Permalänk
Medlem

Köpa reservmoderkort, eller ej?

Jag har i dagsläget ett Asus P8Z77-V Pro med en Intel i7-3770 på. Jag har haft datorn i snart två år. Jag överväger att köpa ett 1155-moderkort (Asus P8Z77-V LX) innan de slutar tillverkas, att ha i reserv OM mitt befintliga moderkort skulle gå sönder inom ~2 år. Är det vettigt att lägga 1200 kr som "försäkring" mot detta, eller ska jag bita i det sura äpplet och köpa CPU & moderkort (för minst 5k) den dag grejerna lägger av? Tyvärr verkar ju CPU-utveckligen ha tappat fart, varför jag misstänker att min 3770 kommer hålla ett bra tag till ur ren prestandasynvinkel.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har i dagsläget ett Asus P8Z77-V Pro med en Intel i7-3770 på. Jag har haft datorn i snart två år. Jag överväger att köpa ett 1155-moderkort (Asus P8Z77-V LX) innan de slutar tillverkas, att ha i reserv OM mitt befintliga moderkort skulle gå sönder inom ~2 år. Är det vettigt att lägga 1200 kr som "försäkring" mot detta, eller ska jag bita i det sura äpplet och köpa CPU & moderkort (för minst 5k) den dag grejerna lägger av? Tyvärr verkar ju CPU-utveckligen ha tappat fart, varför jag misstänker att min 3770 kommer hålla ett bra tag till ur ren prestandasynvinkel.

1200kr ? finns ju för mycket billigare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168003

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

1200kr ? finns ju för mycket billigare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168003

Inet säljer det för tusen spänn, det är ju ett alternativ. Ett par hundra hit eller dit spelar dock liten roll.

Frågan är om det är vettigt att ha ett i reserv? Det måste inte vara ett Asus, finns det något annat med solida kondingar så tar jag hellre det, men utbudet av 1155-moderkort med Z77-chipset minskar kraftigt.

EDIT: Hittade ett Asrock Z77 Extreme4 hos Webhallen för under tusenlappen, med solida kondingar.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Inet säljer det för tusen spänn, det är ju ett alternativ. Ett par hundra hit eller dit spelar dock liten roll.

Frågan är om det är vettigt att ha ett i reserv? Det måste inte vara ett Asus, finns det något annat med solida kondingar så tar jag hellre det, men utbudet av 1155-moderkort med Z77-chipset minskar kraftigt.

EDIT: Hittade ett Asrock Z77 Extreme4 hos Webhallen för under tusenlappen, med solida kondingar.

kan nog vara en ide ha en extra, solida kondingar håller vad jag hört inte bättre. dom läcker inte men kan likväl gå sönder.
finns det moderkort idag med elektrolyt kondingar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kan nog vara en ide ha en extra, solida kondingar håller vad jag hört inte bättre. dom läcker inte men kan likväl gå sönder.

I alla datorer jag byggt åt mig själv eller andra är det utan tvekan moderkort som tar förstaplatsen över vanligaste fallerande komponent, följt av grafikkort. Slutade köpa snik-moderkort för ganska många år sedan (och rekommenderar det inte till andra heller), men har ändå varit tvungen att byta ut ett på garanti de senaste åren.

Skrivet av jonatan80:

finns det moderkort idag med elektrolyt kondingar ?

Jag utgår ifrån att kort som inte marknadsförs med "100% solid caps" (eller motsvarande) kan ha elektrolytkondingar.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

I alla datorer jag byggt åt mig själv eller andra är det utan tvekan moderkort som tar förstaplatsen över vanligaste fallerande komponent, följt av grafikkort. Slutade köpa snik-moderkort för ganska många år sedan (och rekommenderar det inte till andra heller), men har ändå varit tvungen att byta ut ett på garanti de senaste åren.

aldrig riktigt läst på var snik slutar och kvalitet börjar nånstans på moderkort. några speciella chipset man ska hålla sig ifrån eller?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

aldrig riktigt läst på var snik slutar och kvalitet börjar nånstans på moderkort.

Det brukar nog variera. När man undersöker specifikationerna djupare och tittar på hur påkostad t.ex. strömförsörjningen eller komponenter är så brukar man kunna hitta en "sweet spot" där snik slutar och kvalité börjar.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag ingen anledning till att köpa ett Z77 reservmoderkort. Det kommer knappast vara några problem att få tag på ett begagnat (eller kanske även nytt kort) om (när) ditt går sönder. Jag menar det är ju inga problem att få tag på x58 moderkort. Till och med gamla moderkort (975X, P965 etc) till Core 2 processorer är fortfarande relativt vanliga.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Personligen ser jag ingen anledning till att köpa ett Z77 reservmoderkort.

Varför inte?

Permalänk
Avstängd

Vist kan det vara trevligt att ha ett backupkort ifall det man har pajar men känns kanske inte så prisvärt i fall man är sugen på en uppgradering inom nått år och moderkort kan gå ganska många år och finns ganska billiga modeller som gör jobbet så det kommer nog ner till vad man känner själv om man kommer använda datorn i fråga en massa år kan det ev vara befogat men jag personligen hade kört tills det jag har är slut och köpt ett då för det kan funka 3år 5 år 10 år och vist 1200 är väll ingen rikedom men ha ett liggande som tappar garantitid känns ganska onödigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Har du inget jobb? Går du fortfarande i skolan? Om inte, sluta snåla. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför inte?

Vadå varför inte? Jag har ju motiverat och skrivit hur jag tänker i inlägget du citerade. Sedan kanske du inte håller med men det är en annan sak. Det är som sagt bara vad jag skulle ha gjort.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Vist kan det vara trevligt att ha ett backupkort ifall det man har pajar men känns kanske inte så prisvärt i fall man är sugen på en uppgradering inom nått år

Uppgradera kommer jag göra, men inte den här datorn.

Jag brukar behålla mina "gamla" burkar när jag köper ny dator, och sälja eller kassera grejerna när jag inte har nytta av dem som server eller något annat kul. Problemet är då när man har en 4-5 år gammal burk som egentligen duger till att köra t.ex. Minecraft-server, men så pajar moderkortet, och så är det bara att slänga rubbet.

Skrivet av M3ntalist:

Har du inget jobb? Går du fortfarande i skolan? Om inte, sluta snåla. 😉

Det är för att jag har råd att inte snåla som jag tänker skaffa både reservdelar OCH ny dator.

Skrivet av thompson:

Vadå varför inte? Jag har ju motiverat och skrivit hur jag tänker i inlägget du citerade. Sedan kanske du inte håller med men det är en annan sak. Det är som sagt bara vad jag skulle ha gjort.

Jag citerade inlägget som det visades, vet inte varför resten inte kom med.

Men ja, det kommer säkert gå att få tag på kort. Det nya kortet behöver dock stödja de 32 GB RAM som sitter där bl.a. Jag vill se till att det inte blir ett ultra-sniket, som det ofta blivit när jag försökt skaffa fram moderkort till system förr i tiden. Jag antar att marknaden för moderkort till obsoleta system är ganska liten, och att merparten av kunderna vill ha så lågt pris som möjligt i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Personligen ser jag ingen anledning till att köpa ett Z77 reservmoderkort. Det kommer knappast vara några problem att få tag på ett begagnat (eller kanske även nytt kort) om (när) ditt går sönder. Jag menar det är ju inga problem att få tag på x58 moderkort. Till och med gamla moderkort (975X, P965 etc) till Core 2 processorer är fortfarande relativt vanliga.

Hur många moderkort till sockel 1156 finns det på prisjakt eller tradera?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Det kommer knappast vara några problem att få tag på ett begagnat

Begagnat skulle jag dock aldrig köpa, slöseri med tid och pengar.