Permalänk
Medlem

Ny 144hz skärm

Hej!

Ska nu köpa en ny skärm, 144hz blir det.
I prisklass 2-2,5k.
Står egentligen mellan Benq och Acer. Asus varianten överskrider dock min budget.

Andra jag kikat på:
Philips
AOC

Har ni några egna erfarenheter av någon av dessa 144Hz skärmarna?
Vad är egentligen skillnaden mellan dessa skärmar? Förutom foten på vissa.

Permalänk
Medlem

Jag har en http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/iiyama-prolite-gb277...

är grymt nöjd. dock lite över budget. annars är Benq:en att föredra av de två...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

jag kör 3st benq144hz å är sjukt nöjd, bra pris till bra skärm

Permalänk

Har både Phillipsen aoc samt acer hemma.

Är nöjd med alla dock upplever jag phillipsen ha bäst bild. Annars är väl dom snarlika.
Skulle dock kört benq om jag var du för en budget på 2500kr

Aoc samt phillips saknar 3dstöd.
Acer har 3d men ingen höj eller sänkbar funktion ( en dealbreaker för mig)
Vad jag förstått har benqen alla dom funktionerna därav valet.

Permalänk

Hej, ursäkta att jag ninjar tråden men jag är i samma båt som OP just nu, dags att byta ut gamla skärmen dvs. 120+ hz är det jag siktar på atm, och efter att ha läst några reviewer och denna tråd, så blev det 3 olika skärmar att välja mellan

Någon som har lite info angående olika skärmarna, speciellt acer skärmen? Den verkar fungera som dem andra skärmarna till en mycket billigare pris. På inets hemsida står det att det finns en HDMI uttag, men reviewers och unboxing klipp på youtube sägs att den bara har VGA och DVI. Någon som kan göra det klart om den har HDMI eller inte? Tillföljer en HDMI-Kabel med någon av dem skärmarna?

Tack så mycket för svar!

Edit: Detta är mitt grafikkort ifall det har nånting med det att göra.

Permalänk
Medlem

Har själv gått och tittat på skärmar dom senaste dagarna och skulle välja antingen Benq eller Asus med dom valen... Det är i princip samma skruttpanel på dom men från vad jag har läst är de dom "bästa" 144hz gaming skärmarna (om du inte slänger på ett par tusenlappar och går på g-sync skärmar). Benq före Asus tror jag.

Men förstås, väljer jag själv så blir det aldrig sketna TN, lol. Mina ögon blöder av att se på TN. Tyvärr finns det ännu inte några 120hz+ IPS paneler (om man inte importerar och överklockar), det bästa alternativet jag vet är Eizo FG2421 som har en 120hz VA panel med strobed backlight och det är ändå inte perfekt (samt något dyr vid 4500kr).

Gällande HDMI som ovan frågar... Du vill inte köra HDMI på en gaming skärm, du vill ha DVI (eller displayport). HDMI har inte bandbredd för att köra mer än 1080p/60hz vad vitt jag vet. Acer skärmen verkar inte ens komma med en dual link DVI kabel, vilket är värdelöst - då måste du slänga till ett par hundralappar. Går inte ens ihop att den inte har dual link listad. Isf så klarar ju Acer skärmen inte ens 144hz... Dom kanske bara skrivit fel om anslutningarna.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Har själv gått och tittat på skärmar dom senaste dagarna och skulle välja antingen Benq eller Asus med dom valen... Det är i princip samma skruttpanel på dom men från vad jag har läst är de dom "bästa" 144hz gaming skärmarna (om du inte slänger på ett par tusenlappar och går på g-sync skärmar). Benq före Asus tror jag.

Men förstås, väljer jag själv så blir det aldrig sketna TN, lol. Mina ögon blöder av att se på TN. Tyvärr finns det ännu inte några 120hz+ IPS paneler (om man inte importerar och överklockar), det bästa alternativet jag vet är Eizo FG2421 som har en 120hz VA panel med strobed backlight och det är ändå inte perfekt (samt något dyr vid 4500kr).

Gällande HDMI som ovan frågar... Du vill inte köra HDMI på en gaming skärm, du vill ha DVI (eller displayport). HDMI har inte bandbredd för att köra mer än 1080p/60hz vad vitt jag vet. Acer skärmen verkar inte ens komma med en dual link DVI kabel, vilket är värdelöst - då måste du slänga till ett par hundralappar. Går inte ens ihop att den inte har dual link listad. Isf så klarar ju Acer skärmen inte ens 144hz... Dom kanske bara skrivit fel om anslutningarna.

Vad är meningen med HDMI då? Ska man byta ut DVI/VGA till HDMI varje gång man vill titta på film/serie på datorn? Ifall man ska använda DVI till gaming, kan jag väl ändå ta Acer skärmen, den billigaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluestahli:

Vad är meningen med HDMI då? Ska man byta ut DVI/VGA till HDMI varje gång man vill titta på film/serie på datorn? Ifall man ska använda DVI till gaming, kan jag väl ändå ta Acer skärmen, den billigaste?

Varför ska du byta DVIn till HDMI bara för film?
Är nöjd med BenQn

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AOC är underskattad i 144Hz diskussionerna, den är bättre och billigare än Acer'n.(om man nu överlever utan 3D d.v.s)
Aktiv USB-port på sidan där man kan ladda sin telefon t.ex, helt ovärderligt imo.

https://www.komplett.se/aoc-24-led-g2460pqu/775713?cks=ASS&as...

Har den själv och kunde inte vara nöjdare sett till pris/prestanda.
Att lika färger och annat med en bra IPS är dock inte möjligt, 144Hz är för snabb gaming, inget för seriöst filmtittande.
Prislapparna på bättre och snabba skärmar är fortfarande rätt höga.

Permalänk
Medlem

Tjena , jag köpte en Asus vg248qe och är riktigt nöjd. Dock fick man ändra lite så färgen passa mig bättre.
Som jag skrev i en annan tråd så kan man inte köra med CF i 144Hz , om du nu ska göra det nån gång måste du använda 2 bryggor.
Det är inte skärmens fel utan nått med drivrutinerna till ATI.

Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena , jag köpte en Asus vg248qe och är riktigt nöjd. Dock fick man ändra lite så färgen passa mig bättre.
Som jag skrev i en annan tråd så kan man inte köra med CF i 144Hz , om du nu ska göra det nån gång måste du använda 2 bryggor.
Det är inte skärmens fel utan nått med drivrutinerna till ATI.

Med vänlig hälsning / Mange

Va? Dubbla bryggor? Stämmer verkligen detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Va? Dubbla bryggor? Stämmer verkligen detta?

Japp , jag trodde inte på detta första gången jag läste det på AMD´s forum.
Men det stämmer , fick själv blåskärm och annat strul när jag körde på CF i 144Hz. Med 2 bryggor funka det , men jag nöjer mig med 120Hz.
Googla om du inte tror på mig
Det va nått med AMD´s 7 serie.

Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också på jakt efter en gaming-skärm och det är Benq och Asus jag kollar mest på. Visst har Asusen ett OSD-sikte som man kan aktivera? Har Benqen något liknande? Jag har för mig att Benqen har en blur reduction-funktion som sägs vara ganska bra också.
Det skulle väl komma en del skärmar med G-sync nu i sommar/höst? Det borde kunna ge effekt på priserna på nuvarande skärmar också.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla upp vilka skärmar som stödjer lightboost och vad lightboost gör och därefter bestämma dig i fall det är viktigt för dig:
http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Det är bara asus skärmen och benq skärmen som är intressanta då de båda har strobed backlightning. Asus skärmen har lightboost vilket bara fungerar i 100-120hz. Benq skärmen har Benq blur reduction(BBR) vilket är benq egna motsvarande teknik. BBR fungerar på alla refresh-rates.

Benq skärmen har bättre färger med BBR igång än asus skärmen i lightboost. Däremot så har asus skärmen mindre synliga overdrive artifakter med lightboost igång när man jämför med Benq skärmen med BBR i gång. Om du får den senaste firmware på benq skärmen så kan du själv ställa in BBR som du vill. Då kan du ställa in BBR på benq skärmen så att den får mindre motionblur jämfört emot asus skärmen med lightboost i gång. Däremot så kommer skärmen fortfarande ha lite mer synliga overdrive artifakter.

Själv så har jag testat ASUS VG248QE och jag sitter nu med en Benq xl2720z. Gamers kör 120hz på de skärmar på grund av att lightboost inte stödjer 144hz. Sen så blir det mycket mindre artifakter med BBR när man kör benq skärmen i 120hz istället för 144hz.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Det är bara asus skärmen och benq skärmen som är intressanta då de båda har strobed backlightning. Asus skärmen har lightboost vilket bara fungerar i 100-120hz. Benq skärmen har Benq blur reduction(BBR) vilket är benq egna motsvarande teknik. BBR fungerar på alla refresh-rates.

Benq skärmen har bättre färger med BBR igång än asus skärmen i lightboost. Däremot så har asus skärmen mindre synliga overdrive artifakter med lightboost igång när man jämför med Benq skärmen med BBR i gång. Om du får den senaste firmware på benq skärmen så kan du själv ställa in BBR som du vill. Då kan du ställa in BBR på benq skärmen så att den får mindre motionblur jämfört emot asus skärmen med lightboost i gång. Däremot så kommer skärmen fortfarande ha lite mer synliga overdrive artifakter.

Själv så har jag testat ASUS VG248QE och jag sitter nu med en Benq xl2720z. Gamers kör 120hz på de skärmar på grund av att lightboost inte stödjer 144hz. Sen så blir det mycket mindre artifakter med BBR när man kör benq skärmen i 120hz istället för 144hz.

Vad menas med overdrive artifakter? Testade med att googla men hittade inte exakta svar osv.

Permalänk
Inaktiv

Här har du en bild på ett ufo test med en Benq 2420z med BBR taget i från hemsidan blurbusters. Tittar du längst ner på bilden så ser du att det är ett extra ufo efter som är halvt transperant. Detta är vad jag menade med overdrive artifakter. Denna extra efterhalkande bild är mindre tydligt på asus vg248qe. Alla lcd skärmar lider utav detta, grejen med dessa två gaming skärmar är att de har en teknik som gör bilden mindre suddig vid rörelse. Vilket låter en att se så tydligt så att man kan se problemet i första hand.

Båda skärmarna använder sig utav en teknik som släcker bakgrundsbelysningen för att göra bilden tydligare vid rörelse. Mellan varje bild så släcks belysningen för att gömma övergången. På asus skärmen så heter tekniken lightboost medans benq har sin egna teknik som heter benq blur reduction. AOC och andra skärm utvecklare har inte denna teknik just nu vad jag vet. Denna teknik gör en stor skillnad när det kommer till tydlighet i rörelse. När tekniken är på med Benq skärmen eller asus skärmen så kan du lätt urskilja alla detaljer i ufo testet så som ögon med mera, medans andra skärmar utan tekniken visar en betydligt suddigare variant.

Här har du testet och jag rekommenderar starkt att du testar och jämför med din nuvarande skärm innan du avfärdar dessa två gaming skärmar. http://www.testufo.com/#test=photo&photo=alien-invasion.png&p...

Asus skärmen lider som sagt mindre av denna efterhalkande bild. Däremot så fungerar benq teknik på alla refresh-rates. Med senaste firmware på benq skärmen så kan du ställa in så att bilden blir mindre suddig i rörelse jämfört med asus. Benq teknik ger i från sig bättre färger jämfört med asus och dess teknik i gång. För att få igång asus teknik lightboost så krävs det oftast ett litet fulhack i windows som kan anses vara lite krångligare emot benq, där man i skärmens meny kan sätta på tekniken. Jag anser att man behöver v2 firmware för att få Benq teknik BBR på samma nivå/bättre än Asus lightboost. Vilket i sig kräver en del ändringar på inställningar.

CRT skärmar lider inte utav problemen som jag har tagit upp. Lightboost och BBR härmar CRT skärmarna. Anledningen varför denna teknik bara existerar på ett fåtal 120/144hz skärmar i dagsläget är för att tekniken skapar flicker på låga refresh-rates (60hz).

Permalänk
Medlem

Asus Lightboost skärmar kör väl med PWM också (vilket är dåligt) medans Benq inte har det (iaf inte nyare Z serien med BBR)? Tror bara Asus gsync skärm är utan PWM pga av nåt annat än Lightboost.

Permalänk
Inaktiv

Istället för PWM (Pulse Width Modulation) så använder Benq skärmarna i z serien Direct Current (DC).

Permalänk

Problemet är ju bara vart man ska få tag på en benq skärm med v2 firmware, om man inte har lust att uppgradera själv då. Jag skickade tillbaka min eftersom den hade v1 i hopp om att få tag på en v2. Pratat med ett antal butiker och dem säger bara att de för det mesta har v1 och att de inte kan skilja på vad som är v1 eller v2 eftersom de har samma produktnamn. Nu funderar jag på att köpa asusen, bättre än att ha benq med bbr problem.

Permalänk
Inaktiv

I dag är det rea på xl2420z på komplett.se
https://www.komplett.se/benq-24-3d-led-xl2420z/807105

Permalänk
Medlem

wow nice, vet du om rean bara är idag?

