Permalänk
Medlem

Nytt RAM, problem!

Hej!

Jag har inhandlat ett HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black (2st 8gb) (https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-16gb-black/8...) och tagit ur mina 2st 2gb minnen och satt in de nya.

När jag startar datorn så kommer moderkortsbilden upp.
Där står det:

"ASUS
P7P55D-E LX Motherboard
Please Press:
DEL -> BIOS Setup
TAB -> Display BIOS POST Message
F8 -> Boot Menu
Alt+F2 -> Ez Flash 2

IO Levelup. Current State: [Disable] Next State: [USB 3.0]
If you want to change IO Levelup state, please press IO_Levelup button."

Mitt tangentbord funkar ej i detta stadie, så kommer inte vidare. Lysfunktionen kan funka på tangentbordet men inte knapparna. Jag har testat andra USB uttag och att koppla in andra tangentbord, både med USB och PS/2 uttag. Det kan lysa till precis när man kopplat in dem men tangenterna funkar ej. Sitter helt fast här.

Läste något i en gammal tråd på en random sida där en person hade ett lite liknande problem.
Han fick hjälp av en som sa att det var ett "power supply problem". Trådskaparen sa att det funkade perfekt efter han gjort detta: "I installed a new CMOS battery, reset BIOS clock and rechecked all other BIOS settings and everything is working perfectly again.".

Tror ni att det kan vara samma för mig då jag nyss satt i två stycken nya mycket bättre ram-minnen? Att jag behöver byta CMOS batteri på moderkortet? Har aldrig gjort det innan och vet knappt vad det är, vart man köper nytt osv.

Mycket tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Bad memories...

Du kan inte använda större block än 4GB enligt specs. för ditt moderkort.

4 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2200(O.C.)/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory

specifikationer
Permalänk
Medlem

Fast "4 x DIMM" betyder väl ändå bara att det är 4st slots för ram-minnen jag har på moderkortet, som jag själv sett stämmer.
Och jag vet att 16gb är max. Men står inget om att jag ej kan ha 2x8gb och att jag istället måste ha 4x4gb kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andn:

Fast "4 x DIMM" betyder väl ändå bara att det är 4st slots för ram-minnen jag har på moderkortet, som jag själv sett stämmer.
Och jag vet att 16gb är max. Men står inget om att jag ej kan ha 2x8gb och att jag istället måste ha 4x4gb kort.

Moderkortet i fråga är av äldre snitt, på den tiden existerade inte moduler större än 4GB och det är på intet sätt ovanligt att blockstorleken är begränsat. Att ange max RAM-storlek på det sättet är kytum bland tillverkarna än i dag.

Permalänk
Medlem

Det ska funka med 2x8gb i detta moderkort!
Så att det är problemet i detta fall är för mig ganska osannolikt.

Permalänk
Medlem

Har du installerat den senaste biosen, där finns uppdateringar för just Improved memory compability

Permalänk
Medlem
Skrivet av andn:

Hej!

Jag har inhandlat ett HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black (2st 8gb) (https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-16gb-black/8...) och tagit ur mina 2st 2gb minnen och satt in de nya.

När jag startar datorn så kommer moderkortsbilden upp.
Där står det:

"ASUS
P7P55D-E LX Motherboard
Please Press:
DEL -> BIOS Setup
TAB -> Display BIOS POST Message
F8 -> Boot Menu
Alt+F2 -> Ez Flash 2

IO Levelup. Current State: [Disable] Next State: [USB 3.0]
If you want to change IO Levelup state, please press IO_Levelup button."

Mitt tangentbord funkar ej i detta stadie, så kommer inte vidare. Lysfunktionen kan funka på tangentbordet men inte knapparna. Jag har testat andra USB uttag och att koppla in andra tangentbord, både med USB och PS/2 uttag. Det kan lysa till precis när man kopplat in dem men tangenterna funkar ej. Sitter helt fast här.

Läste något i en gammal tråd på en random sida där en person hade ett lite liknande problem.
Han fick hjälp av en som sa att det var ett "power supply problem". Trådskaparen sa att det funkade perfekt efter han gjort detta: "I installed a new CMOS battery, reset BIOS clock and rechecked all other BIOS settings and everything is working perfectly again.".

Tror ni att det kan vara samma för mig då jag nyss satt i två stycken nya mycket bättre ram-minnen? Att jag behöver byta CMOS batteri på moderkortet? Har aldrig gjort det innan och vet knappt vad det är, vart man köper nytt osv.

Mycket tacksam för hjälp.

Gällande byte av batteri så ska detta endast behövas om man märker att bios tappar sina inställningar eller att klockan börjar gå fel vid ex att datorn har stått strömlös.
Men som sagt byte av batteri är en billig kostnad, tänk bara på att din dator ska vara helt strömlös när detta görs.
Batteri till CMOS är denna modell CR2032 3V finns ex på Kjell & comp.
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/knappcellsbatteri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du installerat den senaste biosen, där finns uppdateringar för just Improved memory compability

Hur gör jag detta utan att kunna komma in på datorn pga att tangentborden ej funkar?

Permalänk
Medlem

Har du kvar dom gamla minnes modulerna, om så sätt i dessa och flasha din bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du kvar dom gamla minnes modulerna, om så sätt i dessa och flasha din bios

Ja, jag har kvar de två minnena jag tog ut förut. Men vad menar du med "flasha" bios? Jag är inte speciellt duktig på dessa saker som märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andn:

Ja, jag har kvar de två minnena jag tog ut förut. Men vad menar du med "flasha" bios? Jag är inte speciellt duktig på dessa saker som märks.

Flasha bios innebär att man uppdaterar mjukvaran som finns på moderkortet, för ex bättre minnesstöd, stöd för nya cpu:er, bättre prestanda, bättre stabilitet, korrigeringar utav fel osv..

Ladda hem manualen till dit moderkort här http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1156/P7P55D-E_LX/e5147...
Under Chapter 2 i manualen så står det hur man uppdaterar sin bios, följ det noggrant hur man ska göra detta eftersom en felaktig bios uppdatering kan i värsta fall förstöra ens moderkort.

Hämta hem din bios uppdatering via denna länk http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1156/P7P55D-E_LX/P7P55...