Permalänk
Medlem

4690k, normal temperatur?

Jag har en noctua u12s som kylare och en 4690k (ej överklockad) och cpu temps i prime95 ligger högt. Temperaturen ligger runt 72-78 beroende på kärna, rumstemp 23 grader. Vcore är 1.2 och turbo är igång. Kan det överhuvudtaget vara en normal temperatur?

I aida64 får jag ca 10 grader lägre men jag tycker ändå siffrorna är höga. Jag har monterat om kylaren 3ggr och kollat hur pastan spridit ut sig. Det ser ut ung. som en cirkel, dvs inte för mycket. Det är rätt svårt att montera kylaren fel men har jag lyckats med det trots allt?

Kärna 4 får alltid högst temp även när datorn ligger ner.

Permalänk
Medlem

låter normalt, ja.

Permalänk
Medlem

hur stor är SKILLNADEN mellan idle och load och hur menar du med att det ser ut som en cirkel? enklaste sättet (inte optimala) är att gnugga hela cpun med kylpasta med ett finger (helvete att få bort sen, men blir hyffsat jämnt och inte för mycket) och sedan "gnugga kylaren mot cpun" innan du drar fast den, det är bara den _FYRKANTIGA_ cpun som ska ha kylpasta på sig och om du har något "runt" så är inte allt täckt, eller så är alldeles för mycket täckt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Idle har 33 till 35 grader. Det är hörnen på ihs som inte täcks med kylpasta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

hur stor är SKILLNADEN mellan idle och load och hur menar du med att det ser ut som en cirkel? enklaste sättet (inte optimala) är att gnugga hela cpun med kylpasta med ett finger (helvete att få bort sen, men blir hyffsat jämnt och inte för mycket) och sedan "gnugga kylaren mot cpun" innan du drar fast den, det är bara den _FYRKANTIGA_ cpun som ska ha kylpasta på sig och om du har något "runt" så är inte allt täckt, eller så är alldeles för mycket täckt.

What? Nej, nej och åter nej. Smeta ut det med ett finger är ju helt idiotiskt, och du behöver inte täcka hela IHSen, mitten är viktigast. Det är där kärnorna sitter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyriQ:

Jag har en noctua u12s som kylare och en 4690k (ej överklockad) och cpu temps i prime95 ligger högt. Temperaturen ligger runt 72-78 beroende på kärna, rumstemp 23 grader. Vcore är 1.2 och turbo är igång. Kan det överhuvudtaget vara en normal temperatur?

I aida64 får jag ca 10 grader lägre men jag tycker ändå siffrorna är höga. Jag har monterat om kylaren 3ggr och kollat hur pastan spridit ut sig. Det ser ut ung. som en cirkel, dvs inte för mycket. Det är rätt svårt att montera kylaren fel men har jag lyckats med det trots allt?

Kärna 4 får alltid högst temp även när datorn ligger ner.

Byggde ihop en dator till min bror med samma cpu och samma kylare, jag har dock stängt av turbo till han så 35 multi, allt står på minimum settings i bios, han har 30-33 idle temps, load när jag körde OCCT så ligger han på 50-60 grader kör 1.05 vcore som är minimum om jag minns rätt. med turbo gissar jag på 3.9 då? och där vill jag minnas att vi inte var över 70 grader, så dina temps kan vara rimliga om din vcore ligger på 1.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Byggde ihop en dator till min bror med samma cpu och samma kylare, jag har dock stängt av turbo till han så 35 multi, allt står på minimum settings i bios, han har 30-33 idle temps, load när jag körde OCCT så ligger han på 50-60 grader kör 1.05 vcore som är minimum om jag minns rätt. med turbo gissar jag på 3.9 då? och där vill jag minnas att vi inte var över 70 grader, så dina temps kan vara rimliga om din vcore ligger på 1.2

Ja 3.9. Allt är på auto just nu o fläkt på pwn styrning. Ska prova stänga av turbo och köra occt för att se vad jag får senare idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LemonIllusion:

What? Nej, nej och åter nej. Smeta ut det med ett finger är ju helt idiotiskt, och du behöver inte täcka hela IHSen, mitten är viktigast. Det är där kärnorna sitter.

Exakt så. Om man vill så kan man ta lite extra kylpasta men det är kylaren som ska pressa ut det på IHSen.

Skrivet av CyriQ:

Ja 3.9. Allt är på auto just nu o fläkt på pwn styrning. Ska prova stänga av turbo och köra occt för att se vad jag får senare idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör gärna inte OCCT eller IntelBurnTest för det belastar processorn helt galet högt. Körde IntelBurnTest på Tvelanders 4670K och fick typ 100c i temps på alla kärnor, med en Supremacy och två stycken 240-rads. Det är liksom inte vettigt. 20-25 grader lägre temps vid normal belastning, typ Cinebench eller spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyriQ:

Ja 3.9. Allt är på auto just nu o fläkt på pwn styrning. Ska prova stänga av turbo och köra occt för att se vad jag får senare idag.

Skickades från m.sweclockers.com

För att följa upp test i occt:
Rumstemp: 23 grader
idle: 32-34 efter 14min
load: 53-56 efter 40min

Eftersom det är ungefär samma temps som Exeo gav verkar det hela rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Exakt så. Om man vill så kan man ta lite extra kylpasta men det är kylaren som ska pressa ut det på IHSen.

Kör gärna inte OCCT eller IntelBurnTest för det belastar processorn helt galet högt. Körde IntelBurnTest på Tvelanders 4670K och fick typ 100c i temps på alla kärnor, med en Supremacy och två stycken 240-rads. Det är liksom inte vettigt. 20-25 grader lägre temps vid normal belastning, typ Cinebench eller spel.

*Dubbel facepalm*
Man kör Linpack för att försäkra sig om att datorn är stabil och inte överhettar vid den maximalt möjliga belastningen. Man ska även köra full belastning på sina grafikkort samtidigt (gäller ej integrerade). Efter man har fått den helt stabil vid maximala överklockning så kan man ställa in maxförbrukningen för turboboost och sedan ställa fläktarna efter det.

Sedan när det kommer till kylpasta så är det så att det fungerar som en isolator vid för stora mängder, och som tidigare nämnts här i tråden är det viktigast att kylpastan bara sprider sig över kärnorna. Därför ska man också applicera kylpasta utefter layouten på kärnorna. Te.x om det sitter 4st i rad så ska man dra som ett riskorn över dem för att vara säker på att pastan kommer sprida sig över samtliga kärnor, medans om man kört med en liten klutt i mitten så är risken större för att pastan inte skulle sprida sig över de yttre kärnorna utan bara mer åt sidan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Breddas:

*Dubbel facepalm*
Man kör Linpack för att försäkra sig om att datorn är stabil och inte överhettar vid den maximalt möjliga belastningen. Man ska även köra full belastning på sina grafikkort samtidigt (gäller ej integrerade). Efter man har fått den helt stabil vid maximala överklockning så kan man ställa in maxförbrukningen för turboboost och sedan ställa fläktarna efter det.

Sedan när det kommer till kylpasta så är det så att det fungerar som en isolator vid för stora mängder, och som tidigare nämnts här i tråden är det viktigast att kylpastan bara sprider sig över kärnorna. Därför ska man också applicera kylpasta utefter layouten på kärnorna. Te.x om det sitter 4st i rad så ska man dra som ett riskorn över dem för att vara säker på att pastan kommer sprida sig över samtliga kärnor, medans om man kört med en liten klutt i mitten så är risken större för att pastan inte skulle sprida sig över de yttre kärnorna utan bara mer åt sidan.

Fast du får inte den artificiella belastningen någonsin när du använder processorn normalt.

Jag menar inte att ha mer än typ två riskorn, om det var det du trodde. Just 1150-processorerna är så otroligt små till ytan, både IHS och die, att det oftast inte behövs så mycket. Och visst behöver inte hela IHSen täckas.

Jag förstår inte riktigt varför du avslutar med en glad smiley. Det känns som en "du hade fel nu vet du rätt saker!!"-grej.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Använd inte prime på devils canyon, vanligt att cpu:er har blivit utrända. Faktum är att flera program kan göra det, men tydligen är prime vanligast.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyriQ:

Jag har en noctua u12s som kylare och en 4690k (ej överklockad) och cpu temps i prime95 ligger högt. Temperaturen ligger runt 72-78 beroende på kärna, rumstemp 23 grader. Vcore är 1.2 och turbo är igång. Kan det överhuvudtaget vara en normal temperatur?

I aida64 får jag ca 10 grader lägre men jag tycker ändå siffrorna är höga. Jag har monterat om kylaren 3ggr och kollat hur pastan spridit ut sig. Det ser ut ung. som en cirkel, dvs inte för mycket. Det är rätt svårt att montera kylaren fel men har jag lyckats med det trots allt?

Kärna 4 får alltid högst temp även när datorn ligger ner.

Använd inte prime95 till devil's canyon cpuer. Aida64 eller intel burn test är de bästa

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Avstängd

Prime 95 ska fungera ypperligt med haswell/Devils Canyon och enda gången jag kan tänka mig det blir skillnad är om man kör volten på auto då den rejäla belastningen ev kan orsaka att volten stiger lite och ökar värmen men jag har kört prime på min dock med manuell v-core och det har funkat fint

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast du får inte den artificiella belastningen någonsin när du använder processorn normalt.

Nej, precis. Så därför ska man ju se till att datorn pallar den artificiella belastningen så att man vet att den klarar all praktisk belastning utan att ge räknefel eller krascha.

Sedan att klocka processorn till bristningsgränsen så att det t.o.m blir svårt att stabilitetstesta processorn är bara dumt. Bara att köra 100-200mhz lägre än max ger mycket bättre effektivitet och förlusten i prestanda är bara några enstaka procent. Processorn tappar enormt mycket effektivitet när man verkligen börjar pressa prylarna så effektförbrukningen ökar mycket mer i förhållande till prestandan. Därför te.x tvelanders processor går på knäna med linpack för att det är så enormt mycket värme som generas på en sån liten yta, och oavsett antalet radiatorer så lyckas inte vattnet i systemet att flytta tillräckligt med värme från processorn. Däremot om han hade kört den kanske 200mhz lägre så är chansen stor att det hade fungerat mycket bättre och förlusten i prestandan lär knappt vara märkbar(gissar på att han ligger på runt 5Ghz).

Visst är det kul att pressa gränserna, men på ett 24/7 system så är det bara ren idioti

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Breddas:

Nej, precis. Så därför ska man ju se till att datorn pallar den artificiella belastningen så att man vet att den klarar all praktisk belastning utan att ge räknefel eller krascha.

Sedan att klocka processorn till bristningsgränsen så att det t.o.m blir svårt att stabilitetstesta processorn är bara dumt. Bara att köra 100-200mhz lägre än max ger mycket bättre effektivitet och förlusten i prestanda är bara några enstaka procent. Processorn tappar enormt mycket effektivitet när man verkligen börjar pressa prylarna så effektförbrukningen ökar mycket mer i förhållande till prestandan. Därför te.x tvelanders processor går på knäna med linpack för att det är så enormt mycket värme som generas på en sån liten yta, och oavsett antalet radiatorer så lyckas inte vattnet i systemet att flytta tillräckligt med värme från processorn. Däremot om han hade kört den kanske 200mhz lägre så är chansen stor att det hade fungerat mycket bättre och förlusten i prestandan lär knappt vara märkbar(gissar på att han ligger på runt 5Ghz).

Visst är det kul att pressa gränserna, men på ett 24/7 system så är det bara ren idioti

Utöver att den inte är deliddad, absolut. Det var i 4,5GHz. : DDD

Man överklockar aldrig max för 24/7. Det är däremot fint att utgå ifrån, även om det är lättare att bara öka multipliern till typ 45 och testa med vettig spänning och sen sänka tills den blir instabil och efter det finjustera alla andra femtioelva spänningsinställningar som finns på Haswell.

Edit: För att sätta det i lite perspektiv. Min 2600K klarar 5-5,1GHz med svinhög spänning (1,5-1,65V) och blir instabil rätt fort över det. Den har jag kört i 4,5GHz med 1,3V i två år nu. Det är mer praktiskt och dessutom helt stabilt. Utöver att det är bra mycket bättre än originalklocken.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Håller med ovan helt att många pressar lite väl hårt för 24/7 då värmen sjunker drastiskt om man skippar dom sista 100-200mhz i 24/7 men för en cpu för att vara stabil i mina ögon så ska den klara Prime95/occt/hyper pi/aida64/inteburn eller vad man föredrar utan att värmen går i taket eller att cpu´n är ostabil och vist går det att dra på lite mer mhz och uppnå hyfsad stabilitet där spelen oftast funkar men sånna system brukar få random bsod och div små krångel och sån oc gör sig bättre om man ska köra benchmark

sen vad gäller alla nej sägare till prime/furmark tex som gnäller att program som pressar systemet hårdare än spel så är dom det bästa sättet att se vad absolut max värme är och blir datorn för varm så 1: du har för dålig kylning 2: för hög oc och sänka oc´n till en bra nivå där man får vettiga temps gör så liten skillnad i prestanda att det helt enkelt inte märks

och jag gillar med att pressa skiten ur mina system och moffa igenom 3dmark superpi med max oc kan även gilla andra hållet med den mest optimala oc min cpu kan nå med låg volt hög mhz och hitta en sweetspot men i 24/7 ska systemet ligga på absolut stabilitet och inte gå i värmetaket under någon belastning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har en 4690k, Hur mycket kan jag överklocka den vilken temperatur ska jag hålla mig under?

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnmk:

Jag har en 4690k, Hur mycket kan jag överklocka den vilken temperatur ska jag hålla mig under?

jag skulle säga runt 80c är ok i prime/aida/intelburn eller någon av dom ovanstående och är en ganska optimal all around oc sen vilken mhz du får beror på exemplar och volt den kräver samt kylning men då har du en ganska lagom oc som ger bra temp i spel och för 24/7

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

och jag gillar med att pressa skiten ur mina system och moffa igenom 3dmark superpi med max oc kan även gilla andra hållet med den mest optimala oc min cpu kan nå med låg volt hög mhz och hitta en sweetspot men i 24/7 ska systemet ligga på absolut stabilitet och inte gå i värmetaket under någon belastning

Det kan vara ganska riskabelt att köra med den mesta optimala inställnignen för te.x IBT på alla kärnorna, då man inte vet om datorn är stabil medans intel-speedstep ändrar frekvensen på CPUn.
Sedan med dagens moderna CPUer med Turboboost så behöver man inte oroa sig för värmetak riktigt heller då man te.x kan begränsa den typ 20watt lägre än vad den drar under IBT. Då kommer processorn aldrig mer komma upp i den temperaturen som den nådde med IBT.

Skrivet av johnmk:

Jag har en 4690k, Hur mycket kan jag överklocka den vilken temperatur ska jag hålla mig under?

1200000mhz kan du överklocka den, helst under 80-90 med IBT och stresstet på GPU samtidigt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag skulle säga runt 80c är ok i prime/aida/intelburn eller någon av dom ovanstående och är en ganska optimal all around oc sen vilken mhz du får beror på exemplar och volt den kräver samt kylning men då har du en ganska lagom oc som ger bra temp i spel och för 24/7

blir ingen vidare rolig oc om du ska klara 80c i intel burn test

får ~30c lägre i aida64 än intel burn test

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

blir ingen vidare rolig oc om du ska klara 80c i intel burn test

får ~30c lägre i aida64 än intel burn test

Ja, det är för att aida64 inte belastar processorn lika hårt, och därav inte ett lika bra test.
Du kan ju stabilitestesta med notepad om du verkligen vill pressa gränserna

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ja, det är för att aida64 inte belastar processorn lika hårt, och därav inte ett lika bra test.
Du kan ju stabilitestesta med notepad om du verkligen vill pressa gränserna

Jag får ~80c i Intel Burn Test på Very High med en oklockad 4770K och en UT-60 480mm. Du anser alltså att man inte ska överklocka alls? Vill man hålla 80 i Intel Burn Test med Haswell och vanlig kylning ska man nästan undervolta sin processor då för att det ska duga. 80c i Intel Burn Test är inte ett rimligt krav då det blir oerhört mycket varmare än t.ex. AIDA64 eller Prime95.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sa 80-90. Men i ditt fall verkar det som extermt dålig koppling mellan chippet och IHsen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Sa 80-90. Men i ditt fall verkar det som extermt dålig koppling mellan chippet och IHsen.

Det är Haswell.

Hade den klockat bättre hade jag gjort delid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Det kan vara ganska riskabelt att köra med den mesta optimala inställnignen för te.x IBT på alla kärnorna, då man inte vet om datorn är stabil medans intel-speedstep ändrar frekvensen på CPUn.
Sedan med dagens moderna CPUer med Turboboost så behöver man inte oroa sig för värmetak riktigt heller då man te.x kan begränsa den typ 20watt lägre än vad den drar under IBT. Då kommer processorn aldrig mer komma upp i den temperaturen som den nådde med IBT.

1200000mhz kan du överklocka den, helst under 80-90 med IBT och stresstet på GPU samtidigt.

Det är sant och jag som är old brukar köra hyperpi så man kan testa lite olika frekvenser när olika mängd cores används men så länge man håller sig till en ganska snäll oc så brukar det oftast inte vara nått problem men är såklart inte en hundra procentig garanti att dom olika frekvenserna är helt stabila i prime/ibt för det är alla cores i max

Skrivet av versions:

blir ingen vidare rolig oc om du ska klara 80c i intel burn test

får ~30c lägre i aida64 än intel burn test

blir ingen frän oc men dom flesta kan ligga på den tempen med ganska bra oc så tycker 80c är en trevlig temp där man oftast presterar ganska nära en värre oc och är mer en rekommendation för en enkel snäll oc där det verkligen är lungt än för nån som knackar his och lägger på sin custom loop och 90 skulle inte oroa mig och har för mig vid 95-100 börjar dom throttla så man har även skydd där och är mer för att slippa ev problem varmare dagar osv så tycker jag 80 är lagomt och dom som pressar max har oftast koll vart gränserna går så därför rekommenderar jag lågt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det är mycket som kan gå fel vid monteringen av kylaren, men man behöver ju inte använda uttryck som idiotiskt...

Drar väl några exempel montage trycket det varierar mellan olika kylare , viskositeten på kylpastan, mängden kylpasta.
Har någon testat vilken temp ni har på kylaren vid stresstest 80-85C på core? den är inte så hög som man kan tro det kan ja lova.
Med Haswell märkte jag att det var svårt att få samma värden fast man gjorde lika dant varje gång, repeterings noggrannheten blev dålig.
Har inte ändrat mängden ( kokt riskorn ) men lyckats få den inom 1c i stället för mellan 1-5c.
Svaret är värme, viskositeten på dom flesta kylpastor ändras med värme.

Först värmer jag kylarens kontaktyta till ca 60C , värmer även cpun till ca 40-50c innan pastan appliceras.
Monterar kylaren låter paketet gå ner till ambient innan start av PC.

Fördelar pastan sprider sig över en större, yta alltså det blir ett tunnare lager och tvivlar på att någon lyckats få över 50C på kylaren även under långvarigt stresstest.

Kan vara någonting för ni som kör "kallvatten" framåt vintern, ni får garanterat inte den spridning av pastan ni behöver för en bra klock.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Avstängd

När det gäller haswell så tror jag även att cpun´n i sig kan vara problemet ibland då his sitter skit helt enkelt och trycket av kylaren kan pressa den lite knepigt mot kärnan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så sitter det mycket i limmet som används för att limmafast IHSen, att det liksom blir för tjockt så att det inte blir någon riktig kontakt alls mellan chippet och IHS.
Såg att även Devils Canyon kunde dra stora fördelar av delid. Nya kylpastan var ju bättre än tidigare, men de verkar fortfarande lida av problem. Så det blev till att beställa ny kylpasta dirr efter jag såg skilnaderna på Devils Canyon

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Vad jag hört så sitter det mycket i limmet som används för att limmafast IHSen, att det liksom blir för tjockt så att det inte blir någon riktig kontakt alls mellan chippet och IHS.
Såg att även Devils Canyon kunde dra stora fördelar av delid. Nya kylpastan var ju bättre än tidigare, men de verkar fortfarande lida av problem. Så det blev till att beställa ny kylpasta dirr efter jag såg skilnaderna på Devils Canyon

Verkar inte bättre. Läste innan idag om en kille på overclock.net som har 4690k och en h100i och liknande temperaturer som mig, fast ena kärnan för han nådde hela 84 grader och högre temp i aida64. Efter delid kör han @4.6Ghz och lägre temp än stock i aida64.