Att det rycker till i butiken kan ha flera orsaker. Det kan vara fel på källan med fel frekvens vid uppspelningen. Det kan också vara så att du som betraktare har ganska bra koll och märker de fel som uppstår vid interpolering. Alla apparater, utom de allra billigaste, står i butik med bildinterpolering påslagen. Den här tekniken är inte perfekt (tvärtom!) utan det uppstår hela tiden situationer där interpoleringen misslyckas och då hoppar och rycker bilden till, ofta i kombination med blockighet och "aura"-liknande artefakter runt skådespelarna i rörelse, särskilt ifall rörelsen är hastig och sker mot en brokig bakgrund.
Interpolering ska gå att stänga av. Nackdelen är att många apparater då blir extra ryckiga för att de inte klarar av att återge bilderna i rätt frekvens, som beskrivet ovan. Vad gäller Philips har de börjat göra sina apparater så att du inte längre kan stänga av interpoleringen som de kallar "Natural Motion".
Här måste jag förtydliga:
Nästan allt vi konsumerar på TV:n är inspelat i 24 eller 25 bilder/s. Att filmer naturligt "hackar" har inte med 24 fps att göra utan har att göra med slutarvinkel/slutartider. En analog filmkamera måste dra fram en ny ruta på filmen, processen finns beskriven här, och detta innebär att för traditionell kamera har vi en slutartid på 1/48-dels sekund. Endast hälften av rörelsen fångas på film och detta kan lätt verifieras genom att stega bildruta för bildruta i en valfri Hollywood-film. Rörelsen är uppbruten och detta staccato är det som ger film känslan av film. Denna "filmkänsla" är en kulturell preferens odlad genom 100 år av filmproduktion.
En elektronisk kamera behöver inte en mekanisk slutare och mekanisk framdragning av fysisk film och kan därför ha en 360 graders slutarvinkel, eller slutartiden kan stämma överrens 1:1 med bildrutan och vid 24 bilder/s får vi en 1/24-dels sekund slutartid. Rörelsen som fångas är helt obruten och detta är vad många kallar "videokänslan". Det går alltså att få en helt ryckfri bild med 24 bilder i sekunden. Nackdelen förstås är att det ger mer rörelseoskärpa.
En film som kombinerar dessa olika sätt att fånga bild är "Public Enemies". Värd att studera! Vill man ha ett exempel på motsatsen, titta på inledningen av "Saving private ryan" eller närstriderna i "Gladiator" där det används korta slutartider för tydligare staccato. Alla med 24 fps men helt olika typer av känsla i rörelser.
Det är en väldigt bakvänd uppfattning! Rörelseoskärpa är en naturlig följd av att vi har en en slutartid på 1/48-dels sekund eller ännu längre. Det går inte att fånga skarpa intryck av rörelser med så långa slutartider. En bil som kör 90 km i timmen hinner flytta sig nästan 0,5 meter under exponeringen vid 1/48-dels sekund och en hel meter vid 1/25-dels sekund som en typisk videokamera ger.
Detta kan man lätt verifiera med en vanlig systemkamera. Ställ in den på 1/50-dels sekund och försök plåta skarpa bilder på djur eller barn som leker, bilar som far fram, eller bara vifta med handen framför kameran och försök fånga en skarp bild.