Spelmotorn Mizuchi lovar bländande grafik för den nya generationens spelmaskiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

30fps är optimistiskt, snarare 5-10 imo

Jo, jag försökte vara just det. Lite optimistisk... Har inte mycket hopp om denna "nexgen"-generationen.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Jag blev sugen på ett nytt Indiana Jones

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det är nog dags för nVidia och AMD att sätta fart snart om vi ska nå spel med sådan grafik (spelbart och helt flytande) inom min livstid.
Väldigt imponerande dock, detaljrikedom utom denna värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Skitsnyggt! Men hjälper inte om det fortfarande kommer vara låst till 30FPS som det är på alla lite mera krävande titlar på konsollerna.

Fuck consoles, det är kört för denna generation.

Skrivet av WaveZtream:

Alla dessa nya tech demo's ser bra ut. Men när spelen kommer så är man oftas mer besviken än imponerad :/

Det beror på om spelutvecklarna satsar mera på rena PC spel till ny hårvara kommer för mobilt mm.

Skrivet av Dimestam:

I första sekunden av videon står det "real-time tech demo", men ja, det verkar vara lite för bra för att vara sant.

Ja men vad jag sett är allt detta möjligt med nyare grafik kort.

Skrivet av flashen:

30fps är optimistiskt, snarare 5-10 imo

Det beror på om Nvidia och Amd satsar mera på dessa optimeringar för högre grafik.

Skrivet av Orfi:

Det är nog dags för nVidia och AMD att sätta fart snart om vi ska nå spel med sådan grafik (spelbart och helt flytande) inom min livstid.
Väldigt imponerande dock, detaljrikedom utom denna värld.

Ja dom måste satsa mera pengar och tid på mera avancerad grafik för konsumenter och inte bara quadro korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

I första sekunden av videon står det "real-time tech demo", men ja, det verkar vara lite för bra för att vara sant.

Sanningen är ju tämligen tänjbar... Det går säkert finfint att realtids rendera på typ Titan med 10-tusen parallela tesla GPU:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ja dom måste satsa mera pengar och tid på mera avancerad grafik för konsumenter och inte bara quadro korten.

Path/Ray tracing är inget som kommer att bli snabbare med ett quadro, jämfört med ett 780Ti då. Det är inget som finns i drivrutinerna till ett quadro, vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Sanningen är ju tämligen tänjbar... Det går säkert finfint att realtids rendera på typ Titan med 10-tusen parallela tesla GPU:er

112 GPU:er räcker, nästan

https://www.youtube.com/watch?v=uRdSxZtUpFk

(14:42)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kommer ihåg att man pratat om realtidsraytracing rätt länge nu, sen Amiga-tiden eller så

Dags att det blir på riktigt.

Joru, Real3D på Amiga. Rendera en blomvas i low-res, 24 timmar senare....halvägs

Skrivet av NysoO:

Frågan är om detta är realtidsinspelat eller om det är renderat frame för frame. Sjukt snyggt hur som helst och ser faktiskt väldigt fotorealistiskt ut. Det är en häftig tid vi har framför oss helt klart.

Skrivet av Valvar:

Självklart förrenderat.

Så klart att det är realtid, annars hade dem ju kunnat slänga upp ett klipp ur Transformers och säga "- Så här snyggt kan vi göra spel idag!".

Skrivet av Sebastian R:

Jag får Half-Life 3 i bild när jag ser detta tech-demo, Gordon Freeman kommer ingående med Alyx in till detta museum.
Fyf*n i min bild var det verkligen fascinerande fantasi som bara dök upp, hoppas på verklighet av detta av det jag såg, spelade ju klart hela Half-Life franchise i helgen, inte undra på att jag inbillar mig saker.

Japp, Half-Life 3 confirmed!

Skrivet av wotanziu:

Jävligt snyggt läder på kameran. Köper inte för fem öre att en PS4 kan köra detta i 60FPS/1080p. Om de lyckas med det så blir jag dock jävligt glad.

Skrivet av Orfi:

Det är nog dags för nVidia och AMD att sätta fart snart om vi ska nå spel med sådan grafik (spelbart och helt flytande) inom min livstid.
Väldigt imponerande dock, detaljrikedom utom denna värld.

Ja, det spelar inte så stor roll om PS4/Xbone klarar realtids-rendering 1080p/60FPS. Däremot om något spelföretag släpper ett spel med realtids-rendering i 720p/30FPS, så är det alltid en bra början. Detta skulle kunna vända uppochned på hela branschen.

Även om det fuskas duktigt i detta realtids-renderade demo, så är slutprodukten oerhört vacker. Idag har man väl nått gränsen av vad man kan göra med polygoner och texturer. Visst, man kan öka antalet polygoner ännu mer. Men till slut finns det ingen poäng att köra på den förlegade teknik längre. Man har alltid fuskat med vektorgrafik/polygongrafik, oftast med märkbart/uppenbart resultat, med popup-grafik ala 90-tal. För att inte tala om hur dålig kollisionsdetektion fortfarande är.

Det fina med raytracing är att "upplösningen" (läs; motsvarande polygoner) är oändlig. Med rätt applicering och texturering så kan en bilkrock se 100% realistisk ut, även om man zoomar in på minsta lilla lack-flisan.

Vi behöver en revolution inom grafiken nu. Hårdvaran finns, men frågan är om någon törs börja.

Snälla någon, ta tillbaka voxel-grafiken

Permalänk
Medlem

Shit vad häftigt, men detta lär bli aktuellt för nästa generations spelkonsoler...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Många gånger när jag sett sådana här demos, så har jag tänkt: "Fan vad coolt!"...
Sen när man ser spel med samma motor så är det ofta en besvikelse, inte alls som demon visade.
Många gånger så krävs det väl grafikkort för 15000:- för att man ens ska komma i närheten av sådan kantutjämning och skuggor, ljus med mera som faktiskt visas.

Så jag väntar med hurrandet den här gången för att inte bli besviken när grafiken faktiskt blir lika tråkig som vanligt när hårdvaran begränsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Fick mig ett rejält uppvaknande om den närmsta framtiden.
Helt enkelt för att jobbdatorn inte ens klara att spela upp filmen utan lagg.

Snyggt

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Man kan uppnå liknande resultat idag med Cryengine och UE4 m.fl., men marknaden för dessa spel på PC är så försvinnande liten att det lär dröja många år innan utvecklare ens försöker sig på ett sånt här über-verklighetsliknande spel.

Utvecklingen lär väl bero på hur intresset för dyra speldatorer ändras. Tvivlar nämligen på att ens nästa konsolgeneration kommer att ha denna grafik.

Inte jätteoptimistik, men om 10 år sådär.

Permalänk
Skrivet av Valvar:

Självklart förrenderat.

Hela vittsen med demot är väl att det är i realtid eller? Annars hade det ju inte bevisat någonting.

Permalänk

Jag tycker det är roligt att detta demo har bättre grafik än tex Big Buck Bunny och sin förrenderade grafik.
Jag tror att man nog kommer kunna tillverka ganska högkvalitativa filmer MHA enbart en grafikmotor om inte allt för lång tid. Perfekt för indi-studior eller mindre projekt.

Skrivet av rektor:

Undrar hur bra en kvantdator skulle vara på ray tracing?

Det låter ju som en lämplig/relevant uppgift.
Om det blir några små felkalkyleringar här och där och intensiteten ändras med en lux eller två eller tonen på en pixel blir lite fel så gör det ju ingenting. Det uppdateras ju ändå i 60 fps så eventuella små fel här och där gör inget om dom bara visas i några millisekunder.

En (färdigutvecklad) kvantdator hade renderat Alla fotoner samtidigt, så det vore ett intressant och praktiskt test

I ett perfekt kvatdator-program hade man haft miljarder av närmast oändligt lätta uppgifter som körs samtidigt, så problemet hade nog varit att göra en raytracer med så enkla instruktioner som bara möjligt, fast extremt paralelliserat ^^

Alternativt, i filmrendering, låta kvantdatorn rendera alla frames samtidigt.... murr...
Jag bortser då från att man behövt motsvarande mängd arbetsminne... många terabyte.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Joru, Real3D på Amiga. Rendera en blomvas i low-res, 24 timmar senare....halvägs

Ha ha, kommer ihåg dom dagarna

Skrivet av Lessismore:

Det fina med raytracing är att "upplösningen" (läs; motsvarande polygoner) är oändlig. Med rätt applicering och texturering så kan en bilkrock se 100% realistisk ut, även om man zoomar in på minsta lilla lack-flisan.

Vi behöver en revolution inom grafiken nu. Hårdvaran finns, men frågan är om någon törs börja.

Snälla någon, ta tillbaka voxel-grafiken

Jag tror du blandar ihop visualisering av geometri (pathtracing, raytracing, raycasting, wireframe,..) och representation av geometri (polygoner, NURBS, voxlar,...). Man kan givetvis framställa en bild med raytracing av både polygoner och voxlar.

För övrigt, har man kommit på någon bra lösning för att göra dynamiska voxelobjekt? Som inte använder ohemult stora datamängder och beräkningskraft. Problemet är ju att man måste spara datan i ett s.k. glest format (tror octree är vanligt) för att få plats i minnet. Det tar duktigt med tid att generera ett sådant format, sett till realtidsrendering. Så fort en voxel ändrar plats måste man i princip generera om hela listan på alla voxlar i scenen, eller en del av scenen. För att kunna använda voxels i spel måste man till en början lösa det problemet.

Euclideon lovade guld och gröna skogar, men det visade sig föga förvånande bara vara tomt prat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ha ha, kommer ihåg dom dagarna

Jag tror du blandar ihop visualisering av geometri (pathtracing, raytracing, raycasting, wireframe,..) och representation av geometri (polygoner, NURBS, voxlar,...). Man kan givetvis framställa en bild med raytracing av både polygoner och voxlar.

För övrigt, har man kommit på någon bra lösning för att göra dynamiska voxelobjekt? Som inte använder ohemult stora datamängder och beräkningskraft. Problemet är ju att man måste spara datan i ett s.k. glest format (tror octree är vanligt) för att få plats i minnet. Det tar duktigt med tid att generera ett sådant format, sett till realtidsrendering. Så fort en voxel ändrar plats måste man i princip generera om hela listan på alla voxlar i scenen, eller en del av scenen. För att kunna använda voxels i spel måste man till en början lösa det problemet.

Euclideon lovade guld och gröna skogar, men det visade sig föga förvånande bara vara tomt prat.

Närå,. När jag nämde voxel-grafiken så var det ett ämne för sig. Blev lite nostalgisk när jag kom att tänka på det klassiska spelet Comanche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Närå,. När jag nämde voxel-grafiken så var det ett ämne för sig. Blev lite nostalgisk när jag kom att tänka på det klassiska spelet Comanche

Jag jobbar med röntgen och vi gör virtuella coloskopier vilka bygger på skiktröntgen (Computer Tomography) vilket ger en voxelrymd. Ur denna voxelrymd räknas det sedan ut en vektorgrafik, eller egentligen så är det voxlar som det läggs på ett lager som binder ihop närliggande liknande voxlar, typ tredimensionell antialisasing. Det fungerar ganska bra men det är väldigt stora datormängder det rör sig om.

EDIT: On topic, tyckte det såg ganska bra ut det här men väldigt reflektiv metall (som robotens bakdel) har jag svårt för..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vi behöver en revolution inom grafiken nu. Hårdvaran finns, men frågan är om någon

Har vi verkligen hårdvaran när det krävs månadslöner i hårdvara för att få dagens halvkrävande spel att rulla halvbra i 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken gullig wobbot :3

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Blir imponerad när jag ser någon köra de här live, en sån stor scen har jag svårt att tro spelas i realtid.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

"The Fappening" all over again!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Närå,. När jag nämde voxel-grafiken så var det ett ämne för sig. Blev lite nostalgisk när jag kom att tänka på det klassiska spelet Comanche

Ah, då feltolkade jag ditt inlägg. Ursäkta föreläsningen

Permalänk
Medlem

Bara jag som får lite Resident Evil vibbar? Mest pga musiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Songless:

Bara jag som får lite Resident Evil vibbar? Mest pga musiken.

Är nog bara du

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har vi verkligen hårdvaran när det krävs månadslöner i hårdvara för att få dagens halvkrävande spel att rulla halvbra i 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

4K var det väl aldrig tal om. Snarare 720p/1080p.
Det krävs inte 4K för att få realistisk grafik. Hög upplösning bidrar föga till realismen. Ta en DVD-film tex. den har 576i och den ser realistisk ut.