Permalänk

Socket 2011-3 errsätter 1150?

Hej! Jag undrar om det är okej att köpa en 1150 processor och moderkort nu när nytt har kommit ut.
Jag ska bara ha den till att spela spel på max och surfa på nätet. Känns väl lite onödigt och spendera dubbla
summan bara för att ha DDR4 minnen och nyaste processorn, men sen så vill jag ju inte ha gammalt då
jag ska ha denna datorn ett tag och det kanske inte blir fler uppgraderingar på ett år eller så.

Jag vill bara ha ett godkännande och kanske lite insight på hur det ligger till.

Det här tänkte jag mig, saknar grafikkortet, väntar till Nividia's nya kommer, skulle komma ny i september va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Hej! Jag undrar om det är okej att köpa en 1150 processor och moderkort nu när nytt har kommit ut.
Jag ska bara ha den till att spela spel på max och surfa på nätet. Känns väl lite onödigt och spendera dubbla
summan bara för att ha DDR4 minnen och nyaste processorn, men sen så vill jag ju inte ha gammalt då
jag ska ha denna datorn ett tag och det kanske inte blir fler uppgraderingar på ett år eller så.

Jag vill bara ha ett godkännande och kanske lite insight på hur det ligger till.

Om du bara ska spela och inte hade tänkt köra flera grafikkort så är det helt klart ovärt att köra x99. 4690k/4790k fungerar perfekt. Kör själv 4790k och den har fungerat sjukt bra hittils. Får 130 fps i bf3 med ett r9 290 i 1080p med den

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

2011-3 är inte till för alldagliga spelare/konsumenter utan är mer för "arbetare" som kräver mer prestanda.
Du kommer inte märka någon skillnad alls oavsett vilken du köper när du spelar då de presterar samma.
Så kör på 1150 då du sparar bra mycket pengar på det

Permalänk
Inaktiv

Du klarar dig på en 1150 i5.

Jag har en oklockad 2500K, har inte märkt nåt av alls att den inte skulle räcka

Permalänk

Tack för dom snabba svaren, känner mig säkrare nu.
Just det, 4690 ska det vara, inte 4670 som jag la i vagnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Tack för dom snabba svaren, känner mig säkrare nu.
Just det, 4690 ska det vara, inte 4670 som jag la i vagnen.

Om du har 300 extra att spendera hade jag tagit en benq xl2411z istället. Har hört att acern inte är jättebra.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du klarar dig på en 1150 i5.

Jag har en oklockad 2500K, har inte märkt nåt av alls att den inte skulle räcka

Är det helt säkert? Enligt prestandatester ska min FX8350 prestera bättre än en 2500k, men jag har knappt 60 fps i spel som BF3 (på high settings), och mitt 770 lär det ju inte vara som flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Hej! Jag undrar om det är okej att köpa en 1150 processor och moderkort nu när nytt har kommit ut.
Jag ska bara ha den till att spela spel på max och surfa på nätet. Känns väl lite onödigt och spendera dubbla
summan bara för att ha DDR4 minnen och nyaste processorn, men sen så vill jag ju inte ha gammalt då
jag ska ha denna datorn ett tag och det kanske inte blir fler uppgraderingar på ett år eller så.

Jag vill bara ha ett godkännande och kanske lite insight på hur det ligger till.

Det här tänkte jag mig, saknar grafikkortet, väntar till Nividia's nya kommer, skulle komma ny i september va?
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7143537-00.png

Jag skulle verkligen byta minnen. Du vill gärna ha 16GB idag, även om det inte är ett "måste". Speciellt när du kan få 16GB till riktigt bra pris, och snabbare än de du har länkat:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=959471
Jag skulle nog beställt två av den, men en räcker ju tills vidare annars

Corsair är sjukt mycket pengarna för märket, å de är inte bättre än andra för de

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle verkligen byta minnen. Du vill gärna ha 16GB idag, även om det inte är ett "måste". Speciellt när du kan få 16GB till riktigt bra pris, och snabbare än de du har länkat:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=959471
Jag skulle nog beställt två av den, men en räcker ju tills vidare annars

Corsair är sjukt mycket pengarna för märket, å de är inte bättre än andra för de

Om han bara ska spela är 16 helt onödigt. 8gb räcker väldigt långt om man inte har 50 flickar i chrome uppe samtidigt.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Om du har 300 extra att spendera hade jag tagit en benq xl2411z istället. Har hört att acern inte är jättebra.

Okej jag byter till BenQ, den verkar ha bättre omdömen, tack för tipset! Tror även jag har sett en bra review av denna på LinusTechTips youtube kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Om han bara ska spela är 16 helt onödigt. 8gb räcker väldigt långt om man inte har 50 flickar i chrome uppe samtidigt.

Verkligen inte. Jag har använt mer än 8GB många gånger, spelar du typ BF4 och har en stream å lite skit uppe så kan du lätt bryta 8GB-gränsen.

Folk som fortfarande hävdar att 16GB bara för att spela är slöseri lever fortfarande i dåtiden.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Okej jag byter till BenQ, den verkar ha bättre omdömen, tack för tipset! Tror även jag har sett en bra review av denna på LinusTechTips youtube kanal.

Inga problem! Har benqen själv och älskar den. Lite justrering av färgerna så ser det helt okej ut.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kagamex:

Är det helt säkert? Enligt prestandatester ska min FX8350 prestera bättre än en 2500k, men jag har knappt 60 fps i spel som BF3 (på high settings), och mitt 770 lär det ju inte vara som flaskar.

Vilka prestandatester då? 2500K är generellt en bättre spelprocessor än FX‑8350.

Om du vill ta reda på vad din CPU klarar, sätt allt på Low och upplösningen på 1280x720. De siffrorna du får då är de högsta du kan få med den CPU:n, oavsett GPU och inställningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Hej! Jag undrar om det är okej att köpa en 1150 processor och moderkort nu när nytt har kommit ut.
Jag ska bara ha den till att spela spel på max och surfa på nätet. Känns väl lite onödigt och spendera dubbla
summan bara för att ha DDR4 minnen och nyaste processorn, men sen så vill jag ju inte ha gammalt då
jag ska ha denna datorn ett tag och det kanske inte blir fler uppgraderingar på ett år eller så.

Jag vill bara ha ett godkännande och kanske lite insight på hur det ligger till.

Det här tänkte jag mig, saknar grafikkortet, väntar till Nividia's nya kommer, skulle komma ny i september va?
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7143537-00.png

Är det av någon speciell anledning du valt det chassiet? Det är inte speciellt kvalitativt eller har smarta finesser.
Skulle rekommendera ngn av:
http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s...
http://www.inet.se/produkt/6909893/fractal-design-arc-midi-r2...
http://www.inet.se/produkt/6900996/nzxt-h2-vit

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vilka prestandatester då? 2500K är generellt en bättre spelprocessor än FX‑8350.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

Om du vill ta reda på vad din CPU klarar, sätt allt på Low och upplösningen på 1280x720. De siffrorna du får då är de högsta du kan få med den CPU:n, oavsett GPU och inställningar.

Fast 2500k är inte ens med i den där statistiken. Och 4690k är betydligt bättre.

EDIT: Du vet att Cinebench inte är ett spel va?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kagamex:

Fast 2500k är inte ens med i den där statistiken. Och 4690k är betydligt bättre.

Fast 2600K har exakt samma enkeltrådade prestanda som 2500K.

Citat:

EDIT: Du vet att Cinebench inte är ett spel va?

Du vet att (även vältrådade) spel är väldigt beroende av entrådad prestanda va? Bilden visar (tyvärr utan att det framgår) skillnaden i entrådad prestanda mellan olika CPU:er vid samma klockfrekvens (2,8 GHz).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Benq 2411Z är grym Den kan jag rekommendera.
Däremot chassit? Kom igen. Phanteks Enthoo Pro ex..
Varför snå¨lar du på nätagget? Köp ett EVGA G2 istället.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/199771-evga_p...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200205-phante...

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite. Vilken marknad riktar sig 2011-3 till? Är det bara entusiaster? Jag jobbar på en stor it återförsäljare i Sverige och i alla arbetsmaskiner som vi säljer är det xeon. Företag som bara köper en jobb dator är ofta en enkel hp typ med i5.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast 2600K har exakt samma enkeltrådade prestanda som 2500K.

Du vet att (även vältrådade) spel är väldigt beroende av entrådad prestanda va? Bilden visar (tyvärr utan att det framgår) skillnaden i entrådad prestanda mellan olika CPU:er vid samma klockfrekvens (2,8 GHz).

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Permalänk
Skrivet av WoG:

Verkligen inte. Jag har använt mer än 8GB många gånger, spelar du typ BF4 och har en stream å lite skit uppe så kan du lätt bryta 8GB-gränsen.

Folk som fortfarande hävdar att 16GB bara för att spela är slöseri lever fortfarande i dåtiden.

Är beredd att hålla med även om just minne är något som är mycket billigare/lättare att uppgradera när man väl behöver det.

För att dra en liknelse så tänker jag på slutet av socket 775 tiden när den eviga debatten var om man skulle köpa en E8400 eller en Q9450 CPU. E8400 var lite högre klockad i stock och klockade bättre så den var snabbare i spel som bara hanterade en kärna (typ 99% då) samt givetvis billigare. Det vi vet nu i efterhand är att Q9450 höll mycket längre och var ett klart bättre köp än E8400. Jämförelsen är inte riktigt applicerbar på minne då man kan köpa 8GB nu och 8 till sen när man behöver det men jag håller med dig om att vi redan nu är vid gränsen där 8GB börjar bli för lite om man spelar mer krävande saker än tex LoL och CS:GO

Permalänk
Medlem

som makn säger, chassi och PSU BÖR du bytta, när man köper ett så stort paket är det onödigt sänka det med någon fel komponent
be quiets agg som är brons certifierade är bra standard för summan de kostat tex be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär detjag brukar använda när jag bygger datorer till släkt och vänner

chassi - alla andra är bättre ^^

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Det testet visar att 8350 är sämre än en 2600k (2500k presterar identiskt i bf3) trots att 3850 är 600MHz högre klockad från början och en 2600k överklockar till samma maxnivå som en 8350. 8350 är alltså Sämre än en 2500k i BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det testet visar att 8350 är sämre än en 2600k (2500k presterar identiskt i bf3) trots att 3850 är 600MHz högre klockad från början och en 2600k överklockar till samma maxnivå som en 8350. 8350 är alltså Sämre än en 2500k i BF3.

Ja det är visserligen sant, med 2 fps. Så visst du har rätt, den statistiken jag kollade på från början var fel. Men jag borde ändå inte dippa under 60 fps på high i BF3 på små maps.

Permalänk
99:e percentilen

Svårt att bemöta enbart en länk; man vet inte riktigt vad din poäng är. Men det mest intressanta jag kan se på den sidan är denna bild, som visar att en 2600K i 3,4 GHz presterar bättre än en 8350 i 4 GHz – i CPU-snälla singleplayer. I multiplayer är skillnaden större.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

skulle nog kikat på en annan ssd också. adatas diskar är inte helt bäst..
denna kostar ju samma men är snabbare
http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Permalänk
Medlem

Bra försök;)

Din egen annons ju...

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Hejsan Kagamex,

Skrivet av Kagamex:

Är det helt säkert? Enligt prestandatester ska min FX8350 prestera bättre än en 2500k,
men jag har knappt 60 fps i spel som BF3 (på high settings), och mitt 770 lär det ju inte vara som flaskar.

Skumt!
Jag har också en 2500K på standarklock och använder ett 7970GHz och ligger på 110+ FPS i BF4.

Har inte kollat vad jag har för FPS i BF3 men jag anar att det inte skilljer alltför mycket från BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Kagamex,

Skumt!
Jag har också en 2500K på standarklock och använder ett 7970GHz och ligger på 110+ FPS i BF4.

Har inte kollat vad jag har för FPS i BF3 men jag anar att det inte skilljer alltför mycket från BF4

Ja, det känns knepigt, nu har det kommit fram att mina källor inte stämde, men FX8350 klämmer ut bara ett par fps mindre än en 2500k. Och enligt prestandatester ska GTX770 vara snäppet bättre än ett 7970... Det enda det skulle kunna vara är väl att jag kör en extra skärm med Skype och Spotify, men drar det verkligen så mycket prestanda?

Permalänk
Medlem

Hejsan Hymer,

Skrivet av Hymer:

Jag har funderat lite. Vilken marknad riktar sig 2011-3 till? Är det bara entusiaster? Jag jobbar på en stor it återförsäljare i Sverige och i alla arbetsmaskiner som vi säljer är det xeon. Företag som bara köper en jobb dator är ofta en enkel hp typ med i5.

Socket 2011-3/X99 och Haswell-E inriktar sig för tillfället först och främst till entusiaster.
Men alla som behöver en imponerande CPU-kraft skall ta en nogrannare titt.
Jag anar att folk som använder flertdådad mjukvara kommer att ha nytta av värstingmodellens 16 trådar.
Om den prismässigt konkurerar med Xeon vet jag inte. 2011-3 saknar "server"-klass på den kringliggande hårdvaran vad jag förstått. Jag har inte sett att den stöder ECC-minnen till exempel

Permalänk
Medlem

Fördelen med Socket 2011/2011-3 är ju att du kan få processorer med fler kärnor. 6 eller 8 kärnor på vanliga i7 och Xeon finns även 10, 12, 14, 18. Sedan finns även dual och quad socket kort för dom som behöver extra mycket prestanda till sin arbetsstation.

Så om du vet med dig att du kommer använda program som använder sig av 12-trådar eller mera, då är det en bra ide.
Nu är inte spel där än men det kommer kanske i framtiden, just nu är det mest kreativa program för att skapa saker som använder massa kärnor och trådar.