när behöver man mer än celeron 1007u?

Permalänk
Medlem

när behöver man mer än celeron 1007u?

Har spanat in en liten stationär dator,asus vivopc som verkar ha det mesta

Liten, tyst, bluetooth, wifi, usb3.0 och billig. Tänkte slänga in mer minne och ssd. Enda som bekymrar mig är processorn är 1007u och ett enklare grafikkort.

Ska inte spela, använder inte tunga krävande program, frågan är behöver jag.en värre processor då?
Det skulle i så fall kosta ett par tusen extra o ev innebära mer värme o ev högre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

hur billig är den ?
kan du bygga dator själv så är det nog enklare och få den tyst.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sennagp:

Har spanat in en liten stationär dator,asus vivopc som verkar ha det mesta

Liten, tyst, bluetooth, wifi, usb3.0 och billig. Tänkte slänga in mer minne och ssd. Enda som bekymrar mig är processorn är 1007u och ett enklare grafikkort.

Ska inte spela, använder inte tunga krävande program, frågan är behöver jag.en värre processor då?
Det skulle i så fall kosta ett par tusen extra o ev innebära mer värme o ev högre ljudnivå.

Kan säga dig att vi har använt oss utav billigare datorer med celeron på jobbet, vilket innebär windows live mail, något wordprogram och ett program för inventarier, priser osv (lättdrivet).
Funkar bra i början men efter någon månad så säckar dessa datorer ihop totalt! Tar evigheter att starta minsta program som anteckningar, internet är samma sak med.
Dock har vi inte installerat om datorn på x antal år nu så kan ju bero på det med, men inte kul att behöva göra det efter 3 månaders användning hela tiden.

Har du möjligheten så gå med någon aningen vassare processor, gärna SSD för laddtider.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Rent konkret så finns det väl inte mkt som inte kommer funka strålande med denna processor? Youtube äldrespel fb alla forum alla sociala medier wordpress spela musik kolla film använda flera skärmar kopiera filer använda.torrents osv bör väl funka supersnabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sennagp:

Rent konkret så finns det väl inte mkt som inte kommer funka strålande med denna processor? Youtube äldrespel fb alla forum alla sociala medier wordpress spela musik kolla film använda flera skärmar kopiera filer använda.torrents osv bör väl funka supersnabbt

Om du ska surfa på krävande webbsidor så kan den nog sega ihop en del, samma om du vill köra mer än ett program i bakgrunden...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W