Corsair SP2500 eller Sony 2.1 Soundbar HT-CT770

Permalänk
Entusiast

Corsair SP2500 eller Sony 2.1 Soundbar HT-CT770

Letar efter ett ljudsystem, det kommer användas till spel på datorn samt Xbox One, och filmer. Lite musik kan förekomma.

Var inställd på SP2500 först då jag hört mycket gott om dem, men sedan såg jag denna rean på soundbaren. Den har optisk in, HDMI, Bluetooth samt en smidig design som jag uppskattar.

http://www.sony.se/electronics/sound-bars/ht-ct770
De kostar 2222kr nu.

Men den stora frågan är ju vilket system som låter bäst, det är ju det som är det viktigaste.

Någon som har någon erfarenhet eller vet vilket som låter bäst?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om det nu ska vara bra högtalare rent objektivt är inget av dem nåt att ha i alla fall för musiklyssning av de flesta genrers,vilket av dem som låter bäst får man avgöra själv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oyegie:

Om det nu ska vara bra högtalare rent objektivt är inget av dem nåt att ha i alla fall för musiklyssning av de flesta genrers,vilket av dem som låter bäst får man avgöra själv.

Jaså, ska ju dock ha dem till film och spel. Vad menar du är bättre i samma prisklass?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jaså, ska ju dock ha dem till film och spel. Vad menar du är bättre i samma prisklass?

Tror nog att sp2500 lär duga bra till dig,bättre ljud i samma prisklass lär väl vara aktiva studiomonitorer,beror ju förstås på vilka krav du har.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oyegie:

Tror nog att sp2500 lär duga bra till dig,bättre ljud i samma prisklass lär väl vara aktiva studiomonitorer,beror ju förstås på vilka krav du har.

Kraven är att de ska vara bättre än SP2500 och HT-CT770, om du har några belägg för det får du gärna övertyga mig med dem. Uppenbarligen vill jag ha bästa ljudet för pengarna, och funktioner som BT, virtuellt surround, analog samt optisk ingång och HDMI är uppskattade.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tyckte den verkar bra så slog till på soundbaren

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mSebbe:

Tyckte den verkar bra så slog till på soundbaren

Ska nog också göra det, är den inte till belåtenhet skickar jag tillbaka den på ångerrätten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ska nog också göra det, är den inte till belåtenhet skickar jag tillbaka den på ångerrätten.

Gött Tror denna duger bra i min lilla etta.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag slog också till i helgen på soundbaren från Sony för 2222:-.
Väldans lätta att installera och funkar bra för mina behov.
Musik från mobilen och laptopen via BT,Ljud från HTPCn och stationära datorn via HDMI i mitt fall.

Man kan alltid önska sig mer men det här tyckte jag blev en bra kompromiss mellan ljud, funktion och pris.

Enda nackdelen jag märkt so far är väl att soundbaren är mycket bredare än min 40" TV så estetiken är väl inte optimal. Men det är inte hela världen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag slog också till i helgen på soundbaren från Sony för 2222:-.
Väldans lätta att installera och funkar bra för mina behov.
Musik från mobilen och laptopen via BT,Ljud från HTPCn och stationära datorn via HDMI i mitt fall.

Man kan alltid önska sig mer men det här tyckte jag blev en bra kompromiss mellan ljud, funktion och pris.

Enda nackdelen jag märkt so far är väl att soundbaren är mycket bredare än min 40" TV så estetiken är väl inte optimal. Men det är inte hela världen.

Du skapligt nöjd då?:) Det står bara "reserverad" på min orderstatus :/ var ändå 2 dagar sedan nu..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mSebbe:

Du skapligt nöjd då?:) Det står bara "reserverad" på min orderstatus :/ var ändå 2 dagar sedan nu..

Ja det vill jag nog säga att jag är. Sedan har jag väl självinsikt nog att inse att min åsikt här kanske inte är helt objektiv (ännu).
Tokigt lätt att installera, skönt med trådlös subwoofer, Alla ingångar jag behöver och inge strul. Såatteee... Kul med en ny pryl är mitt betyg :).
Kan nog ge ett bättre svar (mer objektivt) när jag har haft limpan lite längre mrenjag är helnöjd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Ja det vill jag nog säga att jag är. Sedan har jag väl självinsikt nog att inse att min åsikt här kanske inte är helt objektiv (ännu).
Tokigt lätt att installera, skönt med trådlös subwoofer, Alla ingångar jag behöver och inge strul. Såatteee... Kul med en ny pryl är mitt betyg :).
Kan nog ge ett bättre svar (mer objektivt) när jag har haft limpan lite längre mrenjag är helnöjd.

Är du nöjd med din? Jag är överlag väldigt nöjd, låter bra i filmer och spel, musik funkar bra det med. Däremot så låter just Sweclockers klipp av någon anledning lite konstigt, och så verkar plåten där man stoppar in kontakterna på baksidan vara lätt strömförande?!? Upplever du samma sak?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Är du nöjd med din? Jag är överlag väldigt nöjd, låter bra i filmer och spel, musik funkar bra det med. Däremot så låter just Sweclockers klipp av någon anledning lite konstigt, och så verkar plåten där man stoppar in kontakterna på baksidan vara lätt strömförande?!? Upplever du samma sak?

Tjo!

Jag är fortfarande helnöjd. Det bästa är nog fjärrkontrollen som även fungerar till TVn så jag behöver bara en fjärr fortfarande ;).
Sweclockersklipp har jag inte kört på enheten ;). Och jag har inte märkt av några krypströmmar på plåten heller.
Den väcks automagiskt av blåtand vilket är trevligt och ljudet är också kanoners.

Det är två grejer som inte är helt perfa.
Det första är att enheten stänger av sig om den inte spelar ljud på 5 (eller kanske 10 mimuter). Det i sig är ju bra, men när man har HDMIsync till HTPCn och den bryts mitt i så kan det kärva lite att få igång allt igen. Händer att jag måste starta om datorn om jag tar en paus i en film för att få igång allt då limpan har somnat. Annars blir bilden konstig. Men det händer rätt sällan faktiskt.

Det andra är att jag inte riktigt får stordatorn att fungera med limpan vid alla tillfällen. De andra två enheterna fungerar galant och detta gäller oavsett uttag. Kan bero på kabellängden här, för det är en lång jäkla HDMIkabel. Det har jag löst genom att koppla datorn direkt till TVn och sedan skickar jag ner ljudet från TVn till limpan. Det fungerar också utmärkt.

Allt som allt så får jag ut ljud som jag är jättenöjd med, behövs bara 1 fjärrkontroll för allt och jag har ett helt gäng prylar som fungerar bra att spela upp ifrån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled