Permalänk
Medlem

Hjälp med moderkort Haswell-E

Nu börjar inköpsfingret klia och behovet tränga på. Siktat in mig på kort nedan men har svårt att hitta vad dom egentligen skiljer sig åt. Har då också svårt att jämföra om det verkligen är värt att lägga ut så mycket mer för deluxevarianter.

Gigabyte GA X99-UD4
Asus X99-A
Asus X99-S

Hur ser det ut på klockningsfunktionerna mellan Asus och Gigabyte på ovan kort? Tänker väl främst på hur automatiska inställningarna fungerar i deras program.

Förresten, skulle Noctua NH-U12S duga till normal (alternativt feg ) överklockning på en 5820k? Eller en Noctua NH-U14S? Någon som lyckats klämma in en U14S i en Define R3?

Permalänk
Medlem

nh-u14s passar utan några som helst problem i define r4 åtminstone, körde med det innan. d15 ska också gå in då den inte är högre, så om den går in i r3 också tycker jag att du ska köpa en sådan. det är ingen strömsnål variant du kör nu, behöver ordentlig kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nh-u14s passar utan några som helst problem i define r4 åtminstone, körde med det innan. d15 ska också gå in då den inte är högre, så om den går in i r3 också tycker jag att du ska köpa en sådan. det är ingen strömsnål variant du kör nu, behöver ordentlig kylning.

Såg att det är tre millimeter som saknas enligt specen på chassit men det finns ju dämpningsmatta att ta av antar jag.
Måste erkänna att jag är lite skraj för d15 och dess vikt/storlek. Hade ju inte tänkt skrämma skiten ur prollen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Såg att det är tre millimeter som saknas enligt specen på chassit men det finns ju dämpningsmatta att ta av antar jag.
Måste erkänna att jag är lite skraj för d15 och dess vikt/storlek. Hade ju inte tänkt skrämma skiten ur prollen heller.

så här står det på fds hemsida

r4: CPU coolers up to 170mm tall (when no fan is installed in the side panel)
r3: * Supports CPU coolers with height of ~165mm

u14s och d15 är 165mm, lite väl nervöst kanske men bör fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

så här står det på fds hemsida

r4: CPU coolers up to 170mm tall (when no fan is installed in the side panel)
r3: * Supports CPU coolers with height of ~165mm

u14s och d15 är 165mm, lite väl nervöst kanske men bör fungera.

Ja precis, känns lurigt men går nog att ordna om man måste. Tänkte slippa modda och köpa nytt chassi denna gång egentligen...

Permalänk
Medlem

I dom lägre prisklasserna verkar MSI X99S gaming 7 vara det enda som skiljer sig något speciellt. Det kortet har "OC-Engine" vilket är en separat klocka som gör att man kan ställa BCLK utan att vara begränsad till processorns 100MHz. Men om det är en meningsfull funktion vet jag inte.

Såhär står det på deras hemsida

Citat:

Run into unstable situations when pushing your CPU to the limit? This occurs because the internal clocks are linked through the 100 MHz BCLK strap. Thanks to a integrated Clock Generator, MSI motherboards support more flexible BCLK adjustments, from 100 / 125 / 167 MHz straps.

Using these straps prevents system crashing while overclocking on the edge and opens doors to achieve the absolute maximum. The MSI X99 motherboards all come with the next generation Clock Generator offering even lower jitter and power consumption resulting in even higher stability under extreme conditions.

http://www.msi.com/product/mb/X99S-GAMING-7.html#hero-overvie...

eftersom kortet går att köpa för 2200kr känns det rätt prisvärt. Men det beror ju som sagt på om de extra funktionerna har nåt faktiskt värde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

I dom lägre prisklasserna verkar MSI X99S gaming 7 vara det enda som skiljer sig något speciellt. Det kortet har "OC-Engine" vilket är en separat klocka som gör att man kan ställa BCLK utan att vara begränsad till processorns 100MHz. Men om det är en meningsfull funktion vet jag inte.

Såhär står det på deras hemsida

http://www.msi.com/product/mb/X99S-GAMING-7.html#hero-overvie...

eftersom kortet går att köpa för 2200kr känns det rätt prisvärt. Men det beror ju som sagt på om de extra funktionerna har nåt faktiskt värde..

Mycket funktioner och lull på detta moderkort känns som prisvärt för serien.

Hade varit en kandidat om en annan siktat in sig på Haswell-E.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

I dom lägre prisklasserna verkar MSI X99S gaming 7 vara det enda som skiljer sig något speciellt. Det kortet har "OC-Engine" vilket är en separat klocka som gör att man kan ställa BCLK utan att vara begränsad till processorns 100MHz. Men om det är en meningsfull funktion vet jag inte.

Såhär står det på deras hemsida

http://www.msi.com/product/mb/X99S-GAMING-7.html#hero-overvie...

eftersom kortet går att köpa för 2200kr känns det rätt prisvärt. Men det beror ju som sagt på om de extra funktionerna har nåt faktiskt värde..

Skrivet av Jonas79:

Mycket funktioner och lull på detta moderkort känns som prisvärt för serien.

Hade varit en kandidat om en annan siktat in sig på Haswell-E.

Har av rent principskäl undivikit MSI senaste åren. Även produkter med "gaming" i namnet har jag blivit tveksam till numera. Har faktiskt sneglat på detta och SLI Plus och blir om möjligt ännu mer ambivalent inför köp.

Fick tag på produktsidan för Asus X99-A nu och det lutar nog ändå åt det. Faast givetvis är det försenat och jag måste bygga nästa vecka...

Permalänk
Medlem

http://uk.hardware.info/reviews/5600/15-intel-x99-motherboard... Där har du lite lektyr att gå igenom.

Själv undviker jag också produkter med "Gaming" osv i, helst när KillerNIC finns med. Däremot aldrig haft problem med MSI. Och det verkar som att MSI SLI PLUS får lovord på många ställen, bland annat i länken ovan. Även att den satt några överklockningsrekord för x99, rätt bra för en bräda med det låga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

http://uk.hardware.info/reviews/5600/15-intel-x99-motherboard... Där har du lite lektyr att gå igenom.

Själv undviker jag också produkter med "Gaming" osv i, helst när KillerNIC finns med. Däremot aldrig haft problem med MSI. Och det verkar som att MSI SLI PLUS får lovord på många ställen, bland annat i länken ovan. Även att den satt några överklockningsrekord för x99, rätt bra för en bräda med det låga priset.

Tack för länken. Ramlade in på den tidigare under dagen och det verkar ju som Gigabyte UD4 och MSI SLI Plus är två bra val, med fördel MSI tack vare sämre minneshastighet av Gigabyte. Synd att inte Asus X99-A är med i jämförelsen, men det har ju inte släppts ännu.

Permalänk
Avstängd

Minnes hastigheten är ingen problem längre med gigabyte då detta är fixat i ny bios kör kälv med ett x99 ud3 med 2666 minnen utan problem med hastigheter

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]