Permalänk

Ivy cpu i 1150 sockel. Klåparmisstag

God dag på er.

Rakt på sak. Jag har en bekant som på instruktioner av en klåpare till polare ersatt sitt trasiga sabertooth z77 mobo med ett nytt av z97 varianten. Tydligen så passade hans ivy processor i sockeln men givetvis så bootade inte datorn (som jag förstått det så förblir skärmen "helt svart"). Efter att ha upplyst honom om anledningen till detta så konstaterade jag att jag inte vet huruvida han lyckats sabba sin processor eller ej.

Kan någon här svara på detta? Det finns tyvärr inget z77 mobo tillhanda så det är lite svårt att testa.

Permalänk
Medlem

Har han lyckats trycka i en 1155 CPU i en 1150 sockel så är till 99% säkerhet sockeln skadad.
CPU'n är troligen OK om han inte våldat rejält medans han höll på.

Permalänk
Inaktiv

Proccessorn lär fortfarande vara intakt, däremot bör moderkortet vara kört.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BubbenMan:

God dag på er.

Rakt på sak. Jag har en bekant som på instruktioner av en klåpare till polare ersatt sitt trasiga sabertooth z77 mobo med ett nytt av z97 varianten. Tydligen så passade hans ivy processor i sockeln men givetvis så bootade inte datorn (som jag förstått det så förblir skärmen "helt svart"). Efter att ha upplyst honom om anledningen till detta så konstaterade jag att jag inte vet huruvida han lyckats sabba sin processor eller ej.

Kan någon här svara på detta? Det finns tyvärr inget z77 mobo tillhanda så det är lite svårt att testa.

Skrivet av Svensktiger:

Har han lyckats trycka i en 1155 CPU i en 1150 sockel så är till 99% säkerhet sockeln skadad.
CPU'n är troligen OK om han inte våldat rejält medans han höll på.

Skrivet av fxfighter:

Proccessorn lär fortfarande vara intakt, däremot bör moderkortet vara kört.

Vet ni hur sockeln exakt är dragen rent elektriskt eller är det pga erfarenheter som ni säger detta?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet ni hur sockeln exakt är dragen rent elektriskt eller är det pga erfarenheter som ni säger detta?

Dom skiljer sig fysiskt åt:

(kass bild jag vet -.-)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Dom skiljer sig fysiskt åt:
http://www.theinquirer.net/IMG/608/201608/intel-haswell-chip-...

(kass bild jag vet -.-)

Att de inte är lika dragna betyder inte att de automatiskt är destruktiva mot varandra.

Med denna logik du för och med sockeldiagrammet så verkar det snarare troligt att CPU pajar då man kortsluter vissa områden på processorn då all ström kommer från moderkortet. Inte att moderkortet pajar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att de inte är lika dragna betyder inte att de automatiskt är destruktiva mot varandra.

Med denna logik du för och med sockeldiagrammet så verkar det snarare troligt att CPU pajar då man kortsluter vissa områden på processorn då all ström kommer från moderkortet. Inte att moderkortet pajar.

Det är lite svårt att se på bilden men en 1150 passar inte fysiskt i en 1155 sockel.
Slotsen som styr CPU'n rätt sitter olika.
Så om TS's polare våldat ner spännbygeln så har det garanterat hänt saker.

Hur dom är kopplade elektriskt spelar ju mindre roll då moderkortet garanterat inte släpper på någon ström innan en korrekt CPU hittats.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Det är lite svårt att se på bilden men en 1150 passar inte fysiskt i en 1155 sockel.
Slotsen som styr CPU'n rätt sitter olika.
Så om TS's polare våldat ner spännbygeln så har det garanterat hänt saker.

Hur dom är kopplade elektriskt spelar ju mindre roll då moderkortet garanterat inte släpper på någon ström innan en korrekt CPU hittats.

Nja men om det bara är det fysiska så är det väl troligare att det "bara" är pins som böjs?

Skulle vilja ha eye-vitnesses på huruvida moderkorten/processorerna fungerar efter en fadäs som denna...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja men om det bara är det fysiska så är det väl troligare att det "bara" är pins som böjs?

Skulle vilja ha eye-vitnesses på huruvida moderkorten/processorerna fungerar efter en fadäs som denna...

Fast böjda pins är ju ett trasigt moderkort

Men som du ju säger, vi vill gärna se resultatet av mekandet !

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Fast böjda pins är ju ett trasigt moderkort

Men som du ju säger, vi vill gärna se resultatet av mekandet !

Skrivet av DavidtheDoom:

Nja men om det bara är det fysiska så är det väl troligare att det "bara" är pins som böjs?

Skulle vilja ha eye-vitnesses på huruvida moderkorten/processorerna fungerar efter en fadäs som denna...

Jag har själv inte beskådat travestin men det framstod som om den passat "utan problem". Vad klåparen menar med "problem" inom kontexten vet jag dock inte.
Otacksamt nog så verkar han inte vara angelägen nog för att samarbeta och ta några bilder, men jag delar med mig när jag väl fått något.

I slutändan så är frågan huruvida han borde satsa på ett nytt moderkort eller en ny cpu. Om moderkortet mot förmodan inte är fysiskt skadat så skulle jag tippa på att det överlevt. Det känns dock otippat att cpun skulle ha överlevt såvida det inte finns någon failsafe som hindrat en kortslutning, vilket vi inte verkar veta säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbenMan:

Jag har själv inte beskådat travestin men det framstod som om den passat "utan problem". Vad klåparen menar med "problem" inom kontexten vet jag dock inte.
Otacksamt nog så verkar han inte vara angelägen nog för att samarbeta och ta några bilder, men jag delar med mig när jag väl fått något.

I slutändan så är frågan huruvida han borde satsa på ett nytt moderkort eller en ny cpu. Om moderkortet mot förmodan inte är fysiskt skadat så skulle jag tippa på att det överlevt. Det känns dock otippat att cpun skulle ha överlevt såvida det inte finns någon failsafe som hindrat en kortslutning, vilket vi inte verkar veta säkert?

Hade det varit en AMD hade processorn varit kass, men i och med att pinsen sitter i moderkortet och inte på cpun gällande intel så har den med stor sannolikhet klarat sig.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BubbenMan:

Jag har själv inte beskådat travestin men det framstod som om den passat "utan problem". Vad klåparen menar med "problem" inom kontexten vet jag dock inte.
Otacksamt nog så verkar han inte vara angelägen nog för att samarbeta och ta några bilder, men jag delar med mig när jag väl fått något.

I slutändan så är frågan huruvida han borde satsa på ett nytt moderkort eller en ny cpu. Om moderkortet mot förmodan inte är fysiskt skadat så skulle jag tippa på att det överlevt. Det känns dock otippat att cpun skulle ha överlevt såvida det inte finns någon failsafe som hindrat en kortslutning, vilket vi inte verkar veta säkert?

Om inga pins är böjda, vilket jag tror är fallet. Så är det mer sannolikt att någon diod i transistorerna i CPU är paj om spänningarna hoppade igång åt fel håll från moderkortet.

Skrivet av AddixD:

Hade det varit en AMD hade processorn varit kass, men i och med att pinsen sitter i moderkortet och inte på cpun gällande intel så har den med stor sannolikhet klarat sig.

Inte så det fungerar. Pins har ingen betydelse. Det är bara olika form av chippaket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Herr klåpare bestämde sig för att köpa en ny processor då sockeln ser oskadd ut. Jag fick veta att det tidigare moderkortet som lagt av var ett z77 Sabertooth och rådde honom därav att bruka garantin, men det ansåg han skulle ta för lång tid..

Tack för svaren iaf : )

Permalänk
Skrivet av BubbenMan:

Herr klåpare bestämde sig för att köpa en ny processor då sockeln ser oskadd ut. Jag fick veta att det tidigare moderkortet som lagt av var ett z77 Sabertooth och rådde honom därav att bruka garantin, men det ansåg han skulle ta för lång tid..

Tack för svaren iaf : )

Denna klåpare verkar i alla fall inte ha en plånbok från denna värld:P

Skulle man kunna få låna den har lite egna inköp som ska göras, för han verkar ju inte ha ont om cash ;):D:P

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar