Oculus Rift tar plats i berg-och-dalbana

Permalänk
Medlem

Ole Lange, Skaparen av Nolimits 2 mjukvaran ska testa Oculus Rift i deras bergochdalbalesimulaturer har jag för mig. Då blir det ju virtuell verklighet i hemmet

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

En avsevärt förbättrad "variant" av http://sv.wikipedia.org/wiki/Simulatour ...

Intressant, hade ingen aning om att dom prövat på något liknande tidigare

Permalänk
Medlem

Occulus borde ta in neuroforskare om de inte redan gjort det. Åksjukheten måste bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

För jäävla häftigt!

Skrivet av Aloysius:

Det vore kul om de trollade lite med deltagarnas magar genom att halvvägs in i åkturen så visar bilden de ser exakt tvärtom vad som sker i berg-och-dalbanan. Det vore nog rätt häftigt om allt är realistiskt och sen svänger banan skarpt åt vänster och VR-bilden lika mycket åt höger.

Min första reaktion hade varit att berg o dalbanan hade spårat ur. Hade draigt av mig Oculus för att se vad som pågick :s

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det vore kul om de trollade lite med deltagarnas magar genom att halvvägs in i åkturen så visar bilden de ser exakt tvärtom vad som sker i berg-och-dalbanan. Det vore nog rätt häftigt om allt är realistiskt och sen svänger banan skarpt åt vänster och VR-bilden lika mycket åt höger.

Du är en ond, OND människa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Sötast

Jag gillar hur många det är i tråden som redan vet vad de hade gillat och inte, vilket som är bäst och vilket som är sämst, men har ändå aldrig provat.

Make sense!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Occulus borde ta in neuroforskare om de inte redan gjort det. Åksjukheten måste bort.

Det behövs inga forskare för det. De vet vad som är fel, det är samma som när du inte tittar på vägen i en bil/buss: Rörelserna hos det du ser (insidan av bilen, t.ex.) stämmer inte överens med vad ditt balanssinne säger händer. Även delayen ställer till det lite.

Det är precis det man kommer undan med det här systemet, eftersom man kan synkronisera det man ser med det man känner, på millisekundnivå om man så vill.

Det är avsevärt svårare att fixa till i spel i hemmamiljö.

Permalänk

Tror fasen inte man kan få det coolare än space mountain på Disney world, va man än slänger in i riften. Att åka runt i totalt mörker med hologram-planeter är nog svårt att överträffa, fast man använder sig av vr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Inaktiv

Riktigt häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det behövs inga forskare för det. De vet vad som är fel, det är samma som när du inte tittar på vägen i en bil/buss: Rörelserna hos det du ser (insidan av bilen, t.ex.) stämmer inte överens med vad ditt balanssinne säger händer. Även delayen ställer till det lite.

Det är precis det man kommer undan med det här systemet, eftersom man kan synkronisera det man ser med det man känner, på millisekundnivå om man så vill.

Det är avsevärt svårare att fixa till i spel i hemmamiljö.

Alltså det var ett rätt irriterande svar från dig. Jag är helt informerad på problemet. Jag menade så klart att man på vetenskaplig nivå kan lura detta faktum. Att man med någon visuell bakgrundssignal kan komma runt detta problem. Kanske att man gör 200 bilder per sek och att 15 % av dessa består av någon slags bildspel som stabiliserar balanssinnet. Vad vet jag? men nått måste kunna gå att göra.

Du säger själv att det är svårt att lösa i hemmamiljö och det är det jag föreslår att man gör med vetenskapen som hjälp. Alltså att man inte ska behöva en bergochdalbana för att inte må dåligt.

Det kanske kan vara svårt för en ingenjör att utveckla detta och man behöver nog en närmare kunskap om våran hjärna för att lösa detta. Men jag skiter i egentligen hur det gör det bara det gör det för jag vill ha VR. Jag kan bli åksjuk men är inte superkänslig tror jag ligger på normal nivå. Så chanserna är att jag inte kan använda Occulus in nuvarande tekniknivå utan att må dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Du säger själv att det är svårt att lösa i hemmamiljö och det är det jag föreslår att man gör med vetenskapen som hjälp. Alltså att man inte ska behöva en bergochdalbana för att inte må dåligt.

Berg och dalbanan är inte till för att mildra illamåendet utan för att simulera G-krafter som är omöjligt i ett vardagsrum.
Jag förstår inte alla som säger att berg och dalbanan på något sätt skulle lindra illamåendet då det fortfarande är exakt samma Oculus du använder. Javisst Oculus synkar till vagnen du sitter i men den synkar ju också till stolen du sitter i hemma i vardagsrummet så exakt vad är det ni menar ska bota åksjuka?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Maximo:

Berg och dalbanan är inte till för att mildra illamåendet utan för att simulera G-krafter som är omöjligt i ett vardagsrum.
Jag förstår inte alla som säger att berg och dalbanan på något sätt skulle lindra illamåendet då det fortfarande är exakt samma Oculus du använder. Javisst Oculus synkar till vagnen du sitter i men den synkar ju också till stolen du sitter i hemma i vardagsrummet så exakt vad är det ni menar ska bota åksjuka?

Den största biten av illamåendet kommer av att du i spelen rör dig på andra sätt än du gör fysiskt, att titta dig omkring är ju de enda rörelserna du kan göra i en stol hemma. Så fort du vill förflytta dig i en 3D-miljö, exempelvis genom att gå i sidled så kommer det kännas konstigt eftersom du inte känner av någon fysiskt förflyttning, har du ett spel som bara går ut på att sitta i en stol och titta dig omkring kommer du inte uppleva samma illamående.

Det här med bergodalbanan synkar alltså förflyttningen i den virtuella värden med verkligheten och ger de rörelseintrycken som saknas men huvudrörelserna styrs fortfarande av användaren som skapar de redan möjliga rörelseintrycken.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@maximo. Det du ser ska matcha det som din "inbyggda accelerometer" i hjärnan/örat annars blir det illamående. Som tidigare i tråden beskrivet, jämför att kolla på vägen när du åker bil med någon som kör som en biltjuv och sedan titta ner i golvet på bilen: De flesta blir inte illamående vid att titta på vägen men så gott som alla blir illamående av att se ner i golvet om det är ryckig och svängig körning.

Jag är dock ingen neuroexpert så jag låter bli att försöka uttrycka det bättre än så. Men de flesta människor borde ha upplevt scenariot jag beskrev någon gång i sina liv.