Permalänk

Bättre program än VLC?

När jag kopplar min dator till tv:n och kollar på film i VLC blir inte bilden kanon. Däremot jätte bra när jag kollar på film som ligger på nätet. Finns det något bättre program än VLC? Jag kan lätt leva med detta, men om det finns nåt bra tips tar jag gärna emot detta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga media player classic.

1600 inlägg

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av coconutconfetti:

När jag kopplar min dator till tv:n och kollar på film i VLC blir inte bilden kanon. Däremot jätte bra när jag kollar på film som ligger på nätet. Finns det något bättre program än VLC? Jag kan lätt leva med detta, men om det finns nåt bra tips tar jag gärna emot detta.

vad för kabel kör du från datorn till tv?

Kan tipsa om xbmc med https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... eller https://itunes.apple.com/us/app/official-xbmc-remote/id520480... dock är yatse stabilare (hitta det dock inte på itunes).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag skulle säga media player classic.

1600 inlägg

Dold text

Grattis, jag har "bara skrivit över 7000 (oj var mer än jag trodde)"

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

vad menar du med film från nätet? Är det samma fil du spelar upp? annars är väl kvalitetsskillnaden pga det?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

När jag kopplar min dator till tv:n och kollar på film i VLC blir inte bilden kanon. Däremot jätte bra när jag kollar på film som ligger på nätet. Finns det något bättre program än VLC? Jag kan lätt leva med detta, men om det finns nåt bra tips tar jag gärna emot detta.

Som redan sagts, vill du ha annan spelare lik VLC skulle jag säga Media Player Classic. Har du hundratals filmer och serier du vill ha koll på vilka som setts osv så är XBMC riktigt bra!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Sjäkv har jag ca 4500 inlägg

Men för att svara på ts så skulle jag också säga MPC HC cccp edition

Använt den i många år och den funkar kanon!

Permalänk

jonnti sa det perfekt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

När jag kopplar min dator till tv:n och kollar på film i VLC blir inte bilden kanon. Däremot jätte bra när jag kollar på film som ligger på nätet. Finns det något bättre program än VLC? Jag kan lätt leva med detta, men om det finns nåt bra tips tar jag gärna emot detta.

VLC är den bästa jag provat hittills iaf.

Det har kanonbra kvalitet här, så länge filen jag ska spela upp har bra kvalitet, vill säga. Streamar från en dator ut till antingen vardagsrummets HTPC eller sovrummets. Bägge är kopplade med HDMI till respektive TV.

EDIT: En grej jag särskilt gillade med VLC när jag började använda det är att det har egna codecs, så man slipper ladda hem olika codec packs som iaf på den tiden var svårt att veta hur säkra de var, nu finns det säkert tillförlitliga varianter ute, men med VLC så behöver jag ju bara uppdatera ett program

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Potplayer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

VLC är den bästa jag provat hittills iaf.

Det har kanonbra kvalitet här, så länge filen jag ska spela upp har bra kvalitet, vill säga. Streamar från en dator ut till antingen vardagsrummets HTPC eller sovrummets. Bägge är kopplade med HDMI till respektive TV.

EDIT: En grej jag särskilt gillade med VLC när jag började använda det är att det har egna codecs, så man slipper ladda hem olika codec packs som iaf på den tiden var svårt att veta hur säkra de var, nu finns det säkert tillförlitliga varianter ute, men med VLC så behöver jag ju bara uppdatera ett program

OT: Vad hände med VLCs 400% audio? Senast jag kollade var den nere på 200%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

OT: Vad hände med VLCs 400% audio? Senast jag kollade var den nere på 200%.

Ingen aning, jag slutade ha den över 100% eftersom det distade högtalarna så.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

http://www.cccp-project.net/

har kört det forever... det är MPC med lite plugins och så

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

jag kör med standardversionen av http://www.codecguide.com/index.html
började använda k-lite paketet då cccp inte uppdaterades lika ofta (senast jag kollade för flera år sen så va cccp flera år efter i uppdateringen jämfört mot k-lite, verkar inte vara lika stort glapp längre dock )

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

VLC är den bästa jag provat hittills iaf.

Det har kanonbra kvalitet här, så länge filen jag ska spela upp har bra kvalitet, vill säga. Streamar från en dator ut till antingen vardagsrummets HTPC eller sovrummets. Bägge är kopplade med HDMI till respektive TV.

EDIT: En grej jag särskilt gillade med VLC när jag började använda det är att det har egna codecs, så man slipper ladda hem olika codec packs som iaf på den tiden var svårt att veta hur säkra de var, nu finns det säkert tillförlitliga varianter ute, men med VLC så behöver jag ju bara uppdatera ett program

Har inte fått surrond att funka, bara XBMC jag fått det efter pillat i inställningar (ja jag har kollat runt och försökt tvinga surroundljud men funka inte i vlc).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kan tipsa om MPC, funkat klockrent för mig i flera år och riktigt nöjd med de=)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

OT: Vad hände med VLCs 400% audio? Senast jag kollade var den nere på 200%.

varför skulle man vilja ha det på ens 200%? det låter ju rent förjävligt så fort man går över 100%.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

OT: Vad hände med VLCs 400% audio? Senast jag kollade var den nere på 200%.

CTRL+Arrow UP

Dom har inaktiverat 400% i GUI, säkert för att folk klaga på ljudkvalité
Absolut enda gången du kan köra över 100 är då källan redan är låg eller du spelar upp via bärbara plopp högtalare (hörs ingen skillnad)

Jag har min output i windows på 80%, detta för att 99% av alla ljudkretsar är skräp

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Zoom Player, dock älskar ja den på grund av Interfacen etc, rent funtktionsmässigt tror ja nog MPC-HC är i toppen, men aldrig gillat den, använder den bara som extra spelare vid tillfällen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

CTRL+Arrow UP

Dom har inaktiverat 400% i GUI, säkert för att folk klaga på ljudkvalité
Absolut enda gången du kan köra över 100 är då källan redan är låg eller du spelar upp via bärbara plopp högtalare (hörs ingen skillnad)

Jag har min output i windows på 80%, detta för att 99% av alla ljudkretsar är skräp

Jag får kolla igen, kan vara att jag bara använde GUI't.

Skrivet av morxy49:

varför skulle man vilja ha det på ens 200%? det låter ju rent förjävligt så fort man går över 100%.

Se ovan.

Permalänk
Medlem

Tycker VLC ger bra bild efter man tweakat lite i dess "effekt" inställningar, för färg, ljus o skärpa

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

http://www.cccp-project.net/

har kört det forever... det är MPC med lite plugins och så

Sanna här, använt det sedan jag övergav VLC någon gång på mitten av 2000-talet tror jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

KMPlayer, versionen innan de började med reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har inte fått surrond att funka, bara XBMC jag fått det efter pillat i inställningar (ja jag har kollat runt och försökt tvinga surroundljud men funka inte i vlc).

Aha, det är inte så ofta jag kör i vardagsrummet och det är enda stället jag har 5.0 surround. Annars är det vanliga 2.0 eller 2.1, så jag märker nog inte någon skillnad Men då är det ju en fördel i XMBC iaf, aldrig provat det programmet själv eftersom jag föredrar att starta saker direkt i Windows från filhanteraren.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Aha, det är inte så ofta jag kör i vardagsrummet och det är enda stället jag har 5.0 surround. Annars är det vanliga 2.0 eller 2.1, så jag märker nog inte någon skillnad Men då är det ju en fördel i XMBC iaf, aldrig provat det programmet själv eftersom jag föredrar att starta saker direkt i Windows från filhanteraren.

mm kör HTPC och det är rätt svårt att använda VLC när inte surround funkar Försökte tvinga på dolby digital, men då blinka bara receivern mellan dolby digital och PCM och inget ljud kom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Antinge MPC-HC (Inte MPC-BE) eller mpv. Andänver själv det sistnämnda då det har bättre bildkvalitet än MPC-HC.

Permalänk
Medlem

En blandning utav Splash Pro, VLC och MPC med Kawaii Codec Pack.
Förstnämnda för serier och film och sistnämnda för anime.

Permalänk
Lego Master

MPC för random filer, och XBMC för mer engagerat filmtittande. Men det är väl inget direkt fel på VLC, eller? Jag tror snarare det är dina källfiler som inte är top-notch isåfall, oavsett uppspelare så används ofta samma avkodare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

VLC har stagnerat lite på sistone. Jag rekommenderar PotPlayer. Klarar allt utan problem och utan att installera codecs. MPC är inte att rekommendera IMHO då den inte har utvecklats på bra länge, MPC-HC möjligtvis.

Jämförelse: http://www.techsupportalert.com/best-free-windows-media-playe...

Nedladdning: http://potplayer.daum.net/

Permalänk
Skrivet av snajk:

VLC har stagnerat lite på sistone. Jag rekommenderar PotPlayer. Klarar allt utan problem och utan att installera codecs. MPC är inte att rekommendera IMHO då den inte har utvecklats på bra länge, MPC-HC möjligtvis.

Jämförelse: http://www.techsupportalert.com/best-free-windows-media-playe...

Nedladdning: http://potplayer.daum.net/

VLC har inte varit så bra i flera år. Det ända bra är att det är stabilt och nästan allt går att spela upp på den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar