Permalänk
Medlem

Överklocka min AMD Fx - 6100 ?

Tjenare, har under ett tag här funderat på att överklocka min processor då jag känner att den ska kunna prestera bättre en vad den gör. Min fråga är är då om det är värt det? jag vet att många säger att man lika gärna kan göra det då AMD inte är det bästa för gameing vilket jag vill att den ska vara. I och med detta så funderar jag då på att köpa denna kylare : http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/179279-silver... som också var en av dom i denna artikel: http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Vad jag vet iallafall så ska man kunna dra upp den ganska mycket mer en vad den är på ? Eller har jag fel?
Så vad tycker ni? Jag tar tacksamt imot alla svar och tips på vad jag bör göra. Har ni annan bättre kylare i samma prisklass så får ni gärna länka det med!

lägger också till vad jag har i min dator ifall det kommer på tal:
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit
Motherboard: Gigabyte GA-970A-DS3
Processor: AMD FX(tm)-6100 Six-Core Processor (6 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 8192MB RAM
GPU: Sapphire ATi HD 7850 2GB GDDR5
Och en 600W nätagg.

Tack på förhand!

// Fluzzy

Permalänk
Medlem

Det finns redan massa trådar om överklockning av FX och fast det kanske inte ger så mycket att klocka med din GPU så ska du såklart klocka lite ändå.

Här t.ex:http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1300202-overklocka-fx...

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Jag har också en Fx-6100 som jag brukar överklocka till 4.1ghz utan problem! Har köpt en Noctua kylare (http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/108849-noctua...) som fungerar utmärkt, dock en lite högra prislapp men man får värkligen kvalité för pengarna.

Permalänk

Jag skulle snarare säga att det är processorn som är en liten bottleneck för grafikkortet. Det är värt att klocka ett par hundra Mhz och kylaren du har tittat funkar utmärkt till det ändamålet.

Permalänk
Medlem

okej! tack för ett par bra svar! Ska ta mig en titt på det hela o se vad jag kan få fram

Permalänk
Avstängd

tänkte säga det att 6100 är ganska bra oc cpu men skulle nog försöka hålla mig omkring 4000mhz vilkket säkert går på omkring orginal volt eller så för du har ingen mosfetkylning på moderkortet och då kan dom blir väldigt varm om man kör tyngre oc ...och vist fan gör det skillnad med oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

tänkte säga det att 6100 är ganska bra oc cpu men skulle nog försöka hålla mig omkring 4000mhz vilkket säkert går på omkring orginal volt eller så för du har ingen mosfetkylning på moderkortet och då kan dom blir väldigt varm om man kör tyngre oc ...och vist fan gör det skillnad med oc

Ah okej! Så att dra upp den till 4000 mhz lär räcka gott och väl menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluzzy:

Ah okej! Så att dra upp den till 4000 mhz lär räcka gott och väl menar du?

Ja det räcker, samt ditt moderkort är inte så lämpligt att överklocka så mycket mer med heller, ganska begränsade möjligheter att ge tillräcklig ström utan överhettning som följd av VRM.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja det räcker, samt ditt moderkort är inte så lämpligt att överklocka så mycket mer med heller, ganska begränsade möjligheter att ge tillräcklig ström utan överhettning som följd av VRM.

Okej! tack för svar!

Permalänk
Avstängd

VRM/mosfets på moderkortet är det som matar strömmen till processorn och har man ingen kylning på dom så blir dom VÄLDIGT varm pga ökad belastning och extra strömtilförsel så 4000-4200 kan man oftast köra på snällvolt typ orginal så är därför vi säger 4000 hade du haft ett moderkort med kylning hade jag sagt piska skiten ur den då den klarar säkert 4600 utan problem så länge man kan hålla ner värmen på cpu´n ...men går iof att sätta på kylning på dom med så är inte ett olösligt problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

VRM/mosfets på moderkortet är det som matar strömmen till processorn och har man ingen kylning på dom så blir dom VÄLDIGT varm pga ökad belastning och extra strömtilförsel så 4000-4200 kan man oftast köra på snällvolt typ orginal så är därför vi säger 4000 hade du haft ett moderkort med kylning hade jag sagt piska skiten ur den då den klarar säkert 4600 utan problem så länge man kan hålla ner värmen på cpu´n ...men går iof att sätta på kylning på dom med så är inte ett olösligt problem

Japp! förstår precis! ska följa era råd så jag inte gör något dumt och istället förstör datorn