Permalänk
Medlem

Datorskärm till Speldator.

Halloj!

Funderar nu på att köpa en ny datorskärm i min process av att upgradera hela mitt gaming set.

Köpte nyligen en dator med följade delar:

1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 7
Cooler Master Hyper 212 EVO
EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB SC ACX
Fractal Design Arc Midi R2 Svart fönstersida
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk
ASUS Z97-A ATX 1
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Windows 8.1 64-bitars Licens för produktion

Har för nuvarande en gammal datorskärm som max klarar av 60hz. Har läst en del om skärmar men är annars otroligt okunning. Någon som har tips på någon bra skärm runt 2000 kronor möjligen? Billigare om så finns. Jag spelar endast spelar och redigerar inte bilder osv.

Har ävent hört från min bror att 24 tum är att rekommendera? Jag behöver i alla fall inget större än så.

Tacksam för hjälp!

Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusG:

Halloj!

Funderar nu på att köpa en ny datorskärm i min process av att upgradera hela mitt gaming set.

Köpte nyligen en dator med följade delar:

1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 7
Cooler Master Hyper 212 EVO
EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB SC ACX
Fractal Design Arc Midi R2 Svart fönstersida
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk
ASUS Z97-A ATX 1
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Windows 8.1 64-bitars Licens för produktion

Har för nuvarande en gammal datorskärm som max klarar av 60hz. Har läst en del om skärmar men är annars otroligt okunning. Någon som har tips på någon bra skärm runt 2000 kronor möjligen? Billigare om så finns. Jag spelar endast spelar och redigerar inte bilder osv.

Har ävent hört från min bror att 24 tum är att rekommendera? Jag behöver i alla fall inget större än så.

Tacksam för hjälp!

Rasmus

Tjaa, en bra gaming skärm kostar mer än 2000 kr, själv köpte jag en aoc 2460 pqu och jag är väll inte super imponerad.
Jag känner nu i efterhand att jag skulle lagt 500-1000 kr mer, men men. Kolla på Asus och BenQ 144 hz monitorer de är välrenommerade!
Kolla även på G-sync för att se om det lockar! 24 tum tycker jag är en bra storlek men skulle lika väl kunna tänka mig 27 tum.
Mvh

Permalänk
Medlem

Kollade på 3 stycken olika men för mig så är det bara siffror som inte betyder speciellt mycket. (Förutom priset då)

http://www.inet.se/jamfor?compare=2205180&compare=2205181&com...

Det enda om G-sync så ser jag: http://www.inet.se/produkt/2205168/asus-24-vg248qe-med-g-sync varav Omdömmet att läsa inte verkar vara riktig G-sync? Jag är inte ute efter den mest extrema skärm man kan ha utan mer något som håller kvalitén i det mesta.

Jag har för nuvarande en väldigt gammal: BenQ E2200HD D-SUB
som är på 60Hz

Permalänk
Medlem

Någon med synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusG:

Någon med synpunkter?

Tja, vilka sorts spel spelar du mest? Jag kör mest WoW, Skyrim, Mass Effect och liknande spel och inte så mycket snabba FPS, så jag värdesatte bildkvaliteten på en IPS högre än att få en skärm med mer än 60Hz.

IPS eller andra bättre paneltyper finns det några stycken, Dell har några riktigt bra runt 2000kr-strecket. Vill du hellre ha en skärm som klarar 120+ Hz och därmed kan visa fler FPS, så har jag ingen aning

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2420Z imorse, kan skriva lite om den imorgon efter kvällens gamingsession Hann spela en halv match CSDM och det kändes superbra men måste testa den mer innan jag kan ge ett fullt omdöme.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tja, vilka sorts spel spelar du mest? Jag kör mest WoW, Skyrim, Mass Effect och liknande spel och inte så mycket snabba FPS, så jag värdesatte bildkvaliteten på en IPS högre än att få en skärm med mer än 60Hz.

IPS eller andra bättre paneltyper finns det några stycken, Dell har några riktigt bra runt 2000kr-strecket. Vill du hellre ha en skärm som klarar 120+ Hz och därmed kan visa fler FPS, så har jag ingen aning

Jag spelar bland annat LoL, Archeage och emellanåt olika FPS spel. Men huvudsakligen kommer jag spela Archeage and tid framöver (Sandbox) spel. Så behöver inte vara det absolut bästa för just FPS spel.

Vet ärligt inte vad IPS egentligen är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusG:

Kollade på 3 stycken olika men för mig så är det bara siffror som inte betyder speciellt mycket. (Förutom priset då)

http://www.inet.se/jamfor?compare=2205180&compare=2205181&com...

Det enda om G-sync så ser jag: http://www.inet.se/produkt/2205168/asus-24-vg248qe-med-g-sync varav Omdömmet att läsa inte verkar vara riktig G-sync? Jag är inte ute efter den mest extrema skärm man kan ha utan mer något som håller kvalitén i det mesta.

Jag har för nuvarande en väldigt gammal: BenQ E2200HD D-SUB
som är på 60Hz

Denna kan jag rekommendera, grymt nöjd med den

http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

Skrivet av RasmusG:

Jag spelar bland annat LoL, Archeage och emellanåt olika FPS spel. Men huvudsakligen kommer jag spela Archeage and tid framöver (Sandbox) spel. Så behöver inte vara det absolut bästa för just FPS spel.

Vet ärligt inte vad IPS egentligen är.

IPS är inte för dig som endast spelar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusG:

Jag spelar bland annat LoL, Archeage och emellanåt olika FPS spel. Men huvudsakligen kommer jag spela Archeage and tid framöver (Sandbox) spel. Så behöver inte vara det absolut bästa för just FPS spel.

Vet ärligt inte vad IPS egentligen är.

http://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel
wikipedias definition, men kortfattat så ger ips paneler bättre betraktningsvinklar, bättre färgåtergivning men de har långsammare responstid och lägre uppdateringsfrekvens (60hz), jag hade köpt ips nu som efterklok istället för aoc skärmen (144hz). Även om jag till störst del spelar BF4.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Denna kan jag rekommendera, grymt nöjd med den

http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

IPS är inte för dig som endast spelar

Måste bara lägga till att streaming och universitets jobb kommer även göras. Men ingen avancerad bildredigering, musik relaterat eller så.

Den är egentligen en bit över vad jag skulle vilja betala för en skärm. Då jag nyligen spenderat en hel del pengar på en dator och har nyligen påbörjade studier så vill jag inte spendera allt för mycket pengar innan jag kommit igång ordentligt och min budget börjar rulla.

Pga min okunskap så läser jag ofta omdömena på alla olika varor jag kollar på och på den du rekommendera så skrämmer mig omdömet lite bla pga: "Det är väldigt mycket screenbleed på denna skärm, höger kant är hårt drabbad av detta." och även " En snabb googling så ser ni att nästan alla har detta problem."
Detta avskräcker mig direkt även om jag inte har full koll på vad just screenbleeding egentilgen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

http://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel
wikipedias definition, men kortfattat så ger ips paneler bättre betraktningsvinklar, bättre färgåtergivning men de har långsammare responstid och lägre uppdateringsfrekvens (60hz), jag hade köpt ips nu som efterklok istället för aoc skärmen (144hz). Även om jag till störst del spelar BF4.
Mvh

Tackar så mycket för informationen!

Om man kollar på: http://www.inet.se/jamfor?compare=2205180&compare=2205181&com...
Är det något alternativ som är ips? Jag tänker mig att ligga runt den pris nivån, 2k - 3.3k där det besta för pengarna egentligen är planeringen även om jag egentligen vill hålla mig under 3000 kronor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusG:

Måste bara lägga till att streaming och universitets jobb kommer även göras. Men ingen avancerad bildredigering, musik relaterat eller så.

Den är egentligen en bit över vad jag skulle vilja betala för en skärm. Då jag nyligen spenderat en hel del pengar på en dator och har nyligen påbörjade studier så vill jag inte spendera allt för mycket pengar innan jag kommit igång ordentligt och min budget börjar rulla.

Pga min okunskap så läser jag ofta omdömena på alla olika varor jag kollar på och på den du rekommendera så skrämmer mig omdömet lite bla pga: "Det är väldigt mycket screenbleed på denna skärm, höger kant är hårt drabbad av detta." och även " En snabb googling så ser ni att nästan alla har detta problem."
Detta avskräcker mig direkt även om jag inte har full koll på vad just screenbleeding egentilgen är.

Jag upplever ingen screenbleed alls.
Finns en recension av den här på Sweclockers som ger den "Utmärkt" i betyg

http://www.sweclockers.com/recension/17817-eizo-foris-fg2421-...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det mer mot: http://www.inet.se/produkt/2205180/benq-24-xl2420z-led-144hz

Delvis pga: "Low Blue Light as Eye Safety Precautionary Measure" Men även av de utmärkta recensionerna.

Då jag läser e-böcker och långa vetenskapliga artiklar så känns den functionen väldigt intressant. Tänker mig att den borde fungera bra även till en dator där FPS spel inte alltid är högsta prioritering? Gillar dock tanken på att ha en FPS skärm i ett MMORPG då det hjälper med att snabbare upptäcka andra spelare osv (Vilket jag tror det borde göra? ).

Några synpunket på mina tankar?

Permalänk

När man provat 120hz+ vill man inte spela på något annat sen. Märks även i desktop, sånt otroligt mycket skönare flyt i allt. Det förutsätter att du får ut den fps som krävs. G-sync är ytterligare ett steg i samma riktning men då blir det för dyrt för din budget..

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusG:

Jag spelar bland annat LoL, Archeage och emellanåt olika FPS spel. Men huvudsakligen kommer jag spela Archeage and tid framöver (Sandbox) spel. Så behöver inte vara det absolut bästa för just FPS spel.

Vet ärligt inte vad IPS egentligen är.

Glöm att IPS inte skulle vara för gaming, det stämmer inte alls. Antingen vill man ha högre uppdatering på skärmen, eller så vill man ha bättre färgåtergivning, eller bättre svärta t.ex.

TN, IPS, PVA och lite annat kallas själva paneltypen i skärmen, det finns lite olika tekniker för att få fram pixlarna

TN sitter i alla billiga skärmar samt i dyrare som klarar högre uppdateringsfrekvens. En del som har snabb hårdvara som fixar fler än 60 FPS i spel, tycker att det blir mycket bättre flyt och respons när man spelar om skärmen kan visa alla FPS.

Kör du med en "vanilg" skärm så är det oftast 60Hz uppdatering, vilket då visar 60 FPS, grovt sagt iaf.

IPS skiljer sig från en TN på att den har fler nyanser av färger som går att urskilja t.ex. Prova att titta på monitor-inställningssidan http://www.lagom.nl/lcd-test.

Särskilt http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
och http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Min Dell UH2311 (ett par år gammal IPS-skärm) kan visa skillnader så man ser att det är något på alla platserna och inte bara svart/vitt på de högsta och lägsta.

Min lite äldre Samsung P2250 med TN-panel klarar bara de två översta raderna på "white" t.ex. sen är det för dålig färgåtergivning för att se de finaste skillnaderna.

Jag som kör mycket MMO och spel med hög upplösning som Skyrim, tycker att en IPs ger mig en bättre spelupplevelse, än om det hade varit högre flyt. Jag har ändå inte kraft nog att köra Skyrim i konstant 60 FPS plus i höga inställningar, så högre uppdateringsfrekvens på skärmen hade inte gett mig särskilt stor skillnad.

EDIT: Kolla recensioner på http://www.tftcentral.co.uk/, de har väldigt omfattande teaster av både input lag (som är viktigare än latencyn som brukar visas i affärerna) och färgåtergivning. (hur bra nyanser visas, och hur bra färgerna faktiskt stämmer med verkligheten/det som de designats för).

Skrivet av Rajat:

IPS är inte för dig som endast spelar

Se ovan, håller inte alls med dig. Det beror helt på vilka sorts spel man kör och hur viktigt det är med de extra ms input lag som man tjänar. Sitter man och spelar MMOs, eller t.ex. StarCraft, Diablo m.m. så tar jag bättre färger och bildkvalitet än högre flyt som jag inte har något praktisk nytta av när som helst.

Sen har man ju mer nytta av de andra egenskaperna när man kollar film och göra annat på datorn än att spela också, medan 120Hz inte ger så mycket där.

Men ska man köra massa CS, UT, eller liknande spel, där en millisekund ibland är det som avgör att dö eller döda, och har hårdvara som orkar med det, så lär en 120Hz+ vara bättre däremot

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Se ovan, håller inte alls med dig. Det beror helt på vilka sorts spel man kör och hur viktigt det är med de extra ms input lag som man tjänar. Sitter man och spelar MMOs, eller t.ex. StarCraft, Diablo m.m. så tar jag bättre färger och bildkvalitet än högre flyt som jag inte har något praktisk nytta av när som helst.

Sen har man ju mer nytta av de andra egenskaperna när man kollar film och göra annat på datorn än att spela också, medan 120Hz inte ger så mycket där.

Men ska man köra massa CS, UT, eller liknande spel, där en millisekund ibland är det som avgör att dö eller döda, och har hårdvara som orkar med det, så lär en 120Hz+ vara bättre däremot

Conclusion

As you have probably gathered by now, there is no single type of LCD that is good at everything. What panel type you choose must be a compromise based on how you use the monitor. Gamers will generally be happy with TN panels and their exceptional response time. Photographers and graphic designers should buy an IPS monitor instead.

If you are a writer or work in any other field where contrast is an important factor you should have a look at a monitor with an MVA or PVA panel. If you use the screen to the little bit of everything, you might choose a TN-based monitor to save money or a high-end IPS with low response time if you won’t settle for just the mere basics.

http://www.tnpanel.com/tn-vs-ips-va/

Den EIZO skärm jag rekommenderar har VA panel och tar det bästa ur TN och IPS och kombinerar det bra, grymt bra svärta och låg responstid

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Conclusion

As you have probably gathered by now, there is no single type of LCD that is good at everything. What panel type you choose must be a compromise based on how you use the monitor. Gamers will generally be happy with TN panels and their exceptional response time. Photographers and graphic designers should buy an IPS monitor instead.

If you are a writer or work in any other field where contrast is an important factor you should have a look at a monitor with an MVA or PVA panel. If you use the screen to the little bit of everything, you might choose a TN-based monitor to save money or a high-end IPS with low response time if you won’t settle for just the mere basics.

http://www.tnpanel.com/tn-vs-ips-va/

Den EIZO skärm jag rekommenderar har VA panel och tar det bästa ur TN och IPS och kombinerar det bra, grymt bra svärta och låg responstid

Ja, går man upp i den högre prisklassen, så är ju VA kanon, särskilt den där modellen som dessutom har hög uppdateringsfrekvens. Vi kör en fin Eizo som CAD-dator på jobbet och särskilt betraktiningsvinklar och svärta är riktigt bra på den.

Med budget på 2000kr (eller uppåt 3000kr som det nu ändrats till) så finns det iaf hyfsade IPS-skärmar som även har låg input lag, även om de inte har högre uppdatering än 60Hz. Då kör jag hellre en sån än en snabbare TN är allt jag skrev. IPs med högre frekvens eller VA i högre prisklass är givetvis trevligare om man har råd.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610949 och blev mer än nöjd efter lite inställningar...dock går det inte att jämföra med en "Japanskärm" med IPS, 1440p och 120hz. Har inte läst allt men du kanske ska kolla på en av dom?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Ja, går man upp i den högre prisklassen, så är ju VA kanon, särskilt den där modellen som dessutom har hög uppdateringsfrekvens. Vi kör en fin Eizo som CAD-dator på jobbet och särskilt betraktiningsvinklar och svärta är riktigt bra på den.

Med budget på 2000kr (eller uppåt 3000kr som det nu ändrats till) så finns det iaf hyfsade IPS-skärmar som även har låg input lag, även om de inte har högre uppdatering än 60Hz. Då kör jag hellre en sån än en snabbare TN är allt jag skrev. IPs med högre frekvens eller VA i högre prisklass är givetvis trevligare om man har råd.

VA skulle jag inte använda alls, tyvärr så är det få tillverkare som använder sig av VA då de är så pass dyra att tillverka, men köper man en med VA så blir man i alla fall inte besviken och köper man dessutom en från EIZO så får man en outstanding garanti, deras pixelgaranti är enormt bra

Eizo’s samtliga bildskärmar har som standard full garanti vid defekta hela pixlar. Vidare ger Eizo vid subpixelfel (röd eller grön eller blå) garanti som i samtliga fall överträffar ISO standarden 13406-2 klass II

-EIZO accepterar 0 pixelfel
-EIZO accepterar max 2 ljusa subpixelfel
-EIZO accepterar max 5 ljusa + mörka subpixelfel

Builts to Last Five Years
EIZO’s five-year warranty is two years or 67% longer than the standard three-year warranty of most brands.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Fick hem min benq xl2411z 144hz och testade lite bf3. Känslan är brutalt skön. Kom från en 15,6 laptop och kombon av 144hz och 24 tum är awesome. Färgerna är inte helt perfekta men ska spendera lite tid att justrera dem och sen blir det perfekt

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

fråga vad kostade ditt EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB är det cirka 6000?
borde kanske sparat 2000 till skärm stället

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar, tankar och kommentarer. Kollat runt mer jag själv och det kanske verkar bli en http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24... ändå. Jag har egentligen inga problem att gå upp i budget till runt 4k. Jag hade ärligt talat ingen koll på priser på en datorskärm och trodde det skulle räcka med max 3k för en väldigt bra skärm.

Är mest bara rädd att det ska vara screenbleeds som det står om i omdömet på just inet. Men senaste reviewen jag kollade på så stod det att det i princip inte var några problem med screenbleed.

Om jag faktiskt ska köpa något bra så är det kanske lika bra att köpa en lite dyrare ändå.