Frågor om upphovsrätt med mera

Permalänk
Medlem

Frågor om upphovsrätt med mera

Hejsan!
Har fått i uppdrag att få ut en musikkårs inspelade verk på Spotify och iTunes.
Har en del frågor om upphovsrätt och så

Det finns tre kategorier av frågor:
*LP inspelat runt -70, skivbolaget nedlagt
*CD inspelat på 90-talet. Fick kontakt med skivbolaget som skulle överföra rättigheterna till oss utan extra kostnad. Efter detta blev det tyst. Har ringt ,sms:at och mailat utan framgång. Tips på nästa steg.
*Egen inspelad CD, stim är betalat för spåren. Är det bara att "slänga" upp denna eller ska några andra stimavgifter registreras?

Det är alltså inte egenkomponerade stycken utan noter är inköpta osv.

Vore jättetacksam för svar. Antingen om frågorna, eller var jag kan vända mig. Snälla, inga gissningar om detta. Finns inga pengar till att betala skivbolagen om de skulle kräva detta i efterhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion92:

Hejsan!
Har fått i uppdrag att få ut en musikkårs inspelade verk på Spotify och iTunes.
Har en del frågor om upphovsrätt och så

Det finns tre kategorier av frågor:
*LP inspelat runt -70, skivbolaget nedlagt
*CD inspelat på 90-talet. Fick kontakt med skivbolaget som skulle överföra rättigheterna till oss utan extra kostnad. Efter detta blev det tyst. Har ringt ,sms:at och mailat utan framgång. Tips på nästa steg.
*Egen inspelad CD, stim är betalat för spåren. Är det bara att "slänga" upp denna eller ska några andra stimavgifter registreras?

Det är alltså inte egenkomponerade stycken utan noter är inköpta osv.

Vore jättetacksam för svar. Antingen om frågorna, eller var jag kan vända mig. Snälla, inga gissningar om detta. Finns inga pengar till att betala skivbolagen om de skulle kräva detta i efterhand

Skickades från m.sweclockers.com

1) Har mina aningar, men då gissningar inte önskas borde jag kanske lämna frågan därhän, inte minst i brist på fullständig information, men några "pointers" kan jag ändå bjuda på. Handlar det om en inspelning av musikkåren i fråga och om det är de som ombett dig att sprida det lär knappast några anspråk på ersättning utkrävas på framförande-/inspelningsfronten, men verken i sig - om det handlar om något utomstående skrivit - är skyddade i sedvanlig ordning i 70 år efter upphovsrättsmannens död och då är det nog snarast en fråga för Stim, om inte annat borde de kunna hänvisa vidare.
2) Tips på nästa steg: ring igen, och igen, och igen.
3) Stim bör kunna svara på denna fråga.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

1) Har mina aningar, men då gissningar inte önskas borde jag kanske lämna frågan därhän, inte minst i brist på fullständig information, men några "pointers" kan jag ändå bjuda på. Handlar det om en inspelning av musikkåren i fråga och om det är de som ombett dig att sprida det lär knappast några anspråk på ersättning utkrävas på framförande-/inspelningsfronten, men verken i sig - om det handlar om något utomstående skrivit - är skyddade i sedvanlig ordning i 70 år efter upphovsrättsmannens död och då är det nog snarast en fråga för Stim, om inte annat borde de kunna hänvisa vidare.
2) Tips på nästa steg: ring igen, och igen, och igen.
3) Stim bör kunna svara på denna fråga.

Tack så jättemycket för svaret, STIM ledde mig till ifpi, Skivbolagens branschförbund. De hade en massa kontaktuppgifter.
1) Fick tag i en gubbe som gjort den gamle LP:n, enligt honom gick det bra att lägga ut och att inga papper eller något ska skrivas på. Men det är nog ändå bäst att det görs, ska höra med ifpi imorgon igen.

Fortfarande inget svar från 2)

3) De egnenutgivna skivorna ska jag höra med ledningen om.