Permalänk
Medlem

Fläktar i push-pull

Denna tråden kan verka lite suspekt , men jag vill gärna veta av folk som vet mer om detta.

Hur man monterar fläktar i en push-pull koppling med en radiator det är jag överens med mej själv om , så där är inga konstigheter.

Men så kom jag att tänka på att vissa flygplan och b.l.a. torpeder har motroterande propeller. Och då uppstår mitt problem eftersom jag saknar kunskap.

Varför gör man så och finns det fläktar som tillverkas med olika rotations riktningar?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Hänger inte alls med i din tankebana, frågar du efter ifall det tillverkas fläktar som är gjorda att rotera åt båda hållen?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Alla fläktar lär ju tillverkas med en rotations- och flödesriktning. Sen beror det ju självklart på hur man monterar fläkten, eller hur?

Man monterar i push/pull konfiguration oftast när det är singelradiatorer. Typ i storlekarna emellan 120mm och 140mm. Då kan det ge upphov till bättre temperaturer. Men på större radiatorer som är över typ 240mm så behövs det inte då det inte brukar ge mer än någon enstaka grads förändring åt det bättre (kalla) hållet.

Däremot så ökar ljudnivån från anläggningen när det sitter fyra stycken fläktar på en radiator, istället för två stycken fläktar. Vilket är något iallafall de flesta jag känner iallafall inte uppskattar. Då tar man hellre en snittemperatur på 65 grader celcius på processorn, istället för 62½ grader celcius.

Om man däremot köper någon superradiator på typ 360mm+ så kan jag tänka mig att kylförmågan blir väldigt bra ifall man kör p/p och fläktarna på maxfart hela tiden. Men vem pallar med något sådant dån?

Osäker på om jag svarade på din fråga nu. Men det var väl lite så jag tolkade din fråga...ish...?

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hänger inte alls med i din tankebana, frågar du efter ifall det tillverkas fläktar som är gjorda att rotera åt båda hållen?

Skrivet av Santrik:

Alla fläktar lär ju tillverkas med en rotations- och flödesriktning. Sen beror det ju självklart på hur man monterar fläkten, eller hur?

Man monterar i push/pull konfiguration oftast när det är singelradiatorer. Typ i storlekarna emellan 120mm och 140mm. Då kan det ge upphov till bättre temperaturer. Men på större radiatorer som är över typ 240mm så behövs det inte då det inte brukar ge mer än någon enstaka grads förändring åt det bättre (kalla) hållet.

Däremot så ökar ljudnivån från anläggningen när det sitter fyra stycken fläktar på en radiator, istället för två stycken fläktar. Vilket är något iallafall de flesta jag känner iallafall inte uppskattar. Då tar man hellre en snittemperatur på 65 grader celcius på processorn, istället för 62½ grader celcius.

Om man däremot köper någon superradiator på typ 360mm+ så kan jag tänka mig att kylförmågan blir väldigt bra ifall man kör p/p och fläktarna på maxfart hela tiden. Men vem pallar med något sådant dån?

Osäker på om jag svarade på din fråga nu. Men det var väl lite så jag tolkade din fråga...ish...?

Det han menar är att fläkt 1 snurrar medsols under radiatorn och fläkt 2 snurrar motsols ovanpå radiatorn i en pnp-konfig..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twoedge:

Men så kom jag att tänka på att vissa flygplan och b.l.a. torpeder har motroterande propeller. Och då uppstår mitt problem eftersom jag saknar kunskap.

Varför gör man så och finns det fläktar som tillverkas med olika rotations riktningar?

Kortfattat kan man säga att man gör så för att motverka och "ta ut" den rotationskraft som den ena propellern har på kroppen den sitter på, för att öka stabiliteten och eller effektiviteten helt enkelt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contra-rotating_propellers
http://en.wikipedia.org/wiki/Counter-rotating_propellers

Det finns ingen fördel överhuvudtaget med detta när det gäller datorfläktar.
Två fläktar med olika rotationsriktningar som flyttar luft åt samma håll i samma luftström genererar mer oljud än om de snurrar åt samma håll.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hänger inte alls med i din tankebana, frågar du efter ifall det tillverkas fläktar som är gjorda att rotera åt båda hållen?

Ja som en del fråga.

Skrivet av Santrik:

Alla fläktar lär ju tillverkas med en rotations- och flödesriktning. Sen beror det ju självklart på hur man monterar fläkten, eller hur?

Man monterar i push/pull konfiguration oftast när det är singelradiatorer. Typ i storlekarna emellan 120mm och 140mm. Då kan det ge upphov till bättre temperaturer. Men på större radiatorer som är över typ 240mm så behövs det inte då det inte brukar ge mer än någon enstaka grads förändring åt det bättre (kalla) hållet.

Däremot så ökar ljudnivån från anläggningen när det sitter fyra stycken fläktar på en radiator, istället för två stycken fläktar. Vilket är något iallafall de flesta jag känner iallafall inte uppskattar. Då tar man hellre en snittemperatur på 65 grader celcius på processorn, istället för 62½ grader celcius.

Om man däremot köper någon superradiator på typ 360mm+ så kan jag tänka mig att kylförmågan blir väldigt bra ifall man kör p/p och fläktarna på maxfart hela tiden. Men vem pallar med något sådant dån?

Osäker på om jag svarade på din fråga nu. Men det var väl lite så jag tolkade din fråga...ish...?

Ljudnivå blir högre det har man hört . Men hur blir det med flöde och ljudnivå om man har 2 fläktar där en roterar motsols och den andra roterar medsols.

Monterade på samma håll kommer dom att föra luften åt motsatt håll, spegelvänder man den ena fläkten så får man samma effekt som push-pull trots att
fläktarna roterar år olika håll. Tanken som bara poppade upp var att man kanske kunde släcka ut visst oväsen.

Sen om det tillverkas fläktar som roterar år olika håll det blir ett annat problem.

Men jag kan för lite om det, och här brukar vara kunnigt folk att fråga.

Jag ser att Hoski har svarat på den grundläggande frågan.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W