Asus Zenbook UX305 är bärbar dator med passiv kylning och Intel Broadwell

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook UX305 är bärbar dator med passiv kylning och Intel Broadwell

Taiwanesiska Asus är en av få som visar upp produkter baserade på Intel Broadwell under årets IFA-mässa. En av dessa är slimmade Zenbook UX305 med uppemot 10 timmar batteritid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser hellre att de börjar satsa på 16:10 eller 3:2 (som surface pro 3) på deras high-end datorer istället för dessa höga 16:9 upplösningar. Vem köper bärbara i denna prisklass för att se på film primärt?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jösses...

Permalänk
Medlem

Shit va snygg i vitt. vill ha

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Bara jag som får Appel macbook vibbar gällande design? Måste säga, första gång pålänge för jag "vill ha" känsla gällande bärbart

Permalänk
Medlem

Nyfiken på var core-m hamnar prestandamässigt jämfört med haswells ULV-processorer

Främst om de kanske kan mäta sig med min ivy bridge ULV och HD 4000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Datavetare

Fläktlös, matt 3200x1800-skärm med riktigt bra batteritid. Fan att man köpte ny laptop tidigare i år

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri

Snuskigt snygg i vitt, köpte dock en ny laptop med i3 tidigare i våras så man behöver egentligen inget nytt men den här verkar förbannat intressant

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag trodde man kunde få ut mer batteritid på 14 nanometer, hade förväntat mig typ 14 timmar minst. Kanske jag som föreställt mig det eller så kanske det kommer utvecklas i senare modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Första gången på länge jag vart sugen på något annat än macbook air. Riktigt läcker var denna. Påminner om seashell designen på deras gamla netbooks.

Men den lär väl vara win8 "only" så då tar jag inte i den med tång ens.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

en sån här kan det bli!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gissar att Apple lär släppa en Macbook Air inom kort med Intel Broadwell (fläktlös), 16:10, ca 15h batteritid etc ... om man bara kunde få den med PC-layout keyboard istället... suck...

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men efter att ha köpt en UX32VD som präglades av extremt många irriterande barnsjukdomar så avvaktar jag ett tag tills det går att läsa recensioner samt åsikter från konsumenter innan jag köper något från ASUS igen.

Känns inte okej att en laptop för 10 000:- har varit halvkass hela vägen ut och sen pajar precis när garantiden tar slut efter endast två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ser intressant ut, men efter att ha köpt en UX32VD som präglades av extremt många irriterande barnsjukdomar så avvaktar jag ett tag tills det går att läsa recensioner samt åsikter från konsumenter innan jag köper något från ASUS igen.

Känns inte okej att en laptop för 10 000:- har varit halvkass hela vägen ut och sen pajar precis när garantiden tar slut efter endast två år.

Om det är till nån tröst så har min UX31A fungerat helt klanderfritt rakt igenom. Är van vid Macbooks efter att ha ägt ett otaligt antal både i 13"- och 15"-utförande, och UX31A kan utan tvekan konkurrera på alla plan, även touchpaden. Jag är riktigt nöjd med den.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ser intressant ut, men efter att ha köpt en UX32VD som präglades av extremt många irriterande barnsjukdomar så avvaktar jag ett tag tills det går att läsa recensioner samt åsikter från konsumenter innan jag köper något från ASUS igen.

Känns inte okej att en laptop för 10 000:- har varit halvkass hela vägen ut och sen pajar precis när garantiden tar slut efter endast två år.

Ligger nog en hel del forskning bakom hur tillverkarna kan få konsumentprodukter att hålla garantitiden ut, men inte mycket mer än så.

Man kan konstatera att hösten/vintern blir en bra tid att skaffa laptop eller hybrid, tysta, fläktlösa, bra batteritid osv
Just den här modellen skulle jag vilja se med aningen större batteri, vill helst se ca 12 timmar plus idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan så man skulle vilja "råka tappa" sin gamla laptop bara för att få skaffa denna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Äntligen en dator med vitt t-bord Extremt najs att Asus har fattat att alla inte vill ha högblank touchscreen och erbjuder matt skärm som alternativ. Men varför har inte den vita versionen samma metall-design på locket som den svarta? Am disappoint.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett den vita med svarta tangenter, kan tänka mig att tangenterna ser smutsigare ut snabbare med vitt. nu vet jag inte om det kommer vara bakgrundsbelysta tangenter, men om det är det så kommer det bli lite knasigt med vita tangenter med svart bokstav? tänker mest på att dom måste belysa hela tangenten istället för endast bokstaven, om ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Första gången på länge jag vart sugen på något annat än macbook air. Riktigt läcker var denna. Påminner om seashell designen på deras gamla netbooks.

Men den lär väl vara win8 "only" så då tar jag inte i den med tång ens.

Lär ju inte vara några problem att byta tilll W7 eller W9 när det kommer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mygan:

Hade hellre sett den vita med svarta tangenter, kan tänka mig att tangenterna ser smutsigare ut snabbare med vitt. nu vet jag inte om det kommer vara bakgrundsbelysta tangenter, men om det är det så kommer det bli lite knasigt med vita tangenter med svart bokstav? tänker mest på att dom måste belysa hela tangenten istället för endast bokstaven, om ni förstår vad jag menar.

Har två vita tangentbord hemma, har aldrig haft några problem med smuts. Torkar av lite då och då bara, och låter bli att äta nutella med händerna när jag är vi datorn.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Tycker att det är lite i högsta laget att ta 10 lax för en 13" 1920*1080, 4GB och 128GB SSD. Även om batteritiden är OK, så undrar jag hur kraftfulla dessa processorer är. Känns som om priset på Ultrabooks och hybrider har gått upp, istället för ner. När de första ultrabooken visades, typ ASUS, kostade de väl ca 8-10 lax. Nu typ 2-3 år senare, så börjar priset på 10 lax, och går uppåt, nu snackar jag nya modeller som lanseras, och inte föregående generationer som går ner i pris. Intels vision att ultrabooks skulle hålla sig vid 1000 $ strecket verkar inte så gångbart längre.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Tycker att det är lite i högsta laget att ta 10 lax för en 13" 1920*1080, 4GB och 128GB SSD. Även om batteritiden är OK, så undrar jag hur kraftfulla dessa processorer är. Känns som om priset på Ultrabooks och hybrider har gått upp, istället för ner. När de första ultrabooken visades, typ ASUS, kostade de väl ca 8-10 lax. Nu typ 2-3 år senare, så börjar priset på 10 lax, och går uppåt, nu snackar jag nya modeller som lanseras, och inte föregående generationer som går ner i pris. Intels vision att ultrabooks skulle hålla sig vid 1000 $ strecket verkar inte så gångbart längre.

Apple sänker inte sina priser och då inser väl även Asus och andra ultrabooktillverkare att även de kan ha ett såpass högt pris. Just my two cents.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GambitSWE:

Tycker att det är lite i högsta laget att ta 10 lax för en 13" 1920*1080, 4GB och 128GB SSD. Även om batteritiden är OK, så undrar jag hur kraftfulla dessa processorer är. Känns som om priset på Ultrabooks och hybrider har gått upp, istället för ner. När de första ultrabooken visades, typ ASUS, kostade de väl ca 8-10 lax. Nu typ 2-3 år senare, så börjar priset på 10 lax, och går uppåt, nu snackar jag nya modeller som lanseras, och inte föregående generationer som går ner i pris. Intels vision att ultrabooks skulle hålla sig vid 1000 $ strecket verkar inte så gångbart längre.

Känns lite som 10k är gränsen för nivån där man faktiskt kan göra en laptop utan direkta kompromisser. MBA har trillat ner strax under 10k, men den har numera också en skärmpanel som placerar den bland de absolut sämsta ultrabooks man hittar idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det här är den mest intressanta laptoppen på länge!

Den är lätt, den är tunn, den är snygg.
Ingen VGA, Ingen DVI, ingen optisk läsare, ingen mekanisk hårddisk. Skönt att slippa föråldrad teknik.

Snålt med 4 GB RAM, men bra att det finns en variant med 8 GB.

Har den någon HDMI eller DisplayPort utgång?

Förhoppningsvis så är det USB 3 hela vägen, inget gammalt föråldrat USB 2.0.

Om den här har en skärm som täcker Adobes sRGB färggrymd och har stöd för hårdvarukalibrering och är är fabrikskalibrerad så vore det superbra.

Det ända dåliga med den här laptoppen verkar vara den stora obstruktiva Asus loggan. Den borde vara mindre och ha lägre kontrast, inte vara så utstickande.