Telia återupptar datalagring efter uppmaning från Post- och telestyrelsen

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget har också återupptagit datalagringen. Önskar verkligen att man hade något alternativ på fibret...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Sedan dess har en statlig utredning och Post- och telestyrelsen (PTS) slagit fast att operatörerna trots det måste följa den svenska lagen om elektronisk kommunikation (LEK) som kräver datalagring."

källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/telia-aterupptar-datalagrin...

Så det är PTS beslut

Det står "statlig utredning" och PTS. Jag tror inte PTS kan sätta egna lagar själva. Detta är nog vår regering som driver på mest med eller smörar in sig på. Jag vet att du vet vilken regering som styr Sverige. Men inte många andra i forumet tyvärr.

Självklart vet jag inte om det jag skriver är sant. Men jag antar det fungerar så.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Det står "statlig utredning" och PTS. Jag tror inte PTS kan sätta egna lagar själva. Detta är nog vår regering som driver på mest med eller smörar in sig på. Jag vet att du vet vilken regering som styr Sverige. Men inte många andra i forumet tyvärr.

Självklart vet jag inte om det jag skriver är sant. Men jag antar det fungerar så.

Men det kan Telia då eller? Jag svarade väl ändå på att det inte var Telias beslut att återuppta det, utan PTS beslut som är statliga och verkställer det som regeringen beslutar i denna fråga

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Om telia dukar under så kan nog skanova stå på egna ben.

Grymt skönt att va fri från telias tjänster.

Skanova ägs dock av Telia så dom går oxå under isåfall, eller styckas upp och säljs.
Du ska vara glad att vi har Telia som verkligen satsat stort på att gräva fiber över hela världen. Utan Telia hade vi inte haft lika problemfritt internet som majoriteten har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men det kan Telia då eller? Jag svarade väl ändå på att det inte var Telias beslut att återuppta det, utan PTS beslut som är statliga och verkställer det som regeringen beslutar i denna fråga

Exakt det var det jag ville komma fram till i det sista du skrev. Jag skulle gissa på att Telia skulle engagera sig mer i frågan i alla fall Men PTS tror jag inte bryr sig ett dugg. Jag tror det är bästa är att fråga bestämmande politiker direkt istället, men vem som är ansvarig lär vi aldrig få veta. Dom skulle nog i bästa fall skylla på varann om detta nu kommer få konsekvenser från EU och någon större utredning genomförs.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Exakt det var det jag ville komma fram till i det sista du skrev. Jag skulle gissa på att Telia skulle engagera sig mer i frågan i alla fall Men PTS tror jag inte bryr sig ett dugg. Jag tror det är bästa är att fråga bestämmande politiker direkt istället, men vem som är ansvarig lär vi aldrig få veta. Dom skulle nog i bästa fall skylla på varann om detta nu kommer få konsekvenser från EU och någon större utredning genomförs.

Vi har en näringsminister och en infrastrukturminister och en justitieminister som är ansvariga för detta, så de kan inte skylla ifrån sig

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Så synd att man inte kan få en bra ISP. Sitter med Comhem som aldrig ens slutade lagra data...

Seriöst? De sa ju att de skulle sluta. Källa tack!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Så synd att man inte kan få en bra ISP. Sitter med Comhem som aldrig ens slutade lagra data...

http://techworld.idg.se/2.2524/1.556460/comhem-slutar-ocksa-m...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Jag har iallafall flera svenska vänner som pluggar och jobbar i Storbritannien och Frankrike. Även en brittisk vän som jobbar i Sverige.

Jag tänkte mer på att det är extremt många från öststatsländerna som är här och jobbar för 50-100kr per timme. Regeringen borde ge facken mer makt så vi kan få ett slut på utnyttjandet av människor med sämre förutsättningar. Har alla svenskar på firman 200kr per timme ska även all utländsk arbetskraft ha det oxå oavsett om man går som inhyrd via bemanningsföretag eller inhyrd via UE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl ok att dom lagrar data.. frågan är hur dom använder den? eller till vilket syfte dom ska använda den?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag tänkte mer på att det är extremt många från öststatsländerna som är här och jobbar för 50-100kr per timme. Regeringen borde ge facken mer makt så vi kan få ett slut på utnyttjandet av människor med sämre förutsättningar. Har alla svenskar på firman 200kr per timme ska även all utländsk arbetskraft ha det oxå oavsett om man går som inhyrd via bemanningsföretag eller inhyrd via UE.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då borde man sätta in en minimum lön som lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har du missat att sossarna inte har styrt de senaste 8 åren?

Sa jag att sossarna har styrt eller att de var ansvariga? Jag bara tolkade bilden som att "det är sossarnas fel".

Otydligt Att skriva sossarna = regeringen, men vad jag menade är inte att de har regering, jag menar att de historiskt har ingått i regeringar så mycket att de kan vara vanebildande att se dem som regeringsparti. Ursäkta att jag skrev så, det blev väldigt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

De påbörjade det måndagen efter så var nästan 4dagar de inte gjorde det...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att vi inte borde lagra MEN ur rättsligt perspektiv, kan nog PTS dra ut på tiden och begära lagring tills dess att rättsläget är ändrat.

Om PTS har rätt att tvinga, eller vidta andra åtgärder som böter etc kan gärna den som vet fylla på med.

Men det kan vara ett sista försöka att få till lite datalagring tills det är helt uträtt.

Skulle vara intressant om Bahnhoff skulle få rätt i efterhand att inte ha lagrat... detta skall följas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Så du kör på Telias linor men vill att dom ska dö ut...Bra tänk där. Vill du skippa Telia kan du sluta använda internet helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta det inte så seriöst nu^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

De påbörjade det måndagen efter så var nästan 4dagar de inte gjorde det...

Men du sa "Sitter med Comhem som aldrig ens slutade lagra data"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men du sa "Sitter med Comhem som aldrig ens slutade lagra data"

Det är i princip samma sak ju..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Det är i princip samma sak ju..

10 Juli
"Vår utgångspunkt är att följa svensk lag. Vi värnar om våra kunders integritet och vill därför se en formell prövning i frågan kring Datalagringsdirektivet. Vi har därmed inte återupptagit lagringen enligt Datalagringsdirektivet (vilken vi avslutade den 14 april). /Fredrik Söderlund"

https://www.facebook.com/ComHemAB/posts/741248379254772

Inga 4 dagar där

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

10 Juli
"Vår utgångspunkt är att följa svensk lag. Vi värnar om våra kunders integritet och vill därför se en formell prövning i frågan kring Datalagringsdirektivet. Vi har därmed inte återupptagit lagringen enligt Datalagringsdirektivet (vilken vi avslutade den 14 april). /Fredrik Söderlund"

https://www.facebook.com/ComHemAB/posts/741248379254772

Inga 4 dagar där

Om du visste det så kunde du väl sagt det direkt istället ?
Och isf är ditt svar till hzup lite märkligt..

Jag har aldrig haft o kommer inte ha comhem så jag lägger ingen tid på att kolla hur och när de datalagrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Om du visste det så kunde du väl sagt det direkt istället ?
Och isf är ditt svar till hzup lite märkligt..

Jag har aldrig haft o kommer inte ha comhem så jag lägger ingen tid på att kolla hur och när de datalagrar.

Jag visste att de hade upphört med det och var vad jag påvisade i första länken när du påstod att de ALDRIG hade upphört, sen började du tjafsa om endast fyra dagar så då fick jag lägga fram nya bevis, men jag ser det inte ens som ett bekymmer då jag inte har något att dölja och det finns större saker i världen som faktiskt är ett bekymmer jämfört med ett bagatelliserat i-lands problem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag visste att de hade upphört med det och var vad jag påvisade i första länken när du påstod att de ALDRIG hade upphört, sen började du tjafsa om endast fyra dagar så då fick jag lägga fram nya bevis, men jag ser det inte ens som ett bekymmer då jag inte har något att dölja och det finns större saker i världen som faktiskt är ett bekymmer jämfört med ett bagatelliserat i-lands problem.

Jag har inte påstått något sådant, fel person...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Jag har inte påstått något sådant, fel person...

Sorry, det var Hzup som skrev det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.