Är riktigt sugen på den senaste BenQ versionen.. men med denna rea måste ja nog köpa denna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

wow nice, vet du om rean bara är idag?

Är riktigt sugen på den senaste BenQ versionen.. men med denna rea måste ja nog köpa denna istället

Det är en 24 timmars rea. Gäller endast idag 31/8

Funderar själv på en ny skärm men har mina ögon på ASUS VG248QE
Har dock svårt att bestämma mig. Kanske slutar med en BenQ XL2420Z.. Någon som vet om den kommer med firmware 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Det är en 24 timmars rea. Gäller endast idag 31/8

Funderar själv på en ny skärm men har mina ögon på ASUS VG248QE
Har dock svårt att bestämma mig. Kanske slutar med en BenQ XL2420Z.. Någon som vet om den kommer med firmware 2.0?

ah tack som fan för att du skrev detta.. beställde nu
Vad menar du med firmware 2.0 ? något fel på 1an lr vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

ah tack som fan för att du skrev detta.. beställde nu
Vad menar du med firmware 2.0 ? något fel på 1an lr vad

Något med Blur Reduction som inte fungerar som det ska på firmware 1.0 om jag förstod rätt av det lilla jag läste. BenQ shippar iväg sina skärmar med firmware 2.0 nu men finns säkert några med en äldre firmware version på lagerhyllorna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Något med Blur Reduction som inte fungerar som det ska på firmware 1.0 om jag förstod rätt av det lilla jag läste. BenQ shippar iväg sina skärmar med firmware 2.0 nu men finns säkert några med en äldre firmware version på lagerhyllorna kvar.

ah ok, funderar på att va en jobbig kund och fråga i deras chatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

ah ok, funderar på att va en jobbig kund och fråga i deras chatt

Har frågat och det ska vara revision 2 på skärmarna de har i lager!

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaeX:

Har frågat och det ska vara revision 2 på skärmarna de har i lager!

Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Något med Blur Reduction som inte fungerar som det ska på firmware 1.0 om jag förstod rätt av det lilla jag läste. BenQ shippar iväg sina skärmar med firmware 2.0 nu men finns säkert några med en äldre firmware version på lagerhyllorna kvar.

Blur Reduction fungerar även med den äldre firmware versionen, men inställningarna är låsta så man kan inte manuellt ställa in de efter eget tycke.
De folk klagade på vart att med version 1.0 - BenQs egna inställningar så kan man se dubbleringar av bilden i nedre delen av skärmen och med tillgång till att manuellt ställa in detta så kan du mer eller mindre flytta vart denna dubblering ska ske för att de ska bli mindre störande.
Min egna erfarenhet med dessa skärmar är dock att det inte märktes alls i snabba FPS spel om du inte tittar nere i högra hörnet konstant.
Men det är ju helt klart en smaksak och absolut bättre att ha alternativet att justera än att inte ha de ;).
Blur Reduction i sig lägger ju till en viss fördröjning också som kanske inte många gillar medans andra inte märker av alls. Personligen så använder jag mig utav funktionen hela tiden på min spel burk, då jag absolut upplever de som att bilden blir skarpare i rörelser samt att hela intrycket av panelen blir mjukare och behagligare för ögonen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Blur Reduction fungerar även med den äldre firmware versionen, men inställningarna är låsta så man kan inte manuellt ställa in de efter eget tycke.
De folk klagade på vart att med version 1.0 - BenQs egna inställningar så kan man se dubbleringar av bilden i nedre delen av skärmen och med tillgång till att manuellt ställa in detta så kan du mer eller mindre flytta vart denna dubblering ska ske för att de ska bli mindre störande.
Min egna erfarenhet med dessa skärmar är dock att det inte märktes alls i snabba FPS spel om du inte tittar nere i högra hörnet konstant.
Men det är ju helt klart en smaksak och absolut bättre att ha alternativet att justera än att inte ha de ;).
Blur Reduction i sig lägger ju till en viss fördröjning också som kanske inte många gillar medans andra inte märker av alls. Personligen så använder jag mig utav funktionen hela tiden på min spel burk, då jag absolut upplever de som att bilden blir skarpare i rörelser samt att hela intrycket av panelen blir mjukare och behagligare för ögonen.

Tack för förtydligandet. Jag slog till på en Asus VG248QE efter mycket om och men. Dels för att det var rea och att det var osäkert om man skulle få hem en med den äldre firmware versionen om jag körde på en BenQ. Nu känns det lite som jag vill avbryta beställningen dock och dra till på en BenQ men vet inte riktigt, tror jag ger Asus skärmen en chans.