Permalänk

tystate fläktarna som flyttar mest luft?

sitter och håller på och göra min dator ljudlös så got som. och undrar vilka fläktar som ni testat som ni tycker är bäst. skall vara tysta men ändå flytta mkt luft. budget spelar ingen roll. har kollat lite på Noiseblocker fläktar. och noctua. och noseblocker har massa olika serier som eloop och multiframe. vad skall man ha :/

Permalänk
Medlem

Körde lite Scythe Slip stream innan. Bra fläktar, tyvärr började de alla tre ticka inom ett år. Nu kör jag Noctua, kanske inte bäst fläktar, men väldigt behaglig ljudprofil och bra kvalité.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Min röst går till Noctuas, men just nu sitter jag och väntar på ett par BeQuiet som jag köpte, sak bli intressant.

Inte dessa iallfall:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av werter123456789:

sitter och håller på och göra min dator ljudlös så got som. och undrar vilka fläktar som ni testat som ni tycker är bäst. skall vara tysta men ändå flytta mkt luft. budget spelar ingen roll. har kollat lite på Noiseblocker fläktar. och noctua. och noseblocker har massa olika serier som eloop och multiframe. vad skall man ha :/

Noctua.

Visa signatur

///M4

Permalänk

okej sitter på två noctua på cpu kylaren men sen med corsair sp serien I resten av burken. skall ta ur hdd'na som jag har I och bara köra ssd och se vad som later efter det.

synd att nocua inte är så snygga dock

Permalänk
Avstängd

Noctua, Redux serien eller PPC serien har andra färger om originalet inte passar.

Har enbart PPC fläktar i mitt chassi, och dom flyttar löjliga mängder luft.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av werter123456789:

okej sitter på två noctua på cpu kylaren men sen med corsair sp serien I resten av burken. skall ta ur hdd'na som jag har I och bara köra ssd och se vad som later efter det.

synd att nocua inte är så snygga dock

Finns ju i svart utförande numera (http://noctua.at/main.php?show=industrialppc), men funktion går alltid före utseende anser jag.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Finns ju i svart utförande numera (http://noctua.at/main.php?show=industrialppc), men funktion går alltid före utseende anser jag.

Funktionen är ju dock absolut bäst på Industrial PPC fläktarna (dom du visade).

MVH

Permalänk
Medlem

Jag använder Noiseblocker, fungerar jävligt bra och går att undervolta rejäl för låg ljudnivå. Bara så du vet, ekvationen tysta och massa luft fungerar inte riktigt, man får välja vilken man vill ha. Kraftiga fläktar kommer låta, oavsett hur bra fläktar du skaffat. Det som går att göra är att skaffa så tysta som möjligt vid det flöde du behöver. Med andra ord, skaffa fler svaga än få starka, och planera flödet i chassiet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m86s:

Funktionen är ju dock absolut bäst på Industrial PPC fläktarna (dom du visade).

MVH

Beror ju på vilken egenskap (funktion) man är ute efter. Vill man enbart flytta så mycket luft som möjligt, så absolut. Spelar ljudnivån också roll så är det en annan femma.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Beror ju på vilken egenskap (funktion) man är ute efter. Vill man enbart flytta så mycket luft som möjligt, så absolut. Spelar ljudnivån också roll så är det en annan femma.

Dom är tysta även vid låg RPM, självklart använder jag PWM styrning. Bytte ut mina Noctua fläktar (standard) mot dessa och mina grafikkort i SLI minskade 9-12c i temperatur i snitt, CPUn 3-5c. Riktigt bra fläktar, supernöjd!

MVH

Permalänk
Medlem

Noctua Redux.

Kör dom via en kontroller i ~500 rpm eller om du inte vill ha kontroller köp Noctua Redux 700/900 beroende på hur känslig du är för ljud. Jag kör mina i 400 genom en kontroller, och de hörs inte alls. Ökar man så hörs de som en lätt, mjuk viskning om du söker ljudkällan. Det är iof väldigt objektivt och beror förutom på din egen objektivitet, på vilken ambians du har i rummet. Du kanske ska lyssna själv på en ensam fläkt innan du köper allt du behöver.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201242-noctua...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

sitter och håller på och göra min dator ljudlös så got som. och undrar vilka fläktar som ni testat som ni tycker är bäst. skall vara tysta men ändå flytta mkt luft. budget spelar ingen roll. har kollat lite på Noiseblocker fläktar. och noctua. och noseblocker har massa olika serier som eloop och multiframe. vad skall man ha :/

scythes gentle typhoon i 1850rpm eller 1450rpm. tyvärr görs inte längre men går att hitta begagnade.

http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/
där hittar du hur mycket den låter (videon längst ned)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Kör med Noiseblocker NB-eLoop B12-PS (400-1500rpm pwm) 21dB

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

scythes gentle typhoon i 1850rpm eller 1450rpm. tyvärr görs inte längre men går att hitta begagnade.

http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/
där hittar du hur mycket den låter (videon längst ned)

De tillverkas visst fortfarande, men efter att samarbetet mellan Nidec-Servo (tillverkaren) och Scythe upphörde så finns de inte tillgängliga för allmänheten längre.
Som företag skulle det nog dock vara möjligt att köpa in från Nidec eller annat ställe som är återförsäljare till dem.
Tur är att man har tre 1850 varvare liggande sen ett gammalt bygge ifall man behöver dem

Själv införskaffade jag mig en Be-Quiet Shadow Wings till min nya dator, då den har en bra balans mellan luftflöde och ljudnivå, för inte tala om ett bra pris. Det enda ljud som hörs ifrån datorn idag är hårddisken, oavsett hur mycket jag pressar komponenterna i den

Permalänk
Medlem

Noiseblocker MS-1 är den bästa 120mm icke-pwm fläkten om du frågar mig. Väldigt tyst och låter mycket behaligare än Noctua, eloop har inte lika bra karaktär som MS-1.
Noctuas PWM fläktar fungerar skitbra sålänge som man kan köra dem i runt 200-400rpm.
Gentle Typhoon och Corsairs fläktar är bara att glömma pga lagrena de använder låter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Noiseblocker MS-1 är den bästa 120mm icke-pwm fläkten om du frågar mig. Väldigt tyst och låter mycket behaligare än Noctua, eloop har inte lika bra karaktär som MS-1.
Noctuas PWM fläktar fungerar skitbra sålänge som man kan köra dem i runt 200-400rpm.
Gentle Typhoon och Corsairs fläktar är bara att glömma pga lagrena de använder låter.

Hur låter Noiseblocker MS-1 jämfört med noctua redux?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Redux NF-S12B ser väldigt lik ut tidigare generationen utav NF-S12A, vilket jag har ägt. Och av den slutsatsen så är det att ljudet från Noctuan är mer som en ton, medans MS-1 är mer som brus. Dvs ett mer diffust och behagligt ljud från MS-1.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hittar ingen Noiseblocker MS-1 på svenska marknaden. Länk?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag som helt glömt namnet på dem XD
M12-1/M12-s1 är det som jag menade :). Verkar bara finnas hos conrad för skithögt pris nu
Annars går de att köpa ifrån:
http://www.aquatuning.co.uk/water-cooling/axial-fans/3940/noi...
Och det är en pålitlig butik.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

sitter och håller på och göra min dator ljudlös så got som. och undrar vilka fläktar som ni testat som ni tycker är bäst. skall vara tysta men ändå flytta mkt luft. budget spelar ingen roll. har kollat lite på Noiseblocker fläktar. och noctua. och noseblocker har massa olika serier som eloop och multiframe. vad skall man ha :/

Jag skulle kika på Akasa Viper, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1518541

Om specifikationerna verkligen stämmer så är de sjukt bra.

110 CFM / 2.91 mm H2O på bara 21.7db låter nästan för bra för att vara sant. De utklassar alla andra fläktar jag sett iaf, inklusive noctua.

Tystast av alla är Silentwings från Be-Quiet, men då tappar du lite förflyttningsförmåga också.

Vill du gå på ett säkert kort så gå på Noctua.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tycker noctuas static pressure fläktar är väldigt överskattade, de är inte speciellt tysta eller speciellt överlägsna på att flytta luft.
Bortkastade pengar om man tror att det ska göra någon stor skillnad, aldrig mer noctua för min del iallafall inte på mina radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag som helt glömt namnet på dem XD
M12-1/M12-s1 är det som jag menade :). Verkar bara finnas hos conrad för skithögt pris nu
Annars går de att köpa ifrån:
http://www.aquatuning.co.uk/water-cooling/axial-fans/3940/noi...
Och det är en pålitlig butik.

http://www.coolerkit.se/shop/search-1.html?keyword=noiseblock...

EDIT: Kom på att det inte var samma sort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle kika på Akasa Viper, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1518541

Om specifikationerna verkligen stämmer så är de sjukt bra.

110 CFM / 2.91 mm H2O på bara 21.7db låter nästan för bra för att vara sant. De utklassar alla andra fläktar jag sett iaf, inklusive noctua.

Tystast av alla är Silentwings från Be-Quiet, men då tappar du lite förflyttningsförmåga också.

Vill du gå på ett säkert kort så gå på Noctua.

Är nog troligtvis för bra för att vara sant då. Det finns inget standardsätt att testa fläktar, så tillverkarnas siffror kan vara vad som helst. Dessutom spelar det inte så stor roll vad du gör för häftiga fläktar vid en viss punkt, strömmande luft skapar turbulens som låter. Finns inte mycket att göra åt det

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

sitter och håller på och göra min dator ljudlös så got som. och undrar vilka fläktar som ni testat som ni tycker är bäst. skall vara tysta men ändå flytta mkt luft. budget spelar ingen roll. har kollat lite på Noiseblocker fläktar. och noctua. och noseblocker har massa olika serier som eloop och multiframe. vad skall man ha :/

Be Quiet

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag använder Noiseblocker, fungerar jävligt bra och går att undervolta rejäl för låg ljudnivå. Bara så du vet, ekvationen tysta och massa luft fungerar inte riktigt, man får välja vilken man vill ha. Kraftiga fläktar kommer låta, oavsett hur bra fläktar du skaffat. Det som går att göra är att skaffa så tysta som möjligt vid det flöde du behöver. Med andra ord, skaffa fler svaga än få starka, och planera flödet i chassiet.

Precis, fläktar med hög rpm kommer aldrig vara tysta, dock så är det stor skillnad på olika motorljud och ljudkaraktär från fläkt till fläkt. Av de fläktar jag har hört så har noiseblocker Black Silent PRO helt klart haft mest behaglig ljudkaraktär.

Skrivet av kozmos:

Tycker noctuas static pressure fläktar är väldigt överskattade, de är inte speciellt tysta eller speciellt överlägsna på att flytta luft.
Bortkastade pengar om man tror att det ska göra någon stor skillnad, aldrig mer noctua för min del iallafall inte på mina radiatorer.

Beror ju helt på vad man ska göra med fläkten. Noctua har varken de bästa fläktarna för radiatorer eller de tystaste. Dock är typ Noctua NF-F12 en väldigt bra allroundfläkt som funkar bra till det mesta. Men den är inte i närheten av Gentle Typhoon som högvarvig radiatorfläkt eller lika tyst som en noiseblocker fläkt vid samma rpm.

Skrivet av werter123456789:

okej sitter på två noctua på cpu kylaren men sen med corsair sp serien I resten av burken. skall ta ur hdd'na som jag har I och bara köra ssd och se vad som later efter det.

synd att nocua inte är så snygga dock

Om du redan har Corsair SP-fläktar så rekommenderar jag att du sänker hastigheten på dom ist för att köpa nya. Så stor skillnad är det inte på fläktar så att det är värt att köpa nya när du redan har hyfsade.

Vad har du för chassi btw? Är luftflödet hyfsat öppet så är nog NB Black Silent pro ett bra val, riktigt tysta men de är rätt dåliga när det är begränsat luftflöde som på radiatorer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle kika på Akasa Viper, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1518541

Om specifikationerna verkligen stämmer så är de sjukt bra.

110 CFM / 2.91 mm H2O på bara 21.7db låter nästan för bra för att vara sant. De utklassar alla andra fläktar jag sett iaf, inklusive noctua.

Vill du gå på ett säkert kort så gå på Noctua.

Precis, OM. Och "bara" 21.7dB. Sedan är det dB och inte dBA heller. Finns för många verkliga variabler för att kunna avgöra från specefikationer ifall fläktar är bra eller inte.

Skrivet av kozmos:

Tycker noctuas static pressure fläktar är väldigt överskattade, de är inte speciellt tysta eller speciellt överlägsna på att flytta luft.
Bortkastade pengar om man tror att det ska göra någon stor skillnad, aldrig mer noctua för min del iallafall inte på mina radiatorer.
Skickades från m.sweclockers.com

Beror lite på. De går ju väldigt lågt på PWM-styrning och lagrena är mycket bra, så vid låga belastningar blir de mycket tysta. Men sedan vid högre RPM så kan jag hålla med om att de inte alls är lika roliga att göra med. NF-P12 tycker jag är skit rakt igenom, då den låter mycket även på lägre RPM. NF-F12 Låter inte mycket på låga RPM med låter som en geting vid högre fart.

Skrivet av burto:

Troligtvis samma, bara att butiken skrivit ett annat namn.

Skrivet av DeadPixel:
Skrivet av WoG:

Tystast av alla är Silentwings från Be-Quiet, men då tappar du lite förflyttningsförmåga också.

Vad baserar ni detta på? Vilka andra fläktar har ni testat?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kan vi inte ha en omröstning istället, eftersom ljudnivå är högst subjektivt?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Precis, fläktar med hög rpm kommer aldrig vara tysta, dock så är det stor skillnad på olika motorljud och ljudkaraktär från fläkt till fläkt. Av de fläktar jag har hört så har noiseblocker Black Silent PRO helt klart haft mest behaglig ljudkaraktär.

Beror ju helt på vad man ska göra med fläkten. Noctua har varken de bästa fläktarna för radiatorer eller de tystaste. Dock är typ Noctua NF-F12 en väldigt bra allroundfläkt som funkar bra till det mesta. Men den är inte i närheten av Gentle Typhoon som högvarvig radiatorfläkt eller lika tyst som en noiseblocker fläkt vid samma rpm.

Om du redan har Corsair SP-fläktar så rekommenderar jag att du sänker hastigheten på dom ist för att köpa nya. Så stor skillnad är det inte på fläktar så att det är värt att köpa nya när du redan har hyfsade.

Vad har du för chassi btw? Är luftflödet hyfsat öppet så är nog NB Black Silent pro ett bra val, riktigt tysta men de är rätt dåliga när det är begränsat luftflöde som på radiatorer etc.

Har ett Corsair 750d med 2st 140 front. botten 2st120. 1st 140bak. 3st 140 top. alla av corsair märke. fram och bak orginal med lådan. resten nya med ringar. guiet serien. sen två noctua på cpu. alla kopplade till fläktkontroller Lamptron CW611 på lågt varv.