Nvidia stämmer Samsung och Qualcomm för patentintrång i GPU-teknik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Så jag ska söka patent på att gå, andas och blinka med ögonen.

Och nåde dom som som använder mina patent utan att betala för det!!!

Nej, du kan INTE söka patent på en rörelse. Att det ändå sker är bara att skratta åt.
Så NEJ, Apple kan inte ha ett patent på att nypa med fingrarna för att zooma...
Om dom ändå har det så kan man peka fingret åt idioterna.

Att du kan gå, andas och blinka med ögonen är en helt annan sak, det är medfödda saker medan koden som är skriven för att nypa med fingrarna för att zooma är skapad, allt som skapas kan man söka patent på

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Glöm det. Att svenska domstolar skulle vara så pålästa är bara en utopi. Tro mig jag vet ;). Därav så bör man vara påläst innan man kastar bajs.

Tänk er själva att jag uppfinner hjulet igen 2014.

Haha, svenska ja Nej men självklart ska man vara kritisk mot domstolar också, men det är ju bättre att vara tyst och låta dem föra sin talan än att, utan att veta någonting egentligen, börja skrika om att X eller Y är kassa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid då patent var för att skydda små innovatörer från att få sina idéer stulna av stora företag. Det fanns för att innovatörer skulle gynnas för sina tekniska framsteg.

Nu för tiden är det mest ett vapen för stora företag att använda mot andra stora företag. Patent används inte längre för att gynna forskning och produktutveckling, det används för att förstöra forskning och produktutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att du kan gå, andas och blinka med ögonen är en helt annan sak, det är medfödda saker medan koden som är skriven för att nypa med fingrarna för att zooma är skapad, allt som skapas kan man söka patent på

Då kan jag söka patent på skeden!!! Den är skapad...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Då kan jag söka patent på skeden!!! Den är skapad...

Det är redan gjort och du kan inte söka patent på någon annans skapelse där någon annan har patenterat det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hjulet patenterades 2001 i Australien..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Hjulet patenterades 2001 i Australien..

Då är det bara någon som såg ett tillfälle då patent inte är för evigt, de är tidsbegränsade och måste förnyas för att fortfarande vara giltiga, ett patent kan upprätthållas i högst 20 år.

"Hur länge lever skyddet?

Patent beviljas, i Sverige som i de flesta länder, för en tid av 20 år (för vissa kategorier av uppfinningar, främst läkemedel, kan patenttiden vara maximalt 25,5 år).

Patentansökan och senare det beviljade patentet upprätthålls genom årliga avgifter till patentmyndigheterna. När patentet utgått är det fritt för envar att nyttja tekniken, utan tillstånd och utan ekonomisk ersättning.

Intrång och teknikbevakning

Det är viktigt att bevaka sina patenträttigheter och att beivra intrång. Ett bra sätt att undvika intrång i en ensamrätt till ett patent är att bevaka registreringar av patentansökningar inom teknikområdet och av sina närmaste konkurrenter.

Ett sätt att tidigt upptäcka patent och patentansökningar som kan innebära risk för intrång är att löpande bevaka patentpubliceringar på det teknikområde där man är verksam.

Det kan både förhindra att man själv gör intrång i någon annans rättighet och att man får en fingervisning om att en konkurrent arbetar med något som ligger nära det man själv har skyddat.

Patentbevakning kan också ge information om konkurrenternas produktutveckling. Det underlättar att följa den allmänna tekniska utvecklingen på ett visst teknikområde och kan ge impulser till egen utveckling. Den kan också ge uppslag till affärsmöjligheter genom licensiering."

http://www.brann.se/sv/Tjanster/Patent/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Syftar väl främst att en "swipe funktion" kostar mycket lite att utveckla. Medans forskning inom gpu tillverkning är på ett helt annat nivå.
Allvaret i patent stölden är inte direkt jämförbar.

Visst, hårdvarugrejer är väl mer komplexa oftast, men det betyder inte att saker som en swipe-funktion i mjukvara behöver vara trivialt. Saker är oftast mer komplicerade än vad de verkar på ytan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att du kan gå, andas och blinka med ögonen är en helt annan sak, det är medfödda saker medan koden som är skriven för att nypa med fingrarna för att zooma är skapad, allt som skapas kan man söka patent på

Det är ändå helt fel och idiotiskt.
Att läsa av ett fingers position på en tyckplatta är enkel "skitkod".
Det går t.o.m. i vanlig Basic och lite inputsignaler för X och Y.

Hårdvaran för att kunna läsa av två (och fler) fingrar kan man ju självklart söka patent på.
Men att söka patent på koden för att läsa av två fingrar i X och Y är ju helt horribelt idiotiskt.

Och bara för att man gör rörelsen att nypa/spreta med fingrarna för att zooma så ska det inte gå att söka patent på.
Hårdvaran för att läsa av flera fingrar, ja det kan jag tycka är okey.
Men att söka patent för just funktionen zooma med nypa/spreta med fingrarna SKA vara omöjligt anser jag. Då söker man patent på en rörelse... Samma som att blinka med ögonen tex.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Både Intel och AMD har redan kors-licensering med Nvidia av varandras vitala GPU patent.

Bara le och betala nvidia då, iofs var väl cuda först. Tycker ändå att det är det sjukaste och mest konkurrensvidriga företag gör mot varandra, men på något sätt förtjänar väl nvidia ändå lite credd. Dock är patent vidriga när de används mot hederliga människor som missat att ta patent på sina idéer och blir stämda av någon annan senare, eller när patenten inte hjälper för att någon multinationell jätte skickar sina advokater på den som har dem.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Är ju inte första gången direkt Samsung snor idéer/går in för att kopiera saker i så stor mån som möjligt.
Och i slutändan, så går dom oftast plus på det hela ändå, för att rättegångar osv tar ofantligt lång tid, samt att vunna marknads andelar och vinst, gör ev bötesbelopp osv värt det hela.

Nu har inte Samsung snott något i denna "soppa" utan det är teknik som Qualcomm har tagit fram till Samsung (bla.) som Nvidia anser sig ha patent på. Alltså borde inte Samsung ens vara med i denna soppa förutom i någon fotnot. Det är Qualcomm som är den som stäms eftersom de tar fram GPUn. Inte Samsung. Apple är även de med lika mycket som Samsung så att gnälla på att Samsung skulle sno något bevisar bara hur du borde ta och läsa artikeln igen.

Skrivet av thomas_skane:

Det fanns en tid då patent var för att skydda små innovatörer från att få sina idéer stulna av stora företag. Det fanns för att innovatörer skulle gynnas för sina tekniska framsteg.

Nu för tiden är det mest ett vapen för stora företag att använda mot andra stora företag. Patent används inte längre för att gynna forskning och produktutveckling, det används för att förstöra forskning och produktutveckling.

De gör de också... I de flesta länder.. Detta exkluderar dock Nordamerika som fått för sig att ändra sitt system till att det är inte den som uppfinner skiten som har rätten utan den som lämnar in först.. Att de dessutom har regler som kräver att man stämmer någon för att patenten ska börja gälla är ju bara komiskt. Finns en orsak varför mjukvarupatent inte accepteras av det svenska patentsystemet.

Skrivet av Rajat:

Det är redan gjort och du kan inte söka patent på någon annans skapelse där någon annan har patenterat det

Åh det går.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Bara le och betala nvidia då, iofs var väl cuda först. Tycker ändå att det är det sjukaste och mest konkurrensvidriga företag gör mot varandra, men på något sätt förtjänar väl nvidia ändå lite credd. Dock är patent vidriga när de används mot hederliga människor som missat att ta patent på sina idéer och blir stämda av någon annan senare, eller när patenten inte hjälper för att någon multinationell jätte skickar sina advokater på den som har dem.

Förtjänas ingen cred när de 7 augusti 2012 kontaktar Samsung och sen stämmer Samsung och Qualcomm med motivationen att Qualcomm blev uppmärksammade på det efter att Samsung samtalat med Qualcomm. Två av patenten hade de inte diskuterat med Samsung fören 15 januari 2014. Samtidigt är det teknik som är mycket äldre än försäljningen av Imageon-gpuerna till Qualcomm. Självklart licensierar teknikföretag olika saker från varandra, men att gå till Samsung innan de vänder sig till Qualcomm, ARM, och Imagination när de har omfattande licensavtal för olika typer av IP med dessa i vilket fall som helst är bara fult. På mobilsidan har de inte varit särskilt konstruktiva eller bidragit till så mycket teknik själva, i den mån att de inte varit lika pådrivande på standarderna eller ny teknik och kom sent med konkurrenskraftiga mobila gpuer. Som utvecklare av grafikprocessorer visst där har de mycket som de förtjänar förtjänst för, men de måste ändå hålla vad de lovat mot de som de samarbetat med under åren.

Imagination har grunden i VideoLogic och har alltså hållit på med grafikprocessorer länge och funnits som företag sedan 1985, har funnits med PowerVR 3D-grafik på marknaden sedan i.a.f. 1996. ATI senare hos AMD som Adreno kommer ifrån som är hos Qualcomm idag har ju också funnits sedan 1985 och är pionjär i datorgrafik överhuvudtaget med VGA-grafik 1987 och 3D-grafik 1996. Nvidia började väl blomstra efter Riva 128 och Riva TNT. Alltså i praktiken först runt 98 det tog fart för dem på 3D-marknaden och de som inte fick ordning på det hela börja trilla bort. Båda tycks ha varit betydligt mer drivande när det gäller OpenGL ES 2.0 och få till tekniken, verktygen och de tidiga implementationerna för att det skulle vara möjligt och alltså skapade (växte) marknaden Tegra senare tåga in på. Nvidia beskriver det som att de inte är något grafikinriktat företag alls i stämningsansökan.

Det är hur som helst lite sent att komma 4-5 år senare efter Imageon-köpet eller 5-10+ år efter de fått igenom sina patent och strategin med Samsung (komponentanvändaren) ser bara oärlig ut. Rimligtvis vill ett teknikföretag komma överens med de teknikföretag som levererar inom området, inte kunderna av färdiga produkter (eller IP-kärnor). Eftersom de väntat med att berätta om patenten och deras krav så kan de inte heller riktigt kräva betalt för perioden innan de meddelade Samsung/Qualcomm så det hela ser konstigt ut, patentmål brukar centrera kring att man avsiktligen begår intrång så att först kunna visa flera år senare att de kände till det hela gör det bara svagare. Fokus på datum där betyder ju att intrånget i praktiken bara bedöms efter dessa datum. Självklart kände Nvidia till alla sina konkurrenter och vilken typ av teknik de byggde. De licensierar 4G, 3G och GSM-teknik från både Samsung och Qualcomm. De licensierar processorer från ARM och har rimligen även andra patentavtal med dessa företag. Nog kunde man begära att de har bättre koll på sina patent och inte gräver upp patent så många år efteråt enbart i syfte att hota konkurrenterna som är så mycket större på marknaden.

Avtal med Qualcomm bör ha skett 2008/2009 när köpet av deras GPUer gick igenom. Samsungs processorer bör vara licensierade genom avtal med Imagination och ARM. CUDA har Nvidia valt att inte göra till någon standard och får därför inte betalt via något licensprogram där. GPGPU har funnits ett tag innan CUDA genom shaders. OpenCL är i det stora hela royalityfritt precis som OGL. Nvidia deltar inte i HSA men företag som Vivante, Imagination, Qualcomm, Texas Instruments, Samsung, ARM med flera gör det.

Nvidia sitter inte på någon nisch som andra helt plötsligt snodde 7 augusti 2012 och att Intel gick med på ett avtal har med så mycket annat att göra än att vissa av deras processorer använder Imaginations PowerVR-grafik – främst med att de utvecklat (sålt) egna grafikprocessorer sedan 1998. Att det skulle kretsat kring just dessa patent som tas upp i målet/ansökan känns inte så troligt då de slöt avtal med Intel mer än ett år innan de kontaktade Samsung och när det gäller två av patenten inte ens uppmärksammade de fören 15 januari i våras. Korslicensavtalet slöts alltså p.g.a. andra skäl än just dessa patent rimligtvis, även om Intel fått tillgång till dem genom avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Nä nu tar jag min tidsmaskin och åker tillbaka några år för att patentera If satser i all form av programmeringsspråk. Skall även patentera min skostorlek samt min hjärnkapacitet;)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte patentera principen med trappsteg. Welcome to flatworld.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Visst, hårdvarugrejer är väl mer komplexa oftast, men det betyder inte att saker som en swipe-funktion i mjukvara behöver vara trivialt. Saker är oftast mer komplicerade än vad de verkar på ytan.

En swipe funktion och "studseffekt" när man når kanten är båda saker som ingen tänkte på tidigare för det var inte vettiga lösningar innan vi fick kapacitiva skärmar som tillåter styrning med fingrar.

Så fort detta fanns blev detta ett ganska uppenbart sätt att implementera vissa saker, någon fick in sin ansökan först och bara därför tillåter ett system att man ska få ensamrätt alt. ta ut en licensavgift under 20år. Verkar det vettigt? Här kanske det borde finnas en karens mot patenten kring hur en ny teknik kan användas, annars blir det ett race att patentera alla vettiga användningar vilket leder till endera högre pris för oss konsumenter, något mindre optimala lösningar (som många patent kring touch) eller som i fallet voxels: alla skiter i tekniken i 20 år för de anser det inte värt att betala det som ägaren till patenten vill ha. Kanske får se lite användning av voxels snart, det patenten borde gå ut när som helst men känns inte som patent gynnat utveckling på den punkten...

Nvidias panten kring en grafikpipeline helt på en krets är väldigt intressant. De var ju först att skicka in ett patent så måste ju ligga massor med forskning bakom, eller hur? Eller är det kanske så att patentet beskriver det uppenbara sättet för evolutionen av 3D-grafik, det enda som man väntade på var att priset per transistor skulle bli så pass lågt att det blev ekonomiskt försvarbart att tillverka en GPU med HW transform&light. Hur det skulle gå till visste man ju redan då algoritmen redan fanns i programvara. Men Nvidia tog klivet först och skicka in patenten så alla andra losers ska naturligtvis betala en licensavgift i 20 år...

Vågar nog säga att Nvidia har detta som i en liten ask. De har redan fått Intel att betala, inte så att dom inte hade råd med advokater. AMD "betalar" genom korslicensiering. Rätt uppenbart att de andra gör intrång och tvivlar stark på att en domstol ogiltigförklarar patent som AMD/Intel redan accepterat som giltiga. Är kanske till och med så att AMD/Intel kommer hjälpa Nvidia här, lite käppar i hjulen för ARM-tillverkarna kan ju ge en knuff för dessa att få in x86 i pekplattor och andra mobila enheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Poängen med korslicensavtal är att man inte behöver utvärdera alla patent. Det är mer ett avtal om att vi kommer inte stämma er för detta (vad nu företaget pysslar med) och ni kommer inte stämma oss. Att de är överens om att de kan implementera varandras teknik eller närliggande teknik. Kan vara svårt att samarbeta om standarder och olika format annars.

Om något implementeras i mjukvara eller i hårdvara spelar egentligen ingen roll, man kan patentera det som har verkshöjd i mjukvara även i Sverige. Så breda patentkrav/anspråk ska man vara kritisk till. Sådana som ATI hade T&L i hårdvara innan dessa patent blev godkända/utfärdade. Det är inte heller meningen att man ska kunna ansöka om patent efter man släppt produkter till allmänheten på sånt som alltså redan är känt. Rimligen hade ATI redan byggt sin variant av HW T&L när Nvidia ansökte om '488 i december 99 eftersom Anand Lal Shimpi recensera ATIs nya Radeon (R100) 25 april 2000. Går man in på forskningskällor och redovisar för rätten så kan man säkert hävda att det inte var nytt. Dessutom måste anspråken mer eller mindre stämma rent tekniskt sett.

Hade Nvidia något emot att Qualcomm tog över en modern gpu, tillgångar och personal från ATI/AMD så vore det lite konstigt att först kontakta Samsung 7 augusti 2012 och förlita sig på att dem berättar för Qualcomm om frågan (så argumenterar de i stämningsansökan). Det ser verkligen inte starkt ut. '685 och '913 diskuterade de som sagt med Samsung först 15 januari i våras för första gången. Det hela kan inte ha haft någon inverkan på vad konflikten med Intel var (tidigare avtal gick ut där dessutom). '488 kan troligen inte patenteras om de ska följa reglerna eftersom det inte var nytt och var känt. GeForce 256 var på marknaden innan de ansökte om patent. Radeon/Radeon-DDR var på marknaden innan patenten var godkänt.

Permalänk
Medlem

I EU är vi hårdare, du kan inte patentera en uppfinning som du redan publicerat, demonstrerat eller sålt till allmänheten. I USA finns vissa undantag, men det är fortfarande meningen att man ska ansöka om skydd innan man presenterar grejerna.

Permalänk
Medlem

I övrigt hade Savage 2000 en hårdvaru-implementerad T&L-motor de kallade S3TL som aldrig fungerade riktigt ordentligt – men Savage 2000 släpptes till marknaden under 1999 före Nvidia ansökte om att skydda T&L i hårdvara. Så andra hade visat upp hårdvara innan de ansökte om patent ('488). Det känns inte direkt som att de kan säga att det inte finns prior art, att det inte var känt osv. Man måste inte bara vara först till marknaden med något, man måste också söka skydd för en uppfinning innan man visar upp den för allmänheten, innan konkurrenter visar upp motsvarande med mera.

Permalänk

tänkte precis skaffa mig en s5 så får skynda mig då innan skiten når fläkten =D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HeavenOnEarth:

tänkte precis skaffa mig en s5 så får skynda mig då innan skiten når fläkten =D

Det kommer med största sannolikhet sluta i förlikning där antingen Qualcomm går med på att betala Nvidia en summa eller helt enkelt väljer att betala licens. Allt för att slippa problem och stora advokatkostnader.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Åh det går.

Nej, det går inte

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

En swipe funktion och "studseffekt" när man når kanten är båda saker som ingen tänkte på tidigare för det var inte vettiga lösningar innan vi fick kapacitiva skärmar som tillåter styrning med fingrar.

Så fort detta fanns blev detta ett ganska uppenbart sätt att implementera vissa saker, någon fick in sin ansökan först och bara därför tillåter ett system att man ska få ensamrätt alt. ta ut en licensavgift under 20år. Verkar det vettigt? Här kanske det borde finnas en karens mot patenten kring hur en ny teknik kan användas, annars blir det ett race att patentera alla vettiga användningar vilket leder till endera högre pris för oss konsumenter, något mindre optimala lösningar (som många patent kring touch) eller som i fallet voxels: alla skiter i tekniken i 20 år för de anser det inte värt att betala det som ägaren till patenten vill ha. Kanske får se lite användning av voxels snart, det patenten borde gå ut när som helst men känns inte som patent gynnat utveckling på den punkten...

Nvidias panten kring en grafikpipeline helt på en krets är väldigt intressant. De var ju först att skicka in ett patent så måste ju ligga massor med forskning bakom, eller hur? Eller är det kanske så att patentet beskriver det uppenbara sättet för evolutionen av 3D-grafik, det enda som man väntade på var att priset per transistor skulle bli så pass lågt att det blev ekonomiskt försvarbart att tillverka en GPU med HW transform&light. Hur det skulle gå till visste man ju redan då algoritmen redan fanns i programvara. Men Nvidia tog klivet först och skicka in patenten så alla andra losers ska naturligtvis betala en licensavgift i 20 år...

Vågar nog säga att Nvidia har detta som i en liten ask. De har redan fått Intel att betala, inte så att dom inte hade råd med advokater. AMD "betalar" genom korslicensiering. Rätt uppenbart att de andra gör intrång och tvivlar stark på att en domstol ogiltigförklarar patent som AMD/Intel redan accepterat som giltiga. Är kanske till och med så att AMD/Intel kommer hjälpa Nvidia här, lite käppar i hjulen för ARM-tillverkarna kan ju ge en knuff för dessa att få in x86 i pekplattor och andra mobila enheter.

Hålller fullständigt med om att det finns problem med mjukvarupatent. Menar bara att man inte bör trivialisera mjukvara och innovation inom det. Problemet är väl ofta att om man inte tar patent på något så gör någon annan det och så får man betala (i dubbelbemärkelse) för det senare. Apple var under en period det mest stämda teknikförtaget (vet inte hur statistiken ser ut i nuläget). Men som sagt håller jag med om att det finns larviga patent. Bäst hade väl varit om det inte fanns patent alls, men det är nog svårt när men lever i en marknadsekonomi.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma