Skärmen slocknar (elen bryts) [SyncMaster P2770]

Permalänk
Medlem

Skärmen slocknar (elen bryts) [SyncMaster P2770]

Hej, jag har ägt min Samsung SyncMaster P2770 i snart tre år nu och sen kanske ett halvår har skärmens el glappat lite men det har hänt så sällan att jag inte brytt mig om det. Under den senaste månaden har det dock kommit intensivare och i dagsläget händer det minst en gång per dag.

Det som händer är alltså att eltillförseln bryts helt. Touchknapparna slocknar och skärmen stängs av. Dvs, det är inget problem med datorn eller kontakten till den, det är eltillförseln.

Skärmen får el genom en adapter som går från skärmen sedan med en vanlig elkabel till väggen.

Det jag undrar över är två saker,
För det första, går det att göra en koll över ifall det är adaptern eller skärmen det är fel på?
För det andra, går det att få tag i en ny adapter som inte kommer med uttag för svensk elkabel? De jag hittar har ett uttag med som tre hål som sitter ihop, istället för det vanliga uttaget som ses i bland annat vanliga nätagg, som på min adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playlol:

Hej, jag har ägt min Samsung SyncMaster P2770 i snart tre år nu och sen kanske ett halvår har skärmens el glappat lite men det har hänt så sällan att jag inte brytt mig om det. Under den senaste månaden har det dock kommit intensivare och i dagsläget händer det minst en gång per dag.

Det som händer är alltså att eltillförseln bryts helt. Touchknapparna slocknar och skärmen stängs av. Dvs, det är inget problem med datorn eller kontakten till den, det är eltillförseln.

Skärmen får el genom en adapter som går från skärmen sedan med en vanlig elkabel till väggen.

Det jag undrar över är två saker,
För det första, går det att göra en koll över ifall det är adaptern eller skärmen det är fel på?
För det andra, går det att få tag i en ny adapter som inte kommer med uttag för svensk elkabel? De jag hittar har ett uttag med som tre hål som sitter ihop, istället för det vanliga uttaget som ses i bland annat vanliga nätagg, som på min adapter.

Säker på att det är adapter det är fel på? Kan vara dåliga kondensatorer. Men ny adapter finns att köpa på t.ex. ebay.de, tyskland har samma kontakt i vägguttagen som svergie. Det behöver inte heller vara precis samma modell bara du köper en med samma specifikationer.

Permalänk
Medlem

Nej jag är ju inte säker alls på vad det är som är fel...
Kondensatorer? I själva skärmen då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av playlol:

Nej jag är ju inte säker alls på vad det är som är fel...
Kondensatorer? I själva skärmen då eller?

Du kan testa att köra med en annan adapter och se om det fungerar. Annars är det någonting trasigt inne i skärmen. Kondensatorerna sitter inne i skärmen men om du ska börja byta dem måste kunna löda. Här är en video som visar hur dåliga kondensatorer ser ut och hur man byter https://www.youtube.com/watch?v=Ytw57212X2o.