Permalänk

P9X79 ram konfiguration

Min förra cpukylare dog och jag har fäst mig vid att skaffa NH-D15.
Problemet är att mina 2x8 ram är stora vengeance som inte får plats under kylaren då dom nu sitter på slot 1 och 3 utav 8 som var det rekommenderade.
Kan jag sätta ramen på slot 1 och 8 med samma/ minimal förlust i prestanda? Tack i förväg har verkligen nollkoll på ram.

Permalänk
Medlem

Att köra minnena i de "optimala platserna" är skitsnack. På ett år kanske du tjänar en sekund i laddningstider om du spelar riktigt mycket. Sätt de hur du vill.

Permalänk
Entusiast

Absolut, så länge det bootar kommer det funka fint. Vissa generationer kunde man bara köra minnena i vissa slots om man hade halvfullt, tror det var s1156. Men, du har väl tänkt på att du tappar både 4:e och 3:e kanal när du bara kör två stickor ram på X79? Ingen jättegrej kanske, men jag hade definitivt velat nyttja quad channel när jag ändå cashat ut för X79

Permalänk
Medlem

Det rekommenderade enligt manualen är är B1 + D1 (sett från vänster DIMM_3 + DIMM_6) för att köra dual channel.
Hämta CPU-z, starta det och gå in under Memory-fliken så bör den kunna säga om du kör single channel eller dual channel just nu.

Går man utanför konfigurationerna som är satta för att få dual channel (eller högre) så kommer den att köra i single channel.
Här är en ganska ny review gällande just single channel vs dual channel.
Länk

Det är lite som Calathea säger att man kommer inte märka supermycket mer än om man har en del minnesintensiva applikationer då quad channel genererar mycket högre bandbredd än single channel har.

Lite siffror och bench för single vs quad

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Det rekommenderade enligt manualen är är B1 + D1 (sett från vänster DIMM_3 + DIMM_6) för att köra dual channel.
Hämta CPU-z, starta det och gå in under Memory-fliken så bör den kunna säga om du kör single channel eller dual channel just nu.

Går man utanför konfigurationerna som är satta för att få dual channel (eller högre) så kommer den att köra i single channel.
Här är en ganska ny review gällande just single channel vs dual channel.
Länk

Det är lite som Calathea säger att man kommer inte märka supermycket mer än om man har en del minnesintensiva applikationer då quad channel genererar mycket högre bandbredd än single channel har.

Lite siffror och bench för single vs quad

Såg nu att jag har kvar mina 32 GB (4x8) Corsair Vengeance 1866MHz, trodde mig minnas att jag gav bort två.. iallafall så säger CPU-z att jag har quad. Jag använder datorn mest för gaming och arbete men efter att ha läst länkarna så drar jag mig från att byta runt dom. Då finns det egentligen två val att antningen leta vidare på kylare eller ta bort värmespridarna på mina ram som kanske inte är den mest lysande idén. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MullisDDR:

Såg nu att jag har kvar mina 32 GB (4x8) Corsair Vengeance 1866MHz, trodde mig minnas att jag gav bort två.. iallafall så säger CPU-z att jag har quad. Jag använder datorn mest för gaming och arbete men efter att ha läst länkarna så drar jag mig från att byta runt dom. Då finns det egentligen två val att antningen leta vidare på kylare eller ta bort värmespridarna på mina ram som kanske inte är den mest lysande idén. Tack för hjälpen

Np

Just av anledningen: större kylare, som jag köpte mig lägre minnen
2x paket med dessa

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MullisDDR:

Såg nu att jag har kvar mina 32 GB (4x8) Corsair Vengeance 1866MHz, trodde mig minnas att jag gav bort två.. iallafall så säger CPU-z att jag har quad. Jag använder datorn mest för gaming och arbete men efter att ha läst länkarna så drar jag mig från att byta runt dom. Då finns det egentligen två val att antningen leta vidare på kylare eller ta bort värmespridarna på mina ram som kanske inte är den mest lysande idén. Tack för hjälpen

Dina minnen utan heatspreader klara lätt sig ändå, så om du behöver ta av så gör det. Det enda som försvinner är utseendet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)