Permalänk
Medlem

Kan en luftkylare bli för gammal ?

Hej undrar en sak. Kan en Cpu luftkylare bli för gammal ? Har en Scythe ninja rev b 2 ca 5år som får plats i chassit jag köper.
För min Phanteks PH-TC14PE kylaren jag har tyvär passar ju inte är 10mm för stort och har inte pengar för köpa ny för tillfälet.

chassit http://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-mini...

Cpun jag ska använda blir en Intel 4690k det borde väl gå bra med Scythe ninja rev b 2 jämfört mot orginal fläkten ?

Har googlat efter info om deta men hittar inge, men jag tror inte en kylare kan bli för gammal. Men tänker mest på vätskan som är i heatpipsen om den blir sämre med tiden.

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem

Nej den blir nog inte för gammal, begränsningen är väl om sockeln inte stödjs längre annars ska det väl inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Det enda som gör den gammal är kompabiliteten med socketen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Nej den blir nog inte för gammal, begränsningen är väl om sockeln inte stödjs längre annars ska det väl inte vara några problem.

Skrivet av morxy49:

Det enda som gör den gammal är kompabiliteten med socketen.

Ok tack bra o veta Den har såna pushpins som intel orginal kylare brukar ha, så får väl som den passar annars får jag köra min phantek utan sido dören på chassit under tiden till jag har råd att köpa en ny kylare Vill ha en tyst kylare. Är hyper evo 212 tyst och kanske kan klocka min intel 4690k till ca 4,2-4,3ghz
eller ska man köpa dena noctua ? Vilket som för mig men vill ha en sval och tyst dator.

Noctua cpu kylare http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryoko90:

Ok tack bra o veta Den har såna pushpins som intel orginal kylare brukar ha, så får väl som den passar annars får jag köra min phantek utan sido dören på chassit under tiden till jag har råd att köpa en ny kylare Vill ha en tyst kylare. Är hyper evo 212 tyst och kanske kan klocka min intel 4690k till ca 4,2-4,3ghz
eller ska man köpa dena noctua ? Vilket som för mig men vill ha en sval och tyst dator.

Noctua cpu kylare http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

212 ör en mycket kompetent och prisvärd kylare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

212 ör en mycket kompetent och prisvärd kylare.

Det blir nog en sån då, är fläkten som medföljer bra ? Det är en pwm fläkt ? Eftersom den ha 4 pins anslutning.
Klarar den lite klockning med till ca 4,3ghz ? För har inge lust att behöva köpa en ny kylare till sen senare om ca 8m

Går det byta den medföljande fläkten eller är man fast med den ?

Edit: Va kan man få för sin ca 1år gammla Phanteks PH-TC14PE Svart ? Är 400kr rimligt OBS! deta är ej en annons. Bara undra va den är värd, för jag betalade 719kr när jag köpte den.

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Avstängd

212 är lätt att byta fläkt på alla vanliga 120mm med vanliga skruvhål brukar gå fint att få dit jag lyckades tom få dit en större med orginalfästena men det är på håret och sitter dåligt så buntband är att föredra då men det jag tänkte säga är att en 212 är inte heller liten så kolla så du med säkerhet får in en sån då dom är som sagt bra höga men brukar gå bra så länge man inte kör äldre eller mindre chassin

vad gäller ålder så kan kylare ibland vara lite klena och ha dålig temp om dom är lastgammla men man kan kolla tex max tdp på deras sidor och om socketen man har stöds för den modellen men det som brukar bli visset ibland är väll att fläktarna kan bli slut om dom använts en massa år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

212 är lätt att byta fläkt på alla vanliga 120mm med vanliga skruvhål brukar gå fint att få dit jag lyckades tom få dit en större med orginalfästena men det är på håret och sitter dåligt så buntband är att föredra då men det jag tänkte säga är att en 212 är inte heller liten så kolla så du med säkerhet får in en sån då dom är som sagt bra höga men brukar gå bra så länge man inte kör äldre eller mindre chassin

160mm är max i Fractal Design Define Mini.
Som får plats o evon är 159mm så den ska få plats

Scythe ninja rev b 2 kan man byta fläkt är 120mm fläkt. Siter fast med såna spänene likt noctua och phantek och max tdp är 125w.

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryoko90:

160mm är max i Fractal Design Define Mini.
Som får plats o evon är 159mm så den ska få plats

Scythe ninja rev b 2 kan man byta fläkt är 120mm fläkt. Siter fast med såna spänene likt noctua och phantek och max tdp är 125w.

Kan du inte bara flytta ner fläktarna på phanteken?
Kylaren är väl bara 160mm hög utan fläktar?

Jag hade en nh d-14 i samma chassi som gick in med ett par mm tillgodo, den är 160mm hög.
Beroende på om ditt moderkort träffar sidohålet så kan du få ett par mm till, då borde väl du kunna flytta ner fläktarna på kylaren ett par mm så går den nog in.
Förutsatt att du kan göra det, att minnena inte tar i..

EDIT: när jag ser det här så verkar det vara större skillnad än vad jag trodde.