Permalänk

i7 4790K vs i7 970

Hejsan svejsan,

Har en dator med några år på nacken nu och den har sina klara brister. Då jag sällan köper nya komponenter till datorn och då jag kan förstå varför det inte finns så många jämförelser mellan dagens komponenter och saker som gjordes för 3 år sedan så tänkte jag fråga lite hur en i7 970 som jag har nu presterar mot en i7 4790K som ja tyckte såg intressant ut. Är ute efter prestanda i "single threaded applications" vad nu det blir på svenska? Något man bör tänka på Quad vs Hexa core? För och nackdelar generellt?

Hittade denna: http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

Dock säger inte dom siffrorna mig något om vad jag skulle kunna tänkas förvänta mig för skillnad då jag nog inte är tillräckligt insatt? Ser att jämförelsen är nästan dubbelt så hög mellan min 970 och 4790K, dubbel prestanda??

Förklara gärna i hyfsat simpla termer om ni kan.

Tack!

4970K>4790K
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Hejsan svejsan,

Har en dator med några år på nacken nu och den har sina klara brister. Då jag sällan köper nya komponenter till datorn och då jag kan förstå varför det inte finns så många jämförelser mellan dagens komponenter och saker som gjordes för 3 år sedan så tänkte jag fråga lite hur en i7 970 som jag har nu presterar mot en i7 4970k som ja tyckte såg intressant ut. Är ute efter prestanda i "single threaded applications" vad nu det blir på svenska? Något man bör tänka på Quad vs Hexa core? För och nackdelar generellt?

Hittade denna: http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

Dock säger inte dom siffrorna mig något om vad jag skulle kunna tänkas förvänta mig för skillnad då jag nog inte är tillräckligt insatt? Ser att jämförelsen är nästan dubbelt så hög mellan min 970 och 4970k, dubbel prestanda??

Förklara gärna i hyfsat simpla termer om ni kan.

Tack!

Sitter i samma sits som du med dator i Sign och jag kollar även på nya 5820k men tror den är för dyr jämfört med prestandan mot 4970k !Så undrar som du vad är värt att uppgradera till just nu?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Vad gäller enkeltrådat så verkar 4790K i princip vara dubbelt så kvick som 950/970.
http://www.anandtech.com/bench/product/157?vs=1260
http://www.anandtech.com/bench/product/157?vs=1260
970 hämtar tillbaka lite när alla 12 trådar kan användas.
Men det räcker inte för att komma ikapp.

4790K är ju inte bara betydligt kvickare den har ju även alla andra förbättringar som Intel trixat med sedan gulftown släpptes.
Störst skillnad är det i strömförbrukning, Haswell drar bara enstaka watt när den idlar jämfört med 50w (?) eller så med 970
Och sedan får man ju SATA 6Gbit, PCIE 3.0, etc etc.

Så kör hårt grabbar, 4790K är en väldigt bra CPU och är herre på täppan vad gäller enkeltrådat, mycket tack vara sin höga klockfrekvens.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Maggiepoo:

Hejsan svejsan,

Har en dator med några år på nacken nu och den har sina klara brister. Då jag sällan köper nya komponenter till datorn och då jag kan förstå varför det inte finns så många jämförelser mellan dagens komponenter och saker som gjordes för 3 år sedan så tänkte jag fråga lite hur en i7 970 som jag har nu presterar mot en i7 4970k som ja tyckte såg intressant ut.

Du menar 4790K.

Citat:

Är ute efter prestanda i "single threaded applications" vad nu det blir på svenska?

Då är 4790K en given uppgradering! Ungefär 30 % högre IPC och den är dessutom lättare att klocka.

Citat:

Något man bör tänka på Quad vs Hexa core?

Haswell har såpass mycket högre IPC att du får ungefär samma flertrådade prestanda OM du kör den i samma klockfrekvens som din 970, trots att 4790K bara har fyra kärnor. Om du kör 4790K i högre klock, vilket jag tror du kommer göra, är den snabbare även i flertrådade applikationer.

Citat:

För och nackdelar generellt?

Z97 är en mycket modernare plattform med PCIe 3.0, USB 3.0, SATA 6Gbit/s, M.2, SATA Express osv. 4790K drar mindre ström. Så utöver uppgraderingen i råprestanda är "den mjuka uppgraderingen" ganska stor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du menar 4790K.

Då är 4790K en given uppgradering! Ungefär 30 % högre IPC och den är dessutom lättare att klocka.

Haswell har såpass mycket högre IPC att du får ungefär samma flertrådade prestanda OM du kör den i samma klockfrekvens som din 970, trots att 4790K bara har fyra kärnor. Om du kör 4790K i högre klock, vilket jag tror du kommer göra, är den snabbare även i flertrådade applikationer.

Z97 är en mycket modernare plattform med PCIe 3.0, USB 3.0, SATA 6Gbit/s, M.2, SATA Express osv. 4790K drar mindre ström. Så utöver uppgraderingen i råprestanda är "den mjuka uppgraderingen" ganska stor.

Vad gör en 4790K lättare att överklocka än en 970?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel på hur en i7 970 kan prestera om man har haft lite flyt i kisellotteriet.
Överklockad duger socket-1366 plattformen än något år.

X5670@4750 Mhz (Xeon motsvarighet till i7 970)
3dmark Fire Strike med ett stock GTX 770

Permalänk
Medlem

har lite svårt för det här att byta ner sig i kärnor/trådar så jag tycker kanske att du ska köpa en 5820k men det blir givetvis dyrare. om du är mest intresserad av single-thread klarar du dig nog bra på 4790k. du kan börja med att klocka upp din nuvarande så högt du kan och se om du är nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad gör en 4790K lättare att överklocka än en 970?

Bägge CPU är ganska lätta att klocka, men metoderna är lite annorlunda, tex på 4790K är CBLK borttaget ur ekvationen, användes inte alls som klockmetod och har varit så från och med Sandy bridge CPUer det går i teorin att använda men bör inte användas då det skulle ge en ostabil dator även med mindre förändring av CBLK.

Före SB var CBLK huvudsättet att klocka i kombination av mulipiler, tex ibland sänkning av denna för att få upp CBLK/FSB så högt som möjligt, samt att på den tiden var minnet låst till CBLK vilket kunde "stöka till det" och försvåra klockningen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Icte:

Vad gör en 4790K lättare att överklocka än en 970?

Förutom det som ggustavsson skriver så förbrukar 4790K betydligt mindre energi vid samma klockfrekvens, varför det är lättare att kyla den i högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Så 4790k är i princip så pass mycket bättre att den fortfarande är bättre med 4 kärnor jämfört mot min nuvarande 6 kärniga 970 samtidigt som 4790k är dubbelt så snabb i enkeltrådade applikationer.

Hur fungerar UEFI jämfört med traditionella bios, lättare att överklocka etc?

Hur smärtsam är uppgraderingen ifall jag skaffar ny cpu/moderkort/ram? Är det möjligt att behålla min nuvarande cpu kylare (Corsair H70 Hydro Series CPU Kylare) eller är det bara att skaffa nytt där med?

Behöver man installera om windows igen eller är det bara att köra? Har acronis kopior på mitt os, kan jag använda mig av dom ifall jag måste installera om?

Tack för alla svar förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Hur fungerar UEFI jämfört med traditionella bios, lättare att överklocka etc?

Behöver man installera om windows igen eller är det bara att köra? Har acronis kopior på mitt os, kan jag använda mig av dom ifall jag måste installera om?

Tack för alla svar förresten!

UEFI är som Bios fast med grafiskt gränssnitt, lika lätt eller lättare skulle jag säga.

Det ligger säkert en del drivrutiner som behöver bytas för att du skall kunna köra dina backups.
Rekomenderar att du installerar om OSet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bägge CPU är ganska lätta att klocka, men metoderna är lite annorlunda, tex på 4790K är CBLK borttaget ur ekvationen, användes inte alls som klockmetod och har varit så från och med Sandy bridge CPUer det går i teorin att använda men bör inte användas då det skulle ge en ostabil dator även med mindre förändring av CBLK.

Före SB var CBLK huvudsättet att klocka i kombination av mulipiler, tex ibland sänkning av denna för att få upp CBLK/FSB så högt som möjligt, samt att på den tiden var minnet låst till CBLK vilket kunde "stöka till det" och försvåra klockningen.

CBLK? Menar du Base Clock?

Jo 970 har väl låst multiplier men hur är det med 980X? Funkar det på samma sätt som Sandy Bridge? Jag har tidigare överklockat min CPU (980X) med multipliern och vcore men aldrig rört just Base Clock. Är det rekommenderat att med just denna CPU öka Base Clock också eller gäller detta mest CPU:n med låsta multipliers?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

den klockas som en 970. trixxet är att hitta en bra kombo med multipel, baseclock, spänning, och minne.

fördelen är att du har lite mer valmöjlighet med multiplarna, då jag hade 920 för inte så länge sen så är man lite begränsad med 21x multipeln(med turbo) då base clock över 200mhz kunde var lite wonky ibland på olika moderkort. men det flesta klarade en hel del över det.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzon:

den klockas som en 970. trixxet är att hitta en bra kombo med multipel, baseclock, spänning, och minne.

fördelen är att du har lite mer valmöjlighet med multiplarna, då jag hade 920 för inte så länge sen så är man lite begränsad med 21x multipeln(med turbo) då base clock över 200mhz kunde var lite wonky ibland på olika moderkort. men det flesta klarade en hel del över det.

Då lärde man sig något nytt! Ska testa att ändra även på BCLK:n nu! Funkar det på samma sätt att överklocka en 980X som non-K CPU:er eller är den mer specifik (har som sagt endast testat ändra vcore och multipliern!)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Mja, köper man en non-k cpu numera är man rätt begränsad

980x använder ju fortfarande base clock klockning vilket man inte gör nu för tiden.

nu trycker man mestadels upp multipeln bara. hittar en bra spänning den kan gå på , sen fintrimmar lite spänningar samt uncore multipeln så högt som den vill. ( mer eller mindre )
det kan du väl också göra egentligen med din 980x i stort sett förutom att du inte samma valmöjlighet på uncore.

överklockning generellt har blivit lättare för den som bara söker en snabbare överklock.

att bencha och trycka ur musten ur sakerna till max är väl rätt komplicerat fortfarande dock.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Då lärde man sig något nytt! Ska testa att ändra även på BCLK:n nu! Funkar det på samma sätt att överklocka en 980X som non-K CPU:er eller är den mer specifik (har som sagt endast testat ändra vcore och multipliern!)?

Man ska inte blanda ihop moderna icke K modeller med äldre 1366 baserade CPU, det är inte samma metoder för klockning, en modern icke K CPU kan egentligen inte klockas alls, man kan dock utnyttja turbo multipelern för mindre klockning.

En 1366 920-970 är inga problem att klocka så mycket man vill, men moderkort och minne kan vara begränsande faktor, då minnesbussen hänger ihop med CBLK/FSB dock med 1600MHz minne är det det sällan problem

Med 980X så har den även upplåst multipeler, så man kan använda både denna och OCH CBLK (base clock) för att klocka den.
Dock om möjligt bör CBLK användas först och främst även på dessa, kör man bara multipler så visst CPU går upp i Mhz, men kör man CBLK får man upp Mhz för hela systemet, tex även kommunikationen till och från CPU, minne osv.
På moderna CPU (Sandy Bridge och senare) är detta inte så viktigt då nordbryggan är integrerad i CPU, men på ett 1366 system är den separat, och det är därför man vill ha upp CBLK så data kan gå så snabbt som möjligt mellan CPU/Nordbrygga

En sak som gör moderna CPU med K lätta att klocka är att dagens moderkort med eller utan programvara kan autoöverklocka, det hela fungerar hyfsat bra också, äldre Moderkort för 1366 har oftast ingen eller bara begränsade autoklocking.

Dock själv använder jag mest manuell klockning, men många kör auto, men man bör låsa vcore helst vid aoutoklockning, eller snarare vcore ska alltid låsas oavsett klockmetod.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

5820k är väl ett givet val över 4790k? Kostar ju inte många kronor mer. Moderkort är inte dyrt heller för den delen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

5820k är väl ett givet val över 4790k? Kostar ju inte många kronor mer. Moderkort är inte dyrt heller för den delen.

500kr mer för processorn är inte så farligt kanske men det blir bra mycket dyrare.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2638834&view=l
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2638837&view=l

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

500kr mer för processorn är inte så farligt kanske men det blir bra mycket dyrare.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2638834&view=l
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2638837&view=l

Tycker det verkar vara minst 2000kr i skillnad om man väljer 5820k systemet!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Om du behöver VT-d så tänk på att k modellerna inte har det. Se första bilden.
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Edit:
Gäller socket 1150. Kom efter ivy-brige, 2x00k serien har det påslaget. Tror men osäker att alla 2011 sockets har det på i samtliga cpuer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om du behöver VT-d så tänk på att k modellerna inte har det. Se första bilden.
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Edit:
Gäller socket 1150. Kom efter ivy-brige, 2x00k serien har det påslaget. Tror men osäker att alla 2011 sockets har det på i samtliga cpuer.

Vad är VT-d? Avgör processorn det eller moderkort?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Man ska inte blanda ihop moderna icke K modeller med äldre 1366 baserade CPU, det är inte samma metoder för klockning, en modern icke K CPU kan egentligen inte klockas alls, man kan dock utnyttja turbo multipelern för mindre klockning.

En 1366 920-970 är inga problem att klocka så mycket man vill, men moderkort och minne kan vara begränsande faktor, då minnesbussen hänger ihop med CBLK/FSB dock med 1600MHz minne är det det sällan problem

Med 980X så har den även upplåst multipeler, så man kan använda både denna och OCH CBLK (base clock) för att klocka den.
Dock om möjligt bör CBLK användas först och främst även på dessa, kör man bara multipler så visst CPU går upp i Mhz, men kör man CBLK får man upp Mhz för hela systemet, tex även kommunikationen till och från CPU, minne osv.
På moderna CPU (Sandy Bridge och senare) är detta inte så viktigt då nordbryggan är integrerad i CPU, men på ett 1366 system är den separat, och det är därför man vill ha upp CBLK så data kan gå så snabbt som möjligt mellan CPU/Nordbrygga

En sak som gör moderna CPU med K lätta att klocka är att dagens moderkort med eller utan programvara kan autoöverklocka, det hela fungerar hyfsat bra också, äldre Moderkort för 1366 har oftast ingen eller bara begränsade autoklocking.

Dock själv använder jag mest manuell klockning, men många kör auto, men man bör låsa vcore helst vid aoutoklockning, eller snarare vcore ska alltid låsas oavsett klockmetod.

Är det inte så att moderna icke-K CPU:er överklockas också genom att ändra på Base Clock? Har för mig att i7-3820 överklockas så men kanske har fel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

En i7 970 duger än. Går väl relativt lätt att överklocka till 4Ghz vad jag vet med en bra kylare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sitter oxå och fundera på att byta ut min i5 750 som snurra på 3.8 ghz.

Sitter med gtx 780 kort så frågan är hur mycke prestanda man lär se i spel. Kör 1080p bara ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Sitter oxå och fundera på att byta ut min i5 750 som snurra på 3.8 ghz.

Sitter med gtx 780 kort så frågan är hur mycke prestanda man lär se i spel. Kör 1080p bara ändå

kika på gpu load när du spelar så får du ditt svar

Permalänk
Medlem

lite personlig input:

Hade en i7 920 som var oc'ad till 4.0 Ghz och köpte i7 4790k i förrgår.

Jag har iofs bara testat Wildstar och Wow hittils men märker stor skillnad i dom spelen, dippar inte alls i fps nu lika mycket när det händer massa grejer på en gång ( Raids, world bossar Ordos osv) innan frös allt eller blev helt ospelbart segt vid tex Ordos ( 12- 15 fps). Kör allt på max settings.

Förutom det känns hela systemet snärtigare, samt som andra sagt Sata 6Gbit, PCIE 3.0, Usb 3. Ångrar mig inte alls.

Kan ju tillägga att jag har överklockat till 4.6Ghz för närvarande, ska sikta lite högre till helgen.

Övriga komponenter
Asus Z97-A
Noctua 15
Vengence Ram 1600Mhz
Gigabyte Gtx 780 OC
2 samsung SSD
2 WD 2TB
HX 750W Nätagg

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexx:

lite personlig input:

Hade en i7 920 som var oc'ad till 4.0 Ghz och köpte i7 4790k i förrgår.

Jag har iofs bara testat Wildstar och Wow hittils men märker stor skillnad i dom spelen, dippar inte alls i fps nu lika mycket när det händer massa grejer på en gång ( Raids, world bossar Ordos osv) innan frös allt eller blev helt ospelbart segt vid tex Ordos ( 12- 15 fps). Kör allt på max settings.

Förutom det känns hela systemet snärtigare, samt som andra sagt Sata 6Gbit, PCIE 3.0, Usb 3. Ångrar mig inte alls.

Kan ju tillägga att jag har överklockat till 4.6Ghz för närvarande, ska sikta lite högre till helgen.

Övriga komponenter
Asus Z97-A
Noctua 15
Vengence Ram 1600Mhz
Gigabyte Gtx 780 OC
2 samsung SSD
2 WD 2TB
HX 750W Nätagg

Precis vad jag letat efter sitter med dator i sign och funderar på att uppgradera till 5820k eller just 4790k men har vart tveksam på skillnad mot det jag har nu men som du så är jag med riktigt sugen på sata 3 ! jag lirar mest bf4;) men återkom gärna med mer info om du märker andra positiva saker tack för delad info!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om du behöver VT-d så tänk på att k modellerna inte har det. Se första bilden.
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Edit:
Gäller socket 1150. Kom efter ivy-brige, 2x00k serien har det påslaget. Tror men osäker att alla 2011 sockets har det på i samtliga cpuer.

4790k ser dock ut att han den funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com