Dell presenterar Ultrasharp UP2715K – världens första skärm med 5K-upplösning

Permalänk
Medlem

Gällande 1440p, 1080p, UHD och 5K…

1080p x 4 = UHD
1440p x 4 = "5K"

Dells upplösningsstandard är perfekt ersättare för dagens 27" med 2560x1440 då allt skalar 2X på höjd och bredd. Du får perfekt skalning och bra storlek på GUI vid 27".

Permalänk

Hade det varit en 54", så hade den kunnat ersätta 4st 27" 1440p rakt av.
Nu får man ju högre användbar upplösning med tex en 40" UHD.

Känns som om det är en miljon gånger mer akut att se till så att dom 4K-skärmar/TV vi redan har och får, får åtminstone ett minimalt antal väl fungerande ingångar, så att man faktiskt kan börja använda dom.

Varför i HELV¤%& är inte DP standard på alla burkar med 4K/UHD redan?

Fast med tanke på hur historien ser ut, så antar jag att man får vara glad att dom inte säljer några UHD med bara SCART.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nu tänker du helt galet, 4K/4=1080p för det får plats 4 stycken 1080p bilder på en 4K-skärm. På en 5K får det plats betydligt mer än 2 stycken 1440p, 3,97 stycken 1440p bilder får plats på en 5K-skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev väl för kortfattat... jag menade både på höjd och bredd med pixelhalveringen (egentligen en dubblering), annars blir det galet.
I 5k borde man rimligen kunna dela höjd och bredd 2 gånger: Först till 2560*1440 och sedan 1280*720, båda acceptabla upplösningar.
I 4k håller det nästan bara för 1 delning av höjd och bredd: ner till 1920*1080, för delar du igen får du 960*540 vilket jag tycker är lite för lågupplöst (osäker på om det ens stödjs, ingen aning).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejsann:

Skrev väl för kortfattat... jag menade både på höjd och bredd med pixelhalveringen (egentligen en dubblering), annars blir det galet.
I 5k borde man rimligen kunna dela höjd och bredd 2 gånger: Först till 2560*1440 och sedan 1280*720, båda acceptabla upplösningar.
I 4k håller det nästan bara för 1 delning av höjd och bredd: ner till 1920*1080, för delar du igen får du 960*540 vilket jag tycker är lite för lågupplöst (osäker på om det ens stödjs, ingen aning).

Ah ok då är jag med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som har koll på om en MacBook Pro Retina kan driva denna i full upplösning? Tänker inte på prestanda, utan om det är möjligt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

vad behöver man för graffe för 2 sånna skärmar då eller 3 5K skärmar orkar nåt av dagens grafikkort driva spel i den upplösningen över 3 skärmar?
Bara som en tanke 3x 22K är ju vansinne i sig men en sån dator i sig kostar nog vansinnigt mycket också men intressant att veta i alla fal

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blomqvist:

Någon som har koll på om en MacBook Pro Retina kan driva denna i full upplösning? Tänker inte på prestanda, utan om det är möjligt.

Nope, inte enligt vad jag hittade på Google om du syftar på "Intel Iris 5200" som samtliga Macbook Retina verkar ha.

Max-upplösningen via DisplayPort är: 3840x2160 och via HDMi är den: 4096x2160.
Källa: http://www.pugetsystems.com/parts/Video-Card/Integrated-Intel...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Equilibrium:

Men vad är pointen i det hela, vad skulle man ens använda en skärm med så här stor pixel yta till?

Pixeldensitet. Läs detta på en iPad 2 jämte en iPad 3/4/5 samt din datorskärm så förstår du varför vi behöver mycket högre pixeldensitet på datorskärmar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

vad behöver man för graffe för 2 sånna skärmar då eller 3 5K skärmar orkar nåt av dagens grafikkort driva spel i den upplösningen över 3 skärmar?
Bara som en tanke 3x 22K är ju vansinne i sig men en sån dator i sig kostar nog vansinnigt mycket också men intressant att veta i alla fal

Krävs ett grafikkort med 6 displayport utgångar i alla fall, och det finns.
Om det finns något spel som stödjer upplösningen 15360*2880 vet jag inte, dirt 3 kanske?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

dom som sysslar med bildbehandling lär väl ha nytta av en så pass högupplöst skärm .. om den är seriös och klarar visa 100% av adobe rgb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

vad behöver man för graffe för 2 sånna skärmar då eller 3 5K skärmar orkar nåt av dagens grafikkort driva spel i den upplösningen över 3 skärmar?
Bara som en tanke 3x 22K är ju vansinne i sig men en sån dator i sig kostar nog vansinnigt mycket också men intressant att veta i alla fal

Driva spel säkert, men om man är kräsen med fps så är det nog bara att invänta GTX980 8GB och ta 3-4st

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Nope, inte enligt vad jag hittade på Google om du syftar på "Intel Iris 5200" som samtliga Macbook Retina verkar ha.

Max-upplösningen via DisplayPort är: 3840x2160 och via HDMi är den: 4096x2160.
Källa: http://www.pugetsystems.com/parts/Video-Card/Integrated-Intel...

GeForce GT750M med 2GB dedikerat minne har min MacBook Pro Retina... Men fortfarande så ser det ut att max upplösningen blir 4096x2160 på extern skärm för denna modell, om inte Apple lyckas lösa den begränsningen på något sätt. Man blir grymt sugen på en sån skärm för att kunna koppla till MacBooken!

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB