Asus Transformer Book T300FA är hybrid med Intel Broadwell för 6 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asus Transformer Book T300FA är hybrid med Intel Broadwell för 6 000 kronor

En av årets stora snackisar under årets IFA-mässa är Intel Broadwell med tillhörande hybrider. I närmast samtliga fall handlar det om modeller i de övre segmenten, men ett undantag kommer från Asus som gör en hybrid i 6 000-kronorsklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Undrar hur mycket prestanda det skiljer en SSD (är det M.2 i laptops?) mot ett eMMC minne?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Till det hör 1 366 x 768 pixlar med en IPS-panel.

Usch, synd att de inte klämmer in 1920x1080 när den ändå kostar 6000kr och storleken ligger på 12.5 tum.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Känns dumsnålt med RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Undrar hur mycket prestanda det skiljer en SSD (är det M.2 i laptops?) mot ett eMMC minne?

http://www.sweclockers.com/recension/19175-microsoft-surface-...

Skrollar du ned hittar du en tabell.

Skrivet av Serzarian:

Usch, synd att de inte klämmer in 1920x1080 när den ändå kostar 6000kr och storleken ligger på 12.5 tum.

Tja, något måste de ju spara in på förutom RAM-minnet för att kunna lägga sig på 6000kr.

Permalänk
Datavetare

12" 2-in-1 med 1366x768 (i.o.f.s. IPS-panel)... Upplösningen gör ju denna värdelös i Modern UI, vilket man rimligen förväntas använda när tangentbordet inte är inkopplad. Även under Windows så känns 1366x768 rätt old-school / superbudget år 2014.

4GB RAM är helt OK för de flesta vid "normal" användning, 2GB RAM blir ganska snabbt ett problem även om det går att göra de mest grundläggande sakerna. Min erfarenhet är att för Modern UI apparna så är 2GB RAM fullt tillräckligt, men är tyvärr lite skralt med utbudet än.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snigeln Bert:

Skulle säga att den tabellen får skillnaden att framstå mycket större än hur den kommer upplevas i praktiken. Har en enhet med eMMC och en med dubbla SSD-diskar med riktigt bra "benchmark siffror". Visst är den senare snabbare att ladda saker men skillnaden är i marginell vad det gäller boot-tid & tid att starta program. Det är dock en klart märkbar skillnad när man läser/skriver stora filer till disken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tråkigt med så låg upplösning på skärmen! Hur länge ska bärbara datorer vara kvar i 1366*768 träsket egentligen? Full HD borde vara standard vid detta laget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

1 366 x 768 var en dealbreker som gör den ganska ointressant.

Känns som tillverkarna glömt bort upplösningen 1600x900 som kunde passa ok i lite prispressade modeller, typ denna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

1 366 x 768 var en dealbreker som gör den ganska ointressant.

Känns som tillverkarna glömt bort upplösningen 1600x900 som kunde passa ok i lite prispressade modeller, typ denna.

Jag tror nog att de helt enkelt är för ovanlig panel och blir just p.ga det en för dyr panel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Jag tror nog att de helt enkelt är för ovanlig panel och blir just p.ga det en för dyr panel också.

Jo är nog så tyvärr, 1366x768 eller 1920x1080 är vad som finns i tillverkning idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Japp, skärmen är en dealbreaker. 768 på en 12" skärm räcker inte. Tom 1080p är knappert, men fungerar iaf. Du kan få en 64gb Surface 2 Pro för bara tusenlappen mer (och då lär det vara 32gb för 6000, 64gb för säkert 7500 eller nåt). Jag vet inte prestandan på denna snåla "Core M" processor som TF300FA har men om den följer Surface Pro trenden gissare jag på 1/3 eller 1/4 prestandan av SP2.

Permalänk
Medlem

Är så trött på att se alla laptops med 1366 x 768 i upplösning... Varför händer det aldrig något i det området? Telefoner har ju fasen högre upplösning än laptops, helt sjukt!

stavfel
Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

1366 x 768

Imponerande med 1366 x 768.
En upplösning för det nya millenniet.

Permalänk
Inaktiv

LOL!!

Jo den kommer nog sälja bra..not

6000kr för en lågupplöst platta med 32-64gb lagringskapacitet.

Anledningen till att jag inte köpte t100 är just lagringskapaciteten som ligger på 64gb, mao full redan från fabrik.
Även upplösningen är för låg för år 2014, har ju för sjutton 1920x1080 i min 5" mobil.

Det hela är ingen kostnadsfråga utan man vill bara försvara det skyhöga priset för de dyrare modellerna.