Permalänk

Luft till CPU och vatten till GPU?

Hej på er!
Bytte nyligen chassi till ett Phanteks Enthoo Pro och har börjat läsa på lite om vattenkylning.
Då jag har en bra luftkylare (Dark Rock Pro 3) till CPU'n (4670k) som ligger stabilt på 4,2 gHz tänkte jag bara vattenkyla GPU (i dagsläget ett Asus 780, funderar på att lägga till ytterligare ett om ett tag).
Har kikat runt i forumet men inte hittat någon tråd som behandlar detta eller någon som har en sådan setup. Kan iofs vara jag som är dålig på att söka
Är detta en bra idé eller ska jag ta med CPU'n också?
Har alltså tänkt en custom loop till GPU, inte AC Accelero hybrid eller dylikt.
Mvh Alexander

Visa signatur

Phanteks Enthoo Pro
ASUS Maximus VI Hero | Intel i5 4670K | GTX 780 SLI | Samsung 850 EVO 500gb | Crucial BallistiX Tactical 16gb 1600 MHz | be quiet! Dark Rock Pro 3
EVGA Supernova G2 850W | Samsung Basic 840 120gb | Toshiba 3tb

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag skulle då kört cpun oxå, lika bra att ta allt på en gång så blir det mindre jobb när du kommer på att du vill ha med cpun i loopen

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Ett CPU block är så pass billigt i förhållande till resten av grejerna, så att lägga till ett sådant lägger inte på så mkt på kostnaden totalt sett (samt att du säkert ändå kmr göra det ändå när du hör hur din luftkylare låter när den blir mest högljudd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska man bara kyla en komponent så är GPU det överlägset bästa valet, har aldrig förstått mig på folk som bara kyler cpu. Det blir knappast en jätteskillnad som det blir med att vattenkyla en GPU. Med det där chassit så får du ju lätt plats med två stora rads så jag hade givetvis kylt båda, men det är ju en helt annan peng då givetvis

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag tillhör den dumma skaran som började med bara vattenkyla cpun. Men insåg ganska snabbt att det är lika bra att gå all in på Custom loop.

Och jag tror det är lika dant omvänt att bara kyla gpu för man kommer nog att inse där också. Att det är inte så svårt att lägga till cpu med i loopen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

kör med en combo reservoar som tar 2 pumpar så kan du ha 2 separata slingor. så kan du börja med din gpu först och sen uppgradera dig.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

kör med en combo reservoar som tar 2 pumpar så kan du ha 2 separata slingor. så kan du börja med din gpu först och sen uppgradera dig.

Blir väl onödigt dyrt ifall han ska köra det med 2x D5-pumpar? Han kommer ju knappast behöva så mycket pumpkraft och 2 slingor kommer ju inte heller kyla bättre. Han kan ju lägga till cpu-block när han luftar systemet, blir inte så mycket extra arbete då.

Permalänk

Tack för alla svar! Just nu känns det som att jag börjar med en loop till bara GPU, sen lär jag säkert ångra mig och utöka till CPU också men vad gör det då det är kul att pilla dator =P
Tips på bra ställen att handla från? Förstått att det finns affärer med bättre utbut än typ inet.
Mvh

Visa signatur

Phanteks Enthoo Pro
ASUS Maximus VI Hero | Intel i5 4670K | GTX 780 SLI | Samsung 850 EVO 500gb | Crucial BallistiX Tactical 16gb 1600 MHz | be quiet! Dark Rock Pro 3
EVGA Supernova G2 850W | Samsung Basic 840 120gb | Toshiba 3tb

Permalänk
Medlem

http://www.coolingstuff.se/ Är en riktigt bra sida för vattenkylningsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Blir väl onödigt dyrt ifall han ska köra det med 2x D5-pumpar? Han kommer ju knappast behöva så mycket pumpkraft och 2 slingor kommer ju inte heller kyla bättre. Han kan ju lägga till cpu-block när han luftar systemet, blir inte så mycket extra arbete då.

med 2 pumpar kör han 2 radiatorer varför skulle inte det kyla bättre?

och kostnad verkade inte vara nån fråga.. 1 rad och 1 pump extra plus lite slang..

butik så är coolingstuff bra.. ring han så hjälper han dig att få rätt grejer

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

med 2 pumpar kör han 2 radiatorer varför skulle inte det kyla bättre?

och kostnad verkade inte vara nån fråga.. 1 rad och 1 pump extra plus lite slang..

Därför att man kopplar sina radiatorer i serie. Finns ingen anledning att skaffa två separata slingor och två pumpar är möjligtvis nödvändigt när du har CPU+ 4GPU och radiatorerna externt flera meter från datorn

Permalänk
Discokungen
Skrivet av trickysaer:

Ska man bara kyla en komponent så är GPU det överlägset bästa valet, har aldrig förstått mig på folk som bara kyler cpu. Det blir knappast en jätteskillnad som det blir med att vattenkyla en GPU. Med det där chassit så får du ju lätt plats med två stora rads så jag hade givetvis kylt båda, men det är ju en helt annan peng då givetvis

Exakt det här. GPU är klart överlägset att kyla med vattenkylning då det drar ner både temperatur och ljudnivå REJÄLT. Även på kort med tysta kylare. Man slipper ju allt uppvarvande vid full load och korten klockar otroligt mycket för mer stabilt.

Skrivet av BigWaterSplash:

Blir väl onödigt dyrt ifall han ska köra det med 2x D5-pumpar? Han kommer ju knappast behöva så mycket pumpkraft och 2 slingor kommer ju inte heller kyla bättre. Han kan ju lägga till cpu-block när han luftar systemet, blir inte så mycket extra arbete då.

Det blir jävligt onödigt dyrt till ingen nytta. Man ska inte spara in på pumpen men man ska inte slösa heller. En D5 med EKs pumptopp är det bästa man kan få, nu kostar de dessutom inte mycket mer än 800kr heller! Vill man kunna styra den från datorn så är PWM att föredra, annars kan man lika gärna köra på D5 vario som har en liten inställning på baksidan från 1-5.

Skrivet av cheben:

http://www.coolingstuff.se/ Är en riktigt bra sida för vattenkylningsprylar

Coolingstuff är riktigt bra! Jag ska faktiskt köra dit idag, för jag bor 20 min därifrån, och träffa underbara Artur igen! Han har fantastisk service och det går att få hem den mesta om man bara frågar. Det är rätt mycket han inte hunnit uppdatera hemsidan med, tyvärr, men annars är det briljant! Han gör det vid sidan om och enbart för att han tycker det är roligt, men han borde nästan höja priserna en aning.

Skrivet av Akarr:

med 2 pumpar kör han 2 radiatorer varför skulle inte det kyla bättre?

och kostnad verkade inte vara nån fråga.. 1 rad och 1 pump extra plus lite slang..

butik så är coolingstuff bra.. ring han så hjälper han dig att få rätt grejer

Det kyler inte bättre, det kyler rent teoretiskt sämre för att du introducerar värmen av en extra pump i ekvationen. Flera loopar är otroligt slöseri med pengar då det kostar ett par tusenlappar extra och inte ger något annat än möjligheten att ha olika färger på vattnet. Det är lite skillnad på man har 10st 480mm Monsta-radiatorer som jag såg ett bygge på Overclock.net, men det är verkligen en av få gånger det ens bör funderas över.

Dessutom blir slangdragning väldigt mycket enklare om man bara har en loop. Snyggare också för den delen, om man inte gillar slangkaos.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Köp inga masterkleer-slangar bara

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Har börjat kika på delar till en loop, ser detta bra ut eller är jag helt ute och cyklar? Fläktar var en jädra djungel så åsikter mottages gärna, även på resterande komponenter såklart. Nåt som är fel/onödigt o.s.v.

Mvh

Visa signatur

Phanteks Enthoo Pro
ASUS Maximus VI Hero | Intel i5 4670K | GTX 780 SLI | Samsung 850 EVO 500gb | Crucial BallistiX Tactical 16gb 1600 MHz | be quiet! Dark Rock Pro 3
EVGA Supernova G2 850W | Samsung Basic 840 120gb | Toshiba 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexBabis91:

Har börjat kika på delar till en loop, ser detta bra ut eller är jag helt ute och cyklar? Fläktar var en jädra djungel så åsikter mottages gärna, även på resterande komponenter såklart. Nåt som är fel/onödigt o.s.v.

http://i.imgur.com/c7h1WtO.jpg

Mvh

Vilken radiator ska du köra med?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Vilken radiator ska du köra med?

Detta är den jag lagt till i kundvagnen http://coolingstuff.se/p/1122/hl-black-ice-nemesis-gtx-240 som jag tänkt sätta i fronten isf och sen lägga till flera efterhand. Är den bra eller anus?
Eller ska jag sätta in en 420 rad i toppen direkt?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Pro
ASUS Maximus VI Hero | Intel i5 4670K | GTX 780 SLI | Samsung 850 EVO 500gb | Crucial BallistiX Tactical 16gb 1600 MHz | be quiet! Dark Rock Pro 3
EVGA Supernova G2 850W | Samsung Basic 840 120gb | Toshiba 3tb