verkar det som om det är ebays nya system för att få importavgifterna medräknade redan när man gör köpet. Isåfall skall du inte bli debiterad mer än det som står. Du får läsa på mer själv om det är via ebay.

Edit: Googla på ebay global shipping program

Du kan be säljaren stänga av den"funktionen" om du vill försöka slippa/få lägre moms/tull. Men vill du ha paketet försäkrat mot förlust så brukar tull/moms räknas minst på det försäkrade värdet.

Permalänk
Medlem

De har redan betalat momsen. Alltså du har redan förbetalt avgifterna. Så den stannar inte i tullen för att bli skattad.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet hur det är med detta?
För på sidan för köp står det:

Citat:

Any duty or VAT/GST costs are the responsibility of the buyer.

Men precis som TS säger så slänger dom ju på TAX ovanpå priset, men det kan ju vara sales-tax i ursprungsland (USA?), vilket verkar rimligt, samt att deras infotext talar mot att det skulle vara svensk moms.

Jag får "worst case" till ($350 + $55 + $101,25) * 1,25 ~= 4600 kronor + eventuell tullavgift(?).

EDIT:
Hmm, det står numera :

Citat:

Development Kit 2 $ 350.00 1 $ 350.00
Subtotal: $ 350.00

Shipping: $ 55.00

Fees, Duties & Taxes: $ 101.25

VAT: $ 101.25

Men det gör ju deras infotext väldigt förvirrande.

Edit2: Äsch jag slutade slöa och drog ett mail till deras support.

Permalänk
Medlem

Du betalar moms vid köpet (tax/vat) och din Rift skickas från ett lager i England, som är inom EU. Den kommer inte tullas.
Source: Har själv köpt en.

Permalänk
Medlem

Fick tillslut ett extremt diplomatiskt svar som mer eller mindre gick ut på att man "betalar tax/VAT pga att avtalet för att få fortsätta sälja till Sverige ser ut så", detta vill jag minnas stämmer bra, det var detta som satte stopp för bl.a väldigt billig elektronik från Tyskland för många år sedan.

Men, dom friskrev sig helt i mailet och sa "vi tar inte ansvar för några som helst eventuella övriga avgifter". Mao var dom inte tillräckligt pålästa för att kunna garantera att inga övriga avgifter tillkommer vid försäljning hit.

Ah well, beställde ett DK2 och får se hur det går