Microsoft bekräftar Windows 9 av misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skrev inte att jag tycker, jag skrev att "det är". Med din definition av vad en flopp är så kan ingen utom företaget själva med säkerjet veta huruvida något är en flopp eller inte, så din definition är skev.

I SAOL står det "Misslyckande" och "Fiasko". Inget mer. Inga påhängda definitioner om vinst eller uppnått syfte. Så jag vågar påstå att det snarare är du som har cyklat vilse, med punktering på båda däcken.

Windows 8 är både ett misslyckande eftersom det inte fick folk att annamma MUI, som Microsoft hoppats på, och ett fiasko eftersom allt fokus hamnat på MUI, och det fått mycket negativ kritik från en stor majoritet, trotts att de flesta är överens om att Windows 8 springer cirklar runt Windows 7, rent tekniskt, så jo, Windows 8 är en flopp!

Har jag nån stans skrivit att det inte är det, kan du vara snäll och läsa innan du kommenterar w8 må vara en flopp men det är ingen subjektiv fråga, antingen är det det eller inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Har jag nån stans skrivit att det inte är det, kan du vara snäll och läsa innan du kommenterar w8 må vara en flopp men det är ingen subjektiv fråga, antingen är det det eller inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Du antydde rätt kraftigt att du tyckte att jag använde bemärkelsen "flopp" på ett felaktigt sett. Sedan börjar du svamnla om att om att det är en produkt så gäller det bara om produkten inte går med vinst. Jag visade klart och tydligt att så inte är fallet. Vad som är ett misslyckande eller ett fiasko kan visst vara subjektivt. Och jag pekade på områden där det inte finns mycket diskussionsutrymme i att Windows 8 lyckas pricka in både ett fiasko och ett misslyckande, så oavsett om du vill ha en subjektiv eller objektiv syn på saken, så är Windows 8 en flopp, och jag har använt definitionen helt korrekt och förtjänar alltså knappast de spydigheter du häver ur dig. Det är snarare du som borde läsa innan du svarar folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är en av punkterna vi skiljer oss på. Du tycker att det är fel på användarna, och då är det inte mycket att diskutera, eftersom det enligt dig blir fel på alla användare som inte föredrar eller förstår det sätt du helst vill att man ska använda en dator på.

Sedan har jag precis gett dig en drös med källor. Om den här typen av artiklar stämde dåligt med gemene mans uippfattning skulle de inte kunna hålla på såhär, men det är en väl förankrad åsikt att helhetsintrycket av Windows 8 är kass.

Nej, återigen. Vi är överens om att Modern UI är en del i Windows 8, men det bidrar till ett negativt helhetsintryck för folk, plus att Microsoft envisas med att fronta Modern UI, även på desktopdatorer, i sin marknadsföring, så vad det verkar så tycker i alla fall Microsoft att folk borde tycka att MUI är en central del av Windows 8 också på desktop, vilket folk gör, och inte uppskattar.

200+ miljoner användare skulle inte köpa det och sedan vara missnöjda, kan du inte bara förstå det och gå vidare i livet? Om vi leker med tanken på att så många skulle köpt operativsystemet och en klar majoritet faktiskt skulle vara missnöjda - ja då är det de facto användarna det är fel på. Vad har jag med det hela att göra med? Ingenting, är svaret. Jag vill ingenting, jag tar enbart fram lösningar på dina problem.

Du har inte gett en drös med källor, du har gett ett flertal artiklar som stöder din åsikt. Det är allt. Klart det går att hålla på, bara att lyssna på ditt propagerande och rent ut sagt felaktiga påståenden gör att rykten och förutfattade åsikter sprids.

Ditt sista stycke - svar nej. Världen är större än så, tror inte du någonsin kommer att förstå det men så är det.

Och ja, du och sAABen är experter på att använda fel termer vid fel tillfällen. End of that story

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

200+ miljoner användare skulle inte köpa det och sedan vara missnöjda, kan du inte bara förstå det och gå vidare i livet? Om vi leker med tanken på att så många skulle köpt operativsystemet och en klar majoritet faktiskt skulle vara missnöjda - ja då är det de facto användarna det är fel på. Vad har jag med det hela att göra med? Ingenting, är svaret. Jag vill ingenting, jag tar enbart fram lösningar på dina problem.

Du har inte gett en drös med källor, du har gett ett flertal artiklar som stöder din åsikt. Det är allt. Klart det går att hålla på, bara att lyssna på ditt propagerande och rent ut sagt felaktiga påståenden gör att rykten och förutfattade åsikter sprids.

Ditt sista stycke - svar nej. Världen är större än så, tror inte du någonsin kommer att förstå det men så är det.

Och ja, du och sAABen är experter på att använda fel termer vid fel tillfällen. End of that story

Och så ytterligare svammel från dig.. Jag trodde du åtminstonne insåg att Licenser med OEM inräknat inte är slutkundsanvändare. Det sitter inte 200 miljoner användare med Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

När ska du förstå att sålda licenser är _allt_ som räknas? OEM, privat, volym.
Finns inget annat som betyder någonting. Finns inget annat som definierar en flopp eller ett misslyckande - eller en succé.
Tror du att exempelvis Dell köpte en licens, säg i januari 2013, och fortfarande sitter och ruvar på den? Tror du Dustin lagerför en licens i någon vrå som de aldrig blir av med? Självklart är den där ute någonstans. Det är inte en lagervara på det viset. Det är inte vin vi pratar om.

En liknelse - en biofilm. En biosuccé definieras av antalet besökare, inte dess innehåll (annars hade nog inte Transformers eller hundraåringen varit sådana succéer.... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

När ska du förstå att sålda licenser är _allt_ som räknas? OEM, privat, volym.
Finns inget annat som betyder någonting. Finns inget annat som definierar en flopp eller ett misslyckande - eller en succé.
Tror du att exempelvis Dell köpte en licens, säg i januari 2013, och fortfarande sitter och ruvar på den? Tror du Dustin lagerför en licens i någon vrå som de aldrig blir av med? Självklart är den där ute någonstans. Det är inte en lagervara på det viset. Det är inte vin vi pratar om.

En liknelse - en biofilm. En biosuccé definieras av antalet besökare, inte dess innehåll (annars hade nog inte Transformers eller hundraåringen varit sådana succéer.... )

Det går inte att jämföra så. En stationär dator som säljs med ett operativsystem på kan ligga orörd i månader. Det enda rimliga är naturligtvis att räkna vad som används. Microsoft har avtal med flera OEM som säger att de inte _får_ installera något annat än det Microsoft godkänner på sina datorer, och du menar att bara Microsoft säljer en licens till OEM så kan man räkna det som en nöjd slutkund sedan? Totalt verklighetsfrämmande och rent magiskt tänkande skulle jag vilja påstå. Jag ger upp, men du kan inte övertyga en enda människa att Windows 8 inte är en flopp. Alla vet, vissa väljer bara att blunda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det går inte att jämföra så. En stationär dator som säljs med ett operativsystem på kan ligga orörd i månader.

Kan bekräfta detta då en vän skaffade en helt ny dator på rea för ca 1 månad sedan. Datorn hade "bara" 8.0 RTM" installerat. Vi fick ladda ner flera GB med uppdateringar, både 8.1 och 8.1 Update.

Så enligt "försäljningssiffror" är den datorn såld sedan länge... men den är definitivt inte det enligt "kund".

Permalänk
Avstängd

Ja klart att det kan hända. Men det hör inte till vanligheten. Håller dock med om uppdateringarna, de är inte direkt små.

Däremot har jag kommit på vad Ozzed och jag skiljer oss på - jag räknar enbart i hårda värden och värderingar medan han ser det i mjuka. För mig är det en självklarhet att produkten når kund förr eller senare, han blandar in en annan skala - kundnöjdhet.

Säg så här, det finns nöjda och missnöjda kunder överallt, alla branscher, alla produkter. Ingen produkt älskas av alla. Men det här går inte att ta på, man kan skaffa "källor" på internet som stöder tesen att produkten är bra eller dålig - det är inget underlag för att den är det eller att omvärlden på riktigt tycker det. Det är bara en röst av väldigt många. De facto försäljningssiffror däremot är det enda man kan gå efter. Bland bilar, bland film, bland grafikkort, bland kvällstidningar, bland kläder, bland parfymer, bland operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja klart att det kan hända. Men det hör inte till vanligheten. Håller dock med om uppdateringarna, de är inte direkt små.

Däremot har jag kommit på vad Ozzed och jag skiljer oss på - jag räknar enbart i hårda värden och värderingar medan han ser det i mjuka. För mig är det en självklarhet att produkten når kund förr eller senare, han blandar in en annan skala - kundnöjdhet.

Säg så här, det finns nöjda och missnöjda kunder överallt, alla branscher, alla produkter. Ingen produkt älskas av alla. Men det här går inte att ta på, man kan skaffa "källor" på internet som stöder tesen att produkten är bra eller dålig - det är inget underlag för att den är det eller att omvärlden på riktigt tycker det. Det är bara en röst av väldigt många. De facto försäljningssiffror däremot är det enda man kan gå efter. Bland bilar, bland film, bland grafikkort, bland kvällstidningar, bland kläder, bland parfymer, bland operativsystem.

Fast det blir extra skevt när man som kund inte har något alternativ. Köper man en dator med Windows på idag så är det Windows 8 på den, inget snack.

Men visst, om man räknar försäljning till OEM som ett "köp" så är väl Windows 8 varken bättre eller sämre säljande än sina föregångare, relativt marknaden i stort. Men just därför är den statistiken totalt meningslös. Vi kan i så fall konstatera att Windows 9, 10 och 11 kommer bli succeer de också, förutsatt att PC-marknaden står dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast det blir extra skevt när man som kund inte har något alternativ. Köper man en dator med Windows på idag så är det Windows 8 på den, inget snack.

Men visst, om man räknar försäljning till OEM som ett "köp" så är väl Windows 8 varken bättre eller sämre säljande än sina föregångare, relativt marknaden i stort. Men just därför är den statistiken totalt meningslös. Vi kan i så fall konstatera att Windows 9, 10 och 11 kommer bli succeer de också, förutsatt att PC-marknaden står dig.

Svara på frågan för en gångs skull då:
Vad hade du för alternativ 2010? Eller 2007? Eller 2005? Inte så jättemycket till alternativ då heller, eller hur

Det är just det - marknaden står sig inte. Relativt sett är Windows 8 endast marginellt bakom sjuan men före XP och Vista. Det är för mig mer intressant än reda försäljningssiffror, eller för den sakens skull "kundnöjdhet". Vi har sett en enorm nedgång på specifikt desktopsidan och en enorm uppgång på mobilitetssidan (eller vad vi nu ska kalla det). Beteendet bland användarna har ändrat sig och det är det här användarna måste acceptera. Man vill inte applicera Windows 7 eller OS X på touch (var av det senare vet jag inte ens om det skulle gå). De olika tillverkarna försöker anpassa sig, konkurrera på nya områden, uppfinna nya områden.

Här har Microsoft nästan träffat mitt i prick från början, nästan alla är överens om att ModernUI är bra när man kan använda touch. Sedan för resten, ja absolut kunde det gjorts mycket smidigare. Men åttan består av så mycket mer och det lägger grunden för nian.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast det blir extra skevt när man som kund inte har något alternativ. Köper man en dator med Windows på idag så är det Windows 8 på den, inget snack.

Men visst, om man räknar försäljning till OEM som ett "köp" så är väl Windows 8 varken bättre eller sämre säljande än sina föregångare, relativt marknaden i stort. Men just därför är den statistiken totalt meningslös. Vi kan i så fall konstatera att Windows 9, 10 och 11 kommer bli succeer de också, förutsatt att PC-marknaden står dig.

Så välformulerat!

Fast det börjar dyka upp datorer, även bärbara datorer, utan MS Windows, i elektronikladorna.
Frågan är hur länge dessa PC-datorer med MS Windows kommer utan låsta bootloaders, Microsoft nöjer sig inte längre med att sälja ett MS OS. Numera vill de också tjäna pengar även när köpare använder ett MS OS.

Så troligen kommer MS att räkna en försäljning av en OS-licens som inte används som en förlust affär. Se bara på "Windows with Bing". Microsofts förtjänst ligger i reklamintäkter från Bing och andra MS tjänster och program (som är såååå nödvändiga i ett OS).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det kommer aldrig att ske då det finns så många av användarna som bygger eget exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Svara på frågan för en gångs skull då:
Vad hade du för alternativ 2010? Eller 2007? Eller 2005? Inte så jättemycket till alternativ då heller, eller hur

Det är just det - marknaden står sig inte. Relativt sett är Windows 8 endast marginellt bakom sjuan men före XP och Vista. Det är för mig mer intressant än reda försäljningssiffror, eller för den sakens skull "kundnöjdhet". Vi har sett en enorm nedgång på specifikt desktopsidan och en enorm uppgång på mobilitetssidan (eller vad vi nu ska kalla det). Beteendet bland användarna har ändrat sig och det är det här användarna måste acceptera. Man vill inte applicera Windows 7 eller OS X på touch (var av det senare vet jag inte ens om det skulle gå). De olika tillverkarna försöker anpassa sig, konkurrera på nya områden, uppfinna nya områden.

Här har Microsoft nästan träffat mitt i prick från början, nästan alla är överens om att ModernUI är bra när man kan använda touch. Sedan för resten, ja absolut kunde det gjorts mycket smidigare. Men åttan består av så mycket mer och det lägger grunden för nian.

Om vi tar Vista som exempel, så hade kunderna XP som alternativ bra länge, och utnyttjade det också, vilket möjligen förklarar Vistas svaga markndspenetration, medans Windows 7 försvann rätt snabbt.. XP's support förlängdes även för att tillgodose behovet hos kunderna. Jag tvivlar stakt på att vi kommer se samma sal hända med Windows 7.

Och ja, för femte gången, eller vad det blir.. Modern UI är en liten del av helheten i Windows 8. Jag har aldrig påstått något annat, men det är uppenbart en tillräckligt viktig del för folk eftersom det bidrar till attoperativet får mycket skit. Och när folk tänker Windows så tänker de desktop. Mobil/tablet-andelen Microsoft har är försvinnande liten i sammanhanget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Försäljning och support är dock två vitt skilda saker.
Poängen är att det inte är specifikt för åttan att det inte finns ytterligare ett operativsystem till salu. Ditt argument är alltså
meningslöst.

Ja och då finns det de som är inlåsta i sitt eget tänk och endast länkar till likasinnade artiklar för att få stöd, när man egentligen borde hjälpa de som inte besitter samma kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Försäljning och support är dock två vitt skilda saker.
Poängen är att det inte är specifikt för åttan att det inte finns ytterligare ett operativsystem till salu. Ditt argument är alltså
meningslöst.

Ja och då finns det de som är inlåsta i sitt eget tänk och endast länkar till likasinnade artiklar för att få stöd, när man egentligen borde hjälpa de som inte besitter samma kompetens.

Det tycker jag att jag gör också. Jag har frekvent rekommenderat folk att installera Claassic shell om man inte tål Modern UI och struntar i principfrågan bakom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det är bra.

Önskvärt hade varit att artiklar som handlar om just hur dåligt Windows 8 (eller vad nu ämnet handlar om) är också tar upp hur man löser problemen som uppstår, eller som skribenten anser finns där - annars blir det väldigt partiskt åt något håll - och just därför anser jag inte att länkar på internet är särskilt bra som källor. Tyvärr vill de flesta bara läsa om katastrofer och elände, gärna i shockrubriker, när de läser och inte om positiva saker och hur man kommer tillrätta med saker, om det inte handlar om mode eller vikt då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen sedan den majoritet som tycker något vägrar köpa produkten eftersom de tycker att den är dålig?

Huruvida gud finns eller inte är irrelevant i vinstsyfte, men om tillräckligt många låter bli att köpa en produkt, så att vinsten minskar tillräckligt mycket så blir det en flopp Sedan kan Microsoft och de som tycker att Windows 8 är bra tycka att Windows 8 är det bästa sedan skivat bröd om de vill, men det ger inte Microsoft mer klirr i kassan för det.

Majoritetens åsikter spelar roll, huruvida du personligen håller med eller bryr dig är helt irrelevant i sammanhanget

Jag menade objektivt, inte subjektivt dock. Visst spelar det roll för företaget, men det var inte det jag syftade på utan att objektivt så är Windows 8.1 mycket bättre än Windows 7. Problemet är att många har den dåliga smaken kvar från Windows 8 (även om windows 8 ändå är bättre än windows 7, bara att den hade några jobbiga aspekter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är bra.

Önskvärt hade varit att artiklar som handlar om just hur dåligt Windows 8 (eller vad nu ämnet handlar om) är också tar upp hur man löser problemen som uppstår, eller som skribenten anser finns där - annars blir det väldigt partiskt åt något håll - och just därför anser jag inte att länkar på internet är särskilt bra som källor. Tyvärr vill de flesta bara läsa om katastrofer och elände, gärna i shockrubriker, när de läser och inte om positiva saker och hur man kommer tillrätta med saker, om det inte handlar om mode eller vikt då...

Ja, det fungerar väl om man anser att huvudproblematiken ligger i avsaknaden av en startmeny, men om man däremot som jag med flera tycker att huvudproblemet ligger i att Microsoft inte själva erbjuder en startmeny, utan lämnar det till slutanvändaren, så blir det ju värre. Det är inte så enkelt som "Men installera Classic Shell och sluta gnäll", som vissa tycks tro. Om man anser att Microsoft valt fel riktning med Modern UI på desktop visar man ju det bäst genom att låta bli produkten, och det verkar också vara det som fått genomslag nu. Om folk hade tyckt att MUI kvittar, eller till och med uppskattat det på desktop, så hade ju Microsoft rimligtvis behållit det till Windows 9, och inte som nu, satt dit en startmeny som mer liknar den i Windows 7, om nu ryktena stämmer.

Skrivet av voidkahn:

Jag menade objektivt, inte subjektivt dock. Visst spelar det roll för företaget, men det var inte det jag syftade på utan att objektivt så är Windows 8.1 mycket bättre än Windows 7. Problemet är att många har den dåliga smaken kvar från Windows 8 (även om windows 8 ändå är bättre än windows 7, bara att den hade några jobbiga aspekter).

Jag är inte så säker på det. Modern UI är fortfarande kvar, och det är fortfarande i helskärm. Och det verkar ju vara det som folk stör sig på. Sedan så är "bättre" och "sämre" fortfarande subjektiva ord i sig, så det blir svårt att göra en objektiv bedömning baserat på folks åsikter oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är just det - marknaden står sig inte. Relativt sett är Windows 8 endast marginellt bakom sjuan men före XP och Vista. Det är för mig mer intressant än reda försäljningssiffror, eller för den sakens skull "kundnöjdhet". Vi har sett en enorm nedgång på specifikt desktopsidan och en enorm uppgång på mobilitetssidan (eller vad vi nu ska kalla det). Beteendet bland användarna har ändrat sig och det är det här användarna måste acceptera. Man vill inte applicera Windows 7 eller OS X på touch (var av det senare vet jag inte ens om det skulle gå). De olika tillverkarna försöker anpassa sig, konkurrera på nya områden, uppfinna nya områden.

Här har Microsoft nästan träffat mitt i prick från början, nästan alla är överens om att ModernUI är bra när man kan använda touch. Sedan för resten, ja absolut kunde det gjorts mycket smidigare. Men åttan består av så mycket mer och det lägger grunden för nian.

Kunden i de flesta marknader väljer det de vill ha, och resten går i konkurs. Användarna ska inte behöva acceptera ett enda skit, utan de betalar, DE bestämmer. Finns alltid konkurrens och nya sätt, och Android, iOS fullständigt ÄGER den marknaden i mobila. Kommer man in i gråzonen av en liten dator med Windows och touch så är ModernUI bra, men det är en väldigt smal värld, där inte alla är.
Så vad Microsoft gjorde var, övergav alla sina nuvarande användare, hoppades att alla skulle sitta och kleta ner sina skärmar med en mobil platta, slänga desktop datorn. Vad som hände var att enklare OS, som inte tar 24GB av en 32GB SSD, som kan surfa, hantera miljontals små appar, fick marknaden. Desktop användarna blev sura som ättika och ratade M$, och M$ fick några % kunder som tyckte, detta kan vara bra eller detta kan jag leva med. Företagen betalar rejäla priser för denna mjukvara, och det är DÄR M$ har förlorat mycket. Risken är nu om inte Windows 9 fungerar för företagen, så kommer Windows 7 att bli ett nytt "XP" som hänger i för länge...

Kort sagt det mest idiotiska beslutet de någonsin gjort enligt mig.

Hade de behållit desktop som det var, och inte gjort 50%+ av Windows användarna sura, så hade det blivit en succe där man kunnat använda Windows 8 på flera typer av maskiner, ELLER behållit det precis som du vill ha. Nyckeln är valfrihet, möjligheten att göra det kunden vill, inte det M$ vill. Jag betalar inte för någon tjänst/programvara eller fysisk produkt där någon ska säga till mig vad jag ska göra med den. Jag äger min dator, jag har köpt en licens för att använda deras mjukvara, men om den inte passar mina behov, så köper jag inte licensen. Nu har de en satans massa kunder som inte valde att acceptera något nytt, att vinna tillbaka.

In the end, money talks and bullshit about Windows 8, walks...

Skrivet av Fafne:

Så troligen kommer MS att räkna en försäljning av en OS-licens som inte används som en förlust affär. Se bara på "Windows with Bing". Microsofts förtjänst ligger i reklamintäkter från Bing och andra MS tjänster och program (som är såååå nödvändiga i ett OS).

De försöker göra en google. De ser att konkurrenten har sakta vunnit alls hjärtan och vanor, och tjänar enorma summor på det, och inser att de missat den iden. De försöker locka med gratis för att få de som inte vill betala, (titta på appstores, folk ödslar hellre 10kr i månaden på ström och 3g kostnad för reklamen, än 20kr en gång på en app). Så rätt eller fel gjort, de försöker slå sig in i den marknaden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det fungerar väl om man anser att huvudproblematiken ligger i avsaknaden av en startmeny, men om man däremot som jag med flera tycker att huvudproblemet ligger i att Microsoft inte själva erbjuder en startmeny, utan lämnar det till slutanvändaren, så blir det ju värre. Det är inte så enkelt som "Men installera Classic Shell och sluta gnäll", som vissa tycks tro. Om man anser att Microsoft valt fel riktning med Modern UI på desktop visar man ju det bäst genom att låta bli produkten, och det verkar också vara det som fått genomslag nu. Om folk hade tyckt att MUI kvittar, eller till och med uppskattat det på desktop, så hade ju Microsoft rimligtvis behållit det till Windows 9, och inte som nu, satt dit en startmeny som mer liknar den i Windows 7, om nu ryktena stämmer.

Jag tycker inte så. Antingen gillar man läget och agerar eller så håller man sig undan och kniper om det.

Skrivet av Paddanx:

Kunden i de flesta marknader väljer det de vill ha, och resten går i konkurs. Användarna ska inte behöva acceptera ett enda skit, utan de betalar, DE bestämmer. Finns alltid konkurrens och nya sätt, och Android, iOS fullständigt ÄGER den marknaden i mobila. Kommer man in i gråzonen av en liten dator med Windows och touch så är ModernUI bra, men det är en väldigt smal värld, där inte alla är.
Så vad Microsoft gjorde var, övergav alla sina nuvarande användare, hoppades att alla skulle sitta och kleta ner sina skärmar med en mobil platta, slänga desktop datorn. Vad som hände var att enklare OS, som inte tar 24GB av en 32GB SSD, som kan surfa, hantera miljontals små appar, fick marknaden. Desktop användarna blev sura som ättika och ratade M$, och M$ fick några % kunder som tyckte, detta kan vara bra eller detta kan jag leva med. Företagen betalar rejäla priser för denna mjukvara, och det är DÄR M$ har förlorat mycket. Risken är nu om inte Windows 9 fungerar för företagen, så kommer Windows 7 att bli ett nytt "XP" som hänger i för länge...

Kort sagt det mest idiotiska beslutet de någonsin gjort enligt mig.

Med tanke på att du har helt fel så är det som sagt bara din åsikt. "Användarna ska inte behöva acceptera ett enda skit" är bland det roligaste jag läst på väldigt länge
Fråga Apple om de lyssnar på sina kunder eller titta på de rabiata som sväljer allt Apple matar dem med
Sista datum för Windows Vista, 7 och 8 verkar alla följa ungefär samma tidsperspektiv så ser inget konstigt med det. Det finns de facto inga källor på att företag ratat åttan, däremot har Microsoft varit tydliga med att åttan i första hand är ämnat den moderna människan.

Det finns enkla lösningar på problemen, använd dem eller köp inte produkten. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en Mac för att den inte levererar det jag kräver av en dator. Skulle Apple skräddarsy en dator åt mig då, menar du? Nej det gör du så klart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag tycker inte så. Antingen gillar man läget och agerar eller så håller man sig undan och kniper om det.

Men varför? Då bidrar man ju till att hålla illusionen om att "alla" är nöjda med Windows 8 vid liv.

Visst, om vi som kunder hade som uppgift att springa Microsofts ärenden så hade det varit ett korrekt agerande, men nu är det ju tvärt om. "Bevisbördan" ligger hos Microsoft, inte kunderna.

Sedan beror det väl på hur man menar. Jag har "Gillat läget" genom att acceptera att Microsoft har gjort en, i mitt tycke, bristfällig produkt och inte tänker ändra på de aspekter jag tycker är dåliga, och jag har "agerat" genom att skriva till Microsoft, skrivit på forum, talat om brister med produkten för kollegor och vänner, avrått folk från att köpa produkten, och uppmuntrat andra att göra likadant. Det är konsumentmakt och demokrati, och det ska vi vara rädda om, tycker jag. Det du säger är i princip att du tycker att folk ska låta bli att nyttja sin yttrandefrihet om de tycker att Windows 8 är dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men varför? Då bidrar man ju till att hålla illusionen om att "alla" är nöjda med Windows 8 vid liv.

Visst, om vi som kunder hade som uppgift att springa Microsofts ärenden så hade det varit ett korrekt agerande, men nu är det ju tvärt om. "Bevisbördan" ligger hos Microsoft, inte kunderna.

Sedan beror det väl på hur man menar. Jag har "Gillat läget" genom att acceptera att Microsoft har gjort en, i mitt tycke, bristfällig produkt och inte tänker ändra på de aspekter jag tycker är dåliga, och jag har "agerat" genom att skriva till Microsoft, skrivit på forum, talat om brister med produkten för kollegor och vänner, avrått folk från att köpa produkten, och uppmuntrat andra att göra likadant. Det är konsumentmakt och demokrati, och det ska vi vara rädda om, tycker jag. Det du säger är i princip att du tycker att folk ska låta bli att nyttja sin yttrandefrihet om de tycker att Windows 8 är dåligt.

Det där är en skev bild av demokrati och jag är glad att jag inte fungerar som du - om något så kallas det för propaganda.

Hela din ställning baseras på något av en personlig principsak för din del - jag är fullt övertygad om att du använder en webbläsare i stil med Chrome eller Firefox mycket för att du anser att IE inte håller måttet (jag är själv sådan, adblock är ett måste bland annat). Jag är också ett stort fan av MPC-HC då jag anser den bättre än den medföljande Mediaspelaren. För mig är det exakt samma sak som att installera ytterligare ett litet program på 8MB för att få till en desktoplösning jag kan använda.

Det du önskar är en specialskriven version av Windows till dig. Sedan ska det anpassas till ytterligare, för sakens skull, 200 miljoner användare. Någon kanske inte behöver Paint för att de använder Irfanview till allt, ytterligare en vill inte ha IIS eller ljud. Tror du på det? Är det realistiskt att du ska dra gränsen för vad som ska vara eller inte vara, när man har en produkt till så många användare?

Det enda jag säger är att om du har kompetensen till att kunna använda ett operativsystem, dela med dig av den snarare än att påtvinga dina bestämda meningar om ett operativsystem eller vad som helst egentligen. Windows framför allt är otroligt flexibelt och väldigt mycket mer anpassningsbart än OSX, Linux eller om vi nu ska separera det till Android. För du har ju knappast tagit upp att Windows 8 är tekniskt bättre än sjuan på i stort sett alla punkter, fördelarna med ett Microsoft- konto eller att systemet är markant mycket säkrare genom att man exempelvis tillhandahåller ett antivirusprogram för första gången när du sagt att de ska undvika Windows 8?

Jag kommer ihåg att för snart tjugo år sedan så åkte jag runt och hjälpte andra att installera sina Windows 95 och 98 burkar, det var allt från att partitionera hårddisken till att installera drivrutiner och fippla med upplösningar. Där var det inte tal om att göra något för att jag tyckte si eller så utan det var för att så här skulle det vara för att det skulle vara optimalt och sedan anpassa det till hur användaren ville ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det där är en skev bild av demokrati och jag är glad att jag inte fungerar som du - om något så kallas det för propaganda.

Hela din ställning baseras på något av en personlig principsak för din del - jag är fullt övertygad om att du använder en webbläsare i stil med Chrome eller Firefox mycket för att du anser att IE inte håller måttet (jag är själv sådan, adblock är ett måste bland annat). Jag är också ett stort fan av MPC-HC då jag anser den bättre än den medföljande Mediaspelaren. För mig är det exakt samma sak som att installera ytterligare ett litet program på 8MB för att få till en desktoplösning jag kan använda.

Det du önskar är en specialskriven version av Windows till dig. Sedan ska det anpassas till ytterligare, för sakens skull, 200 miljoner användare. Någon kanske inte behöver Paint för att de använder Irfanview till allt, ytterligare en vill inte ha IIS eller ljud. Tror du på det? Är det realistiskt att du ska dra gränsen för vad som ska vara eller inte vara, när man har en produkt till så många användare?

Det enda jag säger är att om du har kompetensen till att kunna använda ett operativsystem, dela med dig av den snarare än att påtvinga dina bestämda meningar om ett operativsystem eller vad som helst egentligen. Windows framför allt är otroligt flexibelt och väldigt mycket mer anpassningsbart än OSX, Linux eller om vi nu ska separera det till Android. För du har ju knappast tagit upp att Windows 8 är tekniskt bättre än sjuan på i stort sett alla punkter, fördelarna med ett Microsoft- konto eller att systemet är markant mycket säkrare genom att man exempelvis tillhandahåller ett antivirusprogram för första gången när du sagt att de ska undvika Windows 8?

Jag kommer ihåg att för snart tjugo år sedan så åkte jag runt och hjälpte andra att installera sina Windows 95 och 98 burkar, det var allt från att partitionera hårddisken till att installera drivrutiner och fippla med upplösningar. Där var det inte tal om att göra något för att jag tyckte si eller så utan det var för att så här skulle det vara för att det skulle vara optimalt och sedan anpassa det till hur användaren ville ha det.

Inte för att vara sådan, men det känns som om de som propagerar snarare finns på Ja-sidan.

Det är roligt att alla exempel du nämnetr, utom möjligen IE, går att ställa in från Windows, utan tredjepartsprogram. Och Microsoft erbjuder faktiskt en Desktop-version av IE även i Windows 8. Det de har gjort med startmenyn/startskärmen är snarare jämförbart med om de enbart hade tillhandahållit en MUI-version av IE och skrotat desktop-versionen. De som gillar/känner att de måste ha en desktop-version av IE hade knappast ryckt på axlarna åt ett sådant tilltag.

Startskärmen är inte neutral, det är en komponent i Modern UI enbart, att du kan använda den för att komma åt desktop.-program är i sammanhanget irrelevant.

Sedan tar du upp hur läget var 1995.. Möjligheten att göra sig hörd och påverka ser tämligen annorlunda ut idag. Vi har mycket större möjligheter att ge signal till företagen om vad vi vill ha.

Det är lite som om världen gått över till agil produktutveckling, och du sitter och tjurar och tycker att det är bättre med statisk utveckling. Kund-input är inte dåligt.

Dessutom, som ett litet sidospår, är det ju många som har sagt att Windows 8 är bättre för att fler program är med från start, som PDF-läsare och ISO-fils-läsare och allt vad det är, så varför ska just startmenyn vara ett undantag? Att du själv tycker att man ska acceptera grava brister och åtgärda dem själv om det går är ingen bra motivering till att andra borde göra eller tycka så.

Andelen personer som vill ha en startmeny inkluderad från start är såpass stor att det skulle löna sig för Microsoft att ha med en, vilket också verkar bli fallet med Windows 9, så enlegt dig så gör alltså Microsoft fel nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hur kommer du fram till dina slutsatser? Ibland undrar jag verkligen.
Klart att de inte gör fel om de lägger till en startmeny i nian. Det är en helt naturliga utveckling. Men vad jag alltid sagt är endast att har man issues med ett Windows, oavsett modell egentligen, så löser man sina problem för det finns alltid lösningar oavsett vad det må tänkas vara.

Jag tror att vi båda förstår att du inte behöver informera mig om vad som går och inte går i Windows 8, men tack för tipsen. Det är dock mängder av det jag tog upp som inte fungerar rakt av i Windows utan kräver codecs eller andra tillägg.

Nej det du beskrev ovan är definitivt ren propaganda. Det blir propaganda när du inte informerar om allt. Ta tråden om förbättringar, där listas allt i punktform och sedan har det diskuteras mer eller mindre sakligt utifrån det. Mycket av det som sägs på ja-sidan är däremot ren fakta och det beror på hur man tar till sig det om man antingen ser det som propaganda eller nyttig information

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hur kommer du fram till dina slutsatser? Ibland undrar jag verkligen.
Klart att de inte gör fel om de lägger till en startmeny i nian. Det är en helt naturliga utveckling. Men vad jag alltid sagt är endast att har man issues med ett Windows, oavsett modell egentligen, så löser man sina problem för det finns alltid lösningar oavsett vad det må tänkas vara.

Jag tror att vi båda förstår att du inte behöver informera mig om vad som går och inte går i Windows 8, men tack för tipsen. Det är dock mängder av det jag tog upp som inte fungerar rakt av i Windows utan kräver codecs eller andra tillägg.

Nej det du beskrev ovan är definitivt ren propaganda. Det blir propaganda när du inte informerar om allt. Ta tråden om förbättringar, där listas allt i punktform och sedan har det diskuteras mer eller mindre sakligt utifrån det. Mycket av det som sägs på ja-sidan är däremot ren fakta och det beror på hur man tar till sig det om man antingen ser det som propaganda eller nyttig information

Ja, det är en helt naturlig utveckling, eftersom Modern UI svärtar ner Windows 8 och man väljer att backa på den punkten.

Det som gör den tråden till propagande (åtminstonne i orginalutförande) är att mycket av det som är subjektiva åsikter beskrivs som fakta. Nu orkar jag inte älta det här igen, men det finns många punkter som en majoritet snarare upplever som försämringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är en helt naturlig utveckling, eftersom Modern UI svärtar ner Windows 8 och man väljer att backa på den punkten.

Det som gör den tråden till propagande (åtminstonne i orginalutförande) är att mycket av det som är subjektiva åsikter beskrivs som fakta. Nu orkar jag inte älta det här igen, men det finns många punkter som en majoritet snarare upplever som försämringar.

Hade man lagt in en startmeny i exempelvis 8.1 eller Update så ja då hade man backat. Nu kommer det kanske i en helt ny version och tappning än tidigare och då kan det inte vara att man backar. Det är bara i din värld det är möjligt.

Kanske skulle tråden hetat förändringar i Windows 8 för att vara mer korrekt men ditt påstående om att en majoritet tycker de flesta av förändringarna upplevs som negativa är också bara ett tomt påhitt från din sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hade man lagt in en startmeny i exempelvis 8.1 eller Update så ja då hade man backat. Nu kommer det kanske i en helt ny version och tappning än tidigare och då kan det inte vara att man backar. Det är bara i din värld det är möjligt.

Kanske skulle tråden hetat förändringar i Windows 8 för att vara mer korrekt men ditt påstående om att en majoritet tycker de flesta av förändringarna upplevs som negativa är också bara ett tomt påhitt från din sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag också påtalat, men fått till svar att det då gäller det som personen själv anser är förbättringar enligt honom själv, så det är inte mycket att argumentera emot i det fallet.

Om du anser att back eller utveckling handlar om versionsnummer så.. Visst. Men jag tycker det är ett konstigt sett att se på det.

MUI har hela tiden "naturligt utvecklats" som en direkt följd av den negativa kritiken. Jag tror inte det hade hänt så mycket med det i 8.1 om folk varit nöjda, och jag tror inte vi fått se en startknapp heller. Och jag tror inte att startmenyns återinförande hade varit en del i den "naturliga utvecklingen av Modern UI" om folk varit nöjda med att det ens existerar på desktop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Fråga Apple om de lyssnar på sina kunder eller titta på de rabiata som sväljer allt Apple matar dem med

Hmm, nu ska vi se. Större telefon ville användarna ha, gjort. Tunnare telefon ville de ha, gjort. NFC standarden gör det enklare för standardiserat, också önskat, gjort.
Så ja... Apple måste lyssna på nått öra.
Men visst, du har rätt i att vissa personer sväljer allt möjligt skit som företagen säljer. Hur smakar Windows 8?
Säger detta endast därför du ratar Apple som pest, precis som många känner för Windows 8.

Skrivet av Damodred:

Sista datum för Windows Vista, 7 och 8 verkar alla följa ungefär samma tidsperspektiv så ser inget konstigt med det. Det finns de facto inga källor på att företag ratat åttan, däremot har Microsoft varit tydliga med att åttan i första hand är ämnat den moderna människan.

XP hade ju slut datum typ 2012 tror jag det var (kanske tom tidigare), och sedan förlängde de tiden efter Longhorn och Vistas problem. Eftersom MÅNGA företag fortfarande sitter med XP maskiner (såg en nyligen, ca 1 vecka sedan, på Toyotas service center, för att beställa delar), så spelar "sista datum" tydligen mindre roll för dem. Eftersom många företag nöd o näppe verkar ha lagt in Windows 7 nyligen (mitt och 2 andra jag jobbar med inräknat), även om de köpt datoerer med Windows 8 licenser, så har de nedgraderings rätt och det mest förvånade, de levereras med Windows 7 installerade som standard!
Och snacket mellan IT proffsen verkar vara ju om Windows 7 kommer bli nästa "evighets OS", a.k.a XP.

Kort sagt, du får tycka precis som du vill. Och jag gissar med tanke på dina kommentarer att du gillar Modern UI, vilket jag också gör, på datorer med touch. Men snälla sluta polera OSet som det vore guld med rost kant. Om det vore guld, så oxiderar det inte...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

MUI har hela tiden "naturligt utvecklats" som en direkt följd av den negativa kritiken.

Jag skulle vilja ändra den meningen till "MUI har hela tiden naturligt utvecklats som en direkt följd av den kritik som uppstått".

Den negativa kritiken har varit väldigt onyanserad, bland annat från dig, och som det verkar i Windows 9 så kommer det finnas ett ModernUI även där. Kritiken har varit väldigt specifik och då mot kombinationen med desktop -> Meddelandet har nog gått fram men resultatet är inte att ModernUI, som det verkar, försvinner utan snarare fortsätter att utvecklas och om nu Microsoft fortsätter att föra sina än så länge ganska så spretiga produkter närmare varandra så är det knappast det du vill som kommer bli slutresultatet.

Som jag nämnt tidigare så skulle jag vara orolig om man som användare förväntar sig en återgång till Windows 7 i och med släppet av nästa version.

Skrivet av Paddanx:

Hmm, nu ska vi se. Större telefon ville användarna ha, gjort. Tunnare telefon ville de ha, gjort. NFC standarden gör det enklare för standardiserat, också önskat, gjort.
Så ja... Apple måste lyssna på nått öra.

Det stämmer att iPhone 6 är den första telefonen som är något så när anpassad efter kundens önskemål - skulle det behöva dröja till 2014 innan världens största varumärke levererade något sådant i deras kanske största produkt? Men det är också fortfarande mycket man inte anpassar och man kör fortfarande mycket på eget inslaget spår. Ska sanningen fram så gillar jag sådant, så länge det inte går för långt och just där överträffar Apple sig själva gång på gång.

Skrivet av Paddanx:

Men visst, du har rätt i att vissa personer sväljer allt möjligt skit som företagen säljer. Hur smakar Windows 8?
Säger detta endast därför du ratar Apple som pest, precis som många känner för Windows 8.

XP hade ju slut datum typ 2012 tror jag det var (kanske tom tidigare), och sedan förlängde de tiden efter Longhorn och Vistas problem. Eftersom MÅNGA företag fortfarande sitter med XP maskiner (såg en nyligen, ca 1 vecka sedan, på Toyotas service center, för att beställa delar), så spelar "sista datum" tydligen mindre roll för dem. Eftersom många företag nöd o näppe verkar ha lagt in Windows 7 nyligen (mitt och 2 andra jag jobbar med inräknat), även om de köpt datoerer med Windows 8 licenser, så har de nedgraderings rätt och det mest förvånade, de levereras med Windows 7 installerade som standard!
Och snacket mellan IT proffsen verkar vara ju om Windows 7 kommer bli nästa "evighets OS", a.k.a XP.

Kort sagt, du får tycka precis som du vill. Och jag gissar med tanke på dina kommentarer att du gillar Modern UI, vilket jag också gör, på datorer med touch. Men snälla sluta polera OSet som det vore guld med rost kant. Om det vore guld, så oxiderar det inte...

Det är ingen hemlighet i att jag tycker att Windows 8 är det i särklass bästa operativsystemet där ute just nu - och det är för att det de facto är det. Det finns inga argument som säger, eller ens är i närheten av en diskussion, något om det.

Bara för att göra det enklare att förstå:

1. Säkerheten, bättre UAC, första gången ett inbyggt antivirusprogram medföljer osv
2. Bättre tekniskt under skalet, högre prestanda
3. Flexibiliteten, anpassningsbart - så som Windows alltid har varit

Oavsett vad man tycker om ovanstående så är det så det är - man kan alltid diskutera om den höjda säkerheten är tillräckligt hög, eller vad man nu vill diskutera - men det är vida överlägset på ovanstående punkter sin förgående generation. Punkt tre skrev jag mest för att belysa att det "fortfarande" är samma Windows där under.

Sedan finns det ett antal diskussionspunkter, exempelvis kontohantering, store, ModernUI och dess nödvändighet eller dess utformning, "påtvingande" av dessa och allt som diskuterats. Svaret är att allt ovanstående är valbart - vill man ha ett lokalt konto, ja då använder man det, samma med Store eller ModernUI. För mig är det så enkelt att i ämnet så är väger möjligheten och valet så mycket tyngre än om man faktiskt använder det eller ej - dvs att eftersom möjligheten till ovanstående inte finns i Windows 7 så gör det det till ett sämre operativsystem. Sedan i Windows 8, om jag använder kontohantering, Store eller ModernUI eller ej spelar inte så stor roll men jag ges åtminstone möjligheten.

Jag håller helt med, ModernUI är fint på datorer med touch, och jag använder det inte själv på datorer utan touch. Det handlar inte om att polera operativsystemet till guld utan att det bara är bättre än sjuan. De svaga punkter som finns i åttan är lätta att åtgärda men det finns bevisligen de här som inte är beredda att lösa sina problem utan bara klaga för klagandets skull och det stör mig något otroligt.

Det finns oroande rykten om nästa Windows, bland annat att det kommer vara mer molnbaserat än tidigare, och om det stämmer så är det mycket möjligt att just sådana saker ställer till mer problem än exempelvis ModernUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag skulle vilja ändra den meningen till "MUI har hela tiden naturligt utvecklats som en direkt följd av den kritik som uppstått".

Den negativa kritiken har varit väldigt onyanserad, bland annat från dig, och som det verkar i Windows 9 så kommer det finnas ett ModernUI även där. Kritiken har varit väldigt specifik och då mot kombinationen med desktop -> Meddelandet har nog gått fram men resultatet är inte att ModernUI, som det verkar, försvinner utan snarare fortsätter att utvecklas och om nu Microsoft fortsätter att föra sina än så länge ganska så spretiga produkter närmare varandra så är det knappast det du vill som kommer bli slutresultatet.

Som jag nämnt tidigare så skulle jag vara orolig om man som användare förväntar sig en återgång till Windows 7 i och med släppet av nästa version.

Jag har inte sett någon "positiv" kritik av MUI, så visst.. Vi kan vara överens om "kritik". Poängen är att om nu Microsoft haft en ursprunglig plan för MUI så har de fått ändra den efter kritiken.

Hur mycket MUI på desktop får vi se i Windows 9? Oavsett vad så är jag nöjd sålänge de tar bort "touch and apps first"-tänket på desktop. om MUI lever vidare på mobilsidan gör väl inget för min del, för där är det faktiskt OK att använda.

Jag bryr mig inte heller så mycket i hur omkringliggande aspekter av operativsystemet utvecklas, så länge de inte är _i vägen_ för mitt användarmönster så bryr jag mig inte. Problemet är att MUI för mig känns direkt i vägen i 8.0 och 8.1, och jag vägrar lösa ett problem som Microsoft har skapat genom att laga något som inte var trasigt. Vi verkar ju båda vara överens om att om MUI har en plats någonstans så inte är det på desktop inte.

Om du tycker att min kritik mot Modern UI är onyanserad kan jag inte göra så mycket åt det, men jag kan konstatera att du nog inte är "stammis" här i så fall. Jag har skrivit spaltmil av välformulerad, lättbegriplig och överskådlig kritik, vilket tyvärr inte kan sägas om vissa andra. Jag kan hålla med om att "Windows 8 är ett jävla surfplatte-OS" och "Metro suger getpung" blir tröttsamt väldigt fort, men den typen av barnsligheter håller jag mig ifrån. Men till skillnad från dig så vill jag påverka hur Windows utvecklas. Om jag fattat dig rätt är du mer inne på att ta vad du får och fixa det själv. Lite som Ernst i Sommartorpet typ. Men jag som köpare accepterar inte rutten parkett och mögel i källaren och otäta fönster. Säljaren får fixa sådant om jag ska bo i huset. "Men det är väl bara gå och köpa lite flytspackel och fixa själv?" Nej.. För då kan Microsoft fortsätta sälja ruckel. Jag vill ha ett bra hus från början. Där ligger skillnaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.