Panasonic Viera TX-P65ST60Y Kalibrering - D-Nice's Settings + frågor :)

Permalänk

Panasonic Viera TX-P65ST60Y Kalibrering - D-Nice's Settings + frågor :)

Hej

Jag har just köpt en Panasonic Viera TX-P65ST60Y och vill försöka göra rätt från början. Jag kan i princip ingenting men jag försöker läsa mig till vad som bör göras och jag har förstått att jag i princip inte borde använda TV'n alls utan jag bör förbereda TV'n för kalibrering direkt.

Jag googlade lite och hittade denna tråden på Calibrationforums: http://www.calibrationforums.com/forum/showthread.php?t=939 (mot reglerna att länka till andra forum?)

Det verkar som att folk respekterar "D-Nice" snubben och jag funderar då på följande:

Han poängterar att hans settings är för "North American displays" och skriver inte TX-ST60Y utan "TC-ST60" frågan är då om detta är samma TV? Är det bara betäckningarna som skiljer sig som jag förstått att t.ex. Samsungs gör för att visa regionerna etc. eller skiljer dem sig hårdvarumässigt? Är det samma model och är min nya TV kompatibel tror ni?

Finns det några svenska guider som kan hjälpa mig kalibrera TV'n? Eller övriga guider som mer specifikt riktar sig mot just min TV (eng går bra). Eller andra forum mer TV orienterade?
Kan jag kalibrera den utan att ha något speciellt software eller verktyg? Har sett en del nämna olika software etc.
Är det värt att lämna in TV'n för kalibrering och i så fall vart kan jag göra det? Vet att jag kan få en nyköpt TV kalibrerad på Elgiganten t.ex.

Börjar bli sent nu och jag skall upp tidigt imorgon och jobba... ska försöka söka vidare information på nätet och uppdatera här eftersom.

Är jättetacksam för alla råd och tips!

Permalänk
Medlem

Panasonic är i regel väldigt bra kalibrerade, så vad är det du förväntar dig?

Men om du nu vill detta så har antagligen Panasonic svaret vad som lämpar sig bäst.

Permalänk
Bildexpert 📺

De nordamerikanska modellerna skiljer sig från de europeiska på en rad områden. Menyer är annorlunda och de svarar annorlunda på ändringarna i dessa menyer, bland annat för att de europeiska modellerna är anpassade för att matcha energimärkningskraven.

Panasonic har väldigt bra fabriksinställningar men de blir alltid mer korrekta och "bättre" ur synvinkeln att man optimerar exemplaret efter rum, källor och användningsområde. Komplett kalibrering kräver mätinstrument, programvara, kunskap och erfarenhet samt tid, tid, tid och inte minst ett starkt intresse att ta den tiden.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Panasonic är i regel väldigt bra kalibrerade, så vad är det du förväntar dig?

Men om du nu vill detta så har antagligen Panasonic svaret vad som lämpar sig bäst.

Skrivet av Laxpudding:

De nordamerikanska modellerna skiljer sig från de europeiska på en rad områden. Menyer är annorlunda och de svarar annorlunda på ändringarna i dessa menyer, bland annat för att de europeiska modellerna är anpassade för att matcha energimärkningskraven.

Panasonic har väldigt bra fabriksinställningar men de blir alltid mer korrekta och "bättre" ur synvinkeln att man optimerar exemplaret efter rum, källor och användningsområde. Komplett kalibrering kräver mätinstrument, programvara, kunskap och erfarenhet samt tid, tid, tid och inte minst ett starkt intresse att ta den tiden.

Jag har läst vidare, går ju inte att sova nu, och läste en del artiklar där de jämförde nyköpta TV-apparater på vilka de utförde samma förutbestämda kalibrering med olika och ofta inte ett bättre resultat. Detta verkar vara vanligt förekommande. Jag har kommit fram till, med er och Internets hjälp att jag skiter i den där kalibreringen!

Finns det några särskilda inställningar jag bör stänga av eller tänka på rent generellt? Typ som när man spelar FPS och stänger av motion blur

Permalänk
Medlem

Stäng av allt, brukar bli bra...
Inbränningen är som värst i början, så spela inte spel.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Pana länge och aldrig kalibrerat, men läst nånstans att den bör gå varm ett tag innan man ger sig på det. Sedan om det stämmer går ju att ta reda på.

Pioneer var ju bäst när de var aktiva inom plasma och de brukade kalibrera sina skärmar på mässor och liknade, sedan satte de på¨teven och slapp prata utan folk såg ju. Pana har ju dessa ingenjörer nu i sina team, de köpte ju upp det då Pioneer la ner och började forska kring OLED.

Så din skärm är med all säkerhet väldigt bra inställd, men anser du att du kan ge den än mer perfektion så läs på innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Stäng av allt, brukar bli bra...
Inbränningen är som värst i början, så spela inte spel.

"Stänga av allt" brukar vara något att sträva efter. Färgtemp inställd på Warm.

Däremot behöver du inte vara orolig för att spela på den. Men du kan ju vara uppmärksam och se om den verkar visa något tecken på inbränningar. Jag har en ZT60 som jag inte haft inbränning på alls. Bara temporära saker som är borta på 1min, och det började uppstå när jag haft TVn ett par månader.

Permalänk
Medlem

Inbränningar är ganska lätt att värja sig emot. Ha skärmsläckare, för ex som det var förr att loggan i över-hörnet kunde bränna in, finns ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Stäng av allt, brukar bli bra...
Inbränningen är som värst i början, så spela inte spel.

Haft många Panasonic? Plasma som plasma-tänket blir lite fel.

2002 kostade en 50' 140.000. Och var värdelös. Som en liten anekdot.

Permalänk

Har haft min i ett år strax och bilden blir bara bättre. Oavsett om det är panelen eller ögat som vänjer sig så är det den klart bästa bild jag upplevt någonsin genom åren.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Panasonic har väldigt bra fabriksinställningar men de blir alltid mer korrekta och "bättre" ur synvinkeln att man optimerar exemplaret efter rum, källor och användningsområde. Komplett kalibrering kräver mätinstrument, programvara, kunskap och erfarenhet samt tid, tid, tid och inte minst ett starkt intresse att ta den tiden.

Du är ju mitt i prick här.

Dessutom kan det bli en fix idé att justera och pilla.

Men som du sa, om man vill ge sig på det som redan är bra, så får man veta vad man gör, använda rätt verktyg och besitta någorlunda kunskap om vad man vill uppnå, och hur man når dit.

---
Vidare;
Jag minns så väl att Pioneer hade ryktet om att ha kalibrerat sina skärmar, en förklaring jag hörde var att de inte massproducerade, deras utbud var förmodligen mer överskådligt. Men trots detta så hade Panasonic en 42' jag minns så väl, som faktiskt var bättre, den var iaf bättre på vanlig tv och sport. Trots sin lägre upplösning.

Så det finns många parametrar som spelar in.

Skrivet av Summoning:

Har haft min i ett år strax och bilden blir bara bättre. Oavsett om det är panelen eller ögat som vänjer sig så är det den klart bästa bild jag upplevt någonsin genom åren.

Vilken modell har du?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Telepati;14825953"]Haft många Panasonic? Plasma som plasma-tänket blir lite fel.
QUOTE]
5 st. Hur många har du haft?

Permalänk

Tack så mycket alla! Jäklar vad ni drog igång här. Uppskattas verkligen och det känns bättre nu när jag kan fokusera mer på att använda tvn än att sitta 100h och kolla på slides

Vad menar ni att inbränning inte är ett problem med logga längre? Majoriteten av alla kanqler jag ser på har ju statisk logga, bör jag bara kolla en liten stund i taget de första par hundra timmarna? På samma kanal menqr jag.

Skrivet från minitfn ursäkta om det sticker i ngns ögon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Du är ju mitt i prick här.

Dessutom kan det bli en fix idé att justera och pilla.

Men som du sa, om man vill ge sig på det som redan är bra, så får man veta vad man gör, använda rätt verktyg och besitta någorlunda kunskap om vad man vill uppnå, och hur man når dit.

---
Vidare;
Jag minns så väl att Pioneer hade ryktet om att ha kalibrerat sina skärmar, en förklaring jag hörde var att de inte massproducerade, deras utbud var förmodligen mer överskådligt. Men trots detta så hade Panasonic en 42' jag minns så väl, som faktiskt var bättre, den var iaf bättre på vanlig tv och sport. Trots sin lägre upplösning.

Så det finns många parametrar som spelar in.

Vilken modell har du?

Viera TX-P65VT60Y

Kollade upp kalibrering i början men var så nöjd med den som den var.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

5 st. Hur många har du haft?

Ok. Själv har jag bara haft 2, och 1 Pioneer och en Philips.

Du har haft så många av kanske det bästa märket att man kan undra varför du bytt så ofta?

Skrivet av RotInHell:

T
Vad menar ni att inbränning inte är ett problem med logga längre? Majoriteten av alla kanqler jag ser på har ju statisk logga, bör jag bara kolla en liten stund i taget de första par hundra timmarna? På samma kanal menqr jag.

Skrivet från minitfn ursäkta om det sticker i ngns ögon

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte, men tekniken är väl inte lika känslig, förr var det ju et jäkla tjat om inbränning. Typ att man skulle byta kanal bara för att. Nu sker inte det, men jag vet inte hur den reagerar på spel, om det är samma där.

Skrivet av Summoning:

Viera TX-P65VT60Y

Kollade upp kalibrering i början men var så nöjd med den som den var.

Hyfsad skärm Förstår att du inte kände behov av att ge dig in på det, av förekommen anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Köpte en Panasonic Viera någonting... för lite drygt ett år sen är det väl nu. Fick rekommenderat att man skulle kalibrera den. Men än så länge har det inte blivit av... och jag vet inte om det kommer hända.

Tycker det fungerar bra som den är idag.

Vem rekade att du skulle göra det? Olle på El-Giganten?

Permalänk

Ladda ner en gratis kalibrerings skiva här ( du kan köra den från USB eller nätverk om du vill)

http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/948496-...

Om du sen inte är nöjd så kan du överväga att anlita någon men man kommer ganska långt med denna åtminstone vad gäller Ljus/kontrast och grundläggande färg.

Permalänk
Medlem

Tittade på kalibrering för min 50" st60, alla var värdelösa. Kör default. Bästa tv

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag vidhåller att Pioneer inte behövdes justeras ytterligare, och så även Panasonic.

Ger du skärmen bra signaler så visar den det. Men känner man att man nog kan bättra på det lite, så kanske man inte ska ladda ner en random skiva, utan kolla upp mer vad som passar just din skärm. När jag kalibrerade en värdelös Philips, 45 loppor för en usel 42', med pixlar stora som kalaspuffar, då körde jag en skiva. Men den var usel och att sminka en gris är inte särskilt meningsfullt.

Permalänk

Det är ingen random skiva . Den är allmänt erkänd som bra. Och att jämföra en gammal Philips plasma med en nyare Panasonic är ju helt ointressant. Dessutom var tanken med skivan att man har något att börja med, innan man betalar massa pengar för något som man kanske inte ens ser, om man inte har en stor vana att bedöma vad som är en bra bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det är ingen random skiva . Den är allmänt erkänd som bra. Och att jämföra en gammal Philips plasma med en nyare Panasonic är ju helt ointressant. Dessutom var tanken med skivan att man har något att börja med, innan man betalar massa pengar för något som man kanske inte ens ser, om man inte har en stor vana att bedöma vad som är en bra bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du någon inte kan se vad han tycker är bra, utan att lära sig vad han ska tycka är bra?

Konst är har ju sina riktlinjer, tror du att du inte tycker att en skön bild från X är lika skön när du vet grunden till Picassos tavla, hans tanke bakom något du inte ser vad det är?

Folk har väl ögon, du behöver inte förklara vad som är en bra film, det kan folk avgöra själva. Liksom.

'Kolla svärtan Allan, kolla, ser du djupet, ser du skillnaden, den hårfina, mot den du gillade'

Permalänk

Ok. Ingen mening att diskutera mera om saken. Du bör läsa på lite mera om bildkalibrering sen kan vi prata vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Ok. Ingen mening att diskutera mera om saken. Du bör läsa på lite mera om bildkalibrering sen kan vi prata vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska göra detta.