Hemmabioreceiver ändrar upplösning på dator.

Permalänk
Medlem

Hemmabioreceiver ändrar upplösning på dator.

Har min dator kopplad till hemmabioreceivern (HDMI in), som sen går genom HDMI ut till datorskärmen. Varje gång jag stänger av receivern (men datorn fortfarande är igång) så flyttar sig alla ikoner och fönsterstorlekar ändras. Ändringarna sker på samma sätt som om man vrider ner upplösningen på datorn till något i stil med 640x360. Mycket jobbigt då jag konstant måste förstora fönster och flytta om skrivbordsikoner som jag tidigare hade ordning på.

Har försökt mig på vår kära vän Google utan resultat då jag inte är hundra på vad jag ska söka efter. Har även pillat runt i inställningarna på receivern utan att finna något användbart. Finns det något sätt att lösa det eller är det helt enkelt något jag får leva med?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Vet inte varför det blir så eller hur du kan lösa det.
Men varför inte slippa detta problem tills en lösning kan hittas genom att skippa HDMI på din reciver?
Kör ljudet till din reciver på annat vis.

Eller ha sonika din reciver på under tiden din dator är på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem

Klonar du bilden eller hur har du ställt in det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Skrivet av SCORPIUS:

Vet inte varför det blir så eller hur du kan lösa det.
Men varför inte slippa detta problem tills en lösning kan hittas genom att skippa HDMI på din reciver?
Kör ljudet till din reciver på annat vis.

Eller ha sonika din reciver på under tiden din dator är på.

Hade gärna gjort detta, men måste ha bildsignalen från datorn till receivern för att i sin tur kunna köra vidare bilden till TVn. Egentligen är det inte just upplösningsändringen som stör mig, utan att jag faktiskt inte lyckas lösa det. Så är det att vara ingenjör, ha ha...

Skrivet av mrqaffe:

Klonar du bilden eller hur har du ställt in det ?

Nej. Bilden som går till receivern är den primära. Om jag förstod din fråga rätt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zache_:

Nej. Bilden som går till receivern är den primära. Om jag förstod din fråga rätt.

Du förstod fel men gav kanske ändå svaret till problemet, om du kopplar bort den primära skärmen så blir det lite "hicka i grafiken" monitorn ska nog vara primär och du trycker win + P och väljer utvidga när du vill visa bild till tvn.
Ändra så det blir så och prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skulle skrivit med en gång att det var tv + skärm ju

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.