Acer släpper Aspire Switch 11 med passivt kyld Intel Haswell på IFA 2014

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper Aspire Switch 11 med passivt kyld Intel Haswell på IFA 2014

På IFA 2014 släpper Acer Aspire Switch 11, som kommer gå att köpa med antingen en Intel Atom- eller Core-processor. Samtidigt avslöjas att Aspire Switch 10 uppgraderas till 1 920 x 1 200 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

visste inte att passiv kylning var så populärt

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk

Atom Atom Atom Atom - Det tar aldrig slut!

Får verkligen hoppas att någon visar upp en dator med AMD annars är det riktigt illa alltså.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Atom Atom Atom Atom - Det tar aldrig slut!

Får verkligen hoppas att någon visar upp en dator med AMD annars är det riktigt illa alltså.

Varför skulle de använda något annat än Atom i en sån här dator?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Varför skulle de använda något annat än Atom i en sån här dator?

Ja varför skulle de inte göra det? AMD har processorer med mer grafikprestanda och aningen sämre processorprestanda. Det kallas för valfrihet!

Har det ens visats upp en AMD baserad dator på IFA eller vi ska alla tvunget nöja oss med Intel Atom? Skrämmande att det är så lite valfrihet på bärbara datorer..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

visste inte att passiv kylning var så populärt

Det är ju en bieffekt av strömsnåla processorer då folk vill ha lång batteritid. Sen tror jag att surfplattorna måste ses som konkurrenter till svaga bärbara datorer och eftersom de flesta plattor är passiva så blir det en egenskap att konkurrera med.

On topic gillar jag den högre upplösningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxen123:

visste inte att passiv kylning var så populärt

För personer som jag som älskar att jobba i studion så är en passivt kyld dator någon underbart. Att kunna ha med sig datorn i studion under inspelning utan att behöva få med irriterande fläktsus är verkligen underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja varför skulle de inte göra det? AMD har processorer med mer grafikprestanda och aningen sämre processorprestanda. Det kallas för valfrihet!

Har det ens visats upp en AMD baserad dator på IFA eller vi ska alla tvunget nöja oss med Intel Atom? Skrämmande att det är så lite valfrihet på bärbara datorer..

AMD får väl ta fram en CPU som matchar den här typen av datorer bättre, problem löst...

Skulle inte välja en dator med befintliga AMD CPU för just den här typen av dator, problemet är att det inte finns något i sortimentet från AMD att välja på helt enkelt.

Jag själv prioriterar CPU prestanda med lång batteritid + gärna att den är riktigt tyst, inte GPU prestanda, och atom eller en snål hasswell har tillräcklig GPU prestanda för allt jag skulle tänkas vilja använda en sån här dator till

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja varför skulle de inte göra det? AMD har processorer med mer grafikprestanda och aningen sämre processorprestanda. Det kallas för valfrihet!

Har det ens visats upp en AMD baserad dator på IFA eller vi ska alla tvunget nöja oss med Intel Atom? Skrämmande att det är så lite valfrihet på bärbara datorer..

Intel är helt enkelt extremt överlägsna i den här produktkategorin, liksom i de flesta andra. Låg strömförbrukning är extremt viktig för en sådan här dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

AMD får väl ta fram en CPU som matchar den här typen av datorer bättre, problem löst...

Skulle inte välja en dator med befintliga AMD CPU för just den här typen av dator, problemet är att det inte finns något i sortimentet från AMD att välja på helt enkelt.

Jag själv prioriterar CPU prestanda med lång batteritid + gärna att den är riktigt tyst, inte GPU prestanda, och atom eller en snål hasswell har tillräcklig GPU prestanda för allt jag skulle tänkas vilja använda en sån här dator till

Beema och Mullins finns ju som är exakt det du efterfrågar men ändå blir det alltid Intel.. Dessutom vill jag gärna ha lite grafikkraft i min bärbara dator.

Skrivet av MakeCoke:

Intel är helt enkelt extremt överlägsna i den här produktkategorin, liksom i de flesta andra. Låg strömförbrukning är extremt viktig för en sådan här dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är väl det. Men skulle vilja se mer med Beema och Mullins men det verkar som det bara är Intel som vanligt i bärbara datorer vilket är extremt tråkigt jag hade gärna sett lite valfrihet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Beema och Mullins finns ju som är exakt det du efterfrågar men ändå blir det alltid Intel.. Dessutom vill jag gärna ha lite grafikkraft i min bärbara dator.

Jo det är väl det. Men skulle vilja se mer med Beema och Mullins men det verkar som det bara är Intel som vanligt i bärbara datorer vilket är extremt tråkigt jag hade gärna sett lite valfrihet.

Jo skulle vara intressant faktiskt att jämföra Intel mot just Beema/Mullins, inte sett några bra jämförande test med dessa.

Har inget emot en AMD om den är i nivå med intel i snålström och CPU prestanda, och är prestandan i grafiken bättre så bara grädde på moset.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Jo skulle vara intressant faktiskt att jämföra Intel mot just Beema/Mullins, inte sett några bra jämförande test med dessa.

Har inget emot en AMD om den är i nivå med intel i snålström och CPU prestanda, och är prestandan i grafiken bättre så bara grädde på moset.

Jag har sett följande jämförelse på Anandtech:

http://www.anandtech.com/show/7974/amd-beema-mullins-architec...

Jag tycker prestandan ser väldigt bra ut men det räcker tydligen inte för att tillverkarna ska släppa maskiner med Beema och Mullins.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Beema och Mullins finns ju som är exakt det du efterfrågar men ändå blir det alltid Intel.. Dessutom vill jag gärna ha lite grafikkraft i min bärbara dator.

Jo det är väl det. Men skulle vilja se mer med Beema och Mullins men det verkar som det bara är Intel som vanligt i bärbara datorer vilket är extremt tråkigt jag hade gärna sett lite valfrihet.

Som jag förstått det så är AMD helt enkelt inte lika bra i låga TDP. Sen läste jag i Anandtechs preview från april att de inte stöder Connected Standby (Instant Go) vilket kraftigt minskar intresset om inte AMD har något annat sätt att lösa detta på, det vet jag inget om.

Sen så finns det ju tyvärr inte så många enheter så det är ju väldigt svårt att uttala sig om hur väl AMD står sig mot Intel i det här segmentet.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Såg Nordichardware kolla på denna en snabbis, och de sågade den med fotknölarna pga den dåliga displayen.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har sett följande jämförelse på Anandtech:

http://www.anandtech.com/show/7974/amd-beema-mullins-architec...

http://images.anandtech.com/graphs/graph7974/63085.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph7974/63086.png

Jag tycker prestandan ser väldigt bra ut men det räcker tydligen inte för att tillverkarna ska släppa maskiner med Beema och Mullins.

Har för mig HP har släppt en platta med jaguar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Som jag förstått det så är AMD helt enkelt inte lika bra i låga TDP. Sen läste jag i Anandtechs preview från april att de inte stöder Connected Standby (Instant Go) vilket kraftigt minskar intresset om inte AMD har något annat sätt att lösa detta på, det vet jag inget om.

Sen så finns det ju tyvärr inte så många enheter så det är ju väldigt svårt att uttala sig om hur väl AMD står sig mot Intel i det här segmentet.

Jag undrar också om TDP frågan som du säger om det är därför dessa inte är lika intressanta som Intel Atom för tillverkarna. Som jag förstod det går Beema och Mullins på som högst 15W TDP jämfört med tidigare som låg som mest på 25W TDP så det borde vara en förbättring men svårt att veta när det inte finns några tester på det.

Hade verkligen velat se datorer med AMD på IFA men det verkar inte bli av.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Har för mig HP har släppt en platta med jaguar.

Har dom det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har dom det?

Pavilion x eller något AMD A6-något (jaguar baserad) i den jag inte minns fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Det där med att kunna vända på skärmen ser jag mest bara som en gimmick.

Jag tycker Aspire Switch 11 är för tjock.
Hade hellre tagit Asus nya Zenbook UX305.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas nu att tillverkare inte kommer på den dumma idén att göra supertunna laptops, ultrabook, netbook osv så batteritiden störtdyker PGA klena batterier.
Ungefär som det är idag med vikt/tjocklek är bra.

Vad jag tittar efter i en behändig laptop/hybrid är 11"-13,3" OK CPU prestanda för arbete, surf, film, och väldigt enkla spel, inget extra grafikkort i den (bara inbyggda i CPU), och så lång batteritid som möjligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo det är väl det. Men skulle vilja se mer med Beema och Mullins men det verkar som det bara är Intel som vanligt i bärbara datorer vilket är extremt tråkigt jag hade gärna sett lite valfrihet.

Varför skulle de då välja en underlägsen produkt?

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag undrar också om TDP frågan som du säger om det är därför dessa inte är lika intressanta som Intel Atom för tillverkarna. Som jag förstod det går Beema och Mullins på som högst 15W TDP jämfört med tidigare som låg som mest på 25W TDP så det borde vara en förbättring men svårt att veta när det inte finns några tester på det.

Hade verkligen velat se datorer med AMD på IFA men det verkar inte bli av.

15W TDP, det är vad Intels Core-baserade i5or och i7or har. Och Broadwell med ännu högre prestanda/watt är på väg.

Varför bryr du dig om vilket märke processorn i datorerna har?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Varför skulle de då välja en underlägsen produkt?

15W TDP, det är vad Intels Core-baserade i5or och i7or har. Och Broadwell med ännu högre prestanda/watt är på väg.

Varför bryr du dig om vilket märke processorn i datorerna har?

Det är knappast en underlägsen produkt om man kollar in tester på den.

Bryr mig inte mycket om märke däremot bryr jag mig väldigt mycket om att inte gynna kriminella företag men det är en annan diskussion som tagits upp förut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är knappast en underlägsen produkt om man kollar in tester på den.

Bryr mig inte mycket om märke däremot bryr jag mig väldigt mycket om att inte gynna kriminella företag men det är en annan diskussion som tagits upp förut.

Du glömde nog kolla på strömförbrukningen. Hur tror du att de får den passivt kyld? Vill folk ha lång batteritid i laptops? Vill folk ha stekheta laptops i knät?

Okej, jag förstår. Det är en bra anledning och jag respekterar dig för att du går efter principer trots sämre produkter. Men snälla sluta påstå AMD är bättre/likvärdigt jämfört med Intel.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Inte ord i artikeln om Operativsystemet!
Finns det någon möjlighet att, dessa nykomlingar fungerar fullt ut under Linux (Xubuntu/Linux Mint/Debian).

Har en skriande behov (önskning) att komplettera datorparken här hemma, med en Netbook-dator för att ersätta Android surfplattor med.

Befattar mig dock inte med MS Windows något mer.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Du glömde nog kolla på strömförbrukningen. Hur tror du att de får den passivt kyld? Vill folk ha lång batteritid i laptops? Vill folk ha stekheta laptops i knät?

Okej, jag förstår. Det är en bra anledning och jag respekterar dig för att du går efter principer trots sämre produkter. Men snälla sluta påstå AMD är bättre/likvärdigt jämfört med Intel.

Svårt att säga något om strömförbrukningen för den är inte testad än. Däremot är den bättre än Intel Atom om man kollar testerna. Vill alla ha en laptop passivt kyld? Svaret är nej på den frågan tror inte så många bryr sig egentligen.

Vem säger att det är sämre produkter? Tycker du ska sluta påstå att Intel är överlägset bättre för det är däremot inte sant om något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja varför skulle de inte göra det? AMD har processorer med mer grafikprestanda och aningen sämre processorprestanda. Det kallas för valfrihet!

Har det ens visats upp en AMD baserad dator på IFA eller vi ska alla tvunget nöja oss med Intel Atom? Skrämmande att det är så lite valfrihet på bärbara datorer..

Tyvärr har AMD helt tappat greppet om den bärbara marknaden sedan Intel introducerade Haswell. AMD hade fortfarande en liten nisch med deras lägre prissatta Brazos 2.0 och senare Kabini, men även här har Intel lyckats väldigt bra med allehanda Bay Trail-varianter som ersatt tidigare Intel Atom-modeller (som verkligen inte var bra).

Framförallt väljer datortillverkare Intel framför AMD då Intels processorer levererar mycket högre batteritid och ett bättre prestanda/watt-förhållande, två punkter som är avgörande i dagsläget. Enstaka watt hit och dit gör väldigt mycket när det kommer till att designa bärbara datorer, hybrider och surfplattor, och här har AMD jämförelsevis helt enkelt ingenting att sätta emot. Verkligen en jättetråkig situation då jag själv hade förhoppningar om att få se AMD-baserade enheter på IFA.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja varför skulle de inte göra det? AMD har processorer med mer grafikprestanda och aningen sämre processorprestanda. Det kallas för valfrihet!

Har det ens visats upp en AMD baserad dator på IFA eller vi ska alla tvunget nöja oss med Intel Atom? Skrämmande att det är så lite valfrihet på bärbara datorer..

Tror du missat hur kraftigt AMD fått skala ner GPU-prestanda på sina designer med en TDP som krävs i en sådan här lösning.

Ska du hitta något med TDP motsvarande Haswell Y så kommer du ner på E1-serien, den har klenare eller i bästa fall likvärdig GPU och mycket klenare CPU än Haswell Y. E1 har även en klenare CPU än BayTrail-T men snabbare GPU, rätt stort glapp i TDP dock. Vid Beema med 15W TDP så är GPU-delen bättre än Haswell-Y, men fortfarande en mycket klenare CPU och 15W är för mycket för denna typ av enheter.

Förhoppningsvis ligger den stora förklaringen till detta i att AMD fortfarande är på 28nm, men Intel lär ju nå 14nm innan AMD kommer igång med 20nm.

Edit: AMD 6700T verkar inte finnas i några riktiga produkter än, men där är i alla fall CPU-delen på samma nivå som BayTrail-T, något bättre än Z374x och ungefär samma som Z377x. Finns dock en sak som pekar på att strömförbrukningen inte riktigt matchar BayTrail-T, AnandTech påpekar också detta.

PC-mark ska i någon mån simulera "vanligt" arbete, testet är längre än de flesta andra som kördes och här ser det ut som om 6700T "throttlar"

Några tester till

Dold text

Flyttalsdelen är väldigt klen i Silvermont, vilket syns i CineBench. Är ett medvetet designval då väldigt få av de program som en pekplatta kör kommer använda flyttal och man ville skala bort allt från kislet som man kunde

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Tyvärr har AMD helt tappat greppet om den bärbara marknaden sedan Intel introducerade Haswell. AMD hade fortfarande en liten nisch med deras lägre prissatta Brazos 2.0 och senare Kabini, men även här har Intel lyckats väldigt bra med allehanda Bay Trail-varianter som ersatt tidigare Intel Atom-modeller (som verkligen inte var bra).

Framförallt väljer datortillverkare Intel framför AMD då Intels processorer levererar mycket högre batteritid och ett bättre prestanda/watt-förhållande, två punkter som är avgörande i dagsläget. Enstaka watt hit och dit gör väldigt mycket när det kommer till att designa bärbara datorer, hybrider och surfplattor, och här har AMD jämförelsevis helt enkelt ingenting att sätta emot. Verkligen en jättetråkig situation då jag själv hade förhoppningar om att få se AMD-baserade enheter på IFA.

Skrivet av virtual void:

Tror du missat hur kraftigt AMD fått skala ner GPU-prestanda på sina designer med en TDP som krävs i en sådan här lösning.

Ska du hitta något med TDP motsvarande Haswell Y så kommer du ner på E1-serien, den har klenare eller i bästa fall likvärdig GPU och mycket klenare CPU än Haswell Y. E1 har även en klenare CPU än BayTrail-T men snabbare GPU, rätt stort glapp i TDP dock. Vid Beema med 15W TDP så är GPU-delen bättre än Haswell-Y, men fortfarande en mycket klenare CPU och 15W är för mycket för denna typ av enheter.

Förhoppningsvis ligger den stora förklaringen till detta i att AMD fortfarande är på 28nm, men Intel lär ju nå 14nm innan AMD kommer igång med 20nm.

Edit: AMD 6700T verkar inte finnas i några riktiga produkter än, men där är i alla fall CPU-delen på samma nivå som BayTrail-T, något bättre än Z374x och ungefär samma som Z377x. Finns dock en sak som pekar på att strömförbrukningen inte riktigt matchar BayTrail-T, AnandTech påpekar också detta.

PC-mark ska i någon mån simulera "vanligt" arbete, testet är längre än de flesta andra som kördes och här ser det ut som om 6700T "throttlar"
http://images.anandtech.com/graphs/graph7974/63084.png

Några tester till

Flyttalsdelen är väldigt klen i Silvermont, vilket syns i CineBench. Är ett medvetet designval då väldigt få av de program som en pekplatta kör kommer använda flyttal och man ville skala bort allt från kislet som man kunde
http://hothardware.com/articleimages/Item2176/cine.png

Dold text

Tack för två bra och informativa inlägg. Hade hoppats på lite tecken på konkurrens med AMD produkter på IFA men Intel verkar ännu en gång ha vunnit över AMD.

Man får väl skaffa sig en surfplatta istället nästa gång med valfri ARM krets helt enkelt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant! Får se hur det ser ut sen i oktober för då är det dags att köpa en hybrid, något jag varit intresserad av ganska länge.