Förfalskade grafikkort upptäcks i Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowet2k:

Påminner mig om ett USB-minne jag köpte på tradera för några år sedan, (säljaren hade självfallet köpt in dessa från kina).

Jag fick det aldrig att fungera så när jag sprättat upp minnet så hittar jag en jädra mutter i skalet och inget annat.

Det var inte lite elakt det! Påminner om http://sweclockers.com/artikel/13788

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det var inte lite elakt det! Påminner om http://sweclockers.com/artikel/13788

eller http://www.sweclockers.com/nyhet/15330-hantols-felmarkta-nata...

Permalänk
Medlem

Att vara i grossist eller detaljist branchen idag är ungefär som att gå i ett minfält, så länge dom köper direkt av tillverkaren är det nog frid och fröjd, men ibland måste dom köpa från alternativa källor den SK spotten vid brist på produkter.
I enstaka fall kan det bli helt fel med omärkta/falska produkter, dock rätt sällan det hamnar i konsumentledet när det är vanligtvis bra grossister och detaljister inblandade, det hela upptäcks oftast tidigt, knepiga är ibland att dom som faktisk kan skilja falskt från äkta ofta inte ser varorna alls.

Kommer ihåg på 90talet då var det tex rätt vanligt med omärkta CPU tex pentium 75/90 var omärkta till pentium 133 osv, men i övrigt var det ganska rent från falska grejer, idag är det mycket mycket mycket värre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Att vara i grossist eller detaljist branchen idag är ungefär som att gå i ett minfält, så länge dom köper direkt av tillverkaren är det nog frid och fröjd, men ibland måste dom köpa från alternativa källor den SK spotten vid brist på produkter.
I enstaka fall kan det bli helt fel med omärkta/falska produkter, dock rätt sällan det hamnar i konsumentledet när det är vanligtvis bra grossister och detaljister inblandade, det hela upptäcks oftast tidigt, knepiga är ibland att dom som faktisk kan skilja falskt från äkta ofta inte ser varorna alls.

Kommer ihåg på 90talet då var det tex rätt vanligt med omärkta CPU tex pentium 75/90 var omärkta till pentium 133 osv, men i övrigt var det ganska rent från falska grejer, idag är det mycket mycket mycket värre.

Ja stora företag måste nu lägga enorma summor pengar på att validera elektronik de köper in. Var en artikel i Ny Teknik för något år sen om detta. Vill minnas att det var SAAB de pratade med, inte biltillverkaren utan de som gör flygplan, satelliter och missiler. De hade ett helt lab för att dubbelkolla saker de köper. Massa komponenter mäts upp, röntgas och granskas under mikroskop för att se att det är rätt sak i kapslarna. I bästa fall är det bara återanvända prylar som monterats loss från elektronik, tvättats och märkts om för att de ska se nya ut. I värsta fall är det sämre kopior eller till och med helt fel komponent. Det finns exempel på transistorer som får ett ben avklippt som säljs som diod eller så är det helt tomt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tigerhamster:

Det sorgliga är att det enda jag kommer att tänka på är hur jobbigt det hade varit att felsöka varför någon på ett forum bara får 40FPS på medium i BF4..
(redigerade formuleringen lite)

Skrivet av LPG:

''din prolle flaskar''

Man skulle ganska enkelt åtminstone kunna ringa in grafikkortet som flaskhals i detta fall: Be personen testa till exempel 1280x720 Low, 1920x1080 Medium, 1920x1080 High och 1920x1080 Ultra. Stiger frameraten när upplösningen och detaljnivån sänks? Grafikkortet flaskar. 40 fps även i 1280x720 Low? Processorn flaskar.

Att därefter ens komma på idén att personens GTX 660 kanske egentligen är ett GT 440 är däremot förstås svårare. Man skulle bli tvungen att be personen om ett screenshot av GPU‑Z, men rimligen är förfalskade grafikkort såpass ovanligt att de flesta skulle se den teorin som för osannolik för att ens överväga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Geforce GTX 770 - 350kr! bara att slå till!!!

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-game-graphics-gr...

Kan väl inte finnas några fake-kort!?!?!?

Intressant.
770 - 112cuda

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

"Note:this card is new, just for games, but not that good as the original, anyway, the original need hundreds and Thousands, this just $53.68! so please Don't compare with the original! " <3

"Honesty is the most precious wealth, please rest assured dear!"

Hur ska man kunna ta det seriöst? XD

Min sambo har köpt kläder från Aliexpress men jag skulle aldrig köpa elektronik. Så mycket fake.

Sen kan man ju tycka att om de vill att man inte ska jämföra det med ett äkta 770 så borde de inte kalla det för det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man skulle ganska enkelt åtminstone kunna ringa in grafikkortet som flaskhals i detta fall: Be personen testa till exempel 1280x720 Low, 1920x1080 Medium, 1920x1080 High och 1920x1080 Ultra. Stiger frameraten när upplösningen och detaljnivån sänks? Grafikkortet flaskar. 40 fps även i 1280x720 Low? Processorn flaskar.

Att därefter ens komma på idén att personens GTX 660 kanske egentligen är ett GT 440 är däremot förstås svårare. Man skulle bli tvungen att be personen om ett screenshot av GPU‑Z, men rimligen är förfalskade grafikkort såpass ovanligt att de flesta skulle se den teorin som för osannolik för att ens överväga.

knappast, lutar mer åt att minnena går för varma, man måste i princip alltid vattenkyla ddr3 för att de inte ska flaska

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

knappast, lutar mer åt att minnena går för varma, man måste i princip alltid vattenkyla ddr3 för att de inte ska flaska

Jag tror att problemet ligger vid att hans PSU inte är vattenkyld i kombination med ostabilt leverans utav power från eljacket till PSU har lett till hans nuvarande dilemma. BYT ELLEVERANTÖR <3

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad

Detta då tråden fick ett sidospår av §1.6 kommentarer som inte ledde någonstans bra.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowet2k:

Påminner mig om ett USB-minne jag köpte på tradera för några år sedan, (säljaren hade självfallet köpt in dessa från kina).

Jag fick det aldrig att fungera så när jag sprättat upp minnet så hittar jag en jädra mutter i skalet och inget annat.

Så du hade bokstavligt talat "tappat en skruv"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

GPU-Z skulle säga att det är ett Geforce GTX 660, men rapportera andra specifikationer. T.ex. färre CUDA-cores.

Jo, det borde väl vara den mest prestanda sättande parametern som skiljer åt korten som man borde gå efter.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Tror inte nvidia kommer att blanda sig i detta, det är med 99,99% säkerhet säljaren som fifflat och inte de som tillverkat grafikkorten, så att blanda in pov eller zotac eller vem som nu har tillverkat korten skulle skada pov/zotac fast dom knappast har något med detta att göra.

Visar det sig att det är POV eller Zotac som har fifflat lär det bli rätt rätt surt för dem. Det är knappast få konkurrenter. Men jag tror att nVidia borde reda ut det. De säger kanske inte något medan de spårar vem/hur/vad. Det är ju liksom trots allt även deras varumärke som berörs.

Skrivet av Zotamedu:

Ja stora företag måste nu lägga enorma summor pengar på att validera elektronik de köper in. Var en artikel i Ny Teknik för något år sen om detta. Vill minnas att det var SAAB de pratade med, inte biltillverkaren utan de som gör flygplan, satelliter och missiler. De hade ett helt lab för att dubbelkolla saker de köper. Massa komponenter mäts upp, röntgas och granskas under mikroskop för att se att det är rätt sak i kapslarna. I bästa fall är det bara återanvända prylar som monterats loss från elektronik, tvättats och märkts om för att de ska se nya ut. I värsta fall är det sämre kopior eller till och med helt fel komponent. Det finns exempel på transistorer som får ett ben avklippt som säljs som diod eller så är det helt tomt.

Wow. Kan tänka mig det.
Sen undrar man varför en satellit för flera MDR inte funkar...
Måste vara än värre i medicinsk teknik (pacemakers och dylikt) idag då. Har fått berättat för mig lite om hur höga krav det är på en del komponenter där. Både en mindre mardröm och en utmaning för ingenjörerna.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Regert:

Jo, det borde väl vara den mest prestanda sättande parametern som skiljer åt korten som man borde gå efter.

Visar det sig att det är POV eller Zotac som har fifflat lär det bli rätt rätt surt för dem. Det är knappast få konkurrenter. Men jag tror att nVidia borde reda ut det. De säger kanske inte något medan de spårar vem/hur/vad. Det är ju liksom trots allt även deras varumärke som berörs.

Wow. Kan tänka mig det.
Sen undrar man varför en satellit för flera MDR inte funkar...
Måste vara än värre i medicinsk teknik (pacemakers och dylikt) idag då. Har fått berättat för mig lite om hur höga krav det är på en del komponenter där. Både en mindre mardröm och en utmaning för ingenjörerna.

Sannolikheten för att något ska slinka igenom de hårda kontrollerna de har för kritiska system är väldigt liten. Oftast köper de in direkt från tillverkarna och då är det inget problem. Det är mest när det gäller lite udda komponenter eller gamla saker som inte tillverkas längre som de måste ut på öppna marknaden och då är det lite riskabelt. Men allt ska ju testas ordentligt innan det används för just satelliter och sjukhusutrustning. Problemet är att det kostar väldigt mycket pengar att dubbelkolla så att det ens är rätt komponent man köpt in. Testerna kostar massa pengar och det tar en del tid som i sin tur kostar pengar.

Ska väl sägas att marknaden för begagnade komponenter i sig inte är dålig. Den håller liv i stora delar av hobbyverksamheten när det kommer till elektronik. Vore bara trevligt om de kunde sluta försöka luras och hålla sig till att sälja begagnade delar som just begagnat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns ibland en viss kultur gällande sådant här. Ett liknande exempel till detta i artikeln, men gällande nötter: http://www.ministryoftofu.com/2012/02/picture-of-the-day-walnut-made-of-cement/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/