Permalänk
Medlem

Ny Processorkylare

Hejsan,

Jag är ganska ny på detta med byggen osv men skulle gärna vilja ge mig in i det lite mer och tänkte försöka göra mitt första byte att komponent i datorn.

Det jag skulle vilja göra är att byta ut min orginal kylare som kom med i3:an till en Noctua NH-U9B SE2 som jag hört så mycket bra om.

Skulle detta först och främst vara möjligt och sedan skulle jag vilja veta lite, om jag måste ta bort moderkortet vid montering.
Lite tips och råd skulle uppskattas.

Sitter på detta:
Msi z77a-g41 ATX
i3 3220 3,3ghz
2x4096 1600mhz vengeance lp
CM elite 430

Mvh
Tollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Hejsan,

Jag är ganska ny på detta med byggen osv men skulle gärna vilja ge mig in i det lite mer och tänkte försöka göra mitt första byte att komponent i datorn.

Det jag skulle vilja göra är att byta ut min orginal kylare som kom med i3:an till en Noctua NH-U9B SE2 som jag hört så mycket bra om.

Skulle detta först och främst vara möjligt och sedan skulle jag vilja veta lite, om jag måste ta bort moderkortet vid montering.
Lite tips och råd skulle uppskattas.

Sitter på detta:
Msi z77a-g41 ATX
i3 3220 3,3ghz
2x4096 1600mhz vengeance lp
CM elite 430

Mvh
Tollen

Den kylaren kommer passa utmärkt. Jag tror inte du behöver ta ur moderkortet, vad jag kan se så har ditt chassi ett hål i moderkortsplåten bakom processorn. Om det har ett hål så kan du sätta dit kylaren utan att ta ur moderkortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Hejsan,

Jag är ganska ny på detta med byggen osv men skulle gärna vilja ge mig in i det lite mer och tänkte försöka göra mitt första byte att komponent i datorn.

Det jag skulle vilja göra är att byta ut min orginal kylare som kom med i3:an till en Noctua NH-U9B SE2 som jag hört så mycket bra om.

Skulle detta först och främst vara möjligt och sedan skulle jag vilja veta lite, om jag måste ta bort moderkortet vid montering.
Lite tips och råd skulle uppskattas.

Sitter på detta:
Msi z77a-g41 ATX
i3 3220 3,3ghz
2x4096 1600mhz vengeance lp
CM elite 430

Mvh
Tollen

Som föregående SweC:are skrev så ska det troligen inte vara några problem. Jag har själv inte installerat någon Noctua men deras monteringskit prisas av många. De enda tips jag kommer på är att det kan vara lite lättare om du har med en kompis som kan hålla lite när du skruvar, kan bli knepigt annars men oftast genomförbart även själv.

Sen är det kylpastan att tänka på också. När du tagit bort den gamla kylaren är det viktigt att rengöra processorn väldigt noga. Många (inklusive jag själv) använder tops och någon form av lösningsmedel som inte lämnar rester efter sig. Kemisk bensin och liknande finns men jag har själv använt frugans nagellacksborttagning
När den väl är borta och det är dags för att sätta fast kylaren mot processorn så kör jag själv på ärtmetoden (riskorn enligt vissa), en liten klick kylpasta (en tub följer med kylaren) mitt på processorn och sen pressa fast kylaren med fästanordningen. Googla lite eller kolla i forumet.

Som sista punkt är det att koppla in sladdarna i rätt styrning, men du ser ju var den gamla satt så det borde inte bli några problem, fråga om du undrar något mer bara.

EDIT: Glömde säga att kylaren ska monteras så att den skickar luften mot utblåset där bak, men det antar jag att du hade gjort ändå.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

EDIT: Glömde säga att kylaren ska monteras så att den skickar luften mot utblåset där bak, men det antar jag att du hade gjort ändå.

Nybörjartips: Om det är Noctuas egna fläktar som du tänker använda, så finns det en liten pil på sidan som visar åt vilket håll som fläkten blåser.

Permalänk

Min förra dator satt i samma chassi som du använder, och vad jag kommer ihåg så är cut-outen väldigt svårjobbad, så att ta loss moderkortet kan nog underlätta ganska mycket vid kylarbyte.

GLHF med processorbytet!

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

Härliga svar, tackar ödmjukast!

Permalänk
Hjälpsam

Du bor i Varberg o det gör jag med, har en helt ny U9B i garderoben som inte gick in i mitt chassi trots att den skulle det.

Så vill du ha den billigt så PMa mig

Permalänk

Här har du en snabbvisning på monteringen
https://www.youtube.com/watch?v=AlV7vXSeh9M

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Hjälpsam

Han missa o filma ett steg. . . det när man skruvar fast fästvinklarna i kylflänsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Du bor i Varberg o det gör jag med, har en helt ny U9B i garderoben som inte gick in i mitt chassi trots att den skulle det.

Så vill du ha den billigt så PMa mig

Jag har fått en till som vill sälja till mig, PMa gärna ett pris