HD-TV Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler?

Permalänk
Medlem

HD-TV Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler?

Har kikat runt lite på nätet för en ny TV. Är bland annat intresserad av denna:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Om jag skulle köpa mig en HD-TV. Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler? Eller måste man ha någon annat som t.ex en digitalbox för att man får HD-kanaler ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Har kikat runt lite på nätet för en ny TV. Är bland annat intresserad av denna:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Om jag skulle köpa mig en HD-TV. Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler? Eller måste man ha någon annat som t.ex en digitalbox för att man får HD-kanaler ?

Tjenare!
Nej, Tvekar på att du får alla HD Kanaler det som menas med Full HD är att tvn klarar av 1080p (full hd). Men om du vill ha kanalerna i hd måste du köpa till det.

Mvh
EmiCem

Visa signatur

A clean room is a sign of a broken computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Har kikat runt lite på nätet för en ny TV. Är bland annat intresserad av denna:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Om jag skulle köpa mig en HD-TV. Innebär det att jag automatiskt får HD-kanaler? Eller måste man ha någon annat som t.ex en digitalbox för att man får HD-kanaler ?

Ett abonnemang från ett företag som erbjuder sändningar i HD kvalitet samt digitalbox eller liknande krävs också för att kunna se HD kanaler annars får du nöja dig med de vanliga utbudet som bara blir grynigt om du går från tjock tv till full hd tv :/

t.ex. http://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/Fa-till...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja vissa kanaler blir HD om du har digitalbox som klarar ta emot hd svt1 2 tv3 tv4 kanal 5.
Rätt mig om jag har fel, men så funkar de för mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du behöver beställa hd-kanaler för att få dem, ingår oftast inte som standard, förutom SVT 1 och 2 som sänds i HD.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

HD-TV innebär att din TV har HD upplösning. T.ex HD-Ready betyder att televisionen har 720 stycken pixlar per inch. Full-HD som denna TV har bär på 1080 pixlar per inch. Det här betyder inte att du får HD kanaler utan bara att du har HD upplösning på TV'en. Du måste köpa HD kanal paket separat.

I vilken upplösning då?:O

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

kanske denna? eller måste det vara smart tv? http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... för den du länka har bara 50hz i uppdaterings frekvens.

42 lg, http://cdon.se/hemelektronik/lg/42-led-tv-lg-42lb650v-smart-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

HD-TV innebär att din TV har HD upplösning. T.ex HD-Ready betyder att televisionen har 720 stycken pixlar per inch. Full-HD som denna TV har bär på 1080 pixlar per inch. Det här betyder inte att du får HD kanaler utan bara att du har HD upplösning på TV'en. Du måste köpa HD kanal paket separat.

That’s not how it works. That’s not how any of this works

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

kanske denna? eller måste det vara smart tv? http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... för den du länka har bara 50hz i uppdaterings frekvens.

42 lg, http://cdon.se/hemelektronik/lg/42-led-tv-lg-42lb650v-smart-p...

Vill helst ha en TV som man även kan surfa på.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RAJ:

Vill helst ha en TV som man även kan surfa på.

Köp en liten mini-dator och sätt bakom TV:n istället, de inbyggda är oftast riktigt dåliga och du blir helt låst vad gäller mjukvara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är det bara Smart-TV som det går att surfa på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Är det bara Smart-TV som det går att surfa på ?

Ja, men du kommer bli galen. Inte i närheten lika snabbt som att surfa på en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Är det bara Smart-TV som det går att surfa på ?

En TV som har browser skulle klassas som en smart-TV så ja. Om du nu inte kopplar in en dator eller övrig hårdvara, smart-TV:s brukar ha väldigt begränsade browsers.

På tal om TV så beror HD-kanaler på ett par olika saker. Först ifall du får tv-sändningar via DVB-C, DVB-T eller DVB-S, alltså kabel, marksänt eller satellit. Bor du i ett COMHEM-hus har du DVB-C och du måste då skaffa ett programkort från COMHEM som har en månadskostnad för att få HD-kanaler, oavsett om du bara vill ha SVT-HD eller andra HD-kanaler. Du måste även ha en digitalbox eller använda TV:ns inbyggda box genom att köpa till en CI-modul. Bor du i villa med egen antenn eller i flerfamiljshus med egen antenn på taket kan du få in SVT-HD gratis förutsatt att TV:n stödjer den senare DVB-T2 standarden. Har du egen parabol tror jag det är samma procedur som i ett COMHEM-hus, med programkort från din TV-leverantör och en digital-box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ja, men du kommer bli galen. Inte i närheten lika snabbt som att surfa på en dator

Okej, så det är segt att surfa på en Smart-TV ?

Permalänk
Inaktiv

SVTs HD-kanaler ingår i grundutbudet. Andra HD-kanaler måste man abonnera på.

Permalänk
Medlem

Har nu en HD PVR som jag använder för att kunna spela in hockey matcher från TV:n till datorn. Men nu när min TV är sönder så tänker jag köpa en ny TV. Jag funderar på en Smart-TV för att kunna surfa in på t.ex Viaplay, S24Play mm,via TV, och därirån spela in matcher till datorn med hjälp av min HD PVR. Fungerar det med en Smart-TV

Här är TV som jag är intresserad av:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...0/206572.6155/

Så här ser min HD PVR ut:

https://www.google.se/search?q=hd+pv...ed%3B590%3B392

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Har nu en HD PVR som jag använder för att kunna spela in hockey matcher från TV:n till datorn. Men nu när min TV är sönder så tänker jag köpa en ny TV. Jag funderar på en Smart-TV för att kunna surfa in på t.ex Viaplay, S24Play mm,via TV, och därirån spela in matcher till datorn med hjälp av min HD PVR. Fungerar det med en Smart-TV

Här är TV som jag är intresserad av:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...0/206572.6155/

Så här ser min HD PVR ut:

https://www.google.se/search?q=hd+pv...ed%3B590%3B392

Ska du koppla TVn till datorn och spela in den vägen? Låter väldigt tillkrånglat

Permalänk
Avstängd

Surfa på dom sidorna och titta, går inte. Viaplay använder silverlight i webläsaren och då måste man köra deras egna app i tvn om den finns. Och bara den appen suger . Svt kör på Html5 på "play" sidor. kan fungera . men inget jag rekomenderar.

Surfa genom tvn är bara en sak man gör en gång. sen blir man sinnesjuk och galen. och inser att det är bättre att koppla datorn till tvn och surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Surfa på dom sidorna och titta, går inte. Viaplay använder silverlight i webläsaren och då måste man köra deras egna app i tvn om den finns. Och bara den appen suger . Svt kör på Html5 på "play" sidor. kan fungera . men inget jag rekomenderar.

Surfa genom tvn är bara en sak man gör en gång. sen blir man sinnesjuk och galen. och inser att det är bättre att koppla datorn till tvn och surfa.

Okej, ska tänka på det. Tack för info

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RAJ:

Vill helst ha en TV som man även kan surfa på.

varför köpa en tv för att surfa på? jo kanske denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1718100

Permalänk
99:e percentilen

TV:n du länkar har DVB-T2-mottagare och kan således ta emot HD-kanaler. Den har även plats för en CI-modul, vilket betyder att du kan sätta in ett programkort och på så sätt, utan en extern digitalbox, kolla på betalkanaler som du abonnerar på. Om du inte tecknar ett abonnemang där HD-kanaler ingår kan du bara titta på SVT1 och SVT2 i HD. Kan även upplysa om att TV4 i SD har BRUTALT dålig bildkvalité.

Smart-TV är inte i närheten av så nice som man tror. Det slutar alltid med att man riktar ett irriterat kraftuttryck mot TV:n för att sedan koppla in laptopen med HDMI. Ett undantag var OS i Sochi, som vi kollade på i Viaplay-appen direkt i TV:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Man bygger en x86 baserad htpc kring 1000kr idag om man inte måste ha win i den det förvandlar en tv med hdmi ingång till "en smartare tv än en smart tv"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att SVT i likhet med många andra tevekanaler inte sänder i full HD, endast i 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Tänkte bara nämna att SVT i likhet med många andra tevekanaler inte sänder i full HD, endast i 720p.

Japp, vilket är förbannat jävla dassigt med tanke på att vi lever i årtalet 2014 nu.
Dock så kan jag välja att skala upp kanalerna till 1080P uppskalat.
Men feelingen är ju fortfarande inte lika go som i äkta Blu-Ray 1080P

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lifooz:

Japp, vilket är förbannat jävla dassigt med tanke på att vi lever i årtalet 2014 nu.
Dock så kan jag välja att skala upp kanalerna till 1080P uppskalat.
Men feelingen är ju fortfarande inte lika go som i äkta Blu-Ray 1080P

Har du en full-HD-TV så skalas ju tekniskt sett allt du tittar på upp till 1080p eftersom det är upplösningen skärmen använder. Vad är det du menar med att du kan välja att skala upp? att du låter en digitalbox göra det istället för TV:n?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har du en full-HD-TV så skalas ju tekniskt sett allt du tittar på upp till 1080p eftersom det är upplösningen skärmen använder. Vad är det du menar med att du kan välja att skala upp? att du låter en digitalbox göra det istället för TV:n?

Exakt, TV´n kan skala upp om jag väljer det. Men resultatet blir snyggare om jag låter digitalboxen skala upp till 1080P istället.
Därför så visar TV´n nu upplösningen jag väljer på varje källa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Full HD-TV. Menas det att TV:n stöder full HD?

Full HD-TV. Menas det att TV:n stöder full HD? Inte att man får HD bild direkt på TV om man inte har nån digitalbox inkopplad eller någon liknade som har HD ? ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Full HD-TV. Menas det att TV:n stöder full HD? Inte att man får HD bild direkt på TV om man inte har nån digitalbox inkopplad eller någon liknade som har HD ? ?

Det brukar innebära att den stöder 1080p, dvs 1920x180 pixlar i minst 24 hz med progressiv upplösning (hela bilden uppdateras på en gång).

Inte nödvändigtvis att den tar emot digital-TV, då bör den vara märkt DVB-T, DVB-S eller DVB-C beroende på teknik (marksänd digital-TV, digital-TV via satellit eller digital-TV via kabel-TV-nätet).

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Full HD-tv betyder att TVn klarar upplösningen 1920x1080? (DVS full HD) ((Har jag för mig))

Permalänk
Testpilot

Din nya tråd har en väldigt lik frågeställning som din gamla så det är onödigt att skapa en ny tråd bara för att du har en följdfråga, jag har därför sammanfogat dina trådar. Håll dig till den här tråden för dina fortsatta frågor om HDTV.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]