Benq XL2420Z - Omöjligt att kalibrera och behålla inställningarna?

Permalänk
Medlem

Benq XL2420Z - Omöjligt att kalibrera och behålla inställningarna?

Hej!

Hämtade häromdagen hem en Benq XL2420Z (firmware 2) och har sedan dess förgäves försökt få färgerna och kontrasten att se bra ut. Betraktningsvinkeln upp/ned är fullständigt usel men det får jag väl leva med antar jag.

Största problemet jag har är att när jag väl efter mycket pillande lyckats hitta någonting jag känner mig nöjd med, glöms det bort till nästa datoromstart! Använder Display Pilot (senaste versionen antar jag, hämtad från benq.com) för att sköta inställningarna, och det är ju allt annat än smidigt men känns ändå bättre än skärmens inbyggda kontroller. Borde jag kanske skippa Display Pilot? Varje gång jag startar datorn växlar den automatiskt en massa gånger mellan olika skärmprofiler innan den verkar hitta någon den är nöjd med, olika varje gång. Dessutom glömmer den brighness/contrast och återställer till 100/50, varenda gång. Mycket irriterande.

Är jag bara dum i huvudet och gör någonting helt fel? Display Pilot känns verkligen uselt. Har jag missat någon given inställning som behövs för att få skärmen okej? Har hört så mycket gott om den och jag är grymt besviken just nu, får jag erkänna. Googlat runt en massa men inte hittat någon som är lika missnöjd / har samma problem som jag.

Hjälp mig kära Sweclockers, ni är mitt enda hopp!

Permalänk
Medlem

Har samma problem med Benq XL2411Z. Svarar bara för att följa i mina trådar

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ändrar du på skärmen enbart?

Ändra i inställningarna för ditt grafikkort ist.

Inte en fullständig lösning då det inte ska vara så som du beskriver. Men ett fungerande plåster iaf.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Läst lite guider, fipplat in en ny ICC profile och tyckt färgerna blivit måttligt bra. Men verkar byta tillbaks till olika modes om man starta om/gå i sovläge/startar vissa spel.

Även provat utan pilot display, men inte hittat något vettigt körsätt. Tänkte mig att jag skulle ha typ spelmode på knapp nr1 och surfmode på knapp nr2 (alltså dendär s-swtichen) men det verkar ju inte riktigt funka korrekt

Permalänk
Avstängd

Trådrubriken är missvisande. Att profilera skärmen är inte samma sak som att kalibrera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Hej!

Hämtade häromdagen hem en Benq XL2420Z (firmware 2) och har sedan dess förgäves försökt få färgerna och kontrasten att se bra ut. Betraktningsvinkeln upp/ned är fullständigt usel men det får jag väl leva med antar jag.

Största problemet jag har är att när jag väl efter mycket pillande lyckats hitta någonting jag känner mig nöjd med, glöms det bort till nästa datoromstart! Använder Display Pilot (senaste versionen antar jag, hämtad från benq.com) för att sköta inställningarna, och det är ju allt annat än smidigt men känns ändå bättre än skärmens inbyggda kontroller. Borde jag kanske skippa Display Pilot? Varje gång jag startar datorn växlar den automatiskt en massa gånger mellan olika skärmprofiler innan den verkar hitta någon den är nöjd med, olika varje gång. Dessutom glömmer den brighness/contrast och återställer till 100/50, varenda gång. Mycket irriterande.

Är jag bara dum i huvudet och gör någonting helt fel? Display Pilot känns verkligen uselt. Har jag missat någon given inställning som behövs för att få skärmen okej? Har hört så mycket gott om den och jag är grymt besviken just nu, får jag erkänna. Googlat runt en massa men inte hittat någon som är lika missnöjd / har samma problem som jag.

Hjälp mig kära Sweclockers, ni är mitt enda hopp!

Det du skulle behöva i första hand när du kalibrerar är en colorimeter. Utan en sådan så är kalibrering rätt omöjlig. Det finns dugliga för bra pris. Jag har en Xrite i1 display pro och den är helt okej. Med en sådan kan du även profilera din skärm, d.v.s göra egna icc-profiler. Skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Det du skulle behöva i första hand när du kalibrerar är en colorimeter. Utan en sådan så är kalibrering rätt omöjlig. Det finns dugliga för bra pris. Jag har en Xrite i1 display pro och den är helt okej. Med en sådan kan du även profilera din skärm, d.v.s göra egna icc-profiler. Skål!

Men kära nån, vi är inga designers eller fotografer. Vi vill bara behålla brightness på 40% utan att behöva knappa in det via skärmens osd varje gång vi stängt av skärmen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Men kära nån, vi är inga designers eller fotografer. Vi vill bara behålla brightness på 40% utan att behöva knappa in det via skärmens osd varje gång vi stängt av skärmen.

Om man inte använder ett verktyg som en t.ex en colorimeter och istället kalibrerar med ögonen, så kommer man garanterat att få felaktig bild. Detta kommer att resultera i inkorrekt visning av färger, potentiellt sämre kontrastförhållande och felaktiga gammavärden. Kontrast och gamma är ju något som även påverkar den som inte håller på med professionellt design och fotoarbete. Att skaffa en colorimeter för att kalibrera sin skärm var bara ett förslag på hur man kan göra sin skärm så trevlig som möjligt att titta på. Vill man kalibrera utan så kan man kolla upp recensioner och kopiera deras inställningar för skärmen. Detta blir aldrig lika exakt då alla paneler beter sig olika.

EDIT: Återställer sig inställningarna även om du ändrar i OSD:n på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Om man inte använder ett verktyg som en t.ex en colorimeter och istället kalibrerar med ögonen, så kommer man garanterat att få felaktig bild. Detta kommer att resultera i inkorrekt visning av färger, potentiellt sämre kontrastförhållande och felaktiga gammavärden. Kontrast och gamma är ju något som även påverkar den som inte håller på med professionellt design och fotoarbete. Att skaffa en colorimeter för att kalibrera sin skärm var bara ett förslag på hur man kan göra sin skärm så trevlig som möjligt att titta på. Vill man kalibrera utan så kan man kolla upp recensioner och kopiera deras inställningar för skärmen. Detta blir aldrig lika exakt då alla paneler beter sig olika.

EDIT: Återställer sig inställningarna även om du ändrar i OSD:n på skärmen?

Ja det låter ju bra. Jag vet bara inte i vilken ände jag skulle börja.

Så fort jag stänger av skärmen återställs alla inställningar man kan göra via osd:n

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ja det låter ju bra. Jag vet bara inte i vilken ände jag skulle börja.

Så fort jag stänger av skärmen återställs alla inställningar man kan göra via osd:n

Nej, du behöver inte köpa någon utrustning om du inte vill. Det funkar att kopiera inställningar från recensioner. Kan det vara display pilot som har något med återställningar av osd:n att göra? Låter underligt men kanske värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Nej, du behöver inte köpa någon utrustning om du inte vill. Det funkar att kopiera inställningar från recensioner. Kan det vara display pilot som har något med återställningar av osd:n att göra? Låter underligt men kanske värt att kolla upp.

Jag har ingen programvara för skärmen installerad. Bara drivrutinen som windows 8.1 identifierade online

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ledsen att jag själv inte deltog i diskussionen.

Nej, kalibrering kanske var fel ord. Är inte såpass insatt att jag gör skillnad på kalibrering och profilering, så jag lämnar det åt er kunniga att avgöra vad jag egentligen försöker göra

Nu använder jag inte Display Profile alls. Hittade denna fina recension som innehöll ICC-profiler (visste inte ens vad det var för något förut, tack tråden!). Efter att ha skippat Display Profile och installerat deras 120 hz-profil rullar allt på utmärkt med deras testinställningar, smått modifierade för att passa ljuset i mitt rum! Inga problem med omstarter längre, allt tycks ligga kvar i minnet.

Det jag stör mig enormt på nu är de fullkomligt värdelösa betraktningsvinklarna, men det verkar ju vara något som "ingår" i TN-paneler. Är van vid IPS och var beredd på ett steg ner på den fronten, men trodde inte att det skulle vara riktigt så illa. Hur jag än sitter är ju översta delen på skärmen mörkare än resten! Är väl bara att vänja sig, antar jag, om ingen har något magiskt superknep som räddar situationen. Kör skärmen i 120 hz istället för 144 nu, eftersom det känns som att detaljer framträder klarare då.