Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem

Det har varit stora problem med alla SP. Men MS fixar tillslut eller byter ut mot ny rev. när det finns. Men visst är det jobbigt när det krånglar särskilt i fält. Har alltid två olika datorer med mig i fält och acronis backupper.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pudeln:

Det har varit stora problem med alla SP. Men MS fixar tillslut eller byter ut mot ny rev. när det finns. Men visst är det jobbigt när det krånglar särskilt i fält. Har alltid två olika datorer med mig i fält och acronis backupper.

Har läst om att vissa med i7-modellen haft överhettningsproblem, vilka andra problem har det varit?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har läst om att vissa med i7-modellen haft överhettningsproblem, vilka andra problem har det varit?

såg nått tidigare i tråden..

hur som helst brukar det mesta åtgärdas med firmware som sköts automatiskt vad jag vet via windows update.

ett tips att undvika överhettning är att sätta i flygplansläge om ens arbete klarar det, detta minskar hettan något särskilt om man jobbar med program som uppdaterar till molnet hela tiden. När jag antecknar i OneNote (som uppdaterar hela tiden till Onedrive) bland andra människor så sätter jag på detta då slipper jag störa med fläktljud. Ibland måste jag göra detta även för att kunna ha batteritiden som behövs. Sen är det ju backgrunds appar som göra saker över nätet också som kanske ska få vänta om man vill slippa hetta när man jobbar.

Samt usb-fläkt från kjell.com osv när man jobbar som desktop med den. Rekommenderas om man tänkt ersätta sin stationära med en SP. Då brukar bara den inbyggda fläkten varva upp vid ihållande full load (främst när IGPn är i load).

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig att vänta till 4an ändå, vill att intel ska släppa nästa generation. Nåde MS om de väljer att inte fortsätta på 3:2 formatet då blir jag hulken. Min 2a får fortsätta rulla på ett tag till.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KTL:

Det där hade jag och säkert inte många fler haft en tanke på. Men en rätt viktig punkt att känna till IMO både på denna och otaliga andra superplatta saker.

Det här kommer bli allt vanligare framöver, speciellt med passivt kylda Broadwell som sannolikt kommer prestera riktigt bra under kortare perioder. Grejen är att det i de allra flesta fallen är ett medvetet designval för att hålla tjocklek/vikt nere, låg ljudnivå, längre batteritid eller en kombination av alla delar, så det är samtidigt svårt att kalla det för ett "problem". Hur som helst är det en viktig punkt att ta upp och självklart är det någonting jag siktar på att fortsätta undersöka även till framtida recensioner!

Som nämnt i recensionen klarar Surface Pro 3 av att hålla optimal prestanda under några minuter (enbart CPU-belastning), vilket i många/de flesta fallen bör vara tillräckligt länge. Se exempelvis Lightroom, som tar strax över fem minuter att slutföra och ändå presterar Surface Pro 3 bättre än Surface Pro 2 med Core i5-4200U:

Skrivet av zerorepent:

Lite synd att sp3 problemen inte omnämns, många har problem med att nätverkskorten/inställningarna bara försvinner när man väcker den från vila. Och försvinner det inte kan man få väldiga prestanda problem med nätverksanslutningen. En omstart fixar tillbaka det, tar ca 8 sekunder, men fortfarande ett väldigt irriterande problem, speciellt när plattan kostar så pass mycket!

Jag har faktiskt inte stött på det problem du nämner (eller några andra problem för den delen), därför står det inte med i recensionen. En möjlighet är att det beror på att vi testar Surface Pro 3 långt efter andra amerikanska medier och att Microsoft under de senaste månaderna rättat till det mesta.

Med det sagt finns det säkert de som har någon form av problem med Surface Pro 3 och du är välkommen att länka in en tråd eller artikel som behandlar ämnet!

Skrivet av virtual void:

Har läst om att vissa med i7-modellen haft överhettningsproblem, vilka andra problem har det varit?

Enligt Microsoft överhettas inte Core i7-modellen utan överhettningsskyddet triggas tidigare än det borde: http://winsupersite.com/mobile-devices/microsoft-surface-pro-... Vilken sanningshalt det har går självklart att diskutera, men Microsoft arbetar i alla fall på en fix.

Därutöver vill jag tillägga att jag håller med om Core i7-modellen. Det känns verkligen inte som att det är värt pengarna för processorn och att den mer bör ses som en "bonus" om man absolut måste ha 512 GB lagringsutrymme.

Avslutningsvis såg jag vad du skrev om Core i3-modellen och de enda testexemplar Microsoft Sverige fått in är just den vi har testat, så utsikterna för att testa den varianten känns spontant som dåliga. Anandtech har dock gjort lite prestandatester och baserat på hur Surface Pro 3 beter sig, samt att processorn saknar turboläge, vågar jag nästan lova att de siffrorna är korrekta även vid långvarig belastning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bah vad är det för nån mening ens att släppa en "ny" version av en platta och sen *halvera* 3D prestandan? Dom borde kallat den Surface Pro 2D.

Man kanske inte spelar mycket på en SP men hela meningen med konceptet var att du får en platta med nästan lika mycket kraft som en bärbar dator - vilket förstås inkluderar både CPU och GPU prestanda.

Permalänk

Jo jag förstår att ni inte råkat utför det, men jag upplever det på min surface pro i5:a som jag köpte i fredags, och om man söker på problemen så dyker flera långa trådar upp på microsoftssupport upp, det verkar inte vara ett erkänt problem från MS-sida, men som jag förstått så har de börjat byta ut visa SP3:or för liknande problem.

http://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/surfpro3-sur...

och

http://www.wpcentral.com/microsoft-acknowledges-surface-pro-3...

och

http://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/surfpro3-sur...

Det verkar inte som MS har fixat till problemet än, vissa användare i trådarna börjar bli ganska kreativa med scripting... för att få tillbaka nätverksdrivrutinen (som uppenbarligen är där, men försvunnit av någon anledning)

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Jag köpte min i5/128 på premiärdagen! Har haft SP2 innan, men tyckte skärmen var för liten för desktop-program.

Nu är jag förstås väldigt partisk eftersom jag redan äger den, men jag måste erkänna att jag är grymt nöjd. Den låga vikten, tunna formatet och den fina 3:2 skärmen sätter SP3 på en helt ny nivå. Känns nästan overkligt att ha en fullblods-pc i det här formatet. Den enda fördel jag kan komma på med 16:9 formatet är filmkonsumtion, på allt annat ser jag bara fördelar med en högre 3:2 skärmen, speciellt med desktop-program.

Jag har faktiskt inte haft några problem med den, antagligen för att sverigepremiären på i5 ligger ett par månader efter USA och de flesta barnsjukdomarna redan är fixade med firmware/drivrutiner. Den enda nackdelen jag kan komma på jämfört med SP2 är exakt de de beskriver i testet att när GPU & CPU jobbar samtidigt blir den betydligt varmare än SP2 och fläkten sätter igång snabbare, så ska man spela 3d-spel finns det förstås bättre alternativ. I mina öron är ljudet från fläkten relativt behagligt susande och inte direkt störande och den har bara kickat igång för mig vid 3d-spel och installation av windows-update. Och som de skriver i testet så svalnar den otroligt snabbt när cpu-lasten gått ner.

En sak som jag saknar i recensionen är att SP3 är en av de första Core-baserade PC som har implementerat Connected Standby eller Instant Go som MS kallar det nu för tiden. Denna feature gör att SP3 agerar mer som man förväntar sig av en platta. Den har konstant wifi som gör att man kan ta emot exempelvis Skype-samtal, eller lyssna på strömmad musik även när plattan "sover". Det gör också att Plattan(förlåt PCn) startar också på nolltid. Denna feature utnyttjas även av pennan som drar igång One-note med ett klick även när datorn är låst.

//Helnöjd

Permalänk
Medlem

En recension av en laptop helt enkelt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Avslutningsvis såg jag vad du skrev om Core i3-modellen och de enda testexemplar Microsoft Sverige fått in är just den vi har testat, så utsikterna för att testa den varianten känns spontant som dåliga. Anandtech har dock gjort lite prestandatester och baserat på hur Surface Pro 3 beter sig, samt att processorn saknar turboläge, vågar jag nästan lova att de siffrorna är korrekta även vid långvarig belastning.

Hade faktiskt missat AnandTechs snabbtest av i3-modellen, så tack för den länken! Man ska ha i åtanke att det är en Y-modell för i3 medan det är U (ULV) varianter av i5/i7, så är ju lägre TDP för i3 vilket är orsaken till att är så väldigt låg frekvens, 1.5GHz.

Cinebench, både enkeltrådade och multitrådade, visar ändå att i det läget så ger i5ans turbo nära nog full utdelning, d.v.s. ingen eller minimal "throttlning".

Däremot är Dota2-siffrorna rätt intressanta och till viss del även 3DMark 11. i3 är något snabbare i Dota2 vilket svarar på den undran jag hade om hur mycket skillnad det är mellan i3 & i5 om både CPU och GPU lastas.

Men nog är ändå i5an att föredra, när man gör "vanligt" jobb fungerar ju turbo-boost nära nog perfekt och i det läget har man nästa dubbla CPU-kraften med i5an.

Man ser samma sak på fläktlösa Z377x/Z379x plattor (4 Silvermot med 2.4GHz max-turbo), jobbar bara CPU-delen så kan alla kärnor ligga på eller väldigt nära max-turbo under lång tid (många minuter) utan "throttling". Jobbar både CPU- en GPU-del hårt så blir det en del "throttling", även om det inte alls är på den nivå det verkar vara för i5/i7 i ett chassi av SP3-storlek. Brodwell kommer antagligen att förbättra detta en hel del.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Den första ritkigt intressanta plattan från jobbperspektiv.
Den är ju för dyr men kanske så kan den bana vägen för en ny generation av "laptop" plattor.
Tror verkligen att det snart kommer en hybrid/platta som faktiskt kommer köpas av mig.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Alternativ till Wacom/Cintiq?

Jag har varit sugen på en Surface Pro ganska länge för att ersätta/komplettera min Wacom-platta för digital ritande och målande. Detta skulle ske i Photoshop och Autodesk Sketchbook. Men jag får ingen riktig klarhet i om den är bra till detta, och om de nya drivrutinerna (N-trig?) är bättre eller sämre än Wacoms.

Jag har läst lite blandade och splittrade recensioner om detta, men är det någon här på Swec som har någon erfarenhet av detta?

SP2 verkar ha fått ganska bra omdömen bland folk som ritar på den, men samtidigt klagar alla på att skärmformatet (16:9) är uselt för att arbeta i Photoshop.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Stod och vägde mellan den, Macbook air och ipad air.
Blev till slut Ipad Air. Macbook Air föll bort direkt och jag kände att Ipad kan göra allt jag behöver göra på språng.
Behöver jag x86 så har jag bra datorer hemma och på kontoret.

Tyvärr kommer nog många att resonera så.
Denna dator kommer sannolikt att bli en favorit hos företagsfolk.

Ganska orättvist att ställa dem tre mot varandra

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Helt klart ett bättre pris, men tyvärr ganska mycket mer än de 3990 kronor som en Asus Transformer T100 kostar.

Den kostar bara 2990 kr på Webhallen.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Jag är väl lite av en Surface fanboy, men Pro 3, vilken maskin Jag har ersatt min tidigare utvecklingsmaskin med en Pro 3 med dockningsstation och två 32" skärmar, fungerar toppen och nu har jag faktiskt allt tillgängligt oavsett var jag är - något jag försökte även med min Pro 2, men då var jag fortfarande i behov av min desktop PC också så..

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Den kostar bara 2990 kr på Webhallen.

Den billigaste versionen, ja. Dock är jag intresserad av den med snabbast processor, extra lagringsutrymme i tangentbordsdockan och Office-paketet installerat!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/203034-a...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Jag är väl lite av en Surface fanboy, men Pro 3, vilken maskin Jag har ersatt min tidigare utvecklingsmaskin med en Pro 3 med dockningsstation och två 32" skärmar, fungerar toppen och nu har jag faktiskt allt tillgängligt oavsett var jag är - något jag försökte även med min Pro 2, men då var jag fortfarande i behov av min desktop PC också så..

Jag körde allt med SP2an för ca 6 månader sedan men nu när Office 365 har en terabyte Onedrive utrymme har jag börjat köra med flera maskiner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Stod och vägde mellan den, Macbook air och ipad air.
Blev till slut Ipad Air. Macbook Air föll bort direkt och jag kände att Ipad kan göra allt jag behöver göra på språng.
Behöver jag x86 så har jag bra datorer hemma och på kontoret.

Tyvärr kommer nog många att resonera så.
Denna dator kommer sannolikt att bli en favorit hos företagsfolk.

Din Ipad air spelar inte i samma division. Du kan inte jämföra dessa, iPad är en leksak. En Surface kan du göra "allt" på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Din Ipad air spelar inte i samma division. Du kan inte jämföra dessa, iPad är en leksak. En Surface kan du göra "allt" på.

Leksak?
Allt?

Kan du precisera saker som krävs av en mobil enhet som gemene man kan sakna i en iPad?

Permalänk
Medlem

Verkar ju som de fixat i princip allt jag haft synpunkter på med deras tidigare modeller. Kanske blir en sånhär förr eller senare då, de lär väl reas ut lagom tills Nexus 7:an börjar kännas pensionsfärdig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bra och detaljerad recension, men Wendell:s är nördigare:

https://teksyndicate.com/videos/microsoft-surface-pro-3-depth...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Den billigaste versionen, ja. Dock är jag intresserad av den med snabbast processor, extra lagringsutrymme i tangentbordsdockan och Office-paketet installerat!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/203034-a...

Okej, förstår. Är det verkligen så stor skillnad mellan Z3775 och Z3740 processorerna? Tangentbordet och Office-paketet får man med bägge modellerna vad jag kan se. Om det går att köpa en egen SSD och sätta in i den själv så tjänar man väl på att köpa den billigare versionen om inte processorn är så mycket sämre?

Edit: Verkar som att den billigare versionen inte har en plats för HDD/SSD.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Jag har varit sugen på en Surface Pro ganska länge för att ersätta/komplettera min Wacom-platta för digital ritande och målande. Detta skulle ske i Photoshop och Autodesk Sketchbook. Men jag får ingen riktig klarhet i om den är bra till detta, och om de nya drivrutinerna (N-trig?) är bättre eller sämre än Wacoms.

Jag har läst lite blandade och splittrade recensioner om detta, men är det någon här på Swec som har någon erfarenhet av detta?

SP2 verkar ha fått ganska bra omdömen bland folk som ritar på den, men samtidigt klagar alla på att skärmformatet (16:9) är uselt för att arbeta i Photoshop.

Gå in på www.surfaceproartist.com där finns det information om hur N-trig funkar i olika program. T ex, är det "bara" är 256 olika trycknivåer från Wacoms 1000+ spelar ingen roll vad jag förstått så länge du inte använder en pensel som behöver mer än 256 punkter i bredd (typ) vilket är orealistiskt mycket. Tycker det är en bra sida.

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på en surface pro 3 men som student så är det omöjligt att rättfärdiga det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Är grymt sugen på en surface pro 3 men som student så är det omöjligt att rättfärdiga det priset

vet inte vilken modell du kollat på men tycker priserna med studentrabatt är helt okay.

i5 modellen 128 gb ssd och type cover 9650 kr

Permalänk
Medlem

det kom nytt firmware and driver package i tisdags som verkar ha löst problemen med wifi, vi har inte lyckats återskapa problemen än.
har någon hört om problemen med "överhettad" i7a är lösta? eller tempgivaren eller vad det nu var som bråkade.

har någon använt MS nya Gbit ethernet dongle? den krävs för att kunna pxe-boota, även fast det är samma Realtek chip som lenovo brandade donglar så går det så förbannat mycket segare att blåsa om en dator med den än med med lenovos.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Någon som funderat kring import av denna från exempelvis USA? Finns det nackdelar med detta? Jag gissar att eftersom den säljs av MS att det då går att sköta supportärenden med MS Sverige. Det är ju trots allt några tusenlappar som skiljer.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Någon som funderat kring import av denna från exempelvis USA? Finns det nackdelar med detta? Jag gissar att eftersom den säljs av MS att det då går att sköta supportärenden med MS Sverige. Det är ju trots allt några tusenlappar som skiljer.

Efter moms och avgifter är det inte så stor skillnad egentligen, men garanti funkar helt okay. Du kan till o med få dem att skicka en replacement innan du skickar in din. De står såklart för alla fraktkostnader.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Måste nämna att jag är sjukt nöjd med min SP3 i3 64gb.

Var lite orolig över 4gb ram och att processorn skulle vara för klen. Inga problem alls för det jag använder den för iaf!

Använder den primärt till anteckningar under föreläsningar. På vägen till skolan och ibland hemma i soffan. Surfande med många flikar, Packet Tracer och liknande program flyter på riktigt bra. En gång har fläkten surrat igång och hörts, under en större Windows update nydligen, hade också lite problem med WiFi men tycks inte ha det längre.

Sjukt smidigt att anteckna på denna framför en laptop+block när det inte går att beskriva i text.

Rekommenderas!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Någon som funderat kring import av denna från exempelvis USA? Finns det nackdelar med detta? Jag gissar att eftersom den säljs av MS att det då går att sköta supportärenden med MS Sverige. Det är ju trots allt några tusenlappar som skiljer.

Tjena

Jag köpte min i USA via en MS-Store när jag var där.

Köpte en I5 med 128gb, köpte till t-bordet och en Maroo-"väska". Allt som allt betalade jag 8000kr.
Detta var inkluderat 10% studentrabatt.

/M