Ang. moderkort som behöver bios-uppdatering

Permalänk
Medlem

Ang. moderkort som behöver bios-uppdatering

Hej Asus!

En kompis har beställt och mottagit ett Asus z97m-plus där installerat bios antagligen inte har stöd för processorn som beställdes samtidigt (4790K, det behövs en bios-uppdatering). Serienumret börjar på "E5M" (alltså 2014, månad 5) så gissar att chansen inte är så stor att cpu:n kommer funka då bios-uppdateringen släpptes 30/5 (1 chans på 30?)

Att köpa ytterligare en processor som är kompatibel med installerat bios - enbart för att göra en bios-uppdatering - känns otroligt tråkigt..

Vad har han för alternativ?

Tack på förhand!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Hej Asus!

En kompis har beställt och mottagit ett Asus z97m-plus där installerat bios antagligen inte har stöd för processorn som beställdes samtidigt (4790K, det behövs en bios-uppdatering). Serienumret börjar på "E5M" (alltså 2014, månad 5) så gissar att chansen inte är så stor att cpu:n kommer funka då bios-uppdateringen släpptes 30/5 (1 chans på 30?)

Att köpa ytterligare en processor som är kompatibel med installerat bios - enbart för att göra en bios-uppdatering - känns otroligt tråkigt..

Vad har han för alternativ?

Tack på förhand!

Hej,

Bios-versionen 0330 lades upp på hemsidan 30/5, men den versionen har fabriken förmodligen börjat installera ett tag innan dess. Så din kompis bör börja med att kolla om läget är lugnt. Men om din kompis får ett exemplar med äldre bios:

Alt 1. Prata med butiken/utnyttja öppetköp och byta till en senare batch

Alt 2. Ladda ner kompatibel version av Bioset och spara det på en USB-sticka formaterad i FAT32. Montera PSU+MB+CPU+kylare och sätta i ett RAM i A2-sloten och försöka starta datorn med USB-stickan inkopplad i en av USB2.0-portarna. Kommer man in i bios då så kan bios uppdateras genom EZ Flash 2 (finns under Tool-menyn).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Bios-versionen 0330 lades upp på hemsidan 30/5, men den versionen har fabriken förmodligen börjat installera ett tag innan dess. Så din kompis bör börja med att kolla om läget är lugnt. Men om din kompis får ett exemplar med äldre bios:

Alt 1. Prata med butiken/utnyttja öppetköp och byta till en senare batch

Alt 2. Ladda ner kompatibel version av Bioset och spara det på en USB-sticka formaterad i FAT32. Montera PSU+MB+CPU+kylare och sätta i ett RAM i A2-sloten och försöka starta datorn med USB-stickan inkopplad i en av USB2.0-portarna. Kommer man in i bios då så kan bios uppdateras genom EZ Flash 2 (finns under Tool-menyn).

Hej och tack för svar!

1. Butiken i detta fallet har sagt att OM vi öppnar förpackningen på moderkortet så kan de ej ta tillbaka produkten.

2. Funkar inte detta enbart om moderkortet har "flashback"-funktionalitet? Går det att starta datorn och komma in i bios ändå trots att processorn ej har stöd i dåvarande bios-version? Vill vara helt 100% säker på detta innan jag isåfall öppnar förpackningen åt honom..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ang. biosuppdatering av Asusmoderkort

Har haft kontakt med Asus gällande att uppdatera bios på ett moderkort med en CPU som inte har stöd i bios, kan någon bekräfta att det funkar enligt nedan? Har nämligen för mig att det enbart går om moderkortet har "Flashback"-funktion.

Moderkort: z97m-plus
CPU: 4790K

Asus har skrivit;

Citat:

Ladda ner kompatibel version av Bioset och spara det på en USB-sticka formaterad i FAT32. Montera PSU+MB+CPU+kylare och sätta i ett RAM i A2-sloten och försöka starta datorn med USB-stickan inkopplad i en av USB2.0-portarna. Kommer man in i bios då så kan bios uppdateras genom EZ Flash 2 (finns under Tool-menyn).

Anledningen till frågan är helt enkelt att förpackningen för moderkortet är fortfarande oöppnat och kan ej returneras till leverantören om det öppnas. Så jag vill vara helt 100% säker på att det funkar som Asus beskrivit innan jag öppnar förpackningen isåfall.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Hej och tack för svar!

1. Butiken i detta fallet har sagt att OM vi öppnar förpackningen på moderkortet så kan de ej ta tillbaka produkten.

2. Funkar inte detta enbart om moderkortet har "flashback"-funktionalitet? Går det att starta datorn och komma in i bios ändå trots att processorn ej har stöd i dåvarande bios-version? Vill vara helt 100% säker på detta innan jag isåfall öppnar förpackningen åt honom..

EZ Flash inte samma sak som USB Bios Flashback. EZ Flash laddar in nytt bios när man har bootat och kommit in i bios. Dock är det inte garanterat att ni kommer så långt. Bästa är att byta moderkortet. Men, om butiken din kompis handlade från sålde moderkortet + CPUn som ett uppdateringspaket eller bundlingserbjudande så är butiken skyldig att garantera kompatibilitet, och då ska de hjälpa er att uppdatera bios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

EZ Flash inte samma sak som USB Bios Flashback. EZ Flash laddar in nytt bios när man har bootat och kommit in i bios. Dock är det inte garanterat att ni kommer så långt.

Är inte detta något som ni enkelt borde kunna kolla upp med tanke på att det är er produkt, skicka ett mail till korrekt avdelning? Har moderkortet grund-stöd för processorarkitekturen så man iallafall kan uppdatera bios så borde ju någon hos er på Asus veta detta..

Med tanke på att det är just 4790K-processorn borde ju det vara något som de enkelt kan svara på.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Hej och tack för svar!

1. Butiken i detta fallet har sagt att OM vi öppnar förpackningen på moderkortet så kan de ej ta tillbaka produkten.

I ditt første innlegg nevner du at dere bestilte prosessoren på butikken. Kjøpte dere moderkort og prosessor gjennom en web butikk eller en fysisk butikk? Når det gjelder web butikker, så er de skyldige å ta tilbake produktet innenfor de 14 dager en har på seg for å angre et kjøp og en har rett til å åpne produktet og bruke det (med unntak for myk-vare lisenser o.l.). En må kun bruke produktet under forutsetning at en gjør det på en slik måte at produktet siden kan bli solgt videre, dersom en ville sende det i retur.

Når det gjelder fysiske butikker, så er "öppet köp" ikke regulert ved lov uten noe en må avtale med butikken. I de tilfellene kan det bli stillet litt andre krav enn ved kjøp over nettet på hvor mye en kan "bruke" produktet.

Det grunnleggende her er at dere skal ha en produkt der fungerer og at dette er butikkens ansvar. I dette tilfelle tilhører både prosessor og chipset (på moderkortet) Haswell Refresh og da kan en som kunde forvente seg at dette burde i det minste fungere til å starte opp for å kunne oppdatere BIOS. I annet fall er dette se som en reklamation (ikke fungerende produkt) og dere bør kunne begjære återköp dvs pengene tilbake eller få et nytt moderkort med tilsvarende funksjon. (Dette er litt mer komplisert enn så; så les på i andre tråder i linken nedenfor!)

Ville dere være i behov for mer hjelp rundt dine/deres forbrukerrettigheter (og plikter), så er det best å se på den her tråden: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/

Kontentan av det hele: dere skal ikke være nødt til å kjøpe ennå en prosessor bare for å kunne bruke 4790K på den her plattformen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

I ditt første innlegg nevner du at dere bestilte prosessoren på butikken. Kjøpte dere moderkort og prosessor gjennom en web butikk eller en fysisk butikk? Når det gjelder web butikker, så er de skyldige å ta tilbake produktet innenfor de 14 dager en har på seg for å angre et kjøp og en har rett til å åpne produktet og bruke det (med unntak for myk-vare lisenser o.l.). En må kun bruke produktet under forutsetning at en gjør det på en slik måte at produktet siden kan bli solgt videre, dersom en ville sende det i retur.

Når det gjelder fysiske butikker, så er "öppet köp" ikke regulert ved lov uten noe en må avtale med butikken. I de tilfellene kan det bli stillet litt andre krav enn ved kjøp over nettet på hvor mye en kan "bruke" produktet.

Det grunnleggende her er at dere skal ha en produkt der fungerer og at dette er butikkens ansvar. I dette tilfelle tilhører både prosessor og chipset (på moderkortet) Haswell Refresh og da kan en som kunde forvente seg at dette burde i det minste fungere til å starte opp for å kunne oppdatere BIOS. I annet fall er dette se som en reklamation (ikke fungerende produkt) og dere bør kunne begjære återköp dvs pengene tilbake eller få et nytt moderkort med tilsvarende funksjon. (Dette er litt mer komplisert enn så; så les på i andre tråder i linken nedenfor!)

Ville dere være i behov for mer hjelp rundt dine/deres forbrukerrettigheter (og plikter), så er det best å se på den her tråden: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/

Kontentan av det hele: dere skal ikke være nødt til å kjøpe ennå en prosessor bare for å kunne bruke 4790K på den her plattformen!

Tack för ditt svar! Problematiken är att min vän har köpt det genom sitt företag så det är inte riktigt samma vilkor. Dock har webbutiken gått med på retur ändå (fastän att de inte ska behöva göra det) dock just att förpackningen då ej får vara öppen.

Citat:

I dette tilfelle tilhører både prosessor og chipset (på moderkortet) Haswell Refresh og da kan en som kunde forvente seg at dette burde i det minste fungere til å starte opp for å kunne oppdatere BIOS.

Detta var dock intressant, kan du förklara detta ytterligare? Har du någon källa på att det kan funka så?

Dock anser jag fortfarande att Asus svenska support borde kunna kontakta en relevant avdelning som borde veta exakt det du nämnt ovan, "om både CPU och moderkort har Haswell-stöd så borde man iallafall kunna uppdatera bios på moderkort".

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Är inte detta något som ni enkelt borde kunna kolla upp med tanke på att det är er produkt, skicka ett mail till korrekt avdelning? Har moderkortet grund-stöd för processorarkitekturen så man iallafall kan uppdatera bios så borde ju någon hos er på Asus veta detta..

Med tanke på att det är just 4790K-processorn borde ju det vara något som de enkelt kan svara på.

Vad är det för serinummer på moderkortet då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vad är det för serinummer på moderkortet då?

PM:ar det med en gång!

Edit: Ert konto här på SweC tillåter inte PM tydligen. Skickade serienumret i ett meddelande till er facebook.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tack för ditt svar! Problematiken är att min vän har köpt det genom sitt företag så det är inte riktigt samma vilkor. Dock har webbutiken gått med på retur ändå (fastän att de inte ska behöva göra det) dock just att förpackningen då ej får vara öppen.

Detta var dock intressant, kan du förklara detta ytterligare? Har du någon källa på att det kan funka så?

Dock anser jag fortfarande att Asus svenska support borde kunna kontakta en relevant avdelning som borde veta exakt det du nämnt ovan, "om både CPU och moderkort har Haswell-stöd så borde man iallafall kunna uppdatera bios på moderkort".

Hvorfor vil ha en kilde? Følger du ikke med her på Sweclockers nyheter (og kommentarene her på forumet) når Haswell Refresh fikk stor oppmerksomhet? Som navnet sier er det bare en oppdatering av tidligere chipset og litt forbedring i produksjonen av prosessorer, så det er ikke noe stor teknisk forskjell i forhold til tidligere generasjoner på denne plattform.

Fra Asus egen support side virke det som de ikke testet i5 4690K og i7 4790K serien innen de begynte å sette moderkort med det her chipset (Z97) i produksjon. Alle andre CPU:er innen Devils Canon (altså de nevnte) bør moderkortet kunne gi støtte til uten at BIOS må oppdateres.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

PM:ar det med en gång!

Edit: Ert konto här på SweC tillåter inte PM tydligen. Skickade serienumret i ett meddelande till er facebook.

Enligt serienumret levereras moderkort med biosversion 0325, så säkrast är att lämna tillbaka moderkortet. Speciellt när det är köpt på företag och då inte omfattas av reglerna för konsumentköp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att svara på min egna fråga;

JA! Det går att uppdatera bios på z97m-plus även att man har en icke-kompatibel CPU. Installerade 4790K på Z97M-Plus med bios 0325, bootade in i bios och uppdaterade med EZ Flash.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

För lite uppföljning så gick uppdateringen bra. Det gick att boota in i bios trotts att bios inte hade support för 4790K med dåvarande bios-versionen. All is good

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Brorsan kör med ett asus z97m plus och hade 0325 och körde lungt runt 4690k (inte 4790k dock) i två månader innan jag bytte åt honom. Jag hittar dock inte Bios flashback knapp som på min z77i deluxe och kompisens gene. Finns sättet att uppdatera bios utan cpu fortfarande?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Brorsan kör med ett asus z97m plus och hade 0325 och körde lungt runt 4690k (inte 4790k dock) i två månader innan jag bytte åt honom. Jag hittar dock inte Bios flashback knapp som på min z77i deluxe och kompisens gene. Finns sättet att uppdatera bios utan cpu fortfarande?

Det finns, dock enbart på vissa modeller. Här ser du alla Asus z97 med flashback (kolla under kolumnen "USB Bios Flashback";

http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z97/comparison/

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag lånar den här tråden då jag har liknande problem.

Jag köpte ett begagnat moderkort ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 som jag behöver uppdatera för att den ska bli kompatibel med min i5-3570K Ivy Bridge men jag har ingen Sandy Bridge så att jag kan göra det. Jag har läst att Asus kan skicka ett BIOS chip till en för att uppdatera moderkortet. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ST_Prime:

Jag lånar den här tråden då jag har liknande problem.

Jag köpte ett begagnat moderkort ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 som jag behöver uppdatera för att den ska bli kompatibel med min i5-3570K Ivy Bridge men jag har ingen Sandy Bridge så att jag kan göra det. Jag har läst att Asus kan skicka ett BIOS chip till en för att uppdatera moderkortet. Stämmer det?

Ja det stämmer att det har hänt, har läst en del som skrivit det också. Det är dock helt beroende på om bios-chippet är fastlött eller "borttagbart".

Med ditt moderkort verkar det vara helt möjligt;
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?board_id=1&model=P8Z68-V%20PRO/GEN3&id=20120325221516586&page=1&SLanguage=en-us

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord