Kan inte koppla in TV:n till mina högtalare (Samsung)

Permalänk

Kan inte koppla in TV:n till mina högtalare (Samsung)

Jag har kopplat in en HDMI kabel från TV:ns 'IN' till hemmabiosystemets 'OUT'.

Jag använder bara HDMI, ingen audio kabel.

Jag har gjort en testton i mitt hammabiosystem/externa högtalare, och det funkar.

Jag har valt 'Extern högtalare' istället för 'TV-högtalare' i 'Välj högtalare' i TV:n.

Jag har en Samsung LCD-TV, LE37C675M1SXXE.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Vill du skicka ljudet från förstärkaren till TV?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Vill du skicka ljudet från förstärkaren till TV?

Ursäkta, jag är en teknisk idiot. Så jag vet inte ens vad förstärkare är. Men jag vill alltså kunna ha Tv:s ljud i surroundhögtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Ursäkta, jag är en teknisk idiot. Så jag vet inte ens vad förstärkare är. Men jag vill alltså kunna ha Tv:s ljud i surroundhögtalarna.

Ok, testa koppla HDMI kablen i TV'ns out och surroundhögtalarnas in istället.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Ok, testa koppla HDMI kablen i TV'ns out och surroundhögtalarnas in istället.

Finns ingen OUT på TV:n vad jag kan se.
(Bara en '1 (DVI)' inom 'HDMI IN'.)

Permalänk
Medlem

Då får du använda dig av digital ljudutgång (optisk) ( TOSLINK ) på TVn till din reciever.

Hade varit mycket enklare om du talat om vad för paket med högtalare osv som du har...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Då får du använda dig av digital ljudutgång (optisk) ( TOSLINK ) på TVn till din reciever.

Hade varit mycket enklare om du talat om vad för paket med högtalare osv som du har...

/Homer_S

Oj, förlåt! Glömde länka.

Min TV:
http://www.proshop.se/TV-LCD-LED/Samsung-37-LCD-TV-LE37C675-2...

Mitt hemmabiosystem:
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/home-cinem...

Ok, är det TOSLINK jag ska säga att jag vill köpa i butik då?

Permalänk
Medlem

För att det skulle ha fungerat direkt med HDMI kabel hade din tv behövt haft stöd för HDMI ARC, audio return channel, vilket den inte har vad jag kan se i instruktionsboken för den.

Så precis det är som andra har nämnt att du ska skaffa en toslink kabel (optisk) som du ska ha.

Länk till din tv
(http://www.samsung.com/se/support/model/LE37C675M1SXXE)

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

För att det skulle ha fungerat direkt med HDMI kabel hade din tv behövt haft stöd för HDMI ARC, audio return channel, vilket den inte har vad jag kan se i instruktionsboken för den.

Så precis det är som andra har nämnt att du ska skaffa en toslink kabel (optisk) som du ska ha.

Länk till din tv
(http://www.samsung.com/se/support/model/LE37C675M1SXXE)

Wow, tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Oj, förlåt! Glömde länka.

Min TV:
http://www.proshop.se/TV-LCD-LED/Samsung-37-LCD-TV-LE37C675-2...

Mitt hemmabiosystem:
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/home-cinem...

Ok, är det TOSLINK jag ska säga att jag vill köpa i butik då?

Precis ! eller optisk ljuskabel. Samma sak.

Lycka till.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Precis ! eller optisk ljuskabel. Samma sak.

Skrivet av Pewtah:

skaffa en toslink kabel (optisk)

Nu har jag köpt en sådan kabel och kopplat den mellan tv:n och blu-ray:n, men det blir ingen skillnad. Har jag fel inställningar på något vis? (Ska det vara Av på 'HDMI Audio' och 'Ljudreturkanal' t.ex? Ska 'Anyet+ (HDMI-CEC)' vara På eller Av?)

När jag går in på 'Inställningar' i blu-ray:n och väljer 'Digital In' står det:
"Anslut en optisk kabel från produkten till en extern digital enhet som en digitalbox eller satellitmottagare."

Jag använder ingen digitalbox, har bara en i källarförådet som ligger och skräpar och en satellitmottagare vet jag inte ens vad det är.

WTF?!

Får snart sammanbrott.

(Föresten, heter det ljuskabel eller ljudkabel?)

Permalänk

Nu funkar det!!! Men jag vet inte varför helt plötsligt.

Permalänk

Nähä, nu försvann det igen...

Permalänk

Nu är det på igen. Antar att det är något man måste sätta på innan?

Det hörs inget i dom små högtalarna där bak, ska man ställa in det, eller hörs det bara i dom i vissa filmer eller musik som är inställt så? Jag kan inget om surround sound, jag bara tog över mina föräldrars för jag behövde bättre ljud. Vet inte om jag har behov av surround ljudet just.

Permalänk

Jag har en 5 m lång HDMI-kabel kopplad mellan min dator och min TV och när jag ser på film i VLC blir bilden inte superbra, lite lätt efterdröjning på nåt vis. Inte ett stort problem för mig, men undrar om det skulle bli bättre med en kortare kabel?

Permalänk
Medlem

om du med efterdröjning menar att ljudet är lite före/efter bilden så kan du ställa in det i VLC (googla efter det). Det är lättast. Kabeln borde inte spela någon rolll, ljud och bild går igenom samma HDMI kabel, det är antingen något med filmen eller så blir det en liten fördröjning när du skickar ljudet vidare till dina högtalare från tv:n.

Permalänk
Skrivet av CTH:

om du med efterdröjning menar att ljudet är lite före/efter bilden så kan du ställa in det i VLC (googla efter det). Det är lättast. Kabeln borde inte spela någon rolll, ljud och bild går igenom samma HDMI kabel, det är antingen något med filmen eller så blir det en liten fördröjning när du skickar ljudet vidare till dina högtalare från tv:n.

Ja nej, det är nog bara det att VLC inte ger så bra bild. För på SVT Play blir det jätte bra bild.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad det är för material du vill få ljud ifrån? Är det vanliga tv-sändningar du vill ha ljudet ifrån?
Använder du den inbyggda digitalboxen? Isåfall ska du koppla in den optiska kabeln till TV:n och till förstärkaren.
Använder du en extern digitalbox, ska du koppla den optiska till den. Kontenta: källan du vill ha ljud ifrån ska
du ha kopplat kabeln till.

Vet inte hur de är på de äldre samsungmodellerna som du har, men de ska klara att spela upp ljud via
enbart ha koppla mellan själva tv:n och förstärkaren. Har du kollat att du valt rätt källa när du slår på förstärkaren?
Det brukar heta optical/coax eller liknande.

Permalänk

Allt funkar nu, även dom små högtalarna.