Permalänk
Medlem

Prickar över allt på skärmen.

Hej!

Har precis varit och köpt in en BenQ XL2411Z 144hz skärm som jag använder med en dvi-dl kabel

I början när jag fick skärmen och använde den så funkade det på bra, men sedan så började det komma fram en massa små svarta prickar överallt.

Jag googlade det och fick upp resultat om att det var grafikkortet som var för varmt, men grafikkortet hade en temperatur på 45-50C.

Min förra skärm funkar som vanligt när jag kör den med HDMI som min andra skärm, har nu kopplat ur den.

BILD: http://imgur.com/gNnBwTT Kunde inte riktigt få med alla prickar men de två svarta prickarna vid java är det. Märkte även när jag kollade på bilden att det svarta var lite grönt: http://imgur.com/VYljrm0

GTX 680 grafikkort

Permalänk

Prova att göra en print screen. Får du med prickarna då så borde det ha att göra med dator/grafikkort. Om inte så är det gissningsvis skärmen eller kabeln det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Prova att göra en print screen. Får du med prickarna då så borde det ha att göra med dator/grafikkort. Om inte så är det gissningsvis skärmen.

Kollade med printscreen på andra skärmen, såg ingenting.

Permalänk
Skrivet av a09z:

Kollade med printscreen på andra skärmen, såg ingenting.

På andra skärmen? Dvs på din gamla? Prova att göra det med skärmen som krånglar. Eller missförstod jag dig bara nu

Permalänk
Medlem

Att göra en print screen kan luras lite. Speciellt om det är kabeln eftersom felen kommer att vara på samma punkter. Prova med en annan ingång på skärmen och annan upplösning så går det att säkerställa.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

På andra skärmen? Dvs på din gamla? Prova att göra det med skärmen som krånglar. Eller missförstod jag dig bara nu

Tog en print och tog över bilden till min gamla skärm som är kopplad med HDMI, kollar jag på BenQ så kommer prickarna med ändå, för att de reda är där. Prickarna fanns INTE på den andra skärmen, varken på bilden eller överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Testat att göra factory reset på skärmen, mest om det är något inställning som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Att göra en print screen kan luras lite. Speciellt om det är kabeln eftersom felen kommer att vara på samma punkter. Prova med en annan ingång på skärmen och annan upplösning så går det att säkerställa.

Jag testade att ta in en HDMI kabel och skärmen är normal nu, kan det vara något med sladden eller med DVI uttaget på datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du fånga problemet på en print screen så kan det inte vara skärmfel eller kabelfel. Då sitter det i grafikkortet på något sätt.
Däremot kan det ha något med DVIutgången på grafikkortet att göra. Eller så håller kortet på att ge sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Datorn skulle kunna ha vattkoppor (en sjukdom som orsakas av virus).

Skrivet av a09z:

Jag testade att ta in en HDMI kabel och skärmen är normal nu, kan det vara något med sladden eller med DVI uttaget på datorn?

Tänkte precis föreslå att du skulle byta ut kabeln. Enda sättet att veta är att testa med en annan DVI-kabel.

Skrivet av Söderbäck:

Kan du fånga problemet på en print screen så kan det inte vara skärmfel eller kabelfel. Då sitter det i grafikkortet på något sätt.
Däremot kan det ha något med DVIutgången på grafikkortet att göra. Eller så håller kortet på att ge sig.

TS sade ju precis att hen inte kunde fånga problemet på en printscreen.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Då måste du säkerställa om det är kabeln, uttaget på kortet eller skärmen.

Vad ger dvi på den andra skärmen?
Prova en annan dvikabel på båda skärmarna för utesluta dubbelfel med kortets port och kabeln.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, använde skärmen med hdmi lite och testade att ta i dvi sladden igen så funkade det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Njure:

TS sade ju precis att hen inte kunde fånga problemet på en printscreen.

Jag tolkade TS svar tvärt om. Att det faktiskt gick att ta print screen på problemet. Därav mitt svar.
Men jag missförstod nog ser jag nu i efterhand.
Bra att det fungerar för TS nu dessutom ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled