Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keggo

Men om du inte har något att dölja, vad spelar det för roll om hela världen vet om vad du sysslar med framför datorn?

Gör det något om jag ställer mig utanför ditt fönster och kollar vad du har för dig några gånger om dagen, du har ju inget att dölja?

Visa signatur

Allt som kan gå fel kommer att gå fel...

Permalänk
Medlem

Dr.SnuggleZ

Ja som din egen länk sa:
A "Palladium"-enhanced computer must continue to run any existing applications and device drivers.

"Palladium" is not a separate operating system. It is based on architectural enhancements to the Windows kernel and to computer hardware, including the CPU, peripherals and chipsets, to create a new trusted execution subsystem (see Figure 1).

"Palladium" will not eliminate any features of Windows that users have come to rely on; everything that runs today will continue to run with "Palladium."

In addition, "Palladium" does not change what can be programmed or run on the computing platform; it simply changes what can be believed about programs, and the durability of those beliefs. Moreover, "Palladium" will operate with any program the user specifies while maintaining security.

It is important to note that while today's applications and devices will continue to work in "Palladium," they will gain little to no benefit from "Palladium" services. To take advantage of "Palladium," existing applications must be adapted to utilize the "Palladium" environment or new applications must be written. This software - whether a component of a Microsoft Win32®-based application or a new application - is called a "Trusted Agent."

"Palladium" is an opt-in system.

"Palladium" is entirely an opt-in solution; systems will ship with the "Palladium" hardware and software features turned off. The user of the system can choose to simply stay with this default setting, leaving all "Palladium"-related capabilities (hardware and software) disabled.

Turning "Palladium" completely off includes turning it off in hardware, which prevents any software from turning it back on. Users have the ultimate control over their systems and their information; "Palladium" does not entail any global requirements.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keggo
Men om man inte vill ha TCPA och köra certifierade program är det ju bara att slå av den och köra ocertifierade program!

Kör Linux och gratisprogram, du kommer att förlora en hel del flexibilitet, men det kommer att fungera. Däremot kommer inte piratkopierade program att fungera och det är väl där skon klämmer.

Varför kan ni inte erkänna att det hela handlar om att ni inte vill betala för det ni använder?

Internet är en kriminell djungel fullt med pundare och knäppskallar. Dags att rensa upp och det rejält

HAHAHA
Jag har läst alla dina inlägg i denna tråd och har kommit med den slutsatsen att du är ett riktigt rötägg...

Du kan väl ansöka att bli bill gates vänstra hand, ni verkar ju ändå vara av samma skrot och korn

Sen så har jag en hel del arbeten, egen gjord musik m.m som jag absolut inte vill att någon ska använda sig av. Det är mina egna gjorda filer som jag har all rätt att äga och inte låta någon som hellst ta del av.

Så lägg ner och inse att du bara snackar bull

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman

PS.
(MODERKORTSTILLVERKARNA: långt ord, hoppas alla märker att jag inte skriver isär. Tumregel: Om ett ord låter som ETT ord skall det också skrivas i ETT ord.)
DS.

Du har helt rätt, när ett ord är samman satt så ska man inte dela up det :D:D:D

Permalänk
Medlem

TCPA

Mycket intressant....

Jag tycker nog att alla har sunda åsikter om man bortser från Keggo, som kort och gott har blivit totalt ägd, eller har du något mer att tillägga käre fiende?

TCPA med sammarbetspartners kommer att göra ALLT för att påverka oss.

OM de får igenom detta så kan de HELT OCH HÅLLET styra vad vi handlar för datorprodukter. Det innebär att de företag som inte väljer att gå med, de är längre inget hot för de företag som accepterar detta.

Vilka företag kommer att gå med?
Jo, de som har råd och lust att betala för det.
Men om vi tar ett hårdvarutillverkande företag som exempel, så är ju knappast de speciellt intresserade av att betala extra för att få delta i TCPA, men de har ju inget val om de vill fortsätta tillverka utrustning då den i annat fall inte fungerar på en Palladiumdator.

Företagen som utvecklar mjukvara ser troligen detta ur ett litet annorlunda perspektiv.
För det första, så ser ju dessa detta ungefär som hårdvarutillverkarna, de vill ju SJÄLVKLART att deras mjukvara ska fungera på ett palladiumsystem, men de gör ju även allt för att deras mjukvara inte ska piratkopieras.

Så visst betalar även dessa, även om det fortfarande finns utvecklare som fortfarande står på moralens sida.

De som inte betalar, de kommer ju att tillverka mjukvara / hårdvara som inte fungerar på de nya systemet som troligen kommer att KRÄVA certifiering... Och därför så är det Betala eller Försvinna som gäller...

Att detta extremt stora projekt kommer att göra så att konkurrensen minskar, det är ett faktum, ÄVEN om de flesta företag faktiskt accepterar TCPA.

Omoraliskt?
Visst är det omoraliskt att övervaka människors vardag.
Att man övervakar en brottsling då han begått ett brott, det är ju självklar för att få honom att inte begå fler brott, men att övervaka i förebyggande syfte "Lika bra att övervaka Keggo, i bilen, i duschen, i sängen, på jobbet, på restaurangtoaletten osv så att han inte gör något dumt". Detta resonemang håller inte.

Jag tror inte att NÅGON typ av samhällsklass skulle tolerera detta, även om det finns länder som har SMÅ spår av detta.

JA, visst är det omoraliskt, och TOTALT onödigt.

Vem, jag upprepar VEM lider av läget som det är nu?

Till att börja med, Micro$soft, tappar de pengar för att folk piratkopierar windows?

JA, de gör de. Varför? Windows är svindyrt, men främst; det GÅR att kopiera.
Men, Microsoft är ett av världens rikaste företag som under en tid har fött världens rikaste man, som Bill var under en period...

Kan man verkligen påstå att Microsoft lider? Nja...
Självklart kan man se det ur deras perspektiv... "Folk snor våra grejjer". Mmm.. MEN, detta är inte lösningen, detta är ett bevis på storhetsvansinne och kaos inom ledningen som tar till denna typ av ideer.

Jag tankar en MP3låt....
Ja, visst händer det, och visst STJÄL jag låten av någon.
MEN, jag upprepar MEN!

Detta innebär ABSOLUT INTE att jag skulle ha gått och köpt en skiva, innehållande denna låt, OM jag inte hade kunnat ladda ned den.
ABSOLUT INTE!

Därför så kan det kanske tänkas att jag använder en TJÄNST GRATIS, men jag STJÄL INTE EN PRODUKT.

-INGEN förlorar på att jag tankar en mp3:a.

Förövrigt, VEM är det jag i så fall "STJÄL" låten av?
Är det artisten? Nej, jag hörde att det fan inte var det!
Det är det snikna skivbolaget som skulle ha 90% av mina pengar typ.

Och om det är NÅGON som kommer och tycker synd om skivbolaget, så är jag tvungen att be dig tänka om, skivbolagen är RÄTT BRA PÅ ATT TA BETALT, trots att de egentligen inte förtjänar det.

Om jag tankar en film så gäller väl ungefär samma sak.

VARFÖR ska jag behöva låta någon se vad jag gör på min dator?
Det är min dator, jag har betalt för den, jag har betalt för allt inkl OS. Ingen ska rota i MINA mappar där jag har MIN musik och MINA bilder.

Detta ger praktiskt taget övervakningsföretag, som ex NSA (som någon nämnde tidigare) en möjlighet att veta PRECIS (ALLTSÅ PRECIS) allt om mig, om de skulle kunna se allt som min dator innehåller nu. (och min dator innehåller väl ungefär som samma saker som era antar jag)

Varför skulle jag då låta folk veta detta om mig?
Har jag en skyldighet att informera främlingar om det?
NEJ, och HUR vet jag att den informationen hanteras lagligt?

Nej, jag upprepar: OMORALISKT, det är vad det är.

Keggo, känner jag såhär för att jag inte har rent mjöl i påsen?
Nej du, jag tror fan inte det, om du tror det, läs detta igen, eller nej, jag vet, läs alla kommentarer till dina inlägg... -Det gör nog susen.

Eller, nej, det kanske är för att jag är en pundare och knäppskalle... Ja, så måste det vara.
Självklart... Vad dum jag är...
Allvarligt talat, skärp dig för fan... Den kommentaren har ingenting med något att göra överhuvudtaget, så stryk den är du snäll...

Även om jag kanske förstår din tanke angående nätets... kassa struktur, så kommer inte detta att påverkas av detta, då finns det andra lösningar som haterar detta problem, som dock MS & co INTE har brytt sig i...

Men, vad borde de göra isället för TCPA?
Ja, TCPA löser sannolikt många piratproblem, det tror jag säkert, så om det är det enda målet och det ENDA som är intressant så är det kanske en ganska bra ide. Om fler faktorer och mål är medräknade så är den ONEKLIGEN ganska dålig.

De skulle kunna har mer koll på FTPn, motverka fildelningsprogram...
Ja, inte fan vet jag, och jag bryr mig inte heller

Jag piratkopierar, dock i små mängder, och jag känner INTE att jag ska behöva bli bestraffad, då finns det miljarder personer som ska bestraffas före mig, så till dess känner jag mig lugn.

TCPA är _INTE_ENS_LITE_ designat efter användarens önskemål, utan RAKA_MOTSATSEN. Någon liten flinande jful ävel nånstans vill kunna kontrollera 99% av världens datoranvändare, och TVINGAR andra företag att gå med i detta då deras produkter annars kommer att sluta fungera, och därmed har den där flinande fula jäveln fått sitt mål uppnått, utan problem överhuvudtaget.

Integriteten igen ja...
Det kan finnas en del information på min hårddisk som VERKLIGEN inte bör komma ut till offentligheten.
NEJ, nej Keggo, inte för att det är olagligt!
Om det inte bör komma ut, så ska det heller inte göra det, OBS: jag menar inte att det behöver komma ut till vem som helst, bara för att t.ex microsoft har tillgång till det, MEN ÄNDÅ.

Om jag gör en egen låt, bild eller program som jag vill ge till någon, ska jag då inte kunna göra det?
Eller om jag vill kunna använda min bild, ljud, program så ska ju det gå utan problem också, självklart...
Jo det ska jag, för det har jag ALL JÄVLA RÄTT I VÄRLDEN ATT FÅ GÖRA.
Och hur ska jag göra det? Om det kräver någon speciell certfiering, så kommer jag sannolikt inte att kunna skaffa det gratis, eller så tar det tid, eller så är det allmänt jobbigt.

Annars, om det inte kräver någonting alls, då låter det som om jag lika gärna ska kunna rippa en cdskiva också för att kopiera in... Ni vet, kan jag spela skivan, så kan jag också kopiera skivan, samma sak gäller ju allt... Allt som kan läsas, kan kopieras.
Om NÅGOT behöver certifieras så kommer allt att behöva certifikat, om något INTE behöver, så kommer det bli en massa saker som INTE behöver.

Vad gör VI?
Personligen så tror jag att detta är hackat innan jag blir lidande av det iaf

Om något behöver nån typ av certifkat eller nåt sånt skit, så går det säkert att fixa ett program som fake:ar ett sådant

Om Microsoft Word Longhorn eller nåt sånt; kräver att detta onda lilla system är aktivit (som det kommer att göra) så innebär ju det kort och gott att det ligger ett par rader kod i programmet som söker efter någon typ av information som ligger i EFI:n eller nåt sånt, och så fort den hittat rätt sak, så är det en variabel som får värdet "TRUE" eller liknande.
[JA, jag förenklade detta extremt, men skitsamma]

Då är det förenklat sagt bara att gå in i programmet, redigera koden som söker efter informationen hos kretsen.

ELLER
Så ser man till att ha ett program i bakgrunden som lurar alla program att kretsen är aktiverad, fast den inte är det.

ELLER
Så hackar man väl kretsen på nåt jävla vis, folk har hackat andra kretsar så bra så...

SÅ, personligen så är jag HELT övertygad om att detta är ett problem som löser sig... Och det löser sig lätt...
Normalt brukar jag kalla antipiratfolk för "den goda sidan", men sedan detta förslag så är "den onda sidan" det enda de förtjänar, och då väljer jag att ställa denna fråga:
"När vann de onda ett slag senast?"
Aldrig... Busarna har alltid legat 15 steg före, och så kommer det nog att förbli...

Jag vågar också påstå att 2048 bitars kryptering går att dekryptera också, det är nog rätt snabbt gjort också, OM ALLA som är emot detta tar och sätter sina datorer på att arbeta tillsammans med att dekryptera det... Det går nog... Dock så är jag inte säker på hur mycket mer avancerad krypteringen är än.. t.ex 32 Bitars... Antar att det inte är simpel multiplikation?!

SKITSAMMA... Det löser sig... Detta blir vi nog inte SÅÅÅ lidande av, men iden är fortfarande idiotisk, omoralisk och sannolikt också olaglig från många perspektiv).

Ja, nu har jag nog fått med det mesta flera gånger...
Vad har jag missat? Vettefan...

OBS: Jag har inte blivit så jätteinsatt än, så jag har säkert några fel, men det är tanken och resonemanget som räknas

Jag måste också få tillägga ett exempel som enligt mig är PRECIS samma sak:

"40% av jordens befolkning begår allvarliga brott ibland, vi atombombar hela jorden för att bli av med dem!"

Detta är precis som TCPA, en lösning på problemet som skapar betydligt fler problem än vad det löser. Eller som i alla fall gör det totala läget betydligt sämre än vad det var innan.

Ähh godnatt kära krigarvänner!

Tillägg: FXO, jag tror du har helt rätt, du är nog inte paranoid
Angående grafisk bios eller ej, det är nog bara bra...
Så länge de ser till att nätverkandet inte har tillgång till alla områden bara..

Permalänk
Medlem

Totoo: Orkade inte läsa allt du skrev, men vid kryptering så ger varje extra bit dubbelt så många möjligheter. 32 bitar ger 4294967296 möjligheter
2048 bitar ger 3,23e+616 möjligheter.
distributed.net har knäckt krypteringar. Tex RC5 med 56 bitar tog 250 dagar att knäcka. Det var 1997. Sedan gav de sig på RC5 med 64 bitars kryptering. Slutfördes 2002 eftr drygt 1700 dagar. Nu har de gett sig på RC5 med 72 bitars kryptering. Med dagens takt så beräknas det vara knäckt inom 689412 (sexhundraåttioniotusen!!) dagar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Antigen så byttar man tilll mac eller så köper man den bästa datorn pengar skaffa.. så får man klocka den när prestanded börjar ta slut

Visa signatur

RIP: IBM 46.1Gb, Geforce 2 PRO, Proview 17" CRT, ATi 9800pro 128mb

Permalänk
Medlem

men det kan väll ligga på ett flash minne på modetkortet istället!!

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NavierStokes
sarkams "on"
Intressant logik... sysslar DU med olagligheter hemma? Självklart inte! Då har du säkert inget emot att några företag monterar upp kameror i dina rum, för du har väl inget emot att hela världen kan se vad du gör på toaletten eller i sovrummet? Om du skulle tycka att det var integritetskränkande måste det betyda att du sysslar med kriminella aktiviteter hemma.
sarkasm "off"

Jag har skolarbeten, betyg, CV, massor av dokument och liknande på min dator som ingen utomstående har rätt att fingra på eller ens titta på utan mitt medgivande.

Låter som du borde lära dig offentlighetsprincipen =).