Permalänk
Medlem

Kan tempsensorerna på CPUn gå sönder?

Behöver lite hjälp. På min spelburk som jag har i min signatur har jag hittills kört vattenkylning. Plötsligt i går så hade jag höga temperaturer på CPUn. Jag märkte också att inte pumpen gick som den skulle. Eftersom jag hade en Noctua NH-D14 liggandes hemma så satte jag på den enligt konstens alla regler och tänkte att jag skulle köra lite på luft istället..

När jag väl startade upp datorn och körde Prime95 så rusar temperaturerna i höjden igen. Varför?

Core 0: 85 grader (idle: 30 grader)
Core 1: 97 grader (idle: 36 grader)
Core 2: 97 grader (idle: 30 grader)
Core 3: 98 grader (idle: 32 grader)

Jag har hållit på med datorer länge och vet att dessa temperaturer inte är bra alls. Observera dock att kylaren inte blir varm. Jag kan ta på den och den känns sval. Jag känner ingen värme på undersidan av moderkortet där hållaren sitter. Med ovanstående temperaturer borde det vara VÄLDIGT varmt där bakom.

Bör jag vara orolig? Ska jag plocka bort kylaren och kolla så att den sitter på CPUn ordentligt? Jag kännde efter noga så jag tror den gör det faktiskt.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Behöver lite hjälp. På min spelburk som jag har i min signatur har jag hittills kört vattenkylning. Plötsligt i går så hade jag höga temperaturer på CPUn. Jag märkte också att inte pumpen gick som den skulle. Eftersom jag hade en Noctua NH-D14 liggandes hemma så satte jag på den enligt konstens alla regler och tänkte att jag skulle köra lite på luft istället..

När jag väl startade upp datorn och körde Prime95 så rusar temperaturerna i höjden igen. Varför?

Core 0: 85 grader (idle: 30 grader)
Core 1: 97 grader (idle: 36 grader)
Core 2: 97 grader (idle: 30 grader)
Core 3: 98 grader (idle: 32 grader)

Jag har hållit på med datorer länge och vet att dessa temperaturer inte är bra alls. Observera dock att kylaren inte blir varm. Jag kan ta på den och den känns sval. Jag känner ingen värme på undersidan av moderkortet där hållaren sitter. Med ovanstående temperaturer borde det vara VÄLDIGT varmt där bakom.

Bör jag vara orolig? Ska jag plocka bort kylaren och kolla så att den sitter på CPUn ordentligt? Jag kännde efter noga så jag tror den gör det faktiskt.

Dåligt/fel monterad kylare. Om du inte har överklockat skiten ur din CPU så ska den inte bli nästan 100grader vid load

Permalänk
Skrivet av nima01:

Behöver lite hjälp. På min spelburk som jag har i min signatur har jag hittills kört vattenkylning. Plötsligt i går så hade jag höga temperaturer på CPUn. Jag märkte också att inte pumpen gick som den skulle. Eftersom jag hade en Noctua NH-D14 liggandes hemma så satte jag på den enligt konstens alla regler och tänkte att jag skulle köra lite på luft istället..

När jag väl startade upp datorn och körde Prime95 så rusar temperaturerna i höjden igen. Varför?

Core 0: 85 grader (idle: 30 grader)
Core 1: 97 grader (idle: 36 grader)
Core 2: 97 grader (idle: 30 grader)
Core 3: 98 grader (idle: 32 grader)

Jag har hållit på med datorer länge och vet att dessa temperaturer inte är bra alls. Observera dock att kylaren inte blir varm. Jag kan ta på den och den känns sval. Jag känner ingen värme på undersidan av moderkortet där hållaren sitter. Med ovanstående temperaturer borde det vara VÄLDIGT varmt där bakom.

Bör jag vara orolig? Ska jag plocka bort kylaren och kolla så att den sitter på CPUn ordentligt? Jag kännde efter noga så jag tror den gör det faktiskt.

Inte glömt plasten kvar på kylaren?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Överklockat den till 4,5 GHz. Volten ligger på 1.32V. Så inte så farligt.

Inga blåskärmar eller låsningar när jag kör Prime95.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Nejdå plasten sitter inte kvar.

Jag provade att ta bort kylaren och den satt på bra. Kylpastan var utsmetad.

Jag satte dit den igen med ny pasta och provade att ta bort överklocken. Resultat = ingen skillnad. Samma höga temperaturer.

Men borde det inte bli väldigt varmt bakom CPUn?

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

hur la du på kylpastan?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Som man ska. Typ ett litet riskorn.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero