Asus Zenbook UX305 är Ultrabook med Intel Broadwell och QHD+-skärm

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook UX305 är Ultrabook med Intel Broadwell och QHD+-skärm

Passiv kylning och trimmad profil är några av huvudnumren när Asus presenterar sin senaste Ultrabook Zenbook UX305, som bestyckas med Intel Core M-processor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det inte WQXGA+ då?

Permalänk
Medlem

Som förväntat.
Är väl egentligen prissättningen på mellanklassmodellerna och de med grafikkort som är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Är det inte WQXGA+ då?

Kommer från "HD+" som är 1400 x 900, men WQXGA+ verkar dock också stämma.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Med reservation för att min läsning-fu kan vara svag, så framgår det inte direkt att panelen är 13,3" - för det är den väl?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

Med reservation för att min läsning-fu kan vara svag, så framgår det inte direkt att panelen är 13,3" - för det är den väl?

jo, blir en 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Med reservation för att min läsning-fu kan vara svag, så framgår det inte direkt att panelen är 13,3" - för det är den väl?

Ja, iom att den är baserad på UX301 så bör det vara 13.3".
Kommer alldeles för få bärbara i 15" klassen, 13.3" är ju för litet om man sitter hela dagen framför datorn...

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

14" är optimalt, tycker jag.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Ingen "Ultrabook" då den inte har touchscreen, och det är krav från Intel, right?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Ingen "Ultrabook" då den inte har touchscreen, och det är krav från Intel, right?

Så vitt jag förstår har den multi-touch kapacitiv skärm. Asusrepresentanten kanske kan bekräfta om den kommer med det så väl som en modell utan pekskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Ingen "Ultrabook" då den inte har touchscreen, och det är krav från Intel, right?

Datorn har en pekskärm på 13,3 tum med 3 200 x 1 800 pixlar och med en profil på endast 12,3 millimeter sägs det vara världens tunnaste Ultrabook med upplösningen.

de 4 första bokstäverna... Läs ordentligt innan du kommenterar

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Hur hanterar Windows såna här höga upplösningar på så pass små skärmar? Windows 7 har ju den där skalningsfunktionen där man kan välja 150% och kanske 200%. Men jag har för mig att jag inte tyckte den fungerade jättebra. Är Windows 8 bättre på det?

Jag vill ju tex att texten ska vara tillräckligt stor för att jag inte ska få ont i ögonen, och samtidigt vill jag ju ha hela upplösningen om jag vill visa bilder. På telefoner fungerar ju detta smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Hur hanterar Windows såna här höga upplösningar på så pass små skärmar? Windows 7 har ju den där skalningsfunktionen där man kan välja 150% och kanske 200%. Men jag har för mig att jag inte tyckte den fungerade jättebra. Är Windows 8 bättre på det?

Jag vill ju tex att texten ska vara tillräckligt stor för att jag inte ska få ont i ögonen, och samtidigt vill jag ju ha hela upplösningen om jag vill visa bilder. På telefoner fungerar ju detta smärtfritt.

Nej det fungerar på precis samma sätt, så t.ex. Adobes program i 200% ser galet ut med liten text jämfört mot resten i normalstorlek. Mycket är trasigt med tredjepartprogram, många inbyggda funktioner blir suddiga osv.

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt läcker.

Vore gött att slänga in Ubuntu på denna maskinen men hur är Ubuntu nuförtiden när det gäller både batteritid och högupplösta skärmar?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Nej det fungerar på precis samma sätt, så t.ex. Adobes program i 200% ser galet ut med liten text jämfört mot resten i normalstorlek. Mycket är trasigt med tredjepartprogram, många inbyggda funktioner blir suddiga osv.

Mycket möjligt att Adobes program fortfarande strular, använder själv inte dessa. Men min erfarenhet av högupplösta skärmar är att sedan Win8.1 fungerar det riktigt bra. Webbläsare, MS Office, Visual Studio m.fl. fungerar helt korrekt. Många andra program renderas i "normal" upplösning och skalas sedan upp (så allt får rätt proportioner, undrar om inte detta är nytt i 8.1) till skärmens upplösning baserat på zoom-nivå. Ger viss suddighet men programmet är i alla fall fullt användbart, bl.a. Skype och Steam-klienten hamnar i denna kategori.

3200x1800 känns lite overkill på 13.3", frågan om inte 2560x1440 är optimalt där. 3200x1800 med 200% zoom motsvarar 1600x900 och är prefekt för 15" i.m.h.o. Men hellre för hög upplösning än för låg, lider verkligen varje gång jag måste använda 23" 1920x1080 skärm på jobbet sedan jag blivit van med HiDPI-skärmar hemma.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Så vitt jag förstår har den multi-touch kapacitiv skärm. Asusrepresentanten kanske kan bekräfta om den kommer med det så väl som en modell utan pekskärm.

Skrivet av JonatanR:

Datorn har en pekskärm på 13,3 tum med 3 200 x 1 800 pixlar och med en profil på endast 12,3 millimeter sägs det vara världens tunnaste Ultrabook med upplösningen.

de 4 första bokstäverna... Läs ordentligt innan du kommenterar

Läste artikeln. Enligt Engadget har den inte touchscreen, därför jag frågade. Men de kan ju ha fel såklart. http://www.engadget.com/2014/09/03/asus-zenbook-ux305

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Ja, iom att den är baserad på UX301 så bör det vara 13.3".
Kommer alldeles för få bärbara i 15" klassen, 13.3" är ju för litet om man sitter hela dagen framför datorn...

13 tum är ju ypperligt att bära med sig, 15 brukar bli lite för klumpigt. Och på kontoret (eller var man nu sitter mest) har man en extern skärm, så gör man på väldigt många arbetsplatser inom mitt yrke i alla fall (web/ehandel/etc).

Skrivet av Bosendorfer:

Hur hanterar Windows såna här höga upplösningar på så pass små skärmar? Windows 7 har ju den där skalningsfunktionen där man kan välja 150% och kanske 200%. Men jag har för mig att jag inte tyckte den fungerade jättebra. Är Windows 8 bättre på det?

Jag vill ju tex att texten ska vara tillräckligt stor för att jag inte ska få ont i ögonen, och samtidigt vill jag ju ha hela upplösningen om jag vill visa bilder. På telefoner fungerar ju detta smärtfritt.

Windows I sig hanterar det ok. Tyvärr har Microsoft inte gjort som Apple och styrt med järnhand hur man ska/får utveckla gränssnitt, så det funkar oftast rätt rackigt i de flesta tredjepartsprogram, inklusive Chrome som får en kraftig "vaselinlook" om man använder windows inbyggda desktopzoom öht.
Så det är fortfarande inte något som funkar speciellt bra i min mening, förutom metroappar då, men vem köper en laptop för 13 lax om man bara ska sitta i mtero-läget?

Permalänk
Medlem

Ser ut som en mini-HDMI på bilden. Finns det någon anledning till varför man inte använder en normalstor HDMI-port? Att behöva en adapter gör ju porten i stort sett oanvändbar då man aldrig kan lita på om man kan använda den, eller t.o.m glömt adaptern till något man planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ser ut som en mini-HDMI på bilden. Finns det någon anledning till varför man inte använder en normalstor HDMI-port? Att behöva en adapter gör ju porten i stort sett oanvändbar då man aldrig kan lita på om man kan använda den, eller t.o.m glömt adaptern till något man planerat.

Tjockleken på datorn är ju en anledning...

För att förtydliga: Troligtvis pga att de flesta hdmi-kontakter också har ett hölje som skulle göra att datorn står "på" hdmi-kontakten när en fullstor kabel är inkopplad, vilket i längden troligtvis kommer leda till en trasig kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mycket möjligt att Adobes program fortfarande strular, använder själv inte dessa. Men min erfarenhet av högupplösta skärmar är att sedan Win8.1 fungerar det riktigt bra. Webbläsare, MS Office, Visual Studio m.fl. fungerar helt korrekt. Många andra program renderas i "normal" upplösning och skalas sedan upp (så allt får rätt proportioner, undrar om inte detta är nytt i 8.1) till skärmens upplösning baserat på zoom-nivå. Ger viss suddighet men programmet är i alla fall fullt användbart, bl.a. Skype och Steam-klienten hamnar i denna kategori.

3200x1800 känns lite overkill på 13.3", frågan om inte 2560x1440 är optimalt där. 3200x1800 med 200% zoom motsvarar 1600x900 och är prefekt för 15" i.m.h.o. Men hellre för hög upplösning än för låg, lider verkligen varje gång jag måste använda 23" 1920x1080 skärm på jobbet sedan jag blivit van med HiDPI-skärmar hemma.

Reagera när jag nyligen ordna med HTPC:n, Adobe Flash är för min del viktigt där och det är fortfarande samma effekt hos installeraren. 200% är inte riktigt användbart med program som fungera så dåligt. DPI-virtualisering är inte nytt med 8. Finns sedan Vista. De har ändrat så en del DPI-aware program kan bli bitmapskalade vid körning av flera skärmar däremot i 8.1. Däremot finns det lite extra i 8 och 8.1 för de som verkligen programmerar mot de nya APIerna och använder ordentliga metoder. Se http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn469... och annan Microsoftdokumentation. Att program som webbläsare börjar skärpa sig gäller Vista och 7 också. Bitmapskalning av inbyggda verktyg när man kör sånt som 200% är fortfarande inte särskilt snyggt (värre än vid 150%). Fast det går att använda, värre är det med sånt som inte skalar (eller bara delvist gör så) oavsett metod. Då blir det bara mer trasigt ju längre man går. Det är trevligt med högupplösta skärmar, men här hade nog systemet sett bättre ut genom allt om de t.ex. kört 1600x900 nativt.

Dessutom ser det ännu mer sönder ut på den sekundera skärmen där ett program först bitmapsskalas till 200% och sen ner till 100%. Det är väl egentligen multi-skärmproblemen som stör mig mest. Går fortfarande att använda i en sån miljö, men många gånger så måste man säkert ställa in och logga ut och in igen för att ändringarna ska ta sig. På Mac är det hela enklare och program utan "retinastöd" brukar se snyggare ut än dito Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Läste artikeln. Enligt Engadget har den inte touchscreen, därför jag frågade. Men de kan ju ha fel såklart. http://www.engadget.com/2014/09/03/asus-zenbook-ux305

Andra säger att den har pekskärm eller specificerar att den kommer komma i varianter både utan pekskärm och med (som tidigare modeller ofta gjort). Därför skicka jag vidare det hela till representanten som kan svara på det bättre. Dessutom måste ju båda varianterna finnas i handeln/kanalen. Verkar som en del har fått "känna" på modellen utan pekskärm.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Reagera när jag nyligen ordna med HTPC:n, Adobe Flash är för min del viktigt där och det är fortfarande samma effekt hos installeraren. 200% är inte riktigt användbart med program som fungera så dåligt. DPI-virtualisering är inte nytt med 8. Finns sedan Vista. De har ändrat så en del DPI-aware program kan bli bitmapskalade vid körning av flera skärmar däremot i 8.1. Däremot finns det lite extra i 8 och 8.1 för de som verkligen programmerar mot de nya APIerna och använder ordentliga metoder. Se http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn469... och annan Microsoftdokumentation. Att program som webbläsare börjar skärpa sig gäller Vista och 7 också. Bitmapskalning av inbyggda verktyg när man kör sånt som 200% är fortfarande inte särskilt snyggt (värre än vid 150%). Fast det går att använda, värre är det med sånt som inte skalar (eller bara delvist gör så) oavsett metod. Då blir det bara mer trasigt ju längre man går. Det är trevligt med högupplösta skärmar, men här hade nog systemet sett bättre ut genom allt om de t.ex. kört 1600x900 nativt.

Dessutom ser det ännu mer sönder ut på den sekundera skärmen där ett program först bitmapsskalas till 200% och sen ner till 100%. Det är väl egentligen multi-skärmproblemen som stör mig mest. Går fortfarande att använda i en sån miljö, men många gånger så måste man säkert ställa in och logga ut och in igen för att ändringarna ska ta sig. På Mac är det hela enklare och program utan "retinastöd" brukar se snyggare ut än dito Windows.

Att saker som använder APIer som hanterar HiDPI fungerar känns självklart, fått för mig att dessa APIer kom redan med Vista men kan ha fel där.

Det som jag menar fungerar bättre nu än tidigare är applikationer som varken hävdar att de kan hantera HiDPI eller på annat sätt försöker skala till DPI != 96. Dessa applikationer blir lite suddiga i Win8.1 då varje pixel i princip blir 2x2 pixels på skärmen, men de är i alla fall användbara och alla grafiska element har rätt proportioner.

Kan inte påminna mig om att jag använder någon applikation som endera inte fullt ut fungerar (det är de flesta) eller kan skalas med metoden där varje pixel blir 2x2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att saker som använder APIer som hanterar HiDPI fungerar känns självklart, fått för mig att dessa APIer kom redan med Vista men kan ha fel där.

Det som jag menar fungerar bättre nu än tidigare är applikationer som varken hävdar att de kan hantera HiDPI eller på annat sätt försöker skala till DPI != 96. Dessa applikationer blir lite suddiga i Win8.1 då varje pixel i princip blir 2x2 pixels på skärmen, men de är i alla fall användbara och alla grafiska element har rätt proportioner.

Kan inte påminna mig om att jag använder någon applikation som endera inte fullt ut fungerar (det är de flesta) eller kan skalas med metoden där varje pixel blir 2x2.

Kort och gott så finns det System DPI-aware, Per-monitor DPI aware och Not DPI-aware. På det sistnämnda fungerar fortfarande XP-Style skalning i många fall. Det fungerar dock inte särskilt väl över 125%. För dessa fungerar DPI-virtualisering alltså bitmapskalning också. Bara för något är DPI-aware så fungerar det inte ordentligt med flera skärmar alltså. DPI-virtualisering fick du samtidigt som DPI-skalning med Vista. Som jag uppfattar det kan inte Windows bitmapskala till 2x2 utan kör någon annan algoritm som lägger till blurr. Per-monitor APIerna kom först med 8.1 och system-aware bitmapsskalas mellan de olika skärmarna. Plus att man inte bara kan ställa in vilken nivå varje skärm ska köra när man kör 3-4 skärmar.

Adobe Reader, Adobe Flash Player, och nuvarande versioner av programmen i Creative Suite har alla så grova problem att alla element inte skalar oavsett metod. Photoshop kommer med en fixad version senare dock. För sånt som inte fungerar får du i princip försöka skala upplösningen med grafikdrivrutinen om allt ska få rätt proportioner och bli läsbart.

För att använda DPI-virtualisering på Vista och 7 måste du ställa in över 125% dock, annars är det inte på per default fast det går att tvinga på där också. Applikationerna är precis lika suddiga i Vista som i 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Verkar riktigt läcker.

Vore gött att slänga in Ubuntu på denna maskinen men hur är Ubuntu nuförtiden när det gäller både batteritid och högupplösta skärmar?

HiDPI stöd finns i GNOME 3.12.
Dock så är inte alla GNOME paket i Ubuntu från 3.12, för att Ubuntu har vissa Ubuntu-specifika patchar av olika GNOME paket för Unity och sånt, så flera paket är från 3.10, en del från 3.8 och någon enstaka till och med från 3.6.

Cairo biblioteket används av GTK för att rendera widgets, och har haft stöd för HiDPI sedan Cairo 1.3.
Cairo 1.3 återfinns i Ubuntu.

Vet dock inte om Unity (som är Ubuntus fönstermiljö som standard) stödjer HiDPI än.
Unity 7 vet jag inte om den stödjer HiDPI, men uppkommande Unity 8 stödjer HiDPI.
Man kan även köra gnome-shell som stödjer HiDPI.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en ruskigt grym dator. I videon på NHW så säger dom att den är helt passivt kyld vilket jag antar innebär att den inte har ventilationshål och är lika passiv som t ex Dell Venue Pro 11. Skall bli riktigt intressant att se prestandan jämfört med t ex VP11.

En annan stor fördel som jag ser det är att man nu kan få (förhoppningsvis), snabb SSD/M2 och bättre trådlöst, varför inte 802.11ac

Någon som vet om den är gjord i metall och kommer finnas i svart och/eller metallfärgad?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Verkar vara en ruskigt grym dator. I videon på NHW så säger dom att den är helt passivt kyld vilket jag antar innebär att den inte har ventilationshål och är lika passiv som t ex Dell Venue Pro 11. Skall bli riktigt intressant att se prestandan jämfört med t ex VP11.

En annan stor fördel som jag ser det är att man nu kan få (förhoppningsvis), snabb SSD/M2 och bättre trådlöst, varför inte 802.11ac

Någon som vet om den är gjord i metall och kommer finnas i svart och/eller metallfärgad?

Den är gjord i metall enligt artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tjockleken på datorn är ju en anledning...

För att förtydliga: Troligtvis pga att de flesta hdmi-kontakter också har ett hölje som skulle göra att datorn står "på" hdmi-kontakten när en fullstor kabel är inkopplad, vilket i längden troligtvis kommer leda till en trasig kontakt

Den är lika tjock som USB, så därför har jag alltid undrat över detta. Höljet runt kontakten på kabelsidan är dock en logisk förklaring, även om jag personligen fortfarande skulle välja en fullstor kontakt alla dagar. Valde själv en laptop med HDMI, och det har varit en av de mest användbara sakerna med datorn, då jag spontant kan koppla in den i stort sett vart som helst utan adapter. En minikontakt hade varit helt oanvändbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Den är lika tjock som USB, så därför har jag alltid undrat över detta. Höljet runt kontakten på kabelsidan är dock en logisk förklaring, även om jag personligen fortfarande skulle välja en fullstor kontakt alla dagar. Valde själv en laptop med HDMI, och det har varit en av de mest användbara sakerna med datorn, då jag spontant kan koppla in den i stort sett vart som helst utan adapter. En minikontakt hade varit helt oanvändbar.

Jo jag kan hålla med om det, jag försökte enbart spekulera om varför. Det kan ju också tänkas att själva kontakten innanför chassit behöver lite extra utrymme för att sättas fast.

Jag har själv en asus ux32 som har fullstor hdmi, där löses problemet med att maskinen står på gummifötter så kontakten har gott om plats eftersom hdmi-porten sitter nästan en cm ovan bordet.

Permalänk
Medlem

Ser rätt fint ut, men saknar faktiskt Mini-DisplayPort som jag gärna vill ha för att jag verkligen skulle satsa på att köra en som skrivbordsersättare/arbetsmaskin. Just nu är det okej med de skärmar jag har rent upplösningsmässigt, men vill jag ha en 27-tum finns inte bandbredden i HDMI för att driva den. Inte för skärmar som inte kör 600MHz HDMI iaf vilket inte finns i dagsläget riktigt.