Behöver hjälpa med att överklocka min G3258

Permalänk
Medlem

Behöver hjälpa med att överklocka min G3258

Hej!

Jag har nyss införskaffat en mitx-burk med en G3258 med mål på att jag ska överklocka den till 4.5GHz+

Jag har stött på problem och skulle vilja ha live-hjälp med överklockningen då jag inte får det att funka.

Har tidigare klockat 2500k till 4.7GHz och 3770k till 4.6 så trodde det inte skulle vara några problem med detta..

Problemet jag har är att när jag ställt in vcore,multiplier osv och sen bootar upp så står processorn på stock-klock men har rätt vcore.

Jag har testat massa olika multipliers och vcores och det ända som följer med är vcore.

Fört tänkte jag att det bara var mjukvaran som visade fel men både hwmonitor,cpuz,coretemp och aida64 visar 3.2GHz vid specs och i tester..

Jag har denna hårdvara om det skulle hjälpa.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2631486&view=m

Tror nästan det är jag som är ovan med Gigabytes bios och har glömt stänga av något lås eller liknande...men vad vet jag..

Skriv PM till mig för skype om någon skulle vara så snäll att hjälpa mig där eller via telefon.

/Robin

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd

Ingen fara. Uppdatera bios till nyaste för att låsa upp möjligheten att överklocka. Hade samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ingen fara. Uppdatera bios till nyaste för att låsa upp möjligheten att överklocka. Hade samma problem.

Ehm what...jag har ju ett Z-kort... ska jag verkligen behöva det då?

EDIT: Ber om ursäkt till alla som redan läst... hade lagt till fel moderkort...

Har ändrat i listan och här är alltså det kort jag har!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650074

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd

Uppdatera ditt BIOS; pröva därefter igen, om det inte fungerar bör du göra en RMA på moderkortet.

Att BIOS skall svara när du ändrar MULTI är givet, gör den inte det trots att du har ändrat parametrarna så finns det inte mycket mer du som lekman förväntas eller ska göra.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dulingen:

Ehm what...jag har ju ett Z-kort... ska jag verkligen behöva det då?

EDIT: Ber om ursäkt till alla som redan läst... hade lagt till fel moderkort...

Har ändrat i listan och här är alltså det kort jag har!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650074

Lita på mig, okej?
Har z97 och samma cpu. Det är lösningen. Lovar till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Lita på mig, okej?
Har z97 och samma cpu. Det är lösningen. Lovar till 100%

Jag gjorde det och känner mig dum....funkade direkt...ändrade inte ett skit.. kör nu på 4.6ghz på 1.35 volt

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Ny fråga.. är 80c load temp på 1,35v vanligt med en h100i eller var jag dålig med pastan?

Måste fråga då jag låg i under 45 hela tiden med custom loop...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Hade du samma inställningar, var det någon skillnad på ambient? 35C verkar 30C för högt.
Jag har en skaplig G3258 som jag kört med standard kylning, H110, custom loop (560rad 2xD5), chiller,kompressor och LN2.
När jag körde Aida64 FPU test @4.9 1.37v låg tempen på ca 75C med custom loop strax under 80C med H110.
Med H110 1.43V @5.0 Aida64 FPU ca 87C -90C smärtgränsen, körde bara några minuter men Aida std test var inga problem.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Jag gjorde det och känner mig dum....funkade direkt...ändrade inte ett skit.. kör nu på 4.6ghz på 1.35 volt

Skulle tro att du kan gå ner på Vcore endel, alla cpu's är ju olika men min gjorde 4.6G på 1.24V. Det som funkade bäst för mig var att köra VCCIN på Vcore +0.4V. Tex vid 1.3Vcore så ska VCCIN vara 1.7V.

Skrivet av dulingen:

Ny fråga.. är 80c load temp på 1,35v vanligt med en h100i eller var jag dålig med pastan?

Måste fråga då jag låg i under 45 hela tiden med custom loop...

Det borde inte skilja så mkt mellan custom loop och H100i, har kört min på luft(thermalright silverarrow) och det funkade fint utan att temps spårade iväg